2017-09-05, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Torkelsryd.

Några av de hus/stugor som fanns på Falk och Frids tid står helt eller delvis kvar än idag.

Ett sådant är Torkelsryd. Detta var 1854-55 gästgiveri och skjutsstation. Dit kom duon på sin flykt efter rånet. Där hyrde de skjuts till Hjo.

Det var även här som Falk kom att tillbringa sin sista natt natten mot onsdagen den 21 november 1855 på väg till Svedmons avrättningsplats. Avståndet mellan Torkelsryd och Svedmon var inte så lång väg.
Citera
2017-09-09, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Litet information om skarprättaren Jansson som avrättade Jonas Falk.

(FB) Postrånarna Nätt och Löf

Länken till nedanstående blogg är hämtad från tråden om postrånarna Nätt och Löf och är ursprungligen postad av Pajosv och innehåller mycket intressant information för den som är intresserad.

Personer avrättade i Västergötland.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-09-09 kl. 16:58.
Citera
2017-09-11, 01:16
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Väldigt intressant... Falks grav har man ju hört talas om i flera år.

Jag har en nära vän vars far bor i, eller mycket nära, Hökensås. Jag för höra med henne om Falks grav och om hon vet något mer om postrånet.

Det påminner om "mitt postrån" i Ulricehamn 1851. Och jag känner även till två andra postrån i Ulricehamnstrakten mellan från mitten av 1800-talet.

"Mina" två postrånare, Johannes Nätt och Johannes Löf, begick sitt postrån 16 december 1851 i Ulricehamns kommun, nära Gammalstorps postgård. Men de dömdes 1854 och skulle avrättas skulle avrättas samma år. Nu blev det ingen avrättning av två gärningsmän i Härna i Ås Härad den 13 september 1854.

35-årige Johannes Nätt avvek en sista gång från fångenskap. Den 29 augusti 1854, två veckor före utsatt tid för avrättning, så avlider han av rödsot (Dysenteri) i häktet. Johannes Löf påbörjar dock sin sista resa från häktet till Galgbacken klockan 11.00 den 13 september.

Framkommen till Spetsgården hoppade Löf lätt av åkdonet utan att motta den erbjudna hjälpen. Blek, men utan att vackla, steg han inom spetsgården, kastade raskt av sig mössan, rocken, västen och halsduken samt började kavla ner skjortan över bröstet.

Då man ville binda för ögonen på honom, sade han strävt: "Det behövs icke", slutligen lät han dock bekväma sig därtill och nu leddes han fram till stupstocken, där han sjönk ner på knä medan prästen läste några kortare böner.

Sedan prästen slutat med välsignelser, lade Löf sig ned för att lägga huvudet på stupstocken, men observerade att han ej kommit nog långt fram, varför han famlade efter den, och lade den själv tillrätta.

Detta var den sista handlingen i hans liv, ty knappt hade halsen kommit i beröring med den fatala stocken förrän bilan blixtrade, och Löf hade upphört att räknas bland de levandes antal. En sträckning på kroppen och allt var slut.

(Jag var nyligen på de olika platserna igen för att ta lite fler foton och även filma den här gången. Nätt och Löf växte ju upp i samma soldattorp, men med nio års skillnad. Ännu har jag inte hittat något gammal foto på soldattorpet, men har fått telefonnummer till en man som har mycket gamla foton från Borås. Men chansen att det finns något foto är nog liten, men det kan finnas en öppning. Det torp jag alltid trott varit ett soldattorp betecknas dock som B eller ibland BS vilket betyder Backstuga på gamla kartor. Men torpet har de typiska måtten som soldattorpen hade. Dessutom har en kompis far hört att ett torp hade flyttats från Rydboholm till Viskafors någon gång på 1950-talet. Om torpet som betecknas som backstuga är det torp som flyttades, så måste det vara soldattorpet. Det sägs också att Nätt och Löf träffade sina fästmöer vid en trevägskorsning nära soldattorpet. Det torpet som jag anser vara soldattorpet ligger en minuts gångväg från en trevägkorsning, 600 meter från mitt föräldrahem.)

Bott i uhamn nästan hela livet men inte hört talas om detta vad jag kan minnas 🤔
Citera
2017-09-11, 01:23
Medlem
Nilsbofinks avatar
Kul att läsa en tråd om Falk. Besökt platsen många gånger genom åren. Alltid en kuslig stämning där, helt knäpptyst och kan inte ens påminna mig att jag hört fåglar där. Som nån nämnde sägs det att han inte ligger begravd vid korset utan avrättades där och begravdes några 100m in i skogen i närheten av en bäck. Sant eller inte vette tusan men det är lite tjusningen med graven också att det är så mycket vandringssägner om det
Citera
2017-09-11, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett par hundra meter.

Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Kul att läsa en tråd om Falk. Besökt platsen många gånger genom åren. Alltid en kuslig stämning där, helt knäpptyst och kan inte ens påminna mig att jag hört fåglar där. Som nån nämnde sägs det att han inte ligger begravd vid korset utan avrättades där och begravdes några 100m in i skogen i närheten av en bäck. Sant eller inte vette tusan men det är lite tjusningen med graven också att det är så mycket vandringssägner om det

Det var alldeles stilla och tyst och solen sken genom den glesa tallskogen då jag var där. Inte en fågel kunde höras.

Falk skall ligga begravd ett par hundra meter från korset någonstans.

Falks grav är en del av Habo kommuns historia och numera ett turistmål.

En bok som är intressant gällande kriminella personer i västra Sverige är Fångar på Nya Elfsborg under 1700-talet, 1959. Boken är sammanställd av Carl-Martin Bergstrand. Tittar man på alla ortsnamnen så var det många fångar som kom från Sjuhäradsbygden. Kinnarumma, Skene och Marks härad är en del omnämnt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-09-11 kl. 21:50.
Citera
2017-09-12, 02:17
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var alldeles stilla och tyst och solen sken genom den glesa tallskogen då jag var där. Inte en fågel kunde höras.

Falk skall ligga begravd ett par hundra meter från korset någonstans.

Falks grav är en del av Habo kommuns historia och numera ett turistmål.

En bok som är intressant gällande kriminella personer i västra Sverige är Fångar på Nya Elfsborg under 1700-talet, 1959. Boken är sammanställd av Carl-Martin Bergstrand. Tittar man på alla ortsnamnen så var det många fångar som kom från Sjuhäradsbygden. Kinnarumma, Skene och Marks härad är en del omnämnt.

Låter som en bok man får ta och skaffa
Citera
2017-09-12, 14:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Carl-Martin Bergstrand

Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Låter som en bok man får ta och skaffa

Detta är en mycket intressant bok och väl värd att läsa om man är intresserad.

Här finns bl. a. hela hans bokproduktion Carl-Martin Bergstrand 1899-1998.
Citera
2017-09-24, 18:15
Medlem
Pajosvs avatar
Lite nya uppgifter:

Förra året kom kompisens far, granne till min mor, och närmare 80-årsåldern, fram och pratade lite kriminalhistoria med mig. Han berättade att när de var nyinflyttade till Viskafors år 1970, så hade han pratat med en äldre man i närmare 60-årsåldern som berättade att hans föräldrar hade köpt och flyttat någon liten stuga från Rydboholm nånstans och till Viskafors. Troligen en kortare sträcka, cirka en kilometer.

Min teori var att soldattorpet Rönneslätt stod på den plats som visas på kartan, alltså på kullen mellan Rydboholm och Viskafors. Backstugan Skräppekärr fanns 300 meter från Rönneslätt som också visas på kartan. Men någon gång på 30, 40 eller 50-talet har backstugan Skräppekärr rivits, eller ruttnat bort, och soldattorpet Rönneslätt flyttats till den plats där backstugan låg. Skräppekärr tillhör idag Viskafors scoutkår.

En eventuell anledning till en flytt av soldattorpet Rönneslätt kan vara att företaget Valsgravyr startade sin verksamhet 1913 på samma kulle som soldattorpet Rönneslätt låg. Valsgravyr tog över en gammal gästgivaregård från 1600-talet.

Nu har jag fått kontakt med scoutledaren i Viskafors och vi ska träffas i veckan så att jag får titta invändigt på torpet. Scoutledaren kände inte till så mycket om torpet Skräppekärrs historia, men han berättade att de äldre scoutgubbarna, som idag inte är i livet, hade berättat att torpet Skräppekärr har flyttats från en för honom okänd plats till där det står idag. Detta ska ha skett i början av 1900-talet, kanske runt år 1910.

Alltså kan man anta att dagens torp Skräppekärr är det ursprungliga soldattorpet Rönneslätt.
Citera
2017-09-24, 19:13
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Detta är en mycket intressant bok och väl värd att läsa om man är intresserad.

Här finns bl. a. hela hans bokproduktion Carl-Martin Bergstrand 1899-1998.

Boken Fångar på Nya Elfsborg under 1700-talet är redan beställd, 125 kr inkl frakt.
Citera
2017-09-25, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nya Elfsborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Boken Fångar på Nya Elfsborg under 1700-talet är redan beställd, 125 kr inkl frakt.

Mycket bra att du har beställt denna bok. Mycket intressant även om den inte omnämner Falk och Frid eller Nätt och Löf. Tror den kommer att falla dig på läppen.
Citera
2017-09-25, 18:07
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Mycket bra att du har beställt denna bok. Mycket intressant även om den inte omnämner Falk och Frid eller Nätt och Löf. Tror den kommer att falla dig på läppen.

Det tror jag säkert...
Citera
2018-07-22, 04:24
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det är väl bara att sätta upp en webbkamera/åtelkamera ifall man vill övervaka graven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in