Citat:
Ursprungligen postat av
miles3
Jag förstår inte varför ni bryr er om blankarna? Om ni tror på bolaget på lång sikt så är det väl bara positivt att kursen hålls nere så att ni kan köpa mer till ett bra pris?
Blankarna har en kostnad för att blanka och kan om kursen går upp under en längre tid förlora rejält med pengar. Och kursen kommer gå upp om bolaget går bra, och det borde vara där fokus skall ligga.
Anledningen = blankarna sitter i regel på bättre information än både FPC själva och oss aktieägare så självklart så måste man ta den höga blankningen på allvar. Det måste vägas in i sin egen analys hur mycket man än tror på bolaget och biometrin.
Folk twittrar om 3mdr enheter TAM 2020 och målar upp himlen efter det. Och visst kan det bli så. Betänk FPC eget mål om 30-35% MS på lång sikt. Om man räknar lite pessimistiskt på läget så blir det ca 1mdr sensorer. Volym = asp nedgång. Räkna på asp $1,5 och en pessimistisk dollarkurs om 7,5 så snackar vi om 11mdr i intäkter 2020. Klarar man sin långsiktiga rörelsemarginal på 30% (vilket jag inte tror) så snackar vi om ca 2,5 mdr i vinst efter skatt. Med P/E 15 så får vi då en kurs på ca 120kr. Så visst många får tillbaka sin investering och kanske även lite vinst.
Ur en positivare synvinkel så får FPC högre MS, högre dollarkurs och högre asp. Men samtidigt så finns risken att det marknaden svänger åt något oväntat håll eller att TAM inte alls kommer upp i de nivåerna ovan vilket kan döda aktien om marknaden "försvinner".
Jag väljer dock att ligga kvar i förhoppning om att man minst skall få tillbaka sin investering på sikt. Men man måste vara medveten om riskerna i marknaden.