2017-09-10, 18:57
Medlem
Mitt pass har utfärdats 5 maj 2013 och sista giltighetsdatum på det är 5 maj 2018.

Vad jag vet så måste man ha legitimation för att hämta ut det nya passet eller syskon med samma efternamn. Jag har inte en legitimation och har i stort sett bara mitt pass för identifiering och när det nya passet ska hämtas ut så har jag alltså inte något att identifiera mig med. En extra legitimation tycker jag är för dyr för att inte tala om att man då har ett extra onödigt kort som man använder bara den gången som passet skall hämtas ut. Syskon-lösningen funkar inte heller då jag inte har någon.

Förresten, om mitt pass går ut den 5 maj, när skall jag ansöka om ett nytt? Kan jag göra det den 4 maj? Det brukar ta ca 3 veckor att få det nya ska man då ansöka om ett nytt ca 3 veckor innan det gamla går ut?

Förresten, behåller man det gamla eller måste man lämna in det nya passet till polisen?
Citera
2017-09-10, 18:58
Medlem
Neroxxs avatar
För att undvika strul bör du hämta ut det nya INNAN det gamla går ut.
Citera
2017-09-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
För att undvika strul bör du hämta ut det nya INNAN det gamla går ut.

Det gamla går ut 5 maj, vad tror du om jag ansöker om ett nytt 5 april? På exakt en månad bör jag ha fått det nya? De kräver inte in det gamla samtidigt som man ansöker om ett nytt?
Citera
2017-09-10, 19:11
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aza00
Det gamla går ut 5 maj, vad tror du om jag ansöker om ett nytt 5 april?

Sålänge du hämtar ut det nya innan ditt nuvarande går ut så spelar det ingen större roll när du gör det. Däremot ska man ha oi åtanke att det tar ett tag innan det nya blir klart, så att ha en månad till godo är absolut en bra tanke.

Det gamla markuleras när du hämtar ut det nya, dock så uppskattar de att få in det gamla så att det inte är ute på vift. Så var det när jag hade tappat bort mitt pass och skulle hämta ett nytt. De tyckte jag skulle komma ner med mitt gamla ifall jag skulle hitta det.
Senast redigerad av Neroxx 2017-09-10 kl. 19:13.
Citera
2017-09-10, 19:11
Medlem
Ansök redan nu då om du oroar dig så är du ute i god tid.
Citera
2017-09-10, 19:12
Medlem
Gammalt pass makuleras med en hålslagare av polisen när du hämtar ut nya. Alltid bra att spara på om du behöver bevisa om du varit/inte varit någonstans.
Citera
2017-09-10, 19:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Förresten, behåller man det gamla eller måste man lämna in det nya passet till polisen?

Du lämnar in det gamla till polisen så detta kan avfärdas från registret och därefter tuggas.
Citera
2017-09-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ansök redan nu då om du oroar dig så är du ute i god tid.

Nja, inte så pass. I värsta fall 2 månader innan 5 maj, men inte så tidigt som i september.

Tack till er alla för svaren!
Citera
2017-09-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du lämnar in det gamla till polisen så detta kan avfärdas från registret och därefter tuggas.

Nej dom bara slår några hål igenom det och sen kan man få tillbaka det om man vill.
Citera
2017-09-10, 19:26
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Det gamla går ut 5 maj, vad tror du om jag ansöker om ett nytt 5 april? På exakt en månad bör jag ha fått det nya? De kräver inte in det gamla samtidigt som man ansöker om ett nytt?

ASG vad ska du ha pass till? Du verkar ju vara för dum för att behöva det. Pass gäller i 5 år så varför inte skaffa ett nytt redan i början på 2018??
Citera
2017-09-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
ASG vad ska du ha pass till? Du verkar ju vara för dum för att behöva det. Pass gäller i 5 år så varför inte skaffa ett nytt redan i början på 2018??

Dum kan du själv vara. Det gäller i 5 år, men det är bättre med ett pass som går ut i april istället för januari.
Citera
2017-09-10, 19:40
Medlem
bjornebarns avatar
Du behöver ju ändå inte legitimation för att hämta ut det nya passet; det nya passet är ju redan en giltig legitimation för dig. Däremot behöver du det för att ansöka, alternativt någon giltig person som kan intyga att det är du. Själv lyckades jag ansöka om ett ID-kort mha ett utgånget pass (sedan 1.5 år tillbaka), men jag vet inte om det är någonting man skall räkna med att kunna. Jag fick dock en kommentar om att makuleringen på mitt gamla pass var konstig, vad det nu innebär :s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in