2017-09-10, 02:45
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Machiavelli/Uffizierna/Florens, Monumentet som rör bokbålen vid Humboldtuniversitetet/Bebelplatz och Påven.. Kan väl dra till med Fredrik II av Preussen..även pm jag hoppas det är någon författare/konstnär.
Korrekt identifierat men det var inte Fredrik II jag tänkte på.

4. https://www.youtube.com/watch?v=ZwMVMbmQBug

5. https://i.pinimg.com/564x/6d/0c/df/6d0cdf0fee1b2e58721a27225bff5804.jpg
Citera
2017-09-10, 15:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Papa Doc? -----------> https://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Duvalier

Styrde hårt (Machiavelli).

Papa och påve är, antar jag, etymologiskt sett samma ord.

Bokbål vet jag ej. Lät Papa Doc bränna misshagliga verk kanske? Låter inte allt för långsökt.

Dom två senaste ledtrådarna har jag ej kikat på.

Edit: Nu har jag kollat på dom två sista..."Mad as hell" stämmer ju in väl på Papa Doc

"Mad" som i bemärkelsen galen då alltså.

Det är en väldigt bra scen förövrigt. Har länkat den förut i quizen vill jag minnas.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-09-10 kl. 15:35.
Citera
2017-09-10, 17:10
Medlem
Samizdats avatar
Intressant gissning men Papa Doc är fel. Personen som söks var mer eller mindre samtida med Machiavelli. I filmen Network jämförs Howard Beale med vår person.
Citera
2017-09-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Intressant gissning men Papa Doc är fel. Personen som söks var mer eller mindre samtida med Machiavelli. I filmen Network jämförs Howard Beale med vår person.

Kan det Cesare Borgia? Samtida med Machan (likväl hans idol), påveson och brände böcker?
Senast redigerad av AnonymFegis2 2017-09-10 kl. 17:28.
Citera
2017-09-10, 17:29
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Kan det Cesare Borgia? Samtida med Machan (likväl hans idol), påve ovh brände böcker?
Nja, nära men ändå inte.

6. https://www.citi.io/wp-content/uploads/2015/04/1-0-Jerusalem.jpg
Citera
2017-09-10, 19:55
Medlem
Citat:
Korrekt identifierat men det var inte Fredrik II jag tänkte på.

4. https://www.youtube.com/watch?v=ZwMVMbmQBug

Är det Martin Luther som söks?
Citera
2017-09-10, 19:58
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Är det Martin Luther som söks?
Nej, något för långt fram i tid, eller ja, mannen som söks levde när Martin Luther föddes. Han har, precis som Machiavelli, koppling till Florens.
Citera
2017-09-10, 20:04
Medlem
Citat:
Nej, något för långt fram i tid, eller ja, mannen som söks levde när Martin Luther föddes. Han har, precis som Machiavelli, koppling till Florens.

Är det Savonarola då?
Citera
2017-09-10, 20:25
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Är det Savonarola då?
Helt rätt!

Girolamo Savonarola (1452-1498), som styrde i Florens från 1494 fram till att han dömdes till döden genom hängning (för att därefter brännas på bål och strös i Arno) 1498.

1. Niccolò Machiavelli, som skrev om Savonarola i Fursten, har precis som vår person stark anknytning till Florens.

2. Minnesplatsen i Berlin över bokbål. Savonarola var också förtjust i att bränna föremål, däribland böcker. Se t ex Bonfire of the vanities.

3. Den gode Girolamo blev exkommunicerad av påven efter att ha varit i konflikt med Alexander VI i ett par år.

4. Så här säger en av karaktärerna i Network om Howard Beale (mannen som vill att vi ska vara arga):
Citat:
"I see Howard Beale as a latter-day prophet, a magnificent messianic figure, inveighing against the hypocrisies of our times, a strip Savonarola, Monday through Friday ..."

5. Karl VIII, Frankrikes kung, var en stor del i att Savonarola kunde ta över Florens. (Kortfattat: ville framstå som stark, försökte därför invadera stadsstater i nuvarande Italien, Savonarola bad då Karl att skona Florens och kunde därefter ta över makten i staden - på ett ungefär)

6. Jerusalem? Jo, Savonarola ville att Florens skulle bli det nya Jerusalem.
Citera
2017-09-10, 20:47
Medlem
Citat:
Helt rätt!

Ach, jag gjorde fel koppling. Machiavelli blev Fursten som i sin tur blev Överhögheten bär inte svärdet förgäves och bokbålet fick mig att tänka på Luthers bränning av påvebullan. 5:an hade jag inte en aning om och 6:an passar ju inte inte direkt in på Luther. Nåja, rätt svar är rätt svar.

Återkommer med ny fråga inom kort.
Citera
2017-09-10, 21:17
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Helt rätt!

Girolamo Savonarola (1452-1498), som styrde i Florens från 1494 fram till att han dömdes till döden genom hängning (för att därefter brännas på bål och strös i Arno) 1498.

1. Niccolò Machiavelli, som skrev om Savonarola i Fursten, har precis som vår person stark anknytning till Florens.

2. Minnesplatsen i Berlin över bokbål. Savonarola var också förtjust i att bränna föremål, däribland böcker. Se t ex Bonfire of the vanities.

3. Den gode Girolamo blev exkommunicerad av påven efter att ha varit i konflikt med Alexander VI i ett par år.

4. Så här säger en av karaktärerna i Network om Howard Beale (mannen som vill att vi ska vara arga):

5. Karl VIII, Frankrikes kung, var en stor del i att Savonarola kunde ta över Florens. (Kortfattat: ville framstå som stark, försökte därför invadera stadsstater i nuvarande Italien, Savonarola bad då Karl att skona Florens och kunde därefter ta över makten i staden - på ett ungefär)

6. Jerusalem? Jo, Savonarola ville att Florens skulle bli det nya Jerusalem.
Jag skrev: "I'm mad as hell and I'm not gonna take it anymore!" i chatten men ingen hängde på

Vart är upproret?

(FB) Den stora chattråden
Citera
2017-09-10, 22:08
Medlem
Vi söker en person:

1. Stupade för Spanien och Tyskland, i Frankrike, för Italien. Dock är detta ett slags anakronistiskt synsätt på saken.
2. Melodin till hans elegi: https://upload.wikimedia.org/score/8/j/8jguqjm2iuf1zspx6kf54t9amddpowp/8jguqjm2.ogg
3. När elegin hade tystnat, följde Tystnad men inte tystnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in