2017-09-10, 12:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Vart är det väldigt tyst?

Som jag förstår så vill polisen inte göra något mer eftersom P försvinnande kan vara frivilligt och inget tyder på ett brott och HP-gruppen är inte kvar i den bemärkelsen som förut utan infon har flyttats till bloggsidan.

Och om mediadrevet följer alla fall med försvunna människor och skriver om dom i media, så måste man ta upp ALLA fall med försvunna personer. Risken för att röja någon som är försvunnen på frivillig basis är då väldigt stor.

Jag uppfattar det inte som att polisen slutat leta p.g.a man misstänker frivilligt försvinnande. Tvärtom, tycker jag att polisen i artikeln antyder att Patrik skulle kunna vara avliden.

"– Erfarenhetsmässigt är det väldigt få fall där någon har varit borta så här länge utan att de har gjort något, säger Tyssell.

Anledningen enligt artikeln nedan, till att de slutat leta är att de inte har något mer att gå på, alla tips är genomgångna utan resultat, att man noggrant sökt av "..... ett fem kilometer långt område, från Hallsbergs station till Hällabrottet" utan att finna något, ingen aktivitet från mobil eller kontokort, "det finns inga tecken på att han har tagit ut en större summa pengar innan försvinnandet" och att man inte misstänker brott (ingen FU inledd).

" – Vi kan rent krasst inte göra polisära resurser när vi inte vet vad vi ska göra, säger Tyssell."

Polisen: Därför har vi slutat leta efter försvunna Patrik, 22
Citera
2017-09-10, 12:57
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag uppfattar det inte som att polisen slutat leta p.g.a man misstänker frivilligt försvinnande. Tvärtom, tycker jag att polisen i artikeln antyder att Patrik skulle kunna vara avliden.

"– Erfarenhetsmässigt är det väldigt få fall där någon har varit borta så här länge utan att de har gjort något, säger Tyssell.

Anledningen enligt artikeln nedan, till att de slutat leta är att de inte har något mer att gå på, alla tips är genomgångna utan resultat, att man noggrant sökt av "..... ett fem kilometer långt område, från Hallsbergs station till Hällabrottet" utan att finna något, ingen aktivitet från mobil eller kontokort, "det finns inga tecken på att han har tagit ut en större summa pengar innan försvinnandet" och att man inte misstänker brott (ingen FU inledd).

" – Vi kan rent krasst inte göra polisära resurser när vi inte vet vad vi ska göra, säger Tyssell."

Polisen: Därför har vi slutat leta efter försvunna Patrik, 22

Så sant så.
Menar att man förmodligen inte söker så aktivt då dom inte misstänker att ett brott begåtts. Med aktivt så menar jag att man söker utomhus.
Inre spaning finns nog kvar i den mån det kommer in nya tips eller ger polisen något mer att jobba med.

Om man jämför med försvunna personer där polisen misstänker ett brott så är de betydligt aktivare att söka med bl.a dykare eller sökhundar även lång tid efter försvinnandet även om dom inte söker jämt så behandlas det ändå på olika sätt.

Här är det ett "frivilligt" försvinnande där P dragit själv eller tagit sig av daga sig eller möjligtvis råkat ut för en olycka, till dess motsatsen bevisats.
Citera
2017-09-10, 13:17
Medlem
Pajosvs avatar
Ett långskott, men...

34-åriga Mikael Johansson från Örebro är försvunnen sedan 6 september. Han lider av psykisk ohälsa och ger han upp och lämnar sin bostad för skogen. Han är orolig för sin överlevnad men går ändå.

Inte för att jag på tror att det finns något samband över huvud taget med Patrik Linfeldts försvinnande, men, Mikael Johansson lämnade allt och ska ha gått ut i skogen. Vad han ska göra vet han inte.

När jag kollat kartan Googles karta så är det runt 20 minuter med bil mellan Örebro och Hallsberg.

Missing People är redan inkopplade.

https://www.facebook.com/MPSweden/posts/1753951937968429?hc_location=ufi%3Cbr%20/%3E

(FB) Mikael Johansson - ett tragiskt försvinnande som myndigheterna kunnat stoppat

https://kit.se/2017/08/31/92519/mikael-orkar-inte-mer-nu-lamnar-han-allt-och-gar-ut-i-skogen/?utm_source=facebook&utm_medium=post_footer&utm_na me=website%3Cbr%20%2F%3E
Citera
2017-09-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Ja, där Västra Stambanan går in mot Hallsberg österifrån (tågen från Stockholm). Vägen från Pålsboda ser ut att gå parallellt, nära. För att nå skogen måste ju också den banan passeras. På kartan står det också Norrby Domarringar. Är det stängsel längs järnvägen där? Är det övergångar med bommar på flera ställen? Flera av småvägarna ser som sagt ut att leda rakt söderut från Pålsbodav mot skogen. En del bebyggelse bland fälten.

Jag tänkte om skogskanten kanske gått att se från exempelvis domarringarna eller från Sannahed, men det bör vara ca 3-5 km. (Från tåget norrifrån skulle skogen kunna ha varit synlig rakt fram på några km avstånd om P suttit till vänster i tågets färdriktning, dvs strax innan banan böjer in till höger mot Hallsberg.)
Nu har jag varit vid Dollarstore i Hallsberg och man ser faktiskt skog åt både norr och öst därifrån, med samma utsikt om man sitter på tåget. Vet inte om det är den stora skogen åt öst som du nämner. Hoppas det var till lite hjälp i alla fall.
Citera
2017-09-10, 18:23
Medlem
Såg nu att jag blivit bortplockad ur HP-gruppen.. Åkte precis förbi Hallsbergs Station, och jag funderar på om detta fall någonsin kommer att klaras upp.
Citera
2017-09-10, 19:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ett långskott, men...

34-åriga Mikael Johansson från Örebro är försvunnen sedan 6 september. Han lider av psykisk ohälsa och ger han upp och lämnar sin bostad för skogen. Han är orolig för sin överlevnad men går ändå.

Inte för att jag på tror att det finns något samband över huvud taget med Patrik Linfeldts försvinnande, men, Mikael Johansson lämnade allt och ska ha gått ut i skogen. Vad han ska göra vet han inte.

När jag kollat kartan Googles karta så är det runt 20 minuter med bil mellan Örebro och Hallsberg.

Missing People är redan inkopplade.

https://www.facebook.com/MPSweden/posts/1753951937968429?hc_location=ufi%3Cbr%20/%3E

(FB) Mikael Johansson - ett tragiskt försvinnande som myndigheterna kunnat stoppat

https://kit.se/2017/08/31/92519/mikael-orkar-inte-mer-nu-lamnar-han-allt-och-gar-ut-i-skogen/?utm_source=facebook&utm_medium=post_footer&utm_na me=website%3Cbr%20%2F%3E

Såg fallet i morse på Missing Peoples hemsida och tänkte som du. Kollade på SJs stationskarta och såg att S(där han senast sågs) råkade vara bara två stationer från Hallsberg.
Men som du säger, långskott. Tror inte heller på samband.
Men finns ändå vissa likheter. Tågstation, försvinner. Psykisk ohälsa.

Oerhört tragiskt.
Citera
2017-09-10, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Så sant så.
Menar att man förmodligen inte söker så aktivt då dom inte misstänker att ett brott begåtts. Med aktivt så menar jag att man söker utomhus.
Inre spaning finns nog kvar i den mån det kommer in nya tips eller ger polisen något mer att jobba med.

Om man jämför med försvunna personer där polisen misstänker ett brott så är de betydligt aktivare att söka med bl.a dykare eller sökhundar även lång tid efter försvinnandet även om dom inte söker jämt så behandlas det ändå på olika sätt.

Här är det ett "frivilligt" försvinnande där P dragit själv eller tagit sig av daga sig eller möjligtvis råkat ut för en olycka, till dess motsatsen bevisats.

Ok, jag tolkade dig fel.
Tror också som du, att om det skulle komma in någon information som verkar ha substans, kommer polisen säkert att kolla upp tipset.
Citera
2017-09-10, 21:07
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Såg nu att jag blivit bortplockad ur HP-gruppen.. Åkte precis förbi Hallsbergs Station, och jag funderar på om detta fall någonsin kommer att klaras upp.
"Sekten" har slagit igen! endast JL är kvar i egenskap av administratör.
En blogg - med tydlig envägskommunikation, agerar "informationskälla!"
Länken till "bloggen" hittar Du i trådstarten!
Länken finns även i gruppen.
Citera
2017-09-11, 08:55
Medlem
Är han hittad? Kollade hans fb sida och de är nått inlägg i slutet på Augusti....
Citera
2017-09-11, 09:02
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSK1y
Är han hittad? Kollade hans fb sida och de är nått inlägg i slutet på Augusti....

Nej han saknas än.
Antar att du syftar på det om skolan?

Det är förinställt då han tidigare valt när han skulle ha börjat nya skolan han hade kommit in på.
Citera
2017-09-11, 09:04
Medlem
Aha okej då förstår jag!
Citera
2017-09-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
"Sekten" har slagit igen! endast JL är kvar i egenskap av administratör.
En blogg - med tydlig envägskommunikation, agerar "informationskälla!"
Länken till "bloggen" hittar Du i trådstarten!
Länken finns även i gruppen.
Då förstår jag. Gruppen skiftar nämligen mellan att visa 1, 9 och 22 000 medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in