2017-09-10, 21:42
Medlem
Hej,

för några år sedan bröt min syster det med sin pojkvän och jag erbjöd henne då att under en kortare tid bo hos mig tills hon kom på fötter igen. Så vart det inte riktigt, det är nu 3 år sedan och jag är rejält less på situationen. Nu vill jag bli av med henne.

Boendesituationen är som sådan att jag ensam står på förstahandskontraktet på hyresrätten (1a, 47kvm). Något skriftligt avtal för min systers inneboende finns inte, utan det får väl anses vara ett muntligt avtal där vi kom överens om att vi tar varsin hörna av lägenheten, kök/badrum gemensamt. Hon betalar halva hyran. Lägenheten är från dag 1 sedan hennes inflytt avdelad med draperier/gardiner för att skapa åtminstone någon form av avskildhet.

Räcker det med att jag skriftligen gör en uppsägning av hennes inneboende och ger henne 3mån uppsägningstid? Eller kan hon sätta käppar i hjulet genom att hävda att hon är samboende då hon ändå är familj/närstående och har bott under en längre tid i en 1a med mig?

Jag tycker att sambolagens definition är lite otydlig och är orolig för att den kan tolkas till min systers fördel, vilket skulle orsaka stora problem för mig. (Min syster och jag är inte alls sams. Hon skulle garanterat köra över mig om hon fick chansen.)
Citera
2017-09-10, 21:46
Medlem
Lever du i ett parförhållande med din syster?
Nej, ni är inte sambo.
Din syster är inneboende så be henne att flytta skriftligen. Hon kan kräva 3 månaders uppsägningstid.
Senast redigerad av Bodiejunior 2017-09-10 kl. 21:51.
Citera
2017-09-10, 21:54
Medlem
Bongomans avatar
En syster kan inte hävda att hon är sambo. Det är man on man lever under äktenskapsliknande förhållande. Så hon kan inte hävda något annat än inneboende.

Uppsägning är för formellt innan ni snackat om saken över en biff. Man vräker inte sin syster. Alternativt hitta en kille till henne.
Citera
2017-09-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Lever du i ett parförhållande med din syster?
Nej, ni är inte sambo.
Din syster är inneboende så be henne att flytta skriftligen. Hon kan kräva 3 månaders uppsägningstid.

Nej, självklart inte. Var bara orolig för att familjebandet skulle ha någon påverkan i tolkningen. Är distinktion så tydlig löser det sig ju. Tack för ditt svar!
Citera
2017-09-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
En syster kan inte hävda att hon är sambo. Det är man on man lever under äktenskapsliknande förhållande. Så hon kan inte hävda något annat än inneboende.

Stämmer detta?

Menar du att det måste förekomma sex för att två personer ska räknas som sambos?

Lagen pratar ju både om "äktenskapliga förhållande" och "parförhållande".

Citat:
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.
Citera
2017-09-11, 10:48
Medlem
Ett parförhållande med ett gemensamt hushåll, säger alltså inget om sex. Man ska leva under äktenskapliga förhållanden, finns många par som inte haft sex på flera år.
Citera
2017-09-11, 11:20
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Menar du att det måste förekomma sex för att två personer ska räknas som sambos?
Nja, måste och måste.
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ett parförhållande med ett gemensamt hushåll, säger alltså inget om sex.
Jo.

Ur propositionen:
Citat:
Den andra förutsättningen för ett samboförhållande är att parterna bor tillsammans i ett parförhållande. Härmed avses att de skall bo tillsammans i ett förhållande vari normalt ingår sexuellt samliv.
Citera
2017-09-11, 14:35
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nja, måste och måste.

Jo.

Ur propositionen:

Så teoretiskt är man ej Sambos om man inte har sex regelbundet :P
Citera
2017-09-11, 14:42
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Att ett samboförhållande inte skulle vara för handen på grund av att parterna inte har ett tillfredsställande (eller alls särskilt aktivt) sexliv, eller liknande, är inte vad som skrivs i propositionen.
Citera
2017-09-11, 16:08
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Jo, du kan vara sambo utan sex men om det är förbjudet, incest alltså, så kan du inte vara sambo. Det ska alltså finnas förutsättningar för ett sexliv, delad säng är en bra början.
Citera
2017-09-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jo, du kan vara sambo utan sex men om det är förbjudet, incest alltså, så kan du inte vara sambo. Det ska alltså finnas förutsättningar för ett sexliv, delad säng är en bra början.

Jag ser inte att TS skriver sitt kön.

Samkönade parförhållanden är ju fullt lagliga i Sverige.

Fast nu kanske vi kom från ämnet lite.
Citera
2017-09-11, 19:05
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Samkönade parförhållanden är ju fullt lagliga i Sverige.
Ja, och?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in