2017-09-09, 05:57
Medlem
Jag använder alltid hotels.com numera. Tycker de är överlägset bäst. Trivago tex skickar en vidare till andra sidor där priserna kan skillja från deras sida. På hotels.com gör du allt på deras sida, och det funkar perfekt.
Citera
2017-09-09, 06:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag bruka alltid boka via hotels com också. Nog av en vana, men klart de överlag har samma priser, kan jag tycka. Ska jag till ett ställe, där jag ska vara längre tid, så bruka jag alltid boka med hotel bookingsajt de första dagarna, för sedan på plats leta upp likvärdiga hotell. Ibland mycket billigare och trivsammare göra på det viset.

Framför allt märks det då, de tar duktigt betalt då. Ibland ca 10-20 % dyrare än likvärdiga hotel. Oftast de hotell som inte är med i "bookingssystemet" har inte samma trivsel och service tycker jag.
Sedan är inte det så många "westpeople" boende där heller, jag är oftast i Asien.

Men jag kan tycka det är värt de booking hotellen de första dagarna, för jag vill inte hålla på det med när man landar eller via resebyrå.
Citera
2017-09-09, 09:12
Medlem
Laxons avatar
Jag vill bara skjuta in med att säga att hotellen betalar MINST 15% i kommission till Booking.com, Hotels.com/Expedia.com, Trivago.com och liknande. Faktum är att kommission varierar från land till land, stad till stad, område till område - desto attraktivare location, desto högre kommission. Hotel som har en högre profit marginal betalar ytterligare en högre avgift. De kan dock pressa priserna för konsumenterna (vilket ju är bra för gästerna, men mindre bra för hotellens revenue).
Vanligt är att kommissionen ligger på 25%-30%, men den kan också ligga på 15%-35%.

Men ingen kan säga att Hotels.com (som var först på marknaden med detta koncept) har revolutionerat hotellbranschen och förändrat hur turister reser. Hotellen kanske betalar skyhöga avgifter och tvingas pressa priserna, men gemene man reser mer och bor mer på hotell. Att då få den reklamen och marknadsföringen som detta booking-sider erbjuder är faktiskt värd priset.

Om man inte gillar det så är det många hotell som ger booking.com-priser, ring/maila då och boka rummet direkt via hotellet.
Citera
2017-09-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Tänkte skriva en sak som irriterat mig länge.

Sajter som booking.com tar sjuka avgifter av hotell,hostel osv när du bokar via dom.
Förut kunde man få hotell för schyssta priser ganska ofta men nu har de höjt priserna rejält och det beror på att folk bara bokar genom dessa sajter som booking.com och andra liknande sajter.

De tar 15% av summan du betalar vilket är horribelt.
bokar du ett hotell för 800 så går 120kr till booking.com.

boka direkt genom hotellet och fråga om ni får samma pris eller tillochmed något lägre eller gratis parkering eller nåt annat.
Mycket bättre att pengarna går till företagarna och skapar jobb här i europa än till nåt skatteparadis utomlands.

Jag brukar alltid jämföra priserna mellan booking och direkt på hotellets sida, har bott länge med booking och då blir rabatterna bra, det brukar alltid bli några kronor billigare med booking, så självklart får booking en del av föetjänsten. Däremot erbjuder hotellen sällan gratis avbokning som det blir genom booking. Sanningen är att hotell och vandrarhem inte skulle överleva utan att finnas på bokningssiter. Jag pratade med en ägare av ett vandrarhem om detta. Hon sa att 50% av alla bokningar gick genom booking, hon gillade inte avgifterna men det fyllde hennes rum.
Citera
2017-09-09, 10:28
Medlem
Citat:

Bokade en stuga i norra Sverige i somras via detta företag.
Pratade med ägaren som sa att det var 10%. Han eller du som har fel siffra?
Citera
2017-09-09, 10:37
Medlem
Booking tar betydligt högre än 15% för vissa hotell. Avtalet skiljer extremt mycket mellan olika hotell och länder. Men kan komma mycket högre än 15% ofta.

Sedan har hotell avtal som säger dom inte får erbjuda lägre priser själva eller andra. Med lite undantag då för sina status kunder med status kort etc och specefika erbjudande till dom.

I vissa fall om man vet hur det fungerar och hotell litar på dig och inte tror jobbar för booking möjligt i vissa fall få 15-30% lägre än priset booking visar.
Citera
2017-09-09, 14:19
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Tänkte skriva en sak som irriterat mig länge.

Sajter som booking.com tar sjuka avgifter av hotell,hostel osv när du bokar via dom.
Förut kunde man få hotell för schyssta priser ganska ofta men nu har de höjt priserna rejält och det beror på att folk bara bokar genom dessa sajter som booking.com och andra liknande sajter.

boka direkt genom hotellet och fråga om ni får samma pris eller tillochmed något lägre eller gratis parkering eller nåt annat.
Mycket bättre att pengarna går till företagarna och skapar jobb här i europa än till nåt skatteparadis utomlands.
För Bookings.com är ju inte ett företag, nej. Varför är det mer berättigat att ge pengar till hotellet än medlaren?
Citera
2017-09-09, 14:31
Medlem
loosecanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jag använder alltid hotels.com numera. Tycker de är överlägset bäst. Trivago tex skickar en vidare till andra sidor där priserna kan skillja från deras sida. På hotels.com gör du allt på deras sida, och det funkar perfekt.

Dessutom ligger Hotels några hundralappar under Bookings priser/per rum. Bokar alltid hotell via hotels.com! Helt klart ett bättre alternativ.

För att kommentera topic, så ja, de tar högre priser. Men det är ett enkelt sätt att boka, med schysst överblick över hotellutbudet på destinationen.
Har man tid och ork kan man ju alltid kolla in hotellen via Booking och sedan gå in på hotellets hemsida och boka via hotellet, om det nu skulle vara så mycket billigare?
Citera
2017-09-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nationalekonomiskt är ju Booking.com jättebra. Folk litar på att Booking.com städar undan blåsningar och då vågar folk boka även småhotell på mindre kända orter. Detta är ett jättebra sätt för hotellen att kunna bli kända för en bredare publik. Dessutom finns det ratings från kunderna så man får upp konkurrensen och de hotell som försöker med blåsningar kommer inte undan lika lätt. Jag har kört med Booking.com i över tio år och i stort sett aldrig hittat bättre priser. Dessutom brukar det finnas en mängs olika rum med olika saker inkluderat lätt överskådligt.

Saken är ju den att om en normal aktör skulle ta normal kommission 2-3% så skulle det fortfarande ge samma effekt men booking.com har totalmonopol vilket gör att de dikterar villkoren på ett svinigt sätt och rånar hotellen lagligt och monopolistiskt.(Det skulle bli billigare om hotellet får in pistolrånare varje månad)

Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Jag vill bara skjuta in med att säga att hotellen betalar MINST 15% i kommission till Booking.com, Hotels.com/Expedia.com, Trivago.com och liknande. Faktum är att kommission varierar från land till land, stad till stad, område till område - desto attraktivare location, desto högre kommission. Hotel som har en högre profit marginal betalar ytterligare en högre avgift. De kan dock pressa priserna för konsumenterna (vilket ju är bra för gästerna, men mindre bra för hotellens revenue).
Vanligt är att kommissionen ligger på 25%-30%, men den kan också ligga på 15%-35%.

Men ingen kan säga att Hotels.com (som var först på marknaden med detta koncept) har revolutionerat hotellbranschen och förändrat hur turister reser. Hotellen kanske betalar skyhöga avgifter och tvingas pressa priserna, men gemene man reser mer och bor mer på hotell. Att då få den reklamen och marknadsföringen som detta booking-sider erbjuder är faktiskt värd priset.

Om man inte gillar det så är det många hotell som ger booking.com-priser, ring/maila då och boka rummet direkt via hotellet.

Nej det är inte värt det.Folk skulle ändå resa och en site med normal commission rate är att föredra.

Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Jag brukar alltid jämföra priserna mellan booking och direkt på hotellets sida, har bott länge med booking och då blir rabatterna bra, det brukar alltid bli några kronor billigare med booking, så självklart får booking en del av föetjänsten. Däremot erbjuder hotellen sällan gratis avbokning som det blir genom booking. Sanningen är att hotell och vandrarhem inte skulle överleva utan att finnas på bokningssiter. Jag pratade med en ägare av ett vandrarhem om detta. Hon sa att 50% av alla bokningar gick genom booking, hon gillade inte avgifterna men det fyllde hennes rum.

De skulle överleva utan booking.com om alla hoppar på andra sajter som har normal kommission i framtiden.dvs precis samma sak.Folk slutar inte resa.
Du skulle nog inte resonera likadant om det kommer en extra aktör låt oss säga betalningsförmedlar experten som tar 30% av din lön efter att du betalt skatter till staten.
dvs din lön är 17000 efter skatt-30% till bet förmedlaren så du får behålla 11900 av dina arbetade pengar.
Eller skulle du jobba hårt hela månaden och skänka bort 5100 av dina pengar på en digital lufttjänst?
Citera
2017-09-09, 19:28
Medlem
Alla hotell jag bokat via hotels.com eller booking.com så har inte reservationen gått igenom. Det slutar alltid med att de i repan får panikboka upp ett rum när man kommer dit.

Det beror ofta på att hotels.com/booking.com endast forwardar ett vanligt mejl till hotellet som sedan tar bokningen som om du själv hade mejlat. Det missas rätt ofta har jag märkt (utomlands).

Bjuder på en bra länk om man vill söka på boende http://alltherooms.com
Letar upp de boenden jag är intresserad av, sedan går jag in pårespektive hotells sajt. Ofta har de någon egen rabatt/kampanj-sida med billigare eller för samma pris.
Citera
2017-09-09, 20:25
Medlem
Hotell har alltid haft en hög standard-rate med hög marginal som de erbjuder till ensamma och oinformerade engångs-kunder, medan de kunder som ses som viktiga får rabatterade pris (företagsavtal, klubbpriser, poängpriser, volymrabatter för charter mm). Idag får alla kunder ta del av de rabatterade priserna genom booking.com/hotels.com och slipper betala listpriser. Det ställer andra krav på hotellen.

Jag håller med om att det är ett problem att just booking.com tagit så stor del av marknaden, men det är en så enkel tjänst de tillhandahåller så jag är övertygad om att konkurrensen kommer att reda sig själv med tiden, och fler aktörer kommer att vara viktiga. Om du vill grina över booking.com's vinst, så är ägarbolaget Priceline Group noterat på Nasdaq och det är ditt eget fel att du inte investerar.
Citera
2017-09-10, 00:18
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Fan har detta med nationalekonomi att göra?

Vi bor väl inom nationen och använder våra svenska pengar, inte är det euro eller dollars, utan SEK. Så det är inom nationen och ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in