2017-09-08, 18:42
Medlem
Tänkte skriva en sak som irriterat mig länge.

Sajter som booking.com tar sjuka avgifter av hotell,hostel osv när du bokar via dom.
Förut kunde man få hotell för schyssta priser ganska ofta men nu har de höjt priserna rejält och det beror på att folk bara bokar genom dessa sajter som booking.com och andra liknande sajter.

De tar 15% av summan du betalar vilket är horribelt.
bokar du ett hotell för 800 så går 120kr till booking.com.

boka direkt genom hotellet och fråga om ni får samma pris eller tillochmed något lägre eller gratis parkering eller nåt annat.
Mycket bättre att pengarna går till företagarna och skapar jobb här i europa än till nåt skatteparadis utomlands.
Citera
2017-09-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Sajter som booking.com tar sjuka avgifter av hotell,hostel osv när du bokar via dom.
Förut kunde man få hotell för schyssta priser ganska ofta men nu har de höjt priserna rejält och det beror på att folk bara bokar genom dessa sajter som booking.com och andra liknande sajter.

boka direkt genom hotellet och fråga om ni får samma pris eller tillochmed något lägre eller gratis parkering eller nåt annat.
Mycket bättre att pengarna går till företagarna och skapar jobb här i europa än till nåt skatteparadis utomlands.

Problemet är väl säkerheten som folk vill ha.

Personligen när jag reser vill jag gärna ha kontakten med Booking istället för en receptionist som inte pratar något språk jag kan.

Händer det något är jag förmodligen lika illa ute oavsett vilka jag bokat via men känns ju ändå som en liten trygghet. Hur pengarna fördelas i kunde jag inte bry mig mindre. Det är väl klart Booking ska ha betalt för sin tjänst? Hade det specifika hotellet inte funnits med där hade jag ju förmodligen aldrig bokat det ändå pga att jag inte vetat om det? Eller hur?
Citera
2017-09-08, 19:03
Medlem
Citat:

Förstår vad du menar men håller inte med. Booking.com ger de här hotellen reklam, för den reklamen tar de betalt. 15% må vara en häftig summa men...Ifall hotellet inte vill betala så behöver inte hotellet vara på hemsidan.
Du verkar inte förstå att booking.com erbjuder dig som konsument en väldigt bra tjänst, ett sätt att se huruvida X hotell är bra och kanske förmågan att förhandla om priset bättre.

Om du inte tycker om booking.com så är du helt välkommen till att inte använda sidan - men däremot att använda sidan och sen ringa hotellet för "bästa pris" känns lite...ja du förstår...lite utnyttjande.
Citera
2017-09-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24

Personligen när jag reser vill jag gärna ha kontakten med Booking istället för en receptionist som inte pratar något språk jag kan.

Händer det något är jag förmodligen lika illa ute oavsett vilka jag bokat via men känns ju ändå som en liten trygghet. Hur pengarna fördelas i kunde jag inte bry mig mindre. Det är väl klart Booking ska ha betalt för sin tjänst? Hade det specifika hotellet inte funnits med där hade jag ju förmodligen aldrig bokat det ändå pga att jag inte vetat om det? Eller hur?

Hur pengarna fördelas är väldigt viktigt. Eller skulle du vilja ha en tredjepart utöver staten som tar 15% extra av din lön efter att du betalt alla skatter???

Att du vill ha tryggheten fine men då ska de komma upp nåt bolag som tar en rimlig avgift.
1% är kanske ok även om det är 1% för en tjänst som de knappt behöver göra nåt för efter att de skrivit in de i systemet.
Men de kommer ändå tjäna en fin slant eftersom det är extremt många som bokar.

alla länder kommer ha lika många turister oavsett om booking.com finns eller inte och turisterna måste bo nånstans så hotellen kommer ha lika fin beläggning på hotellrummen iallafall men utan att behöva betala dessa ocker avgifter till utländska bolag som dränerar ekonomin.
Citera
2017-09-08, 19:09
Medlem
Fungerar inte så som TS säger. Om du ringer direkt till hotellet är det vanligt att man får betala ännu mer. Booking pressar ned konsumentpriserna.
Citera
2017-09-08, 19:19
Medlem
Citat:
Hur pengarna fördelas är väldigt viktigt. Eller skulle du vilja ha en tredjepart utöver staten som tar 15% extra av din lön efter att du betalt alla skatter???

Att du vill ha tryggheten fine men då ska de komma upp nåt bolag som tar en rimlig avgift.
1% är kanske ok även om det är 1% för en tjänst som de knappt behöver göra nåt för efter att de skrivit in de i systemet.
Men de kommer ändå tjäna en fin slant eftersom det är extremt många som bokar.

alla länder kommer ha lika många turister oavsett om booking.com finns eller inte och turisterna måste bo nånstans så hotellen kommer ha lika fin beläggning på hotellrummen iallafall men utan att behöva betala dessa ocker avgifter till utländska bolag som dränerar ekonomin.

Fast det där är ju inte riktigt samma sak. Dom betalar ju för marknadsföring oavsett vad du tycker. Sen har du vissa garantier via Booking som ska betalas osv.

Förstår inte riktigt problemet, låt dom som vill åka med Booking göra det och du kan väl ringa runt till alla hotell och kolla priser själv då och få bilder mailade osv. Jag har tyvärr inte tid med det.
Citera
2017-09-08, 19:42
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Nu använder jag inte just den siten utan hotels.com men principen är densamma. Utan de här sidorna hade jag suttit och letat efter mexikanska hotell på internet och inte hittat ett skit eftersom mexikaner är jävligt dåliga på att lägga ut sina företag på internet. När man mailar får man inget svar. Ringer man så svarar de "Que? ?Habla espanol?".

Jag tänker inte säga att de revolutionerat hotellbokningarna men visst fan har de förenklat det avsevärt för både kunder och hotellen.
Citera
2017-09-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Fungerar inte så som TS säger. Om du ringer direkt till hotellet är det vanligt att man får betala ännu mer. Booking pressar ned konsumentpriserna.

Jag har samma uppfattning. Försökte ringa ett hotell och boka direkt, men de sade att det skulle bli dyrare (gällde hotell i Sverige)
Citera
2017-09-08, 21:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

.

De hotel som listas på Hotels.com / Booking.com ingår avtal med bokningssiten att de inte får tillhandahålla rum till lägre priser än på siten.
Citera
2017-09-08, 22:46
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Booking/Trivago är ganska dyra. Jämför själva med t ex Agoda som jag börjat använda så får ni se!
Citera
2017-09-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24

Händer det något är jag förmodligen lika illa ute oavsett vilka jag bokat via men känns ju ändå som en liten trygghet. Hur pengarna fördelas i kunde jag inte bry mig mindre. Det är väl klart Booking ska ha betalt för sin tjänst?
Precis detta!

Var i Italien för något år sedan på en mindre ort (svårt med engelska). Hotellet vi hade bokat via Booking.com, drog ett drygt halvår efter vistelsen 100 euro från mitt kort, vilket även andra råkade ut för när jag kollade Tripadvisor. Mailade först direkt med hotellet, men de var inte tillmötesgående, låtsades vara helt ovetandes. Tog sen kontakt med Booking, de fick fram en påhittad ospecad restaurangnota som slutade på 100 euro från hotellet, under datum vi inte ens bodde där. Det slutade med att jag fick tillbaka pengarna, med ett syrligt svar via mail från hotellet. Booking har även tagit bort hotellet från sin tjänst. Betalar gärna "höga" avgifter för det. 100 euro är väl småpengar egentligen, men rätt ska vara rätt, och förlusten dom gör på att inte visas hos Booking lär vara kännbar.
Senast redigerad av Joxxorz 2017-09-08 kl. 22:51.
Citera
2017-09-08, 22:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho

Om du inte tycker om booking.com så är du helt välkommen till att inte använda sidan - men däremot att använda sidan och sen ringa hotellet för "bästa pris" känns lite...ja du förstår...lite utnyttjande.
Tvärt om, det är helt rationellt agerande och hjälper mänskligheten framåt. Att vara "snäll" mot booking hjälper dels bara några få personer, dels är det helt befängt irrationellt att försöka vara "snäll" mot dem som försöker blåsa dig på pengar.

Bookings hela modell drivs av informations-asymmetri (dvs i klarspråk: de ljuger för dig), inte av servicevärde, så det är bra för hela mänskligheten att de går i konkurs på sikt.

Och hur det än är med den saken hjälper du dig själv och andra genom att agera rationellt.

Tror du att de skrikande, mer eller mindre virus-liknande, varningarna för att rum tar slut också är till för att ge dig service? Vad de gör är att de specifikt söker triggers hos samma människor som går på nigeriabrev. Vilket förstås innefattar en stor andel människor med nedsatt förmåga. "Service".
Senast redigerad av Trillske 2017-09-08 kl. 23:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in