2017-09-15, 16:55
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag hade sökt här på forumet, alternativt anställt en assistent som har som uppgift att göra sökningar på Flashback, medans du själv ligger på sofflocket och äter praliner.

Ja, för Flashbacks medlemmar - varav ca 80% är 16-åriga nazister, och resterande är pundare - är ju vida kända för sin goda utbildning och erfarenheter inom ekonomisk rådgivning...

Men ok, eftersom jag redan har bostäder nog hade jag först köpt en stor jäkla segelbåt, och satt resten på ISK-kontot.
Citera
2017-09-15, 17:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Frågan är inte hur du ska placera, frågan du bör ställa dig är hur du skall gömma dessa pengar. Öppna bankkonton i skatteparadis.

Skatteparadis för 11 miljoner? Ja, jösses. Vi har ingen arvsskatt, ingen förmögenhetsskatt och skatten på ISK är mycket låg. Varför då besvära sig med skatteparadis? Det är ett väldigt mek, speciellt om inkomsten ska bli lagligt skattefri. Är den inte lagligt skattefri löper man alltid risk att åka dit och då kan det bli mycket dyrare.
Citera
2017-09-15, 17:19
Medlem
Fenjal888s avatar
Om jag hade varit du skulle jag köpa en riktigt fin lägenhet (med obelånad förening och låg avgift) centralt i en stad. Det borde gå på 3 miljoner i en medelstorstad eller 6-8 miljoner i en av våra större städer. En skulle vara riktigt mycket värt för mig i alla fall, känslan av helt belåningsfri med den ultimata bostaden. Eller köp ett hus om du nu vill ha det, kostnad ungefär lika mycket om man vill ha schysst standard.

Lägg sedan 500k-1M på en nice bil, möbler, en resa, kläder och lite annat krafs.´

Förvalta resten på olika vis. Sprid investeringarna så gott du kan. Aktier och fonder är ju populärt, på ISK-konto. En liten slant i alternativa investeringar kanske.

Not.
Om man är ute efter en rullande inkomst via investeringarna kanske det är mer värt att bolåna bostaden någon och ha mer i investeringar med avkastning.
Citera
2017-09-15, 18:14
Medlem
Indexfonder, alla investmentbolag, bank. Sprid ut investeringarna jämt över tid (några år) för att minska risken. Minimera risk och avgifter.
Citera
2017-09-15, 18:33
Medlem
Med de pengarna hade jag vänt mig till en private banking-avdelning hos någon seriös firma. Kostar kanske 0,5-1% av kapitalet per år men då får du garanterat en bättre grund att stå på. Sen kör du en egen del själv. Då kan du utvärdera tjänsten efter ett år eller två och jämföra med vad du lyckas med på egen hand.
Citera
2017-09-15, 19:22
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Skatteparadis för 11 miljoner? Ja, jösses. Vi har ingen arvsskatt, ingen förmögenhetsskatt och skatten på ISK är mycket låg. Varför då besvära sig med skatteparadis? Det är ett väldigt mek, speciellt om inkomsten ska bli lagligt skattefri. Är den inte lagligt skattefri löper man alltid risk att åka dit och då kan det bli mycket dyrare.

Bostadsbubblan och att du har dina pengar placerade i svenska banker.
Citera
2017-09-15, 20:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Bostadsbubblan och att du har dina pengar placerade i svenska banker.

Då behöver man inte "gömma" pengar i just skatteparadis. Enklare att placera den likvida delen på flera olika banker. Då täcks de av insättningsgarantin.
Citera
2017-09-15, 23:02
Medlem
Finkans avatar
Aktier och fonder är bra om du vet vad gör/tar kontakt med någon kompetent aktiemäklare. HAde jag varit du så hade jag investerat en stabil summa i någon av kryptovalutorna. Vill du vara lite extra fräck så bör du investera i någon av de nyare kryptovalutorna då dessa sannolikt kommer att stiga i värde. Kryptovalutor är här för att stanna och bitcoin kommer förr eller senare ses som ett mainstreamalternativ och på så vis inte lika säkert och anonymt så du ljusskygga typerna som använder sig av BTC kommer att gå över till andra alternativ och har du tur så är det just den valutan du satsat på och då kan du casha in för gott.
Citera
2017-09-15, 23:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limhamn
Investera inte allt. Inte i så oroliga tider.

Läs på. Lyssna på alla men lita på ingen.
Att som finansiell nybörjare kasta in en större summa i någon riskfylld tillgång dagen efter att Nordkorea kommit igång med missilskjutandet igen känns spontant inte som en bra idé
Citera
2017-09-16, 08:19
Medlem
Sqeptisks avatar
Börjar bli lite väl många "har fått/skall få/om jag skulle få en större summa pengar"-trådar här på ämnesforumet. Dessutom ungefär samma, mer eller mindre smarta svar i alla trådar. Räcker det inte med en tråd?
Citera
2017-09-16, 09:59
Medlem
melonboks avatar
Om du är tillräckligt kunnig, har tillräcklig erfarenhet och tillräckligt med tid kan du skapa en egen portfölj. Om så hade varit fallet hade du inte sökt denna information på flashback. Risken med att låta dig skapa en egen portfölj är att du förlitar dig för mycket på intuition än rationella beslut. Jag har en del erfarenhet av diskretionär förvaltning. Dvs du ger en förvaltare fullmakt att förvalta ditt kapital utifrån en strategi ni kommer överens om. 11 miljoner kr är kanske I minsta laget för diskretionär förvaltning. Alternativet är att gå till en investmentbanks private banking, exempelvis Carnegie. Undvik storbankerna. Dessa tjänster kostar dig antagligen ett par procent om året, men jag är beredd att slå vad min högra arm om att de kan ge dig mer än ett par bättre procent utveckling genom bättre förvaltning än vad flashbacks medlemmar och Claes Hemberg kan ge. Lyssna inte på alla som hej vilt förespråkar indexfonder. Det finns många bra exempel på förvaltare med otrolig kunskap och track record som förvaltar aktiva fonder. Dessa kostar dig kanske 1 % mer per år men har gett dig så mycket mer i avkastning.
Citera
2017-09-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
3 miljoner till bostadsrätt

placera 3 miljoner långsiktigt i "ränta på ränta konto"

4.5 miljoner i fonder tills börsen börjar gå ner för att sedan succesivt placera i utdelningsaktier.

0.5 m till övrigt

Ganska simplifierad version men vad tror ni? Tanken är att säkra framtiden/pension med" ränta på ränta" kontot och inom 1-2 år få en passiv inkomst på 20-25 K i månaden via utdelning.

Har inte läst tråden så noga, antar att många redan påpekat det. Men att ha 3 miljoner på ett sparkonto kommer göra att dom minskar i värde på lång sikt. Kan ju vara värt att ha i åtanke. Men i övrigt känns det väl som ett bra upplägg. Men det här med att ha fonder tills börsen går ner förstår jag mig inte riktigt på. Går börsen ner går fonderna ner. Förutsatt att det är svenska aktiefonder och svensk börs du menar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in