Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Omhuldad, naiv, glassigt - blandar du ihop dig med dig själv nu eller? Wall har ju för fan arbetat i Haiti, Kuba, Uganda, och bott i flera världsdelar. Rimligt är att hon har sett och upplevt både misär och otrevliga, hotfulla situationer. Wall lär ha haft mer skinn på näsan än samtliga som skriver i den här tråden.
Försök inte förminska Wall. Hennes journalistiska cv är ju oerhört imponerande, speciellt med tanke på hennes ålder.
Nej, min uppväxt var allt annat än omhuldad.
Ja men när man åker ut som journalist så ser man ändå inte verkligheten, för man har sin status med sig och blir bemött med mer respekt än andra besökare. Eller rättare sagt: detta är inte riktigt sant nu längre, inte på alla platser. Tänker på blattarna i Rinkeby som attackerade det australiensiska TV-teamet t.ex.. Eller den kvinnliga journalisten (tror hon var amerikanska) som höll på att bli utsatt för våldtäktsleken i Egypten. Men detta är ett fenomen som är begränsat just till blatteland, och där var Kim aldrig - det höll hon sig noga borta från.
Jag växte upp i en invandrartät förort, som var på dekis redan då men är ännu värre nu. Mina kamrater och jag brukade skratta åt reportagen i TV, när något journalistteam - flera personer för trygghetens skull - hade åkt dit mitt på dagen och tagit lite bilder på torghandeln, och berättade om hur exotiskt och pittoreskt det doftade av kryddorna som den spännande arabiske försäljaren sålde. De visste INGET om hur det var att växa upp där som vit, svensk tjej, hur det var att gå hem från tunnelbanan om kvällen, eller att gå i den kommunala högstadieskolan där, eller bo i hyreshusen och använda tvättstugan... De naiva medelklassjournalisterna
drömde ihop sina reportage..!