2017-09-09, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Men ursäkta, på vilket sätt ifrågasätter det någons förmåga att hålla sig objektiv i saken bara för att man sympatiserar betydligt mer med Kim Wall, hennes pojkvän och familj än Peter Madsen? Det är väl något helt naturligt att göra. Det gör jag med. Däremot har jag lagt märke till att det finns 2-3 stycken i denna tråd som snarare tycker att det är mer synd om Peter Madsen än Kim Wall. Det däremot tycker jag är oroväckande.

Du kan inte bara anta att någon inte kan vara hyfsat objektiv bara för att de har självinsikt nog att påpeka att de sympatiserar mer med ena sidan än andra.
Men sluta nu, så kan du inte säga om de som vill se fakta innan man skall kasta ubåtskaptenen i fängelse.
Är det så svårt att diskutera enbart fakta?
Citera
2017-09-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Nä men att lyssna opartisk på rättegången och efter det ge en saklig ofärgad beskrivning oavsett dina personliga känslor, det är jättehemsk för de anhöriga, men bara för det kan man inte hoppa över fakta eller döma nån hårdare pga känslor. Hänger du med...

Jag kan inte avgöra om han är psykisk sjuk. Kan du?
Jag har inte sagt att man skall förlåtna nån som undanröjer bevis i 12 timmar, men förklara gärna var det finns fakta på ditt påstående...
Jag har aldrig nämnt något om hans personliga drag som du tar upp i början, precis detta är så typiskt en del som kladdar in känslor bland fakta och så blir det inte bra.
Varför säger du att jag inte har empati, du vet inget om mig alls, är du en fjärrskådare? Har nog mer av det än vad du tror bakom skärmen.
Jag har aldrig undrat om du tänker med dina trosor, så har vi rett ut det.
Så om man refererar en rättegång så får man vara försiktig med att lägga in egna tolkningar, det blir så fel då.

Nog om det, åter till de fakta som dök upp under dagen.
När du talar om fakta och bevis menar du FB då?
Citera
2017-09-09, 22:25
Medlem
Citat:
Men sluta nu, så kan du inte säga om de som vill se fakta innan man skall kasta ubåtskaptenen i fängelse.
Är det så svårt att diskutera enbart fakta?

Du tycks anta att folk inte kan hålla sig objektiva över huvud taget, så fort de sympatiserar med den ena sidan mer än den andra.... Väldigt många klarar detta hur bra som helst. Du kanske inte klarar det, men väldigt många andra klarar det utmärkt!

Hur tror du till exempel rättegången mot Breivik, där ingen sympatiserade med honom, hade sett ut om ingen hade klarat av det?
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-09 kl. 22:27.
Citera
2017-09-09, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
När du talar om fakta och bevis menar du FB då?
Det som framkommer i rättegången och som kan styrkas, vi får se på detta efter att domen kommit.
Citat:
Du tycks anta att folk inte kan hålla sig objektiva över huvud taget, så fort de sympatiserar med den ena sidan mer än den andra.... Väldigt många klarar detta hur bra som helst. Du kanske inte klarar det, men väldigt många andra klarar det utmärkt!

Hur tror du till exempel rättegången mot Breivik, där ingen sympatiserade med honom, hade sett ut om ingen hade klarat av det?
Hypotetiskt trollande och mycket antaganden från dig, ps Breivik har en egen tråd och han var inte med på ubåten så glöm han.
Senast redigerad av beaver_se 2017-09-09 kl. 22:35.
Citera
2017-09-09, 22:37
Medlem
Citat:
Jag anser att det är intressant för att prova förstå varför han uppför sig som han gör helt enkelt, i synnerhet för att kunna läsa in vad hans beteende under förhören kan peka på. Men du har rätt, man ska inte överanalysera. Jag tror också att han alltid varit ungefär så här tokig och att fall-olyckan 2014 nog inte spelade så avgörande roll som en del tycks argumentera för.

Vi får se hur saken utvecklar sig.

Jag har precis samma intresse, för det kan kanske ge en förståelse för ett totalt irrationellt beteende, påbyggt med en mycket säregen stil i häktningsförhandlingen ( bl.a. att prata om sig själv i tredje person....). Fallolyckans påverkan är oklar för mig, klart är att han varit en särling i hela sitt liv.
Citera
2017-09-09, 22:51
Medlem
Er det Wall på ca 0:32 ut i videoen?

https://www.youtube.com/watch?v=oyfPs_a2PnA
Citera
2017-09-09, 22:51
Bannlyst
Det finns ytterligare ett scenario där luckan kan ha slagit igen i skallen på Wall. Ubåten hade enl uppg precis intagit ytläge. Låt säga att båda två befinner sig i förliga delen av ubåten innan ytläge. (Vad finns i den delen av båten?) Madsen klättrar upp, och ner, och ut på akterdäck. När Madsen befinner sig i aktern, börjar Wall gå från fören mot stegen, detta påverkar såklart båtens trim så att Wall får luckan i skallen lagom till att hon nått upp.

Detta med motvikt och lås finns ingen anledning att anta, då det inte finns några sådana uppgifter, utan är hämtat ur fria luften. Att en person som rör sig fram och tillbaks i kabinen påverkar båtens trim finns det uppgifter om i en artikel någonstans.

Edit: Det har även talats om någon ventil som krånglade, kanske den hade med saken att göra också.
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-09-09 kl. 22:55.
Citera
2017-09-09, 22:52
Medlem
Netherworlds avatar
Kommer uppgifterna om att en såg har använts vid styckningen offentligt från polisen eller är det från media och en källa vi inte känner till?
Citera
2017-09-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det finns ytterligare ett scenario där luckan kan ha slagit igen i skallen på Wall. Ubåten hade enl uppg precis intagit ytläge. Låt säga att båda två befinner sig i förliga delen av ubåten innan ytläge. (Vad finns i den delen av båten?) Madsen klättrar upp, och ner, och ut på akterdäck. När Madsen befinner sig i aktern, börjar Wall gå från fören mot stegen, detta påverkar såklart båtens trim så att Wall får luckan i skallen lagom till att hon nått upp.

Detta med motvikt och lås finns ingen anledning att anta, då det inte finns några sådana uppgifter, utan är hämtat ur fria luften. Att en person som rör sig fram och tillbaks i kabinen påverkar båtens trim finns det uppgifter om i en artikel någonstans.

Edit: Det har även talats om någon ventil som krånglade, kanske den hade med saken att göra också.

Madsen sa väl under den första häktningsöfhandlingen att han snavade till så att luckan slog igen i huvudet på KW? Har han redan sagt så är det de som gäller. Man kan inte komma och ändra sig en månad senare, det funkar inte så.
Citera
2017-09-09, 23:00
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

"Gillar" källhänvisningen: en artikel nånstans 😂
Citera
Medlem
Citat:
Det som framkommer i rättegången och som kan styrkas, vi får se på detta efter att domen kommit.

Hypotetiskt trollande och mycket antaganden från dig, ps Breivik har en egen tråd och han var inte med på ubåten så glöm han.

Kan vi avsluta detta nu. Jag tror att du missförstår mkt.av mina inlägg. Kanske jag som uttrycker mig oklart. Hur som helst blir det tjatiga missförstånd. Helt ärlig så har jag uppfattat det som att du och en annan person blandat in era egna känslor för PM. (obs.inget påstående utan min egen uppfattning).
Det har tom varit inlägg med skuldbeläggande av offret (inte från dig men den andra skribenten).
Typ synd om PM för att hans vägar råkade korsas av "den kvinnan" osv. Antydningar om att offret varit oansvarigt som inte haft förkläde med sig på ubåten (HU vilken kvinnosyn) osv.

Även jag hoppades in i det längsta att PM skulle vara oskyldig. Men det går ju inte att bortse från bevis. Jag har tvingats revidera min uppfattning om PM som person pga av fakta. Fakta är ej hatiska känslor.
Just nu talar allt emot PM. Han är på goda grunder (bevis som allmänheten ej känner till ännu) häktad för mord samt brott mot griftefriden samt dömd till rättspsykiatrisk undersökning mot sin vilja (troligen pga av bevis som kommit fram, detaljer i obduktionsprotokollet som inte vi vet).

Jag anpassar/reviderar min uppfattning av PM baserat på bevis och fakta. Ej skvaller,spekulationer mm.
Ledsen om jag uttryckt mig oklart tidigare. Hoppas att jag varit tydligare nu. Mvh Otto P.
Citera
Medlem
[quote=TaxenSixten|61738962]Tror du är mycket nära sanningen här.[/QUOTE

Två idioter spekulerar, och "taxen", ja,det är jag, den du inte gillar, som går emot dig och en annan idiot, som tror på planerat mord!!!! Du kan hata min "stil", men du får stå upp för din dåliga analys, att PM planerat ett mord på KW.

Det finns faktiskt en liten chans att det är planerat mord, då kommer jag att be dig om ursäkt, och det är att PM redan innan båtturen visste att KW skulle skriva någonting som han tyckte var ofördelaktigt/katastrofalt för hans tunna livlina, att vara "raket-Madsen". Men den sannolikheten är låg, om det blir en verklighet, är jag fel ute och ska få veta det. Men i alla andra fall, är du helt fel ute!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in