Citat:
Undrar varför de båda gör en kovända vid häktning beträffande stämpling?
JJ ljuger i förhör 2016-10-27:
"Jafar tillfrågas om Johanna bett honom om hjälp med att ta livet av Aki. Det har han inte och han har heller inte hört att någon annan ska ha blivit tillfrågad om detta."
... och berättar sen vid häktningen att så var fallet vid flertal tillfällen, att hon tjatade.
JB ljuger i förhör 2016-10-27:
"Hon uppger att Johanna inte har frågat henne. Julia tror inte heller att Johanna har frågat Jafar."
Även 2016-12-08:
"Nej, aldrig, när jag fick den frågan i tidigare förhör så fick även frågan om hon frågat Jafar men det har jag ingen aning om. Jag har fått den frågan förut."
Först vid häktningen 16 februari säger hon tvärtom:
"Ja det började med att hon ville skrämma honom typ, göra han lite rädd för att han hade slagit henne eller ja bråkat med henne.
Har han slagit henne?
Det vet jag faktiskt inte. Det är hennes ord.
Mm.
Och sen så pratade jag med Jafar om det och skrämma honom okej."
JB är förmedlare gällande beställd misshandel från sin mor:
"Alltså det hela började med att mamma kom hem till mig och grät och sa att han hade slagit henne och hit och dit.
Mm.
Om (ohörbart) kunde skrämma honom eller få honom att sluta och då ringde jag Jafar.
Ja.
Och frågade och berätta vad mamma hade sagt till mig. Så att ja.."
JB tänke att han hade ju misshandlat mamma så det vore väl ok, "vi skulle hjälpa mamma typ", "att han hade slagit henne liksom", " Det var bara för att han hade slagit henne liksom."
Hon har uppenbart matat dem fulla med påståenden om fysisk misshandel - inte bara verbala hot och psykisk misshandel som hon själv säger gång efter annan i förhör.
Sen sitter de ner alla tre (enligt JB) och resonerar att Aki ska skrämmas, att han ska misshandlas. Då vill JM att han dödas istället och erbjuder pengar. Då sa de nej och "sen där vid nyårsskiftet inte ett ljud mer."
"Jag hörde ingenting om Aki från nyårsskiftet där 2015. Då hade d frid och fröjd. Nygifta. Sen hörde jag inget mer."
JB säger att hon är den enda som visste de skulle gifta sig: "Jag tror det var bara jag."
"De pratade om att de skulle gifta sig på Arlanda kapell. De var hemliga om det."
Att Aki misshandlades har aldrig framkommit. JJ säger att han svarade ja men struntade i det - när hon fick egen lgh såg han ingen anledning till att varken hota eller misshandla Aki.
JM verkar dra ännu högre växlar. Till alla tre barnen säger hon att han är elak mot tvillingarna, att han bl.a nyper dem.
JJ ljuger i förhör 2016-10-27:
"Jafar tillfrågas om Johanna bett honom om hjälp med att ta livet av Aki. Det har han inte och han har heller inte hört att någon annan ska ha blivit tillfrågad om detta."
... och berättar sen vid häktningen att så var fallet vid flertal tillfällen, att hon tjatade.
JB ljuger i förhör 2016-10-27:
"Hon uppger att Johanna inte har frågat henne. Julia tror inte heller att Johanna har frågat Jafar."
Även 2016-12-08:
"Nej, aldrig, när jag fick den frågan i tidigare förhör så fick även frågan om hon frågat Jafar men det har jag ingen aning om. Jag har fått den frågan förut."
Först vid häktningen 16 februari säger hon tvärtom:
"Ja det började med att hon ville skrämma honom typ, göra han lite rädd för att han hade slagit henne eller ja bråkat med henne.
Har han slagit henne?
Det vet jag faktiskt inte. Det är hennes ord.
Mm.
Och sen så pratade jag med Jafar om det och skrämma honom okej."
JB är förmedlare gällande beställd misshandel från sin mor:
"Alltså det hela började med att mamma kom hem till mig och grät och sa att han hade slagit henne och hit och dit.
Mm.
Om (ohörbart) kunde skrämma honom eller få honom att sluta och då ringde jag Jafar.
Ja.
Och frågade och berätta vad mamma hade sagt till mig. Så att ja.."
JB tänke att han hade ju misshandlat mamma så det vore väl ok, "vi skulle hjälpa mamma typ", "att han hade slagit henne liksom", " Det var bara för att han hade slagit henne liksom."
Hon har uppenbart matat dem fulla med påståenden om fysisk misshandel - inte bara verbala hot och psykisk misshandel som hon själv säger gång efter annan i förhör.
Sen sitter de ner alla tre (enligt JB) och resonerar att Aki ska skrämmas, att han ska misshandlas. Då vill JM att han dödas istället och erbjuder pengar. Då sa de nej och "sen där vid nyårsskiftet inte ett ljud mer."
"Jag hörde ingenting om Aki från nyårsskiftet där 2015. Då hade d frid och fröjd. Nygifta. Sen hörde jag inget mer."
JB säger att hon är den enda som visste de skulle gifta sig: "Jag tror det var bara jag."
"De pratade om att de skulle gifta sig på Arlanda kapell. De var hemliga om det."
Att Aki misshandlades har aldrig framkommit. JJ säger att han svarade ja men struntade i det - när hon fick egen lgh såg han ingen anledning till att varken hota eller misshandla Aki.
JM verkar dra ännu högre växlar. Till alla tre barnen säger hon att han är elak mot tvillingarna, att han bl.a nyper dem.
Av det du skriver får jag två hugskott: 1) kan de ha övertalats hjälpa till att skrämma honom och exv. varit med på en plan där han sövts och fjättrats på ett eller annat sätt? Och sen har de lämnat scenen och JM sköter kvävning/dränkning och dumpning själv, utan deras vetskap?
2) hon har trots allt lyckats få hjälp av ngn annan stjärna; av typen snut eller militär eller granne eller gammal bekant som tar lätt på moralen eller hårt på pengar och (söta) kvinnors behov. Och som har fysisk och annan kompetens för ändamålet.
Notabelt är att "kontexten" i förstaledet ovan tycks vara att AP ska bort från familjen till varje pris pga av att han inte bidrar, står i vägen för (företags)framtidsplanerna, visat sig oanpasslig, tjänat ut sin roll som barnalstrare eldyl. Det är i det läget det tycks som det stämplas friskt med barnen. I den senare kontexten kommer försäkringarna in i bilden, vilket antyder ett lite annat ramverk, där företagsplanerna och köpet av Granliden ev tagit tydligare form – och ev marknadspriset på riktiga lönnmördare gått upp för JM...? Där är ju TCap även med i bilden liksom ev andra filurer som skakats fram på vägen (den som klådde upp restaurangägaren, den skrattande polisen, vakthavande befälet den 7/8 15?).
Eller så pekar kontextskiftet ut att vad som äger rum därefter är en övergång till en mer eller mindre överlagd planering att mörda AP, med JJ och JB involverade. "Millionen" och "bröllopet" är en del av "hemgiften". Det finns väl en punkt när JB vet att hon är gravid förstås.
Alternativt har JJ kommit med vissa önskemål kring koncipieringen och JM har börjat planera?