2017-09-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Dina politiska åsikter måste tas i beaktande när man läser dina inlägg. Men som sagt, sakfrågan..

Om jag minns rätt gick de ut med Akilovs identitet innan han häktades. Men jag kan minnas fel.

Hur lång tid får en person sitta anhållen innan det måste till en häktningsförhandling?

Hålls häktningsförhandlingar på helger?
senast kl 12:00 den 3:e dagen man är anhållen. osäker på andra frågan.
Citera
2017-09-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är sant. Dock så finner jag det otroligt att en svensk som begår ett sånt här brott skulle vara okänd för rättsväsendet. Det finns gott om personer som har en svag anknytning till Sverige, men som ändå finns på mer eller mindre fasta adresser.

Det är ju iofs inte omöjligt att gärningsmannen inte alls har nån koll på att han lämnat DNA efter sig. En person som inte kan svenska har knappast följt fallet i media. Månaderna har trots allt gått.

Svårt att tolka det som åklagaren sa på nåt annat sätt.

Om det varit någon(ra) öst-statare på tillfälligt besök i Sverige, hade han (de) med 99 % säkerhet inte befunnit sig inom landet så här många månader senare.
Citera
2017-09-15, 19:13
Medlem
Tänker att flera rån/mord eventuellt kommer att klaras upp.
Vi får se om en tid...
Citera
2017-09-15, 19:16
Medlem
Troians avatar
Citat:

Om jag minns rätt gick de ut med Akilovs identitet innan han häktades. Men jag kan minnas fel.

Kan hända att du har rätt i det, men jag diskuterar inte terrordådet på Drottninggatan, jag diskuterar dubbelmordet i Mantorp.

Citat:
Hur lång tid får en person sitta anhållen innan det måste till en häktningsförhandling?

Hålls häktningsförhandlingar på helger?

Det kan hållas häktningsförhandling på helgen, ja. Men jag har redan skrivit till sig att MGM ska begäras häktad senast måndag förmiddag.
Citera
2017-09-15, 19:17
Medlem
Någon som har sett en lustig transport idag som skulle kunna vara två civilare som hämtade en person nånstans? Det sker nog snyggt så det kan vara svårt att upptäcka om man står i närheten. FB bör få ut identiteten före måndag kl 12, allt annat vore ett misslyckande :-)
Citera
2017-09-15, 19:20
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag har hals tiden trott på öststats-liga på turné och att gärningsmannen inte var ensam.
Men svagheten med det spåret är GM's lokalkännedomen och hämdmotivet som framträder på brottsplatsen. Öststatare har knappast hämdmotiv eller speciellt god lokalkännedom.

Som ensam GM måste mannen vara en iskall psykopat som lurpassar på sitt offer. Annars kan det vara svårt att ta ner två personer, visserligen äldre men ändå.
Fast det har inte framkommit att GM hade någon som helst lokalkännedom. Bara man har Google Maps så behöver man ingen kunskap om området. Vidare så har det varit liknande mord utomlands, enligt polisen, där offer och GM inte känt varandra.

Det har du rätt i, det är troligtvis ingen svärmorsdröm de gripit.
Citat:
Det är sant. Dock så finner jag det otroligt att en svensk som begår ett sånt här brott skulle vara okänd för rättsväsendet. Det finns gott om personer som har en svag anknytning till Sverige, men som ändå finns på mer eller mindre fasta adresser.
Ja det vore otroligt, min gissning är att det är någon, eller några, som inte bott i Sverige så länge. Kanske inte ens har medborgarskap.
Kanske ensamkommande? Tänker på Arboga-fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar596
senast kl 12:00 den 3:e dagen man är anhållen. osäker på andra frågan.
Tack.
Citera
2017-09-15, 19:22
Medlem
Troians avatar
Citat:

Det är ju iofs inte omöjligt att gärningsmannen inte alls har nån koll på att han lämnat DNA efter sig. En person som inte kan svenska har knappast följt fallet i media. Månaderna har trots allt gått.

Menade att han i så fall lämnat DNA-prov, vilket ju då måste skett tidigare än idag om det är det han åkt dit på.

Citat:
Svårt att tolka det som åklagaren sa på nåt annat sätt.

Tycker också att det är en rimlig tolkning att han är tidigare okänd i utredningen.
Citera
2017-09-15, 19:29
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan hända att du har rätt i det, men jag diskuterar inte terrordådet på Drottninggatan, jag diskuterar dubbelmordet i Mantorp.
Så du tycker inte att man kan dra paralleller med andra brott, när man diskuterar det här brottet? Snacka om tunnelseende.

Finns det ett stort allmänintresse och polisen är säkra på att de har rätt person, så borde de släppa namnet tidigare. Men det är bara spekulationer från min sida.

Citat:
Det kan hållas häktningsförhandling på helgen, ja. Men jag har redan skrivit till sig att MGM ska begäras häktad senast måndag förmiddag.
Vad bra. Då får vi hoppas på att den här mannen häktas snart. Har polisen mycket bevis så borde det kunna gå snabbt.

Vid sådana här allvarliga brott så har polisen mycket resurser, till exempel telefonavlyssning. Den här individen kanske har varit på deras radar ett tag..
Citera
2017-09-15, 19:30
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paros
Tänker att flera rån/mord eventuellt kommer att klaras upp.
Vi får se om en tid...
Det får vi hoppas! Tänker själv på dubbelmordet i Linköping, den GM är okänd av polisen och begick ett vansinnesdåd.
Citera
2017-09-15, 19:35
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Menade att han i så fall lämnat DNA-prov, vilket ju då måste skett tidigare än idag om det är det han åkt dit på.

Precis.

Det kan ju iofs också vara som så att man fått DNA-träff utomlands. Antalet länder som deltar i det gemensamma DNA-registret ökar ju hela tiden.

En person som har begått grova brott i ett annat EU-land kanske inte per automatik tänker på att svensk polis kan få tillgång till detta.

Citat:
Tycker också att det är en rimlig tolkning att han är tidigare okänd i utredningen.

Kan vara så också.

Nu spekulerar vi bara. Min poäng var inte att det måste vara en utlänning eller person med svag anknytning till Sverige, men avsaknaden av träffar i svensk DNA-register gör att man ändå kan fundera i den riktningen.
Citera
2017-09-15, 19:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Så du tycker inte att man kan dra paralleller med andra brott, när man diskuterar det här brottet? Snacka om tunnelseende.

Nu tjafsar du för sakens skull. Jag tror inte att du ens själv anser att det här är jämförbart med terrordådet på Drottninggatan, utan att det finns andra grova brott (mord, dubbelmord) som är mer relevanta jämförelser.

Citat:
Finns det ett stort allmänintresse och polisen är säkra på att de har rätt person, så borde de släppa namnet tidigare. Men det är bara spekulationer från min sida.

Det spelar ingen roll vad du tycker att polisen borde göra. Vi utgår istället från hur polisen och rättsmyndigheter faktiskt agerar, och då är det ju så att det är vis tingsrätten som namn på häktade kommer, inte från polisen.

Citat:
Vad bra. Då får vi hoppas på att den här mannen häktas snart. Har polisen mycket bevis så borde det kunna gå snabbt.

Det är mer eller mindre praxis att vänta så länge som möjligt med häktningsförhandling (kanske annorlunda i samband med storhelger, vet ej). Så han kommer med all sannolikhet inte begäras häktad förrän på måndag.

Citat:
Vid sådana här allvarliga brott så har polisen mycket resurser, till exempel telefonavlyssning. Den här individen kanske har varit på deras radar ett tag..

Kanske det.
Citera
2017-09-15, 19:43
Medlem
Polis och åklagare brukar sällan säga om någon misstänkt är ostraffad eller inte, tidigt i en mordutredning. Tycker det tyder på att det kommit en DNA-träff på en person som inte blivit hörd innan. Den höga misstankegraden kan också tyda på att det finns tekniska bevisning och inte bara svaga indicier som med de andra två misstänkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in