2017-09-14, 12:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag klankar inte ner, och jag trollar inte. Jag drar slutsatser av det jag ser.

Om du tittar på videon om Kim Wall som hennes vänner har gjort, där det även finns klipp från hennes barndom och tonårstid, så ser du att hon är en omhuldad tjej som växer upp i villa. Hon får följa med sina journalistföräldrar på reportageresor och sådant som man tycker är glassigt när man är barn. Det här var inte en tjej som varit tvungen att freda sig mot X antal styvpappor, fosterbröder och blattar som hänger i trappuppgången i hyreshuset i Rosengård. Jag känner igen typen, bara! Säger inte att det är fel att vara så, många gånger kan naiviteten t.o.m. skydda dem - ingen vill göra dem något ont och se det där troskyldiga slockna i ögonen. Men ibland går det riktigt snett också.

Omhuldad, naiv, glassigt - blandar du ihop dig med dig själv nu eller? Wall har ju för fan arbetat i Haiti, Kuba, Uganda, och bott i flera världsdelar. Rimligt är att hon har sett och upplevt både misär och otrevliga, hotfulla situationer. Wall lär ha haft mer skinn på näsan än samtliga som skriver i den här tråden.

Försök inte förminska Wall. Hennes journalistiska cv är ju oerhört imponerande, speciellt med tanke på hennes ålder.
Citera
2017-09-14, 12:31
Bannlyst
Citat:
Nej, när (om) hon fick luckan i huvudet, så ramlade hon ju ner igen. Har du någonsin lyft tyngder? Man kan orka få upp tyngden en sekund eller två, men sedan viker sig armarna.

Hur mycket orkar du lyfta rakt över huvudet, 5-10kg?
Citera
2017-09-14, 12:32
Bannlyst
Citat:
Jo, men det där var ju en enorm vikt, och händerna slogs förmodligen undan och hon föll.

Om det är en enorm vikt, orkar hon rubba den då??
Citera
2017-09-14, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Båten er tross alt besiktigat og godkjent.

Va?? När och var skedde detta?
Citera
2017-09-14, 12:35
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, NÅN ska väl stå på hans sida. Men hennes brev lär drunkna bland andra beundrares. Vissa kvinnor är fullständigt bedårade av män som misshandlar och slår ihjäl kvinnor. Läskigt.

Ja, men tack och lov inte så många. Ett par tusen brev är få, jämfört med hur många kvinnor som finns. Men visst, det är pinsamt. Finns även några män som tänder på de få våldsdömda kvinnor som finns.
Citera
2017-09-14, 12:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Omhuldad, naiv, glassigt - blandar du ihop dig med dig själv nu eller? Wall har ju för fan arbetat i Haiti, Kuba, Uganda, och bott i flera världsdelar. Rimligt är att hon har sett och upplevt både misär och otrevliga, hotfulla situationer. Wall lär ha haft mer skinn på näsan än samtliga som skriver i den här tråden.

Försök inte förminska Wall. Hennes journalistiska cv är ju oerhört imponerande, speciellt med tanke på hennes ålder.

Nej, min uppväxt var allt annat än omhuldad.

Ja men när man åker ut som journalist så ser man ändå inte verkligheten, för man har sin status med sig och blir bemött med mer respekt än andra besökare. Eller rättare sagt: detta är inte riktigt sant nu längre, inte på alla platser. Tänker på blattarna i Rinkeby som attackerade det australiensiska TV-teamet t.ex.. Eller den kvinnliga journalisten (tror hon var amerikanska) som höll på att bli utsatt för våldtäktsleken i Egypten. Men detta är ett fenomen som är begränsat just till blatteland, och där var Kim aldrig - det höll hon sig noga borta från.

Jag växte upp i en invandrartät förort, som var på dekis redan då men är ännu värre nu. Mina kamrater och jag brukade skratta åt reportagen i TV, när något journalistteam - flera personer för trygghetens skull - hade åkt dit mitt på dagen och tagit lite bilder på torghandeln, och berättade om hur exotiskt och pittoreskt det doftade av kryddorna som den spännande arabiske försäljaren sålde. De visste INGET om hur det var att växa upp där som vit, svensk tjej, hur det var att gå hem från tunnelbanan om kvällen, eller att gå i den kommunala högstadieskolan där, eller bo i hyreshusen och använda tvättstugan... De naiva medelklassjournalisterna drömde ihop sina reportage..!
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-14 kl. 12:48.
Citera
2017-09-14, 12:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hur mycket orkar du lyfta rakt över huvudet, 5-10kg?

Ingen aning numera, och har inget att testa med heller där jag sitter nu. Men garanterat mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Om det är en enorm vikt, orkar hon rubba den då??

Ofta orkar man ju göra en stöt, men sedan faller vikten fort tillbaka när armarna viker sig.
Citera
2017-09-14, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det som oroar mig är att PM hittills haft bra koll på alla fakta om ubåten. Skulle han ljuga om luckans vikt och funktion? Inte för att han inte kan ljuga men för att han så väl vet hur det ligger till och måste inse att polisen kommer att kolla alla fakta?

Precis, han kommer inte ljuga om rena fakta kring ubåten givetvis. Om han säger att luckan är tung att öppna, så är det så, och då har den inte mycket till motvikt, inte mer än den solida historia man kan se ändarna på här bakom gångjärnet. Det där är hela motvikten, inte mer avancerat än så, man måste komma ihåg att Madsen alltid gör det enkelt för sig. https://i.imgur.com/uTthPMG.jpg

Det är även så motvikten avbildats i grafiken vi sett om olyckan med luckan.
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-09-14 kl. 12:50.
Citera
2017-09-14, 12:51
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Nej, min uppväxt var allt annat än omhuldad.

Ja men när man åker ut som journalist så ser man ändå inte verkligheten, för man har sin status med sig och blir bemött med mer respekt än andra besökare. Eller rättare sagt: detta är inte riktigt sant nu längre, inte på alla platser. Tänker på blattarna i Rinkeby som attackerade det australiensiska TV-teamet t.ex.. Eller den kvinnliga journalisten (tror hon var amerikanska) som höll på att bli utsatt för våldtäktsleken i Egypten. Men detta är ett fenomen som är begränsat just till blatteland, och där var Kim aldrig - det höll hon sig noga borta från.

Jag växte upp i en invandrartät förort, som var på dekis redan då men är ännu värre nu. Mina kamrater och jag brukade skratta åt reportagen i TV, när något journalistteam - flera personer för trygghetens skull - hade åkt dit mitt på dagen och tagit lite bilder på torghandeln, och berättade om hur exotiskt och pittoreskt det doftade av kryddorna som den spännande arabiske försäljaren sålde. De visste INGET om hur det var att växa upp där som vit, svensk tjej, hur det var att gå hem från tunnelbanan om kvällen, eller att gå i den kommunala högstadieskolan där, eller bo i hyreshusen och använda tvättstugan... De naiva medelklassjournalisterna drömde ihop sina reportage..!

Om du anser att det normala är att man endast kan räkna med överfall i "blatteland", och att KW noggrant höll sig borta från dylika miljöer - återigen: Vad är det du anklagar henne för?
Citera
2017-09-14, 12:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Om du anser att det normala är att man endast kan räkna med överfall i "blatteland", och att KW noggrant höll sig borta från dylika miljöer - återigen: Vad är det du anklagar henne för?

Naivitet, inget annat. Till varnagel för andra unga kvinnor, nu när det gick som det gick.
Citera
2017-09-14, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Även en stark karl som blivit sjuk eller skadat sig, bör ju kunna komma ur båten

Så långt har inte Madsen tänkt, alternativt skiter han fullständigt i det.
Citera
2017-09-14, 13:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Naivitet, inget annat. Till varnagel för andra unga kvinnor, nu när det gick som det gick.

Men du anser ju i inlägget jag citerar att det är i "blatteland" som man svävar i fara, och att KW höll sig borta från sådana miljöer. Hur kan du då alltså anse att hon var naiv?

Edit: "Varnageln" blir f ö ganska bred. "Var aldrig ensam med en man, under några omständigheter". Saudiarabia, here we come. Väldigt rimligt resonerat av dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in