2017-09-08, 09:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VeriteHeaton
- 4 telefoner, inte dålig under en vecka.

2017-09-01 12:53:58

FINGERPRINT CARDS

SENSOR FPC1145 MED I 3 JAPANSKA SMARTPHONES (Direkt)

2017-09-01 10:06

STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards sensor FPC1145 finns med i tre smartphonemodeller från en större japansk telefontillverkare.

https://twitter.com/FingerprintCa…/status/903527831359160321

Mere fra IFA og denne gang en telefon fra Moto (det gamle Motorola, der i dag er eget af Lenovo):

https://twitter.com/FingerprintCa…/status/903597531485102080

5 telefoner fra IFA indtil videre:

- LG V30

- 3 fra Japan (højest sandsynligt Sony)

- Moto X4

FINGERPRINT CARDS

FPC1035 MED I MOTO X4 (Direkt)

2017-09-01 14:39
STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint meddelar att bolagets sensor FPC1035 finns med i Motorolas nya smarttelefon Moto X4. Motorolas ägs av kinesiska Lenovo.

Mobilerna räcker inte. För att Fingerprint ska överleva som företag måste de få igång försäljningen på kortsidan.

Jag vet inte om de lyckas med det och tänker inte chansa.
2017-09-09, 19:09
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Mobilerna räcker inte. För att Fingerprint ska överleva som företag måste de få igång försäljningen på kortsidan.

Jag vet inte om de lyckas med det och tänker inte chansa.

Har de överlevt över 15 år med noll försäljning och emissioner så lär mobilerna och annat smått och gått hålla båten flytande i många år framöver. Men som aktieägare vill man se utveckling och inte stagnerande.
2017-09-09, 19:34
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Jag förstår inte varför ni bryr er om blankarna? Om ni tror på bolaget på lång sikt så är det väl bara positivt att kursen hålls nere så att ni kan köpa mer till ett bra pris?

Blankarna har en kostnad för att blanka och kan om kursen går upp under en längre tid förlora rejält med pengar. Och kursen kommer gå upp om bolaget går bra, och det borde vara där fokus skall ligga.

Anledningen = blankarna sitter i regel på bättre information än både FPC själva och oss aktieägare så självklart så måste man ta den höga blankningen på allvar. Det måste vägas in i sin egen analys hur mycket man än tror på bolaget och biometrin.

Folk twittrar om 3mdr enheter TAM 2020 och målar upp himlen efter det. Och visst kan det bli så. Betänk FPC eget mål om 30-35% MS på lång sikt. Om man räknar lite pessimistiskt på läget så blir det ca 1mdr sensorer. Volym = asp nedgång. Räkna på asp $1,5 och en pessimistisk dollarkurs om 7,5 så snackar vi om 11mdr i intäkter 2020. Klarar man sin långsiktiga rörelsemarginal på 30% (vilket jag inte tror) så snackar vi om ca 2,5 mdr i vinst efter skatt. Med P/E 15 så får vi då en kurs på ca 120kr. Så visst många får tillbaka sin investering och kanske även lite vinst.

Ur en positivare synvinkel så får FPC högre MS, högre dollarkurs och högre asp. Men samtidigt så finns risken att det marknaden svänger åt något oväntat håll eller att TAM inte alls kommer upp i de nivåerna ovan vilket kan döda aktien om marknaden "försvinner".

Jag väljer dock att ligga kvar i förhoppning om att man minst skall få tillbaka sin investering på sikt. Men man måste vara medveten om riskerna i marknaden.
2017-09-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Jag förstår inte varför ni bryr er om blankarna? Om ni tror på bolaget på lång sikt så är det väl bara positivt att kursen hålls nere så att ni kan köpa mer till ett bra pris?

Blankarna har en kostnad för att blanka och kan om kursen går upp under en längre tid förlora rejält med pengar. Och kursen kommer gå upp om bolaget går bra, och det borde vara där fokus skall ligga.

Det fina är att man får göra som man vill. Ingen har en aning om kursen djupdyker eller ej. Men så länge vinsten står i aktirb, kan den gå förlorad. Jag säljer, och köper ev. mer om den sticker neråt, vilket jag tror är troligt. Ingen ide och sitta och titta på när kursen manipuleras mellan 28 - 38 kr. Då satt pengar på kontot bättre
2017-09-10, 00:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Anledningen = blankarna sitter i regel på bättre information än både FPC själva och oss aktieägare så självklart så måste man ta den höga blankningen på allvar. Det måste vägas in i sin egen analys hur mycket man än tror på bolaget och biometrin.

Folk twittrar om 3mdr enheter TAM 2020 och målar upp himlen efter det. Och visst kan det bli så. Betänk FPC eget mål om 30-35% MS på lång sikt. Om man räknar lite pessimistiskt på läget så blir det ca 1mdr sensorer. Volym = asp nedgång. Räkna på asp $1,5 och en pessimistisk dollarkurs om 7,5 så snackar vi om 11mdr i intäkter 2020. Klarar man sin långsiktiga rörelsemarginal på 30% (vilket jag inte tror) så snackar vi om ca 2,5 mdr i vinst efter skatt. Med P/E 15 så får vi då en kurs på ca 120kr. Så visst många får tillbaka sin investering och kanske även lite vinst.

Ur en positivare synvinkel så får FPC högre MS, högre dollarkurs och högre asp. Men samtidigt så finns risken att det marknaden svänger åt något oväntat håll eller att TAM inte alls kommer upp i de nivåerna ovan vilket kan döda aktien om marknaden "försvinner".

Jag väljer dock att ligga kvar i förhoppning om att man minst skall få tillbaka sin investering på sikt. Men man måste vara medveten om riskerna i marknaden.

Rörelsemarginalen kommer garanterat att sjunka.

P/e-tal på 15 är för högt för ett så pass riskfyllt företag som Fingerprint. Jag skulle använda 10 istället.

Sammantaget är det för liten uppsida i förhållande till risken.
2017-09-10, 10:32
Medlem
Av ren nyfikenhet..
Nån som köpte dom billigt och hade kvar dom tills dom låg på toppen och sålde dom och är Miljonär idag?
2017-09-10, 12:01
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Av ren nyfikenhet..
Nån som köpte dom billigt och hade kvar dom tills dom låg på toppen och sålde dom och är Miljonär idag?

jag köpte billigt och var med på topp
men sålde aldrig
äger fler idag än vad jag gjorde då
kommer att vänta på kortet
skulle tippa 2019

jag tror verkligen på FPC
önskar att precis ALLT med koder att göra går över till FPS
2017-09-10, 12:37
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
jag köpte billigt och var med på topp
men sålde aldrig
äger fler idag än vad jag gjorde då
kommer att vänta på kortet
skulle tippa 2019

jag tror verkligen på FPC
önskar att precis ALLT med koder att göra går över till FPS

Där kan det bli en övermäktig uppgift då Anoto med ADNA riktar sig in på kodning. Och med en enormt större bredd på användningsområden än FPC kan nånsin drömma om ens
FPC har nog nått sin potential och kan fortsätta på den här nivån säkert en tid men nån större uppsida har jag väldigt svårt att se i aktien.
2017-09-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom

Så är det väl alltid? Professionella placerare har tillgång till mer information och kan agera mycket snabbare på den än en amatör. Detta oavsett om de blankar eller ej.

Min poäng är enbart att jag inte förstår varför det är så många som fokuserar ("skyller") på blankarna när de i själva verket borde fokusera på hur företaget går och hur det kommer utvecklas i framtiden.

Företaget lär ju varken gå bättre eller sämre även om blankningen minskar.
2017-09-11, 09:05
Medlem
Rapporten ( Q3 ) ifrån FingB kommer den 26/10
Ifall vi säger att den förblir positiv, vilken nivå "tror" ni på att kursen skulle åka till?
50,100,100+ ?
2017-09-11, 10:21
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supertree
Rapporten ( Q3 ) ifrån FingB kommer den 26/10
Ifall vi säger att den förblir positiv, vilken nivå "tror" ni på att kursen skulle åka till?
50,100,100+ ?

Där den är nu typ?
2017-09-11, 10:25
Medlem
Så du tror att kursen förblir detsamma ifall Q3 rapporten är positiv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in