2017-09-10, 18:44
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnås
Hej.

En fundering jag har ang MR, vill minnas att han svarat med att om han ens skulle vara misstänkt för ett grovt brott så skulle hans legitimation blivi återkallat.
Någon vänlig själ som har lust att kolla om detta stämmer i förordningslagen, jag är för lat helt enkelt.

//lugnås.

Utdrag ur Lagen om ordn.vakter:

Kvalifikationskrav
4 § Endast den får förordnas till ordningsvakt som med hänsyn till laglydnad och övriga omständigheter är lämplig för uppdraget och har fyllt 20 år. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om ordningsvakternas utbildning. Lag (2014:401).

Återkallelse av förordnande
9 § Uppfyller en ordningsvakt inte längre de villkor som anges i 4 §, får Polismyndigheten återkalla förordnandet. Detsamma gäller när det finns något annat särskilt skäl för återkallelse.

Uppkommer fråga om att återkalla ett förordnande och kan det antas att förordnandet kommer att återkallas, får myndigheten besluta att stänga av ordningsvakten från tjänstgöring för tiden till dess frågan om återkallelse har prövats slutligt. Även i annat fall får beslut om avstängning för visst tjänstgöringstillfälle meddelas, om ordningsvakten åsidosätter sina skyldigheter som ordningsvakt.
Citera
2017-09-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Tror inte GM är speciellt nöjd med läget. Polisen jobbar ju lite mer med detta än vad som spekulerats. Det GM gjort är att hela tiden försökt ligga steget före polis, FB etc.
Skulle vilja att polis släppte lite uppgifter till allmänheten - tror inte de förstår hur mycket allmänheten o det sociala spelet faktiskt spelar roll.

Jag håller med dig om att polis borde släppa lite mera uppgifter till allmänheten!
Vad jag menade är att när det bara är en massa pajkastning i tråden och fokus släpps på det som är viktigt och istället pratar om hur stort Dillö är tex
Citera
2017-09-10, 19:00
Medlem
Om man har en firma med anställda ordningsvakter så behöver man väl själv inte jobba som ordningsvakt. Firman kan man väl även driva vidare om man får sitt förordnande återkallat?
Citera
2017-09-10, 19:01
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Utdrag ur Lagen om ordn.vakter:

Kvalifikationskrav
4 § Endast den får förordnas till ordningsvakt som med hänsyn till laglydnad och övriga omständigheter är lämplig för uppdraget och har fyllt 20 år. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om ordningsvakternas utbildning. Lag (2014:401).

Återkallelse av förordnande
9 § Uppfyller en ordningsvakt inte längre de villkor som anges i 4 §, får Polismyndigheten återkalla förordnandet. Detsamma gäller när det finns något annat särskilt skäl för återkallelse.

Uppkommer fråga om att återkalla ett förordnande och kan det antas att förordnandet kommer att återkallas, får myndigheten besluta att stänga av ordningsvakten från tjänstgöring för tiden till dess frågan om återkallelse har prövats slutligt. Även i annat fall får beslut om avstängning för visst tjänstgöringstillfälle meddelas, om ordningsvakten åsidosätter sina skyldigheter som ordningsvakt.

Polismyndigheten FÅR återkalla förordnandet. Vilket polisen inte gjort. Dom avvaktar. Dom MÅSTE inte återkalla. Detta har gjorts upp mellan polis och M.R, så det inte ska märkas utåt att krogen är stängd. Då kommer ju hans identitet fra. Jag ifrågasätter starkt polisen. Det borde Helenas föräldrar göra också. Det gör dom iofs. Men jag hade gjort mer om jag vore förälder till Helena.
Citera
2017-09-10, 19:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nja, tycker inte MR går att jämföra rakt av med BW och KM eftersom MR har varit aktiv i tråden i motsats till de andra två. PU är ett annat kapitel.
Tycker därför att MR borde svarat i tråden angående denna frågan såvida han är oskyldig vill säga.

Det kan man visst tycka, men det borde i rättvisans namn i så fall gälla samtliga misstänkta för ev. inblandning i fallet. (Sedan kan man ju kanske anse att det skulle ligga närmare till hands för MRÖ med tanke på att han skrivit tidigare i tråden).
Citera
2017-09-10, 19:03
Medlem
Stryknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimakteriehaxan
Åkte inte HA och UA i olika fordon och tidpunkt tillbaka till Mariestad ?

Det gjorde de nog
Citera
2017-09-10, 19:03
Medlem
Klimakteriehaxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Jag håller med dig om att polis borde släppa lite mera uppgifter till allmänheten!
Vad jag menade är att när det bara är en massa pajkastning i tråden och fokus släpps på det som är viktigt och istället pratar om hur stort Dillö är tex

Håller med ! Släpp sådana saker !
De som har en normalbegåvad läskunnighet inser att vi alla ser och uppfattar saker på olika sätt och även om denna ö ,som för vissa kan upplevas som gigantisk och för andra liten.
Detta tillför ju inget som för HA's försvinnande lösning framåt
Citera
2017-09-10, 19:07
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Polismyndigheten FÅR återkalla förordnandet. Vilket polisen inte gjort. Dom avvaktar. Dom MÅSTE inte återkalla. Detta har gjorts upp mellan polis och M.R, så det inte ska märkas utåt att krogen är stängd. Då kommer ju hans identitet fra. Jag ifrågasätter starkt polisen. Det borde Helenas föräldrar göra också. Det gör dom iofs. Men jag hade gjort mer om jag vore förälder till Helena.

Kan du förklara för en mindre vetande vad det fetstilta innebär?
Jag själv tänker som så att om krogen är stängd, så märks det oavsett vad polisen och ordningsvakten har gjort upp sinsemellan. Fast så enkelt funkar väl inte verkligheten....
Citera
2017-09-10, 19:14
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror Frans
Mannen med pilotglasögon vill ju inte att hans egna röst ska höras i radiointervjun med honom.
Har han kanske en röst som folk lätt skulle känna igen,en välkänd röst för folk i Mariestad,kanske en speciell dialekt? Skulle folk känna igen K.M, M.R eller vem det nu var på rösten?

Självklart känner större delen av Mariestad ( iaf de som vart ute i svängen) igen M.R:s röst..... K.M vet inte Mariestadsborna ens vem det är. Bara dom som känner honom naturligtvis.
Citera
2017-09-10, 19:16
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Kan du förklara för en mindre vetande vad det fetstilta innebär?
Jag själv tänker som så att om krogen är stängd, så märks det oavsett vad polisen och ordningsvakten har gjort upp sinsemellan. Fast så enkelt funkar väl inte verkligheten....

Ja, och då går det att per telefon informera sej om varför krogen är stängd. Mariestadsborna fattar självklart misstankar då.
Citera
2017-09-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tex MR, PU och PR har skrivit i tråden till och från i flera år. De har skrivit mycket och svarat på många frågor.

Människor är olika och uttrycker sig olika men vi reagerar ganska lika när vi blir oskyldigt anklagade eller ifrågasatta. De flesta dementerar vetskap, inblandning och skuld istället för att breda ut text kring andra frågor.

Har någon av dem skrivit det som skulle vara det första varje människa utan inblandning eller vetskap om Helenas försvinnande skulle skriva? "Jag vet inte vad som har hänt Helena. Jag har inget med Helenas försvinnande att göra."

Ja, PU och PR.
Citera
2017-09-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimakteriehaxan
Åkte inte HA och UA i olika fordon och tidpunkt tillbaka till Mariestad ?

Enligt PW delade de på en taxi med ytterligare två personer (män?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in