2017-09-13, 17:51
Medlem
Reguluss avatar
Willy Silberstein kritiserar polisens beslut i Aftonbladet:

Nazister på judarnas dag – hur tänker ni?

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/mJdEp/nazister-pa-judarnas-dag--hur-tanker-ni

Silberstein inleder med att berätta om ett möte med en avhoppad nazist:

Han tittade in i mina ögon och sa långsamt: jag förnekade aldrig Förintelsen. Jag tyckte att den var bra. Jag var för den.

Detta var ett av mitt livs märkligare händelser. Jag har, så att säga, fått Förintelsen med modersmjölken. Min mamma satt i Auschwitz och befriades i Bergen-Belsen. Nästan alla mina släktingar mördades på både mammas och pappas sida.

Nu stod jag öga mot öga med en man som tidigare inte förnekade Förintelsen utan varit för den.

Händelsen kommer tillbaka i dag när jag läser om nazister, varav många säkert tycker att Förintelsen var högst motiverad. De hatar mig för att jag är jude.

Silberstein vill trots det inte förbjuda demonstrationen:

Låt mig tydligt slå fast: jag vill inte förbjuda nazister att demonstrera. De skyddas av samma grundlag som jag.

Men han efterlyser lite sunt förnuft hos ansvariga myndigheter:

Men lagen förbjuder inte poliser och andra att tänka. Fortfarande finns överlevande från Förintelsen. Tanken att de ska tvingas komma i närheten av nazistiska demonstrationståg på Jom Kippur, är plågsam.

Jag vet att lagen ger dem som demonstrerar långtgående rättigheter. Men polisen har ändå att se till ordningen vid en demonstration. Är det inte risk för ordning och säkerhet när nazister tågar förbi synagogan på Jom Kippur? Det är en dag då många judar, som aldrig sätter sin fot i synagogan under övriga året, går till gudstjänsten.
Citera
2017-09-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/mJdEp/nazister-pa-judarnas-dag--hur-tanker-ni

Han tittade in i mina ögon och sa långsamt: jag förnekade aldrig Förintelsen. Jag tyckte att den var bra. Jag var för den.

Detta var ett av mitt livs märkligare händelser. Jag har, så att säga, fått Förintelsen med modersmjölken. Min mamma satt i Auschwitz och befriades i Bergen-Belsen. Nästan alla mina släktingar mördades på både mammas och pappas sida.

Nu stod jag öga mot öga med en man som tidigare inte förnekade Förintelsen utan varit för den.

Händelsen kommer tillbaka i dag när jag läser om nazister, varav många säkert tycker att Förintelsen var högst motiverad. De hatar mig för att jag är jude.

Låt mig tydligt slå fast: jag vill inte förbjuda nazister att demonstrera. De skyddas av samma grundlag som jag.

Men lagen förbjuder inte poliser och andra att tänka. Fortfarande finns överlevande från Förintelsen. Tanken att de ska tvingas komma i närheten av nazistiska demonstrationståg på Jom Kippur, är plågsam.

Jag vet att lagen ger dem som demonstrerar långtgående rättigheter. Men polisen har ändå att se till ordningen vid en demonstration. Är det inte risk för ordning och säkerhet när nazister tågar förbi synagogan på Jom Kippur? Det är en dag då många judar, som aldrig sätter sin fot i synagogan under övriga året, går till gudstjänsten.

Det ser naturligtvis avskyvärt ut när man läser det.

Samtidigt har det förekommit så många lögner från den "goda sidan" att man undrar om det är en ny "Brandmannen från Boden" berättelse.
Citera
2017-09-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Ungefär som palestinierna vädjar håll judarna borta från oss på gazaremsan

Precis, men problemet med generaliseringar är ju att man inte talar om samma människor. Vissa judarna i Israel, är inte samma sak som alla judar i Sverige. Logik ger att judar generellt sett har ett jätteproblem med samlevnad med andra människor som de uppenbarligen aldrig lyckas bli av med, men det blir ju helfel ifall man applicerar det på "judar i Sverige" eller ännu värre på person-nivå.
Citera
2017-09-13, 17:58
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Polisen bör givetvis markera mot alla som stör ordningen, såväl nazister som motdemonstranter.

Vad gäller de svenska judarna, så har de samma rätt som alla andra svenskar till säkerhet och fri utövning av sin religion. De ska inte behöva åka till Israel för det.

Även judar som stör ordningen? Det utvalda folket brukar nämligen ha en tendens att tro att de är undantagna från lag ordning. Sen är det inte "nazister" utan vänstern som ägnar sig åt att kasta kiss, bajs, smällare och stenar samt vandalisera. Judar har ingen särskild rättighet att slippa folk de ogillar utom möjligen då i själva synagogan. Så om du inte på ett trovärdigt sätt kan påvisa att en sådan risk föreligger så är din tråd rena tramset.
Citera
2017-09-13, 18:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Även judar som stör ordningen? Det utvalda folket brukar nämligen ha en tendens att tro att de är undantagna från lag ordning. Sen är det inte "nazister" utan vänstern som ägnar sig åt att kasta kiss, bajs, smällare och stenar samt vandalisera. Judar har ingen särskild rättighet att slippa folk de ogillar utom möjligen då i själva synagogan. Så om du inte på ett trovärdigt sätt kan påvisa att en sådan risk föreligger så är din tråd rena tramset.

Självfallet ska även eventuella judar som stör ordningen också gripas och lagföras. Det brukar dock vara helt andra grupper som slåss på gatorna.

Vad gäller judarnas rätt att fritt utöva sin religion, så innefattar det rätten att göra det utan att uppleva någon form av hot. Av den anledningen är det fel att låta nazisterna marschera i närheten av synagogan på judarnas heligaste dag.
Citera
2017-09-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Så om du inte på ett trovärdigt sätt kan påvisa att en sådan risk föreligger så är din tråd rena tramset.

Vad skall demonstrationen handla om? Vad demonstrerar de mot? Tycker de borde kunna motivera varför datumet är viktigt, annars byta det. Samma sak med rutten.
Citera
2017-09-13, 18:10
Bannlyst
Citat:

Invandrare på svenskarnas dag – hur tänker ni?

Kommer givetvis ingen säga. Och den som gör får väl skaka galler. Det är inte riktigt lika för alla, som man säger.
Citera
2017-09-13, 18:11
Bannlyst
Citat:
Självfallet ska även eventuella judar som stör ordningen också gripas och lagföras. Det brukar dock vara helt andra grupper som slåss på gatorna.

Vad gäller judarnas rätt att fritt utöva sin religion, så innefattar det rätten att göra det utan att uppleva någon form av hot. Av den anledningen är det fel att låta nazisterna marschera i närheten av synagogan på judarnas heligaste dag.

På vilket sätt hotar en marscherande skara folk individer eller den judiska gruppen? Att uppleva hot är inte synonymt med reellt hot.
Citera
2017-09-13, 18:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Invandrare på svenskarnas dag – hur tänker ni?

Kommer givetvis ingen säga. Och den som gör får väl skaka galler. Det är inte riktigt lika för alla, som man säger.

En falsk analogi. Invandrare som grupp hatar varken svenskar eller kristna. Nazister har däremot antisemitismen som en del av sin ideologi.
Citera
2017-09-13, 18:39
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
En falsk analogi. Invandrare som grupp hatar varken svenskar eller kristna. Nazister har däremot antisemitismen som en del av sin ideologi.
Judar har antinazismen som del av sin ideologi. Ändå är det inte nazisterna som kräver att polisen ska se till att inga judar rör sig närmare än på 300 meters avstånd från deras tåg, trots att det är nazisterna som har fått tillåtelse att demonstrera och att deras åsikter i det här fallet borde vara mer rimliga för polisen att beakta. Nazister har betydligt större anledning att frukta judar än tvärtom. Kom ihåg att det var judarna som massmördade hela Nazi-Tyskland under och efter andra världskriget. Det är helt sinnessjukt att de ens får existera i Sverige, men nu när de väl får det, hur jävla bisarrt är det inte att det är DE som ska få diktera var nazister får röra sig snarare än tvärtom? Hela den här diskussionen är helt sinnessjuk. I ett normalt samhälle hade polisen bett judarna flytta sin Yom Kippur-tillställning till en för NMR mindre hotfull plats och infört förbud för anhängare av antinazistiska ideologier i hela Göteborgs centrum under själva demonstrationen.
Citera
2017-09-13, 18:52
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Judar har antinazismen som del av sin ideologi. Ändå är det inte nazisterna som kräver att polisen ska se till att inga judar rör sig närmare än på 300 meters avstånd från deras tåg, trots att det är nazisterna som har fått tillåtelse att demonstrera och att deras åsikter i det här fallet borde vara mer rimliga för polisen att beakta. Nazister har betydligt större anledning att frukta judar än tvärtom. Kom ihåg att det var judarna som massmördade hela Nazi-Tyskland under och efter andra världskriget. Det är helt sinnessjukt att de ens får existera i Sverige, men nu när de väl får det, hur jävla bisarrt är det inte att det är DE som ska få diktera var nazister får röra sig snarare än tvärtom? Hela den här diskussionen är helt sinnessjuk. I ett normalt samhälle hade polisen bett judarna flytta sin Yom Kippur-tillställning till en för NMR mindre hotfull plats och infört förbud för anhängare av antinazistiska ideologier i hela Göteborgs centrum under själva demonstrationen.

Hela den här diskussionen är en pseudodiskussion. För det naturliga är att judar flyttar till ett annat land eller flyttar till Israel om det är så jäkla jobbigt att höra att Sverige är svenskarnas land. Ingen annans.

Hade jag bott i nåt annat land och känt mig obekväm hade det naturliga varit att flytta därifrån eller tillbaka till Sverige. Samma regel ska förstås gälla för judar, eller hur?

Egentligen är det varje judes skyldighet att flytta till Israel för att vörda dessa förintelseöverlevare och alla "6" miljoner ihjälgasade judar i polska arbetsläger. Utan dessa offer hade staten Israel inte existerat. Så är det bara.
Citera
2017-09-13, 19:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Hela den här diskussionen är en pseudodiskussion. Hade jag bott i nåt annat land och känt mig obekväm hade det naturliga varit att flytta därifrån eller tillbaka till Sverige. Samma regel ska förstås gälla för judar, eller hur?

Diskussionen blir konstig när judar ska definiera "demokrati". Det är vanligt att Israel-kramare hävdar att Israel är mellanösterns enda demokrati. Det är bara en demokrati om du råkar vara jude. Andra folk som bor och vistas i Israel har särlagstiftningar som gör att judarna har större rättigheter.

Det är den judiska definitionen av "demokrati" - så det blir konstigt när judar ska ge sig in och färga svensk demokrati med sin demokratiuppfattning. Då blir det såhär - krav på särbehandling och särrättigheter.

Problemet är att om Israel ska bli en demokrati av västerländskt snitt så måste dom överge att vara en "judisk stat". Det går inte att vara båda samtidigt. Och eftersom hela det moderna bygget Israel vilar på sionistisk grund så kommer judarna aldrig att lyckas införa riktig demokrati - utan kommer att ägna sig åt att vingklippa och göra vår demokrati till en bastard som passar dem istället.

Därför detta gnäll om nazistdemonstrationer och att bara "snälla" borde få demonstrera överhuvudtaget. Men judar brister i sin demokratiuppfattning för deras nationalstatsbygge bygger helt på sionistisk grund.

"Israel first" gäller för mången sionist och mången jude i alla länder. Här ska dock "Sverige först" gälla. Så utländska subversiva element från mellanöstern ska ge fan i att ge sig på våra grundlagsskyddade rättigheter. De har dock tvingats fram i ljuset efter 9/11 i spåren av "kriget mot terrorismen" och det sionistiska inflytandet på västerländers politik har aldrig varit tydligare och aldrig legat mer i dagen.

Det gäller bara att våga titta efter.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-09-13 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in