2017-09-12, 19:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Artikeln säger att de var ute och seglade. Så bör vara annan båt än den lilla motorbåten - eller någon felöversättning någonstans.

Ja, det noterade jag också! Men svenska tidningar har många gånger nu skrivit att ubåten seglade också, de direktöversätter det danska (och kanske norska också?) "sejle" som verkar användas om framförande av alla båttyper.
Citera
2017-09-12, 19:35
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Oavsett kan hon som åklagare/advokat sin juridik och hon uppvisar en självsäker approach.

Den frågan fick advokaten varför PM valde just henne, hon avböjde att svara på den frågan vilket var helt rätt mot sin klient. Den frågan är irrelevant för målet och mycket sällan ställs just den frågan till de misstänkta. Varför valde du denna advokat? Ens önskemål om advokat är inget man behöver motivera i media.
Tror han valde henne för att hon är relativt välkänd i Danmark, och framförallt för att det är en kvinna.
Eller så är hon medlem i samma S&M-klubbar som Mads...
Citera
2017-09-12, 19:36
Medlem
varfor stannar han sa lange pa bryggan bakom baten? fran 0:34 till 0:45?

http://www.tv2.no/v/1225038/

kan det vara for att han kollar sig sjalv noggrant en sista gang i spegelreflexen fran batsfonstret i fullt dagsljus?
Citera
2017-09-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Vållande" kan ju innebära väldigt många olika saker, och på just ett fartyg har jag för mig att Kaptenen kan dömas även om det är passageraren som klantade till det. Om han inte säkrat upp så långt det bara är rimligt, att ingen ska kunna klanta till det. Och är det N vi talar om så hade hon nästan ingen säkerhet alls. M struntade i den biten för att få sina farkoster färdiga så fort som möjligt och så billigt som möjligt.

Det har skrivits mycket om både passagerare och kaptener i tråden, samtidigt som det nämns lagar, brott, juridik, ansvar, skyldigheter o.s.v.
"Kapten" är en befattning; en yrkestitel. PM är ingen kapten, han är en fritidsskeppare (på svenska är den som håller i rodret "båtförare") och Nautilus är en dansk fritidsbåt.
När man pratar om "passagerare", är det i regelverken ofta (men inte alltid) underförstått att det handlar om betalande sådana i kommersiell sjöfart.
Jämför med en personbil och ett vanligt B-kort (eller vad det heter nu för tiden). Fullt tillåtet att plocka upp en liftare eller köra en vän till flyget. Helt otillåtet att utföra samma tjänster mot betalning (kallas vanligen svarttaxi).
En taxichaufför, liksom en kapten på en passagerarbåt, har ett större ansvar och högre krav på både sig och åkdonet, än en privatbilist eller en fritidsskeppare.
Väljer jag att åka med i en veteranbil, utan krav på säkerhetsbälte, har jag till en den tagit på mig ett eget ansvar. Väljer jag att åka med i en hembyggd ubåt avsedd för privat bruk, har jag gjort det samma. Om KW fått en lucka i skallen, hade nog PM gått helt fri. Tror knappast det existerar någon säkerhetsnorm för luckor till ubåtar, som tillverkats för eget bruk.
Nu tror jag inte alls på luckhistorien, ser det som sannolikt att PM haft ihjäl KM nere i båten.
Citera
2017-09-12, 19:40
Medlem
Citat:
Enligt den tyske ubåtskaptenen och ägaren finns det det, och han borde ju veta. Däremot kan det ju vara olika lagar i olika länder.
Papperet visar att passageraren är informerad.

Jättebra vid civilrättslig prövning av skadestånd t ex, om någon halkar och bryter en arm t ex. Men polisen, åklagare och domstol kommer hur som helst att göra en egen bedömning av om fordonet varit trafikfarligt eller om kaptenen gjort någonting vårdslöst - och det kan inte det där papperet friskriva från.

Om jag har en hembyggd bil får jag ta med mig passagerare. Men har jag plåstrat ett bromsrör och bilen därför blir utan bromsar så spelar det ingen roll hur mycket jag förklarat för passageraren att det är ett hembygge och att passageraren åker på egen risk - jag har medvetet utsatt passagaren för livsfara genom att ha gjort ett undermåligt arbete med bromsröret.

Det innebär då också att om jag har en köpt bil som varit på service, så har bilverkstaden en ansvarsförsäkring för misstag de gjort. Den täcker ekonomisk skada. Men har de grovt brustit i sitt arbete och därmed lämnat ut min bil med ett allvarligt bromsfel så kommer inte ansvarsförsäkringen att skydda mekaniker och/eller ledning från att dömas för vårdslöshet, vållande till annans död etc.

Papper är alltså ekonomiskt skydd och mer eller mindre värdelöst när vi pratar straff.
Citera
2017-09-12, 19:40
Medlem
Citat:
"killgissa" är det ett ord liknande "mansplaina" eller? Jag är lite frestad att starta ett medlemskap där, men jag vet inte om min tyska är tillräckligt bra...

On topic, från German Merlin igen. Vi pratade ju förut om P skulle ha kunnat se K:s trosor när hon klättrade i tornet i kjol. Så här svarar han på en liknande fråga där någon noterat hennes konstiga klädsel för en ubåtstur:

"Kleiderordnung? Nein gibt es nicht. Ich sag Gästen sie sollen sich keine neuen Klammotten anziehen- im Boot gib es Öle, Fette, Schmutz.. Über Frauen im Rock freut sich die Besatzung wenn sie die Leiter runterkommen.. Der Kommandat geht immer als letzter runter und als erster rauf - und hat infolgedessen nichts davon."

Min översättning:

"Klädselregler? Nej det finns det inte. Jag säger åt gäster att de inte ska ta på sig några nya plagg - i båten finns det olja, fett, smuts. Besättningen gläder sig alltid åt kvinnor i kjol när de kommer ner för stegen... Kaptenen går dock alltid sist ner och först upp - och har på grund av detta ingen glädje av det (inget för det)."

Även om du skulle regga dig, fråga och får svaret av Merlin att hans kontrakt även gäller dödsfall till följd av oaktsamhet finns det ju egentligen inget som säger att han har koll på juridiken, så det kanske inte ger så mycket att fråga honom. Det verkar ju finnas någon i tråden redan som har bra koll, nämligen trngw, och som redan har skrivit:

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vem som helst kan skriva vilka papper eller "avtal" den vill. Men det betyder inte att de är giltiga.

De internationella sjövägsreglerna sätter många käppar i hjulet för ett avtal som säger att en passagerare åker med på eget ansvar. En befälhavare kan aldrig friskriva sig från sitt lagliga ansvar genom avtal med enskilda passagerare, precis på samma vis som vilken näringsidkare som helst inte kan friskriva sig från konsumentköplagen med en kund, ens om bägge skulle vilja.

It's the law, och i fallet med PM's ubåt lär som sagt de internationella sjövägsreglerna gälla, och ovanpå dem kommer sedan ytterligare lokal lagstiftning.

Så, även om ett sådant avtal skulle finnas, så är det inte giltigt.

trngw kan säkert hänvisa till det korrekta lagstycket, men frågan är vad för relevans det har i ämnet - egentligen. Det är huruvida PM kan hävda att han är fri från juridiskt/straffrätsligt ansvar för hennes död. Men antagligen hade PM ju inte skrivit ett motsvarande kontrakt med KW, annars hade han säkert viftat med det för länge sedan - om han hade varit dum nog att tro att det hade varit giltigt.

Citera
2017-09-12, 19:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Tror han valde henne för att hon är relativt välkänd i Danmark, och framförallt för att det är en kvinna.
Eller så är hon medlem i samma S&M-klubbar som Mads...

Vad skulle det vara för positivt med att advokaten är kvinna?
Citera
2017-09-12, 19:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Det er nok helst en kontrakt på at man er kjent med risikoer og har fått opplæring i hva man skal gjøre ved ulykke.
Ellers så er ubåten godkjent og følger internasjonalt regelverk for sjøfart.

Så vad menar du då att avtalet skulle ha för betydelse?

Om ubåten inte uppfyller regelverken får den överhuvudtaget inte lämna kaj.
Citera
2017-09-12, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Jäklar, vi har nog hittat motvikterna. Bakom o något lägre än gångjärnet, de två hopbuntade plåtbitarna som man ser ändarna på.

Motvikt, eller en balk avsedd att stoppa luckan, som motvikt ser den synnerligen klen ut, men man vet ju inte hur fortsättningen ser ut. Så nej, inte avgjort tyvärr.
Citera
2017-09-12, 19:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Artikeln säger att de var ute och seglade. Så bör vara annan båt än den lilla motorbåten - eller någon felöversättning någonstans.

Verkar som det uppstått en språkföbistring. Tydligen hade de en ribbåt. Se det här inlägget:

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2017-09-12, 19:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Verkar som det uppstått en språkföbistring. Tydligen hade de en ribbåt. Se det här inlägget:

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Se mitt svar till Merwina, idag, 19:16. Det är inte fel att säga att man seglar fast båten inte har några segel, det är vanligt skepparspråk.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-12 kl. 19:53.
Citera
2017-09-12, 19:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Vad skulle det vara för positivt med att advokaten är kvinna?
Är man åtalad för ett bestialiskt kvinnomord så är det mer förtroendegivande med en kvinnlig advokat.
Ungefär som "ingen kvinna skulle försvara en kvinnomördare/skändare om hon inte trodde på hans oskuld". Ren nonsens förstås, men så kan han ha tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in