2017-09-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Givetvis detta är en person som tror hela världen börjar och slutar med honom själv. Ett tydligt ytterligare bevis på att han denna störning är att han pratar om sig själv i tredje person.

Det kommer förmodligen som en chock för honom att rätten inte tror på honom för fem öre. Sedan ytterligare en chock att folket inte heller protesterar i Köpenhamn för att han ska bli fri.
Håller med till fullo. Hade Peter Madsen läst denna flashbacktråd hade världen fått bevittna världens första Spontaneous Human Combustion.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-07 kl. 19:18.
Citera
2017-09-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kan fortfarande inte fatt varför PM ville ha häktningsförhandlingen offentlig? Gjorde ju bara sig själv till ett ännu större åtlöje inför allmän beskådan.

Måste helt enkelt ha att göra med hans narcissistiska störning att han har ett stort behov av att synas och höras. Någon annan anledning kan jag inte komma på.

Riktigt. Togs tidigare upp i tråden att PM hade kunnat välja att helt enkelt säga noll och inget (och att han kommit med en historia då skulle vara till hans fördel).

När man börjar nysta i PM's förflutna, bråken kring ägarskapet av ubåten, raketerna och allt annat framkommer med all önskvärd tydlighet att PM har en egenskap framför andra och det är att han har väldigt svårt för att hålla tyst när det rör saker om honom själv.

Det är inte alls konstigt att han vill "prata" i rätten. Han kommer att hantera detta som han hanterat tidigare problem. Han kommer att prata, diskutera, få utbrott, vara tjurig o.s.v. tills - tror han - han får som han vill och alla låter sig övertygas.

Får han "rätt" åklagare och förhörsledare emot sig kommer PM att få ett rent h-e med sitt förhållningssätt och sina historier. Problemet med personer som PM (som tror att de är smartare än de är / har skev verklighetsuppfattning) är att de sällan lyckas hitta på en hållbar historia.

PM's största svaga punkt i detta läge är att han hävdar att kroppen var intakt när han "begravde" den i havet. Minsta tekniska bevis som visar att den styckades i ubåten så är han 110% rökt i det fallet, han är 99,9% rökt avseende styckningen redan nu. När han kommer till den insikten måste han hitta på en ny historia, sedan en ny till.

(Jämför i detta fallet med Mats Alm i Linda Chen-fallet som också har en skev verklighetsuppfattning och anpassade historier i takt med bevisläget och så småningom snärjde in sig så i sina egna lögner att han inte längre kunde hålla ihop det. Alm slapp undan att fällas för mord med minsta möjliga marginal, men i fallet med PM är ju situationen för PM's del betydligt mer prekär då möjligheterna till alternativa händelseförlopp milt uttryckt är begränsade)
Citera
2017-09-07, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är vad dom tror som påpekar att han talar emot sig själv. Därför svarade jag också på deras påstående. Vill du påstå att grundlovsförhören inte innebär att Madsen får ljuga eller att han inte kan ändra sig? Skitprat i så fall skulle jag vilja säga. Han behöver inte ens svara på frågor om han inte vill, så dom kan i princip anteckna vad dom vill.

Citat:
Grundlovsforhøret är muntligt. Domstolens protokoll är ett viktigt dokument och uppgifterna
som presenteras i det anses ha ett starkare värde än uppgifter ur ett polisförhör
. Den
anhållne och hans försvarare ska närvara och beredas möjlighet att uttala sig. Vid
förhandlingen prövar domstolen grunderna för häktning (varetæktsfængsel). De grunder som
kan åberopas är i det närmaste identiska med de svenska – flyktfara, kollusionsfara, fara för
fortsatt brottslig verksamhet. Domstolen tar endast ställning till fortsatt frihetsberövad. Under
utredningen förfogar åklagaren över frågan om restriktioner.
Danmark tillämpar muntlighets- och omedelbarhetsprincipen. Den misstänkte har ingen
sanningsplikt men uttalanden gjorda under förundersökningen får åberopas vid
huvudförhandlingen om den åtalade lämnar andra uppgifter. Sådana avvikelser kan påverka
tilltron till den åtalades uppgifter i allmänhet. Dock uppfattas bevisvärdet som tveksamt. Den
misstänkte ska innan han eller hon hörs underrättas om sin rätt att tiga och att underlåta att
avslöja egen brottslighet.
Domstolen ska enligt 82 § i den danska straffeloven vid straffmätningen ta hänsyn bl.a. till att
gärningsmannen frivilligt angett sig och avlagt ett förbehållslöst erkännande eller att
gärningsmannen har gett upplysningar som är avgörande för att klara upp straffbara
handlingar som begåtts av andra. Straffet kan under sådana omständigheter sättas under
det för brottet stadgade straffet eller helt bortfalla. Högsta domstolen i Danmark har i dom
den 4 maj 2011 i mål 102/2011 fastställt en dom på fängelse 12 år och samtidigt bedömt att
straffvärdet låg på fängelse livstid eller i vart fall 16 år, om det inte hade förelegat
förmildrande omständigheter. Dessa bestod i att den dömde hade angett sig själv och erkänt
förhållanden som polisen dessförinnan inte hade kännedom om och att han hade gett
upplysningar som varit avgörande för att klara upp mycket allvarliga brottsliga handlingar
som hade begåtts av andra.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rapporter/ovriga-rapporter/2011_-_haktning_och_restriktioner_-_en_europeisk_utblick.pdf

Mitt inlägg gick inte att missförstå. Jag skrev att grundlovsförhöret väger tyngre än vanliga polisförhör i DK. Så inget skitprat alls utan du ger dig på en feg förvrägning av min text och börjar tala om annat men det funkar inte.

PM får ljuga, tiga, sitta i overall och peta sig i näsan hela vägen från start till slut om han så vill, men det var inte det jag sade utan jag sa: Grundlovsförhöret väger tyngre än polisförhör i DK.

Men att PM är tyst är inget vi behöver oroa oss för, han pratar och han kommer att prata hela vägen från start fram till han muckar.
Citera
2017-09-07, 19:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kan fortfarande inte förstå varför PM ville ha häktningsförhandlingen offentlig? En gåta. Han gjorde ju bara sig själv till ett ännu större åtlöje inför allmän beskådan.

Måste helt enkelt ha att göra med hans narcissistiska störning, att han har ett stort behov av att synas och höras. Någon annan anledning kan jag inte komma på.

Enkelt och det är för att han vill att alla ska veta att han är oskyldig till mord och styckning.
Han har sin förklaring angående KW död, och det var en olycka. Hans agerande är mer som att lyssna på mig jag är oskyldig. Hade han velat stänga kanske det tolkas som att han vill krypa undan och framstå som skyldig. Ja, han tänker sitt och åhörare något annat.
Han lär givetvis bli varse då den rättsmedicinska expertisen gör sitt utlåtande angående torson, och då blir det svårt för honom att hävda att han inte styckat kroppen. Det kommer fram så småningom att det inte är en kropp som delats på annat sätt än ett vasst föremål möjligen en såg.
Citera
2017-09-07, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
(Jämför i detta fallet med Mats Alm i Linda Chen-fallet som också har en skev verklighetsuppfattning och anpassade historier i takt med bevisläget och så småningom snärjde in sig så i sina egna lögner att han inte längre kunde hålla ihop det. Alm slapp undan att fällas för mord med minsta möjliga marginal, men i fallet med PM är ju situationen för PM's del betydligt mer prekär då möjligheterna till alternativa händelseförlopp milt uttryckt är begränsade)

"Och varför mössa?"

Ja, varför inte? Snart hävdar han att en annan ubåtsmadsen var den som gjorde det, precis som Mats Alm hävdar att han är lik sig själv fast inte hade mössan på...

http://www.expressen.se/nyheter/mats-alm-i-ratten---expressense-rapporterar-direkt/
Citera
2017-09-07, 19:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Mitt inlägg gick inte att missförstå. Jag skrev att grundlovsförhöret väger tyngre än vanliga polisförhör i DK. Så inget skitprat alls utan du ger dig på en feg förvrägning av min text och börjar tala om annat men det funkar inte.

PM får ljuga, tiga, sitta i overall och peta sig i näsan hela vägen från start till slut om han så vill, men det var inte det jag sade utan jag sa: Grundlovsförhöret väger tyngre än polisförhör i DK.

Men att PM är tyst är inget vi behöver oroa oss för, han pratar och han kommer att prata hela vägen från start fram till han muckar.

Bra och du ser bevisvärdet och tveksamheterna kring det? Så jag tror nog att det finns en viss överdrift i just den delen vad som väger tungt och inte. Det fattar en idiot att i en modern rättsstat kan han försvara sig med alla medel och det inklusive ändra sig, ljuga även under grundlovsförhöret, och en häktningsförhandling är inget domslut. Bevisvärdering är kanske reglerat i Danmark? Om du nu har något som säger det kan du alltid länka in det i så fall.
Nej, min text är inte falsk utan klara besked med underlag vilket du inte lämnade mer än att låtsas som om du vore insatt.

Citat:
Sådana avvikelser kan påverka tilltron till den åtalades uppgifter i allmänhet. Dock uppfattas bevisvärdet som tveksamt.
Senast redigerad av Moosky 2017-09-07 kl. 19:32.
Citera
2017-09-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Givetvis detta är en person som tror hela världen börjar och slutar med honom själv. Ett tydligt ytterligare bevis på att han denna störning är att han pratar om sig själv i tredje person.

Det kommer förmodligen som en chock för honom att rätten inte tror på honom för fem öre. Sedan ytterligare en chock att folket inte heller protesterar i Köpenhamn för att han ska bli fri.

Det kommer att bli svårt för honom i rättegången när han inte bara kan lämna "idioterna" bakom sig.. som han har gjort tidigare när folk har börjat säga emot honom.

Men i rättegången kommer han att plågas ordentligt för allt han säger kommer att ifrågasättas hur "övertygande" och pompös och självsäker han sen än må vara. Och han får ändå inte välja att inte "umgås" med domaren, åklagaren etc..

Jag vill minnas ett videoklipp där han också pratade om sig själv i tredje person - typ "kaptenen är ombord" - eller något liknande.
Citera
2017-09-07, 19:55
Medlem
Citat:
Enkelt och det är för att han vill att alla ska veta att han är oskyldig till mord och styckning.
Han har sin förklaring angående KW död, och det var en olycka. Hans agerande är mer som att lyssna på mig jag är oskyldig. Hade han velat stänga kanske det tolkas som att han vill krypa undan och framstå som skyldig. Ja, han tänker sitt och åhörare något annat.
Han lär givetvis bli varse då den rättsmedicinska expertisen gör sitt utlåtande angående torson, och då blir det svårt för honom att hävda att han inte styckat kroppen. Det kommer fram så småningom att det inte är en kropp som delats på annat sätt än ett vasst föremål möjligen en såg.
Alltså det enda alternativet om inte Madsen styckat henne är att han tagit ombord någon som har gjort det. Inte omöjligt. Men det är ju ganska långsökt
Citera
2017-09-07, 20:06
Bannlyst
Citat:
Bra och du ser bevisvärdet och tveksamheterna kring det? Så jag tror nog att det finns en viss överdrift i just den delen vad som väger tungt och inte. Det fattar en idiot att i en modern rättsstat kan han försvara sig med alla medel och det inklusive ändra sig, ljuga även under grundlovsförhöret, och en häktningsförhandling är inget domslut. Bevisvärdering är kanske reglerat i Danmark? Om du nu har något som säger det kan du alltid länka in det i så fall.
Nej, min text är inte falsk utan klara besked med underlag vilket du inte lämnade mer än att låtsas som om du vore insatt.

Igen; Grundlovsförhöret vägrer tyngre än polisförhör i DK.

Varför skall jag ge underlag du gav ju det där jag tom hjälpte dig feta i din text "grundlovsförhöret väger tyngre än polisförhör" . Nu är det klargjort så tack för hjälpen med länken min hovnarr.
Citera
2017-09-07, 20:13
Medlem
Citat:
Tror knappast att Walls huvud hittas med tanke på att det snabbt blir uppätet av fisk och ålar. R.I.P Wall.

Själva skallbenet med eventuella krosskador försvinner nog inte i första taget.
Citera
2017-09-07, 20:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Igen; Grundlovsförhöret vägrer tyngre än polisförhör i DK.

Varför skall jag ge underlag du gav ju det där jag tom hjälpte dig feta i din text "grundlovsförhöret väger tyngre än polisförhör" . Nu är det klargjort så tack för hjälpen med länken min hovnarr.

Det var ju ingående förklaring om danska rättssystemet gällande bevisvärdering. Så du menar att om han ändrar sig i häktningsförhandlingarna, så är det ett tung bevis? Eller om han ljuger? Gå och lägg dig. Möjligen skadar det tilltron på vad han säger, men värdet kan vi torka oss i arslet med.
Citera
2017-09-07, 20:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den ställde han redan igår.
Madsen säger att han tog av dom innan.
Förmodligen har någon blandat ihop frågan med att så skulle skett.

http://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE9844772/genlaes-liveblog-peter-madsen-skal-mentalundersoeges/

OK.. Ja då faller bevisvärdet platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in