2017-09-14, 15:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar varför de båda gör en kovända vid häktning beträffande stämpling?

JJ ljuger i förhör 2016-10-27:
"Jafar tillfrågas om Johanna bett honom om hjälp med att ta livet av Aki. Det har han inte och han har heller inte hört att någon annan ska ha blivit tillfrågad om detta."

... och berättar sen vid häktningen att så var fallet vid flertal tillfällen, att hon tjatade.

JB ljuger i förhör 2016-10-27:
"Hon uppger att Johanna inte har frågat henne. Julia tror inte heller att Johanna har frågat Jafar."

Även 2016-12-08:
"Nej, aldrig, när jag fick den frågan i tidigare förhör så fick även frågan om hon frågat Jafar men det har jag ingen aning om. Jag har fått den frågan förut."

Först vid häktningen 16 februari säger hon tvärtom:
"Ja det började med att hon ville skrämma honom typ, göra han lite rädd för att han hade slagit henne eller ja bråkat med henne.
Har han slagit henne?
Det vet jag faktiskt inte. Det är hennes ord.
Mm.
Och sen så pratade jag med Jafar om det och skrämma honom okej."

JB är förmedlare gällande beställd misshandel från sin mor:
"Alltså det hela började med att mamma kom hem till mig och grät och sa att han hade slagit henne och hit och dit.
Mm.
Om (ohörbart) kunde skrämma honom eller få honom att sluta och då ringde jag Jafar.
Ja.
Och frågade och berätta vad mamma hade sagt till mig. Så att ja.."

JB tänke att han hade ju misshandlat mamma så det vore väl ok, "vi skulle hjälpa mamma typ", "att han hade slagit henne liksom", " Det var bara för att han hade slagit henne liksom."

Hon har uppenbart matat dem fulla med påståenden om fysisk misshandel - inte bara verbala hot och psykisk misshandel som hon själv säger gång efter annan i förhör.

Sen sitter de ner alla tre (enligt JB) och resonerar att Aki ska skrämmas, att han ska misshandlas. Då vill JM att han dödas istället och erbjuder pengar. Då sa de nej och "sen där vid nyårsskiftet inte ett ljud mer."
"Jag hörde ingenting om Aki från nyårsskiftet där 2015. Då hade d frid och fröjd. Nygifta. Sen hörde jag inget mer."

JB säger att hon är den enda som visste de skulle gifta sig: "Jag tror det var bara jag."
"De pratade om att de skulle gifta sig på Arlanda kapell. De var hemliga om det."

Att Aki misshandlades har aldrig framkommit. JJ säger att han svarade ja men struntade i det - när hon fick egen lgh såg han ingen anledning till att varken hota eller misshandla Aki.

JM verkar dra ännu högre växlar. Till alla tre barnen säger hon att han är elak mot tvillingarna, att han bl.a nyper dem.

Av det du skriver får jag två hugskott: 1) kan de ha övertalats hjälpa till att skrämma honom och exv. varit med på en plan där han sövts och fjättrats på ett eller annat sätt? Och sen har de lämnat scenen och JM sköter kvävning/dränkning och dumpning själv, utan deras vetskap?

2) hon har trots allt lyckats få hjälp av ngn annan stjärna; av typen snut eller militär eller granne eller gammal bekant som tar lätt på moralen eller hårt på pengar och (söta) kvinnors behov. Och som har fysisk och annan kompetens för ändamålet.

Notabelt är att "kontexten" i förstaledet ovan tycks vara att AP ska bort från familjen till varje pris pga av att han inte bidrar, står i vägen för (företags)framtidsplanerna, visat sig oanpasslig, tjänat ut sin roll som barnalstrare eldyl. Det är i det läget det tycks som det stämplas friskt med barnen. I den senare kontexten kommer försäkringarna in i bilden, vilket antyder ett lite annat ramverk, där företagsplanerna och köpet av Granliden ev tagit tydligare form – och ev marknadspriset på riktiga lönnmördare gått upp för JM...? Där är ju TCap även med i bilden liksom ev andra filurer som skakats fram på vägen (den som klådde upp restaurangägaren, den skrattande polisen, vakthavande befälet den 7/8 15?).

Eller så pekar kontextskiftet ut att vad som äger rum därefter är en övergång till en mer eller mindre överlagd planering att mörda AP, med JJ och JB involverade. "Millionen" och "bröllopet" är en del av "hemgiften". Det finns väl en punkt när JB vet att hon är gravid förstås.

Alternativt har JJ kommit med vissa önskemål kring koncipieringen och JM har börjat planera?
Citera
2017-09-14, 16:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det var utsvävande. Det var inte ens i parité med vad jag svarade dig.
Du skrev:
"På mig låter det där antingen inövat som något JM bett honom säga eller som ngt han säger för att skjuta fokus från sig själv."

Skjuta bort fokus kan han absolut göra men jag finner det som sagt långsökt att JM bett JJ säga denna mening:
"Ni borde gå runt och kolla de personer som har sett sin mamma blivit misshandlad. Förstår du?"

Eller denna som har samma andemening:
"Men ni får kolla vem kan ha varit där. Någon tycker inte om att hon ska inte få stryk."

...för att hon skriver brev om att hon ska ta allt ansvar, att de har hela livet framför sig.

Vad?
Det är snarare vad barnen säger (på bas av lömska JM givetvis) - se citat JB (övriga inte inlagda än):
"Alltså det hela började med att mamma kom hem till mig och grät och sa att han hade slagit henne och hit och dit."
"för att han hade slagit henne eller ja bråkat med henne."
"vi skulle hjälpa mamma typ"
"att han hade slagit henne liksom"
" Det var bara för att han hade slagit henne liksom."

Det är DB som hon anser ska in i fängelse eller ställa upp och ta på sig mordet. Det är han som uppmanas vara vara lojal mot syrran "när det stormar" och mot familjen "gjord av stål."

Jag tror inte att "alla är lika inblandade" - jag tror att alla är medvetna om att hon sett till att Aki mördats men att nån har insyn, nån är mer involverad.
Om det sen i sin tur är anskaffande av torped eller ett mer aktivt deltagande är mer svårt att gissa.

Jag syftade på att hon pekar ut DB som möjlig gärningsman och håller på med sitt karmasnack, som går ut på att AP gjort henne illa och att det finns personer som är beroende av henne. Samt att grälandet och nedsvärtandet av AP framstår som list. Ergo: hon vill frammana bilden att det finns potentiella gärningsmän bland dem som håller av henne och är beroende av henne. Vilket är exakt vad JJ säger också. Så det är för mig inte otroligt att de kommit överens om att uttrycka sig så. Men JJ:s syn kan också vara beviset på att JM:s list lyckats.

I alla händelser så vill JM skjuta fokus från sig själv till varje pris, men hon pekar ut i princip alla utan JB. Det ser ju ut att indikera att JB kan vara den mest skyldige, och ev med en hittills okänd torped, men det skulle ju också kunna betyda att de ändå är insyltade just de fyra men förtvivlat försöker skapa dimridåer av vad de kan.
Citera
2017-09-14, 16:29
Medlem
Man kan konstatera att JM gör av med väldigt mycket pengar efter det att hon fått pengarna från Kungsladugårdsgatan och med stora kontantuttag.
Saldon på personkontot:
150217 16,47
150217 406.837 (husförsäljningen)
150724 2.536

Alltså minus drygt 400.000 på 5 månader på inget som verkar vara något som helst kapitalinköp.
Kontantuttag 150218-150424 = 74.500
Överföring DB = 30.000
Överföring AB = 28.500
Överföring JB = 3.500
överföring AM = 83.200
Sen har hon en överföring till en privatperson på 25.000 och 14.000 som kan vara till hennes HB-konto.

En del kontantuttag kan kanske vara till JB som väl inte vill visa något om hon gick på soc (vet ej om det var så dock).
Citera
2017-09-14, 16:43
Medlem
Pethuglins avatar
Nu har anlysen från utlandet kommit verkar det som.
Undra vem de syr in nu?
Nya spåret för att utreda mordet på Aki Paasila

http://www.vlt.se/blaljus/brott/nya-sparet-for-att-utreda-mordet-pa-aki-paasila
Citera
2017-09-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Nu har anlysen från utlandet kommit verkar det som.
Undra vem de syr in nu?
Nya spåret för att utreda mordet på Aki Paasila

Det verkar ju inte räcka så långt, tyvärr:
– Vad nu analyssvaret blir hoppas jag uppgifterna kommer att föra utredningen framåt, även om uppgifterna i sig inte räcker för ett åtal. Men det kanske kommer att öppna upp för ytterligare utredningsåtgärder, säger Jessica Wenna, som ännu inte lämnat in något anslutningsöverklagande vad gäller tingsrättsdomen.
Citera
2017-09-14, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ergo: hon vill frammana bilden att det finns potentiella gärningsmän bland dem som håller av henne och är beroende av henne. Vilket är exakt vad JJ säger också. Så det är för mig inte otroligt att de kommit överens om att uttrycka sig så. Men JJ:s syn kan också vara beviset på att JM:s list lyckats.
Uppenbart är det till JB hon går och gråter ut. JB i sin tur försöker få sin särbo att misshandla Aki å mammas vägnar.
Vill han skjuta bort fokus från sig själv så gör han det rejält:
"Någon", "barnen" vill inte se sin mamma få stryk/misshandlas.

JM överbetonar hans kriminalitet och hemskheter via sina skisser och vill sätta dit honom ända från förhör nr 1. Hon vill att JB ska lämna honom så han är väl perfekt på anstalt.
Hur troligt är det att dessa skulle vara överens?
Inte en enda gång pekar hon ut JB, däremot sin son.
Hon skriver brev till JB att hon tar på sig allt ansvar, att hon (de) däremot har hela livet framför sig.
Citera
2017-09-14, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Av det du skriver får jag två hugskott: 1) kan de ha övertalats hjälpa till att skrämma honom och exv. varit med på en plan där han sövts och fjättrats på ett eller annat sätt? Och sen har de lämnat scenen och JM sköter kvävning/dränkning och dumpning själv, utan deras vetskap?

2) hon har trots allt lyckats få hjälp av ngn annan stjärna; av typen snut eller militär eller granne eller gammal bekant som tar lätt på moralen eller hårt på pengar och (söta) kvinnors behov. Och som har fysisk och annan kompetens för ändamålet.

Notabelt är att "kontexten" i förstaledet ovan tycks vara att AP ska bort från familjen till varje pris pga av att han inte bidrar, står i vägen för (företags)framtidsplanerna, visat sig oanpasslig, tjänat ut sin roll som barnalstrare eldyl. Det är i det läget det tycks som det stämplas friskt med barnen. I den senare kontexten kommer försäkringarna in i bilden, vilket antyder ett lite annat ramverk, där företagsplanerna och köpet av Granliden ev tagit tydligare form – och ev marknadspriset på riktiga lönnmördare gått upp för JM...? Där är ju TCap även med i bilden liksom ev andra filurer som skakats fram på vägen (den som klådde upp restaurangägaren, den skrattande polisen, vakthavande befälet den 7/8 15?).

Eller så pekar kontextskiftet ut att vad som äger rum därefter är en övergång till en mer eller mindre överlagd planering att mörda AP, med JJ och JB involverade. "Millionen" och "bröllopet" är en del av "hemgiften". Det finns väl en punkt när JB vet att hon är gravid förstås.

Alternativt har JJ kommit med vissa önskemål kring koncipieringen och JM har börjat planera?
Hon är väl i 3:e månaden med Million då Aki mördas.
Finns det öht nån lakej externt (betvivlar dock) så är det nog initierat via inre kretsen och ingen hon sökt upp själv. Hon är ju oerhört "familjär" gällande stämplingarna.
Jag tror som sagt att vägen mot huvudmålet har delmål, att JM har mer långtgående planer än man anar vid första anblicken.

1. Hon bearbetar internt på maximal nivå för att framställa Aki som den ultimata skitstöveln - hon "vinner" en miljonlägenhet våren/sommaren 2014.

2. Hon mjukstartar med att initiera misshandel till alla via att ljuga om fysiskt våld från Aki. Hon övergår i förfrågan om han kan dödas.
Kanske hade det varit tänkt redan 2014 men hon lyckades inte mjuka upp Aki så snabbt?
Hon transformeras till urgullig så att hon kan gifta sig med honom för att mjölka ur livförsäkringspengar. De dyrbara visionerna kräver stora belopp.

3. Hon lägger in en ännu högre växel som ska väcka empati och avsky: Han är elak mot barnen och ägnar sig även av fysisk misshandel mot dem (nyper osv).

Parallellt och djupt rotat finns hennes framtidsvisioner om framgång och beundran baserat på en mångårig patologisk svartsjuka gentemot sin syrra som hade omaket att nå stor framgång med deras far. JM vill vara number one.

Försäljning av Granliden kommer på tal på sommaren/höstkanten, hon vill köpa stället för att starta verksamhet (HVB och hästar).

Miljoner ska rulla in, framtiden är säkrad, alla kan få sina drömmar uppfyllda om det så är hunduppfödning i mammas fotspår eller annat. Ett självgående familjekollektiv men i grunden är allt är fortfarande utifrån JMs mångåriga drömmar:
"hon vill väl hålla på med hundar och det ska vara med två hus så man kan hjälpas åt. För så har jag alltid velat bo med mina föräldrar."

Det sket sig. Då får MR mörda föräldrarna istället för ingen ska stoppa JMs grandiosa visioner.
Citera
2017-09-14, 18:00
Medlem
"Jag hörde ingenting om Aki från nyårsskiftet där 2015. Då hade d frid och fröjd. Nygifta. Sen hörde jag inget mer."
Från förhöret med JB.

Undrar vad JM googlade på i slutet av 2015...
Antagligen någon sida, där hon kunde läsa om någon änka's liv efter makens död.
"Men tack vare hans livförsäkring, så har livet trots allt blivit enklare ekonomiskt".

Hoppas att JM's dator blev ordentligt kollad, så långt bak i tiden.
Vore intressant att veta varifrån hon fått sina idéer och uppslag.
Det skulle isf kunna läggas på "bevishögen".

JM borde skänkas till vetenskapen den dagen hon lämnar in.
Citera
2017-09-14, 18:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Uppenbart är det till JB hon går och gråter ut. JB i sin tur försöker få sin särbo att misshandla Aki å mammas vägnar.
Vill han skjuta bort fokus från sig själv så gör han det rejält:
"Någon", "barnen" vill inte se sin mamma få stryk/misshandlas.

JM överbetonar hans kriminalitet och hemskheter via sina skisser och vill sätta dit honom ända från förhör nr 1. Hon vill att JB ska lämna honom så han är väl perfekt på anstalt.
Hur troligt är det att dessa skulle vara överens?
Inte en enda gång pekar hon ut JB, däremot sin son.
Hon skriver brev till JB att hon tar på sig allt ansvar, att hon (de) däremot har hela livet framför sig.

Bra resonerat. Fundering: det kostar inte JM något att misstänkliggöra en oskyldig, men det försvårar för rättvisan. Den misstänkliggjorde kan antingen vara införstådd med det hela och spela med, eller avslöjar sanningen, på villkoret att denne känner till denna, och inte själv dras med i fallet. Sen har vi Facebook-erkännandet på det, som känns sisådär uppriktigt.

Mycket talar för min del för att de trots allt är måttligt involverade och att JM hållit dem utanför, möjligen med undantag för någon av dem, som kan ha involverats mer.

I ljuset av den tid som förflutit utan att ngt substantiellt framkommit känns det för mig svårt att tänka sig att alla tre varit inblandade utan att det på ngt sätt kommmit fram. Samtliga har fäder/anhöriga/kamrater som det skulle vara lätt att säga ngt förfluget till (vilket förvisso JJ gör sig skyldig till), och även om Magn*s Bl*msterlund i T*rshälla – om det är pappan – ser ut som en would-be stekare turned fiskdiskansvarig på I*a Kvantum så känns det svårt att tro att denne skulle vara ovetande om sina barns inblandning eller att de skulle låta sig blandas in på ett djupare plan utan att ägna honom en tanke. Eller ? JB har inte en antydan till glad min att visa upp på FB sen 2013 eller så, och påminner nu mest om någon som redan sitter inne. Ett ruttnande "Fandårå" präglar allt. Fast å andra sidan... hon har inte så mkt att glädja sig åt förstås.

Är den där temabilden ny förresten: "the devil told me he thought I could not ride out the storm"? Den är ju lite intressant. Vem är the devil och vad är the storm?

JJ ska kanske f.ö. kolla av om han har några försäkringar tecknade på sig....

Vore ju trevligt med en DNA-träff under AP:s naglar nu i alla fall.
Citera
2017-09-14, 18:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hon är väl i 3:e månaden med Million då Aki mördas.
Finns det öht nån lakej externt (betvivlar dock) så är det nog initierat via inre kretsen och ingen hon sökt upp själv. Hon är ju oerhört "familjär" gällande stämplingarna.
Jag tror som sagt att vägen mot huvudmålet har delmål, att JM har mer långtgående planer än man anar vid första anblicken.

1. Hon bearbetar internt på maximal nivå för att framställa Aki som den ultimata skitstöveln - hon "vinner" en miljonlägenhet våren/sommaren 2014.

2. Hon mjukstartar med att initiera misshandel till alla via att ljuga om fysiskt våld från Aki. Hon övergår i förfrågan om han kan dödas.
Kanske hade det varit tänkt redan 2014 men hon lyckades inte mjuka upp Aki så snabbt?
Hon transformeras till urgullig så att hon kan gifta sig med honom för att mjölka ur livförsäkringspengar. De dyrbara visionerna kräver stora belopp.

3. Hon lägger in en ännu högre växel som ska väcka empati och avsky: Han är elak mot barnen och ägnar sig även av fysisk misshandel mot dem (nyper osv).

Parallellt och djupt rotat finns hennes framtidsvisioner om framgång och beundran baserat på en mångårig patologisk svartsjuka gentemot sin syrra som hade omaket att nå stor framgång med deras far. JM vill vara number one.

Försäljning av Granliden kommer på tal på sommaren/höstkanten, hon vill köpa stället för att starta verksamhet (HVB och hästar).

Miljoner ska rulla in, framtiden är säkrad, alla kan få sina drömmar uppfyllda om det så är hunduppfödning i mammas fotspår eller annat. Ett självgående familjekollektiv men i grunden är allt är fortfarande utifrån JMs mångåriga drömmar:
"hon vill väl hålla på med hundar och det ska vara med två hus så man kan hjälpas åt. För så har jag alltid velat bo med mina föräldrar."

Det sket sig. Då får MR mörda föräldrarna istället för ingen ska stoppa JMs grandiosa visioner.

Jo, hon försörjer dem med framtidsvisioner om inte annat. En dag måste sånt ofta "växlas in"; ( – is a dream a lie if it don't come true, or is it something worse... ). Hon går all-in.
Citera
2017-09-14, 19:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Undrar vad JM googlade på i slutet av 2015...
Antagligen någon sida, där hon kunde läsa om någon änka's liv efter makens död.
"Men tack vare hans livförsäkring, så har livet trots allt blivit enklare ekonomiskt".

Hoppas att JM's dator blev ordentligt kollad, så långt bak i tiden.
Vore intressant att veta varifrån hon fått sina idéer och uppslag.
Det skulle isf kunna läggas på "bevishögen".
Undrar vad JM googlade på i maj 2014.
Hon kanske inspirerades av Sveriges i särklass största livförsäkringsbedrägeri.
IF.. I had all that money - 47 mille.
Citera
2017-09-14, 19:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det verkar ju inte räcka så långt, tyvärr:
– Vad nu analyssvaret blir hoppas jag uppgifterna kommer att föra utredningen framåt, även om uppgifterna i sig inte räcker för ett åtal. Men det kanske kommer att öppna upp för ytterligare utredningsåtgärder, säger Jessica Wenna, som ännu inte lämnat in något anslutningsöverklagande vad gäller tingsrättsdomen.
Skulle gärna vilja veta vad det är för "material" som ska analyseras? Låter så hemligt
Citat:
– Materialet som vi fått är just nu på analys, men jag har inte fått resultatet av den analysen ännu, kommenterar kammaråklagare Jessica Wenna.
Vari materialet består vill inte Jessica Wenna berätta, mer än att det hör samman med mordet på Aki Paasila, där alltså Johanna Möller i tingsrätten är dömd för anstiftan till mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in