2017-09-09, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag håller med dig helt och fullt.

En del av mig tror också att Patrik håller sig undan frivilligt av okänd anledning.

Jag skrev för några dagar sen här i tråden och undrade hur förfarandet ser ut om en myndig person försvinner och sen hör av sig till polisen och tex förklarar att h*n är rädd för sin familj och vill bryta all kontakt. Jag undrade om polisen ändå meddelar föräldrarna att deras son är vid liv eller om dom bara stryker anmälan och säger ingenting.

Jag har mailat polisen om det och bl.a frågat om man blir "lyst" även fast de inte misstänker något brott och om en försvunnen person kan öppna konton i annan bank och tex fortsätta sitt liv på ett annat ställe.

Jag har inte fått svar än men hoppas att jag får det.

Om vi vänder på allt och drar till med det värsta: Patrik är en "slaget barn" och är livrädd. Han vill inte hem och gör allt för att hålla sig borta.
Hur sjyst är det att hitta honom då?

Jag försöker leta och luska på distans varje dag.
Jag kollar tågtabeller, ser vilka tåg som gått vart i anslutning till hans försvinnande. Jag kollar Instagram bl.a för att se om någon fångat honom på bild.

På kvällen den 22 maj hade hans blivande klass en konsert på tivoli i Köpenhamn. Först tänkte jag att han kanske dragit dit. Har kollat runt men inte fått något mer att gå på.

Jag har PM olika personer som jag fått tag på, som befann sig i anslutning till hans försvinnande. Har frågat om de minns något, om det har fler bilder osv.

Jag har pratat med föräldrarna men de vet i princip ingenting. Patrik har bott i Falun i 2 år..

Aja nu känner jag mig som en stalker men det känns ändå som man vill ha vetskap oavsett.

Jag känner stor beundran för ditt starka engagemang!

Också väldigt imponerad av alla saker du gjort för att få klarhet i vad som hänt.
Jag är inte alls inne på samma spår som du( tror absolut inte att han håller sig undan, eller att P var rädd för föräldrarna) men tycker att du har många bra idéer och tänker lite "out of the box". Du är inte en som bara sitter och "likar".

Mycket bra jobb du gör!
Citera
2017-09-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Jag menade inte, att vara otrevlig eller ohövlig emot Dig!
Uppfattade Du det så har Du uppfattat det fel.
Det är i så fall beklagligt.
Jag gav bara, precis, som Du, en personlig synpunkt!
Jag menade inte att du är otrevlig men andra är väldigt ifrågasättande och jag tror att det kan få en del att "tystna" här. Jag skulle heller aldrig gå av ett tåg och göra mig av med mitt bagage. Det är det som gör det så svårt att tolka och komma fram till vad som hände. Vi vet ju egentligen ingenting om Patrik och hur han är som person, allt är bara tolkningar.
Citera
2017-09-09, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du har så rätt!

Vi ska inte glömma. Genom att försöka hålla uppe uppmärksamheten på Patrik, kan chanserna att han hittas öka. Men känner själv att det är svårt att upprätthålla intresset i brist på fakta och ingen ny input. Även den tråkiga tonen som en del har i tråden, gör att lusten att vara inne här minskar.

Jag tror ju inte som du, att han håller sig undan, men det måste vara hemskt för anhörig att aldrig få ett svar och att aldrig hitta honom. Att vi har olika teorier om vad som kan ha hänt är bara bra. Det blåser liv i diskussionen. Teorierna måste nötas och stötas för att man ska kunna se om det man tror på håller, eller varför andras teorier kan vara av intresse.

Genom att hålla försvinnandet vid liv i människors minne, kan man få människor att hålla ögonen öppna, vara vaksam i skog och mark och sprida budskapet vidare.

T ex har ju du själv, LivingMyOwnLife, Fredda och flera till i tråden aktivt varit ute och kollat. Vissa har gjort mer än så genom egna efterforskningar......
Tack, och vem vet? Rätt vad det är så kanske nån bestämmer sig för att tala, nån kompis eller så. Blir inte klok på det här och det spelar ingen roll att jag bor nära heller för det är så stora ytor och skogar och vatten här så man vet inte var man ska börja. Samtidigt så är det mycket bebyggelse så han borde ha hittats om han är död.
Citera
2017-09-09, 12:06
Medlem
Citat:

En del av mig tror också att Patrik håller sig undan frivilligt av okänd anledning.

Jag skrev för några dagar sen här i tråden och undrade hur förfarandet ser ut om en myndig person försvinner och sen hör av sig till polisen och tex förklarar att h*n är rädd för sin familj och vill bryta all kontakt. Jag undrade om polisen ändå meddelar föräldrarna att deras son är vid liv eller om dom bara stryker anmälan och säger ingenting.

Jag har mailat polisen om det och bl.a frågat om man blir "lyst" även fast de inte misstänker något brott och om en försvunnen person kan öppna konton i annan bank och tex fortsätta sitt liv på ett annat ställe.

Om vi vänder på allt och drar till med det värsta: Patrik är en "slaget barn" och är livrädd. Han vill inte hem och gör allt för att hålla sig borta.

Jag kollar tågtabeller, ser vilka tåg som gått vart i anslutning till hans försvinnande. Jag kollar Instagram bl.a för att se om någon fångat honom på bild.

På kvällen den 22 maj hade hans blivande klass en konsert på tivoli i Köpenhamn. Först tänkte jag att han kanske dragit dit. Har kollat runt men inte fått något mer att gå på.

Jag har PM olika personer som jag fått tag på, som befann sig i anslutning till hans försvinnande. Har frågat om de minns något, om det har fler bilder osv.

Jag har pratat med föräldrarna men de vet i princip ingenting. Patrik har bott i Falun i 2 år..

Aja nu känner jag mig som en stalker men det känns ändå som man vill ha vetskap oavsett.
Du är fantastiskt engagerad och det ska du ha en eloge för. Jag säger så här att så länge P inte hittas död så är ju allt möjligt. Jag har inte pratat med föräldrarna utan har bildat min uppfattning utifrån HP, media osv. Det som gör det här så märkligt är ju hans bagage. Det lämnar så många frågor. Många tänker nog att man inte gör sig av med sina tillhörigheter så där om man lever men jag tror att P möjligen bara struntade i allt av nån anledning. Jag hoppas verkligen inte att han irrade bort sig i en psykos och försvann i skogen. Det är det värsta som kan ha hänt och den tanken gör mig riktigt illa berörd.
Citera
2017-09-09, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Det är klart att jag gissar och jag ska förtydliga vad jag tror och det är inga dubbla budskap, enligt min teori så har P lämnat stationen och dumpat sina väskor längs vägen för att: a; ta livet av sig, b; irrat bort sig en psykos, c; bestämt sig för att lämna allt och ta en paus. Och jag tror på C därför att det finns väldigt få, om några alls, observationer av honom.

Jag vet att du hoppas på att Patrik lever, vem gör inte det?

Men tror att brist på observationer skulle det kunna vara i alla möjliga situationer. Tror dock inte på brott (som i mina ögon skulle vara mycket riskabelt med risk för vittnen och den tid det skulle ta att frakta bort en kropp).

Om Patrik hade tagit livet av sig, eller virrat runt i förvirring , är det ju inte alls säkert att de funnits några observationer.

Han kan ju ha gått in i områden/ställen som inte är så tillgängliga eller där det inte vistas så mycket folk. Om man vill ta livet av sig kanske man inte vill göra det så någon ser en eller där någon kan hindra en. Om man är förvirrad är det inte säkert att man uppträder på ett sådant sätt så någon direkt lägger märke till en eller iaf inte lägger det på minnet flera dagar efteråt, även om man gått längs vägar eller promenadvägar. Han kan också irrat in i skogen eller gömt sig.

Att väskorna lämnats, övergivits som de gjort, tar jag som ett mycket dåligt tecken.

Vilka kontakter kan Patrik ha haft som ställer upp på att inte bara försörja honom, utan ta den risk det innebär att gömma en person. Skulle en vän utan att höra av sig till någon myndighet, ha oroliga föräldrar, syskon, polis, MPS och FIKK letande i månader? Någon som Patrik kunde helt plötsligt mitt i resan vid Hallsberg kunde kontakta. När man är i Patriks ålder tänker jag, är de flesta kompisar i samma ålder ungefär. Det är säkert många av dem som också pluggar, eller har ganska låg lön. Det kostar att försörja en vuxen person i nästan fyra månader. Hur ska de klara ut fortsättningen? Patrik hade ju dessutom kommit in på en utbildning som han kämpat för.

Tänker att Patrik ändå är en vuxen person som skulle bara kunna bryta eller dra ner på kontakten med sina föräldrar om det var det han önskade. Fast jag tycker inte att vi har några bevis eller indikationer alls på att de skulle ha behandlat honom illa. Nu minns jag ju inte om det var det du menade, men vet att en del verkar tro det. Jag tror bara att föräldrarna märkt att Patrik mått dåligt och att han har behövt mer omhändertagande än vanligt. Att han var välkommen hem för att han behövde det.

Men jag önskar också att Patrik lever. Detta för att jag har svårt att ta in att den kille som går på perrongen, går mot sin död.....
Citera
2017-09-09, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Är det någon som vet om det finns fler övervakningskameror vid Hallsbergs station? Vid fler spår, bussterminal? Borde inte polisen kollat dessa?
Någon som vet?
Citera
2017-09-09, 13:37
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Är det någon som vet om det finns fler övervakningskameror vid Hallsbergs station? Vid fler spår, bussterminal? Borde inte polisen kollat dessa?
Någon som vet?

Det har varit uppe i tidningen om ca 5 kameror varav iaf en vid stationen bara filmade nattetid , (glastunnel) så det har polisen koll på
Och dom gav inget vid kontroll
Citera
2017-09-09, 13:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
Det har varit uppe i tidningen om ca 5 kameror varav iaf en vid stationen bara filmade nattetid , (glastunnel) så det har polisen koll på
Och dom gav inget vid kontroll

Tack!
När du säger fem, kom jag plötsligt ihåg det faktiskt.
Glastunneln var bara kvälls- och nattetid minns jag också.
Då kanske det inte är så sannolikt att Patrik klivit på ett annat tåg iaf. Det borde polisen kollat.
Citera
2017-09-09, 14:06
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Tack!
När du säger fem, kom jag plötsligt ihåg det faktiskt.
Glastunneln var bara kvälls- och nattetid minns jag också.
Då kanske det inte är så sannolikt att Patrik klivit på ett annat tåg iaf. Det borde polisen kollat.

Inte så lätt att komma ihåg allt vi babblar om eller man har läst i det här , tror att då är risken större för att han liftat , men det förklarar iaf inte ryggsäckens placering . Blir inte klok på det här fallet :-(
Citera
2017-09-09, 15:24
Medlem
Citat:
Jag vet att du hoppas på att Patrik lever, vem gör inte det?

Men tror att brist på observationer skulle det kunna vara i alla möjliga situationer. Tror dock inte på brott (som i mina ögon skulle vara mycket riskabelt med risk för vittnen och den tid det skulle ta att frakta bort en kropp).

Om Patrik hade tagit livet av sig, eller virrat runt i förvirring , är det ju inte alls säkert att de funnits några observationer.

Han kan ju ha gått in i områden/ställen som inte är så tillgängliga eller där det inte vistas så mycket folk. Om man vill ta livet av sig kanske man inte vill göra det så någon ser en eller där någon kan hindra en. Om man är förvirrad är det inte säkert att man uppträder på ett sådant sätt så någon direkt lägger märke till en eller iaf inte lägger det på minnet flera dagar efteråt, även om man gått längs vägar eller promenadvägar. Han kan också irrat in i skogen eller gömt sig.

Att väskorna lämnats, övergivits som de gjort, tar jag som ett mycket dåligt tecken.

Vilka kontakter kan Patrik ha haft som ställer upp på att inte bara försörja honom, utan ta den risk det innebär att gömma en person. Skulle en vän utan att höra av sig till någon myndighet, ha oroliga föräldrar, syskon, polis, MPS och FIKK letande i månader? Någon som Patrik kunde helt plötsligt mitt i resan vid Hallsberg kunde kontakta. När man är i Patriks ålder tänker jag, är de flesta kompisar i samma ålder ungefär. Det är säkert många av dem som också pluggar, eller har ganska låg lön. Det kostar att försörja en vuxen person i nästan fyra månader. Hur ska de klara ut fortsättningen? Patrik hade ju dessutom kommit in på en utbildning som han kämpat för.

Tänker att Patrik ändå är en vuxen person som skulle bara kunna bryta eller dra ner på kontakten med sina föräldrar om det var det han önskade. Fast jag tycker inte att vi har några bevis eller indikationer alls på att de skulle ha behandlat honom illa. Nu minns jag ju inte om det var det du menade, men vet att en del verkar tro det. Jag tror bara att föräldrarna märkt att Patrik mått dåligt och att han har behövt mer omhändertagande än vanligt. Att han var välkommen hem för att han behövde det.

Men jag önskar också att Patrik lever. Detta för att jag har svårt att ta in att den kille som går på perrongen, går mot sin död.....
Det är klart att jag är medveten om att han kan vara död. Det är väl större risk för att det är så än att han lever men så länge ingen kropp hittas finns hoppet.
Föräldrarna har jag inte nämnt så ofta för jag vet inget om dem alls men förhållandet dem emellan kan ju vara en ledtråd men det vet nog bara de i så fall.
Det är mycket som talar för att P är avliden och väskorna är ett stort mysterium. På de sista (?) bilderna där han bär den röda tröjan och håller handen på hjärtat ser han väldigt trött ut jämfört med andra nyare bilder. Att han inte mådde så bra vet vi så oddsen är inte så bra tyvärr. Vi kan bara hoppas på det bästa. Tänker också mycket på perrongfilmen.
Citera
2017-09-09, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Det är klart att jag är medveten om att han kan vara död. Det är väl större risk för att det är så än att han lever men så länge ingen kropp hittas finns hoppet.
Föräldrarna har jag inte nämnt så ofta för jag vet inget om dem alls men förhållandet dem emellan kan ju vara en ledtråd men det vet nog bara de i så fall.
Det är mycket som talar för att P är avliden och väskorna är ett stort mysterium. På de sista (?) bilderna där han bär den röda tröjan och håller handen på hjärtat ser han väldigt trött ut jämfört med andra nyare bilder. Att han inte mådde så bra vet vi så oddsen är inte så bra tyvärr. Vi kan bara hoppas på det bästa. Tänker också mycket på perrongfilmen.

Jag har funderat lite över de första bilderna vi såg när Patrik hade nyligen försvunnit. Det var bilderna på Patrik när han åt åt sushi och också en bild där Patrik såg nästan drogad ut.
Tänker på att de bilderna kanske illustrerade att Patrik såg deprimerad ut. Kanske såg han lite sliten ut när han åkte från Falun? Viktnedgång och för lite sömn, rödblå under ögonen och deprimerad?
Bild 2:

Stor sökinsats efter försvunne Patrik, 22

Jag vet att du förstår att Patrik kan vara avliden också. Ville inte slå undan fötterna på dig, det var inte meningen! Förlåt. Tycker att du är stark som fortsätter att kämpa på här på tråden, trots att jag vet att du mår dåligt av hans försvinnande.

Jag har också ett litet hopp inom mig att han ska hittas levande. Men i mitt innersta förstår jag att det inte är logiskt.
Senast redigerad av notknapparen 2017-09-09 kl. 16:44.
Citera
2017-09-09, 17:08
Moderator
pudelluss avatar
Hur ser det ut söder om Sannahed? Kan han ha vänt söderut, i en "båge" öster om Hallsberg?

Enligt kartan är det först öppna fält, sedan en del bebyggelse, sedan Västra Stambanan, därefter ytterligare jordbruk ett par km och sedan skogar. Är det möjligt att passera bebyggelsen utan att bli sedd? Det ser ut att finnas flera småvägar som leder ner mot skogen, alltså "storskogen" sydost om Hallsberg.
Ser man skogskanten från slätten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in