Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
"Vållande" kan ju innebära väldigt många olika saker, och på just ett fartyg har jag för mig att Kaptenen kan dömas även om det är passageraren som klantade till det. Om han inte säkrat upp så långt det bara är rimligt, att ingen ska kunna klanta till det. Och är det N vi talar om så hade hon nästan ingen säkerhet alls. M struntade i den biten för att få sina farkoster färdiga så fort som möjligt och så billigt som möjligt.
Det har skrivits mycket om både passagerare och kaptener i tråden, samtidigt som det nämns lagar, brott, juridik, ansvar, skyldigheter o.s.v.
"Kapten" är en befattning; en yrkestitel. PM är ingen kapten, han är en fritidsskeppare (på svenska är den som håller i rodret "båtförare") och Nautilus är en dansk fritidsbåt.
När man pratar om "passagerare", är det i regelverken ofta (men inte alltid) underförstått att det handlar om betalande sådana i kommersiell sjöfart.
Jämför med en personbil och ett vanligt B-kort (eller vad det heter nu för tiden). Fullt tillåtet att plocka upp en liftare eller köra en vän till flyget. Helt otillåtet att utföra samma tjänster mot betalning (kallas vanligen svarttaxi).
En taxichaufför, liksom en kapten på en passagerarbåt, har ett större ansvar och högre krav på både sig och åkdonet, än en privatbilist eller en fritidsskeppare.
Väljer jag att åka med i en veteranbil, utan krav på säkerhetsbälte, har jag till en den tagit på mig ett eget ansvar. Väljer jag att åka med i en hembyggd ubåt avsedd för privat bruk, har jag gjort det samma. Om KW fått en lucka i skallen, hade nog PM gått helt fri. Tror knappast det existerar någon säkerhetsnorm för luckor till ubåtar, som tillverkats för eget bruk.
Nu tror jag inte alls på luckhistorien, ser det som sannolikt att PM haft ihjäl KM nere i båten.