2017-09-15, 18:57
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Aktien är enligt fundamental analys värd ca 100 gånger mer en aktiekursen då kurs/eget kapital är = 0,01.

Hur kommer det sig att aktien är så lågt värderad samt vad tycker ni om denna aktie?
Citera
2017-09-15, 20:05
Avslutad
finns en tråd i aktie forumet
Citera
2017-09-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webb-Filosofen
Aktien är enligt fundamental analys värd ca 100 gånger mer en aktiekursen då kurs/eget kapital är = 0,01.

Hur kommer det sig att aktien är så lågt värderad samt vad tycker ni om denna aktie?
1, lita aldrig på tillgångarnas bokförda värde, det är i Seadrills fall omöjligt att likvidera tillgångarna till det värdet.
2, bolaget är ju mitt uppe i konkurs/rekonstruktion..
3, ANSÖKT OM KONKURSSKYDD, NUVARANDE ÄGARE FÅR 2%

Låt dig inte luras av folk som säger det är billigt för att aktien är på ATL.. investera pengarna i bolag som går bra istället för att satsa på nått som håller på att kursa..
Citera
2017-09-15, 23:23
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
1, lita aldrig på tillgångarnas bokförda värde, det är i Seadrills fall omöjligt att likvidera tillgångarna till det värdet.
2, bolaget är ju mitt uppe i konkurs/rekonstruktion..
3, ANSÖKT OM KONKURSSKYDD, NUVARANDE ÄGARE FÅR 2%

Låt dig inte luras av folk som säger det är billigt för att aktien är på ATL.. investera pengarna i bolag som går bra istället för att satsa på nått som håller på att kursa..

Tack för ett bra svar. Jag förstår dig när det kommer till att tillgångarnas värde kanske inte är värt något.

Några följdfrågor bara: Om man aldrig kan lita på tillgångarnas bokförda värde, hur vet man att något bolag går bra eller dåligt? Finns det någon metod för att beräkna det riktiga värdet på tillgångarna? Ska man stryka bokföringen och endast hålla sig till nyheter och göra sin analys därifrån?

Vad rekommenderar du?
Citera
2017-09-16, 11:07
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar. Jag förstår dig när det kommer till att tillgångarnas värde kanske inte är värt något.

Några följdfrågor bara: Om man aldrig kan lita på tillgångarnas bokförda värde, hur vet man att något bolag går bra eller dåligt? Finns det någon metod för att beräkna det riktiga värdet på tillgångarna? Ska man stryka bokföringen och endast hålla sig till nyheter och göra sin analys därifrån?

Vad rekommenderar du?
Varför tycker du tillgångarnas värde är intressant?
Du kan ju inte bedöma bolaget förmåga att generera värde utifrån tillgångarnas värde.

Kolla istället på resultaträkning, kassaflöde och skulder.
Citera
2017-09-16, 13:37
Avstängd
Citat:

Vad rekommenderar du?

Det normala är att titta på kassaflödet.

Det är i princip bara råvarubolag som värderas efter tillgångarna.
Citera
2017-09-16, 16:58
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Tillgångarna är intressanta eftersom: Tillgångar - skulder = eget kapital.

Eget kapital är ju vad bolaget är värt om bolaget hade likviderats. Därför tycker jag det är intressant att veta hur mycket man äger av det egna kapitalet när man investerar i ett bolag.

Så ni menar att i princip de flesta nyckeltal som soliditet, räntabilitet, likviditet m.m inte har någon mening alls? Dessa nyckeltal kommer från balansräkningen. Det är ju detta Warren Buffett och Benjamin Grahamn säger att man ska titta på.
Citera
2017-09-16, 17:17
Medlem
Webb-Filosofens avatar
Ni säger att man ska titta på kassaflödet, men det ni inte förstår är att i en kassaflödesanalys ingår TILLGÅNGAR. Om man inte kan lita på eller bryr sig om tillgångarna, då kan man enligt min åsikt inte lita på kassaflödet då kassaflödets värden delvis består av balansräkningen.

En kassaflödesanalys består av löpande verksamhet, investeringsverksamhet och finansieringsverksamhet. Alla dessa begrepp innefattar TILLGÅNGAR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in