2017-09-03, 20:50
Medlem
JayGatsbys avatar
Varför har calcio så svårt mot futbol?
Pinsamt VMkvalmatch. Flashbacks till CL-finalen (och EM-finalen 2012).
Citera
2017-09-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Varför har calcio så svårt mot futbol?
Pinsamt VMkvalmatch. Flashbacks till CL-finalen (och EM-finalen 2012).
En överdriven respekt för Spanien som resulterat i en vinst (EM 2016) på åtta matcher sedan 2012. Något som även har visat sig mot spanska klubblag. Nu har Spanien och spanska klubblag varit fantastiskt starka under denna tid, men det är som om att Italien känner att de måste chansa taktiskt för att ha en chans istället för att spela klokt.
Citera
2017-09-04, 19:20
Medlem
Jag gillar Olbia. Mycket vänskaplig till Cagliari och därför tillgång till Cagliaris talanger och kanke framförallt gamla hjältar. Cossu som var förra årets kapten i Olbia är nu tillbaka i Cagliari som en röst dels i omklädningsrummet men också till fansen.

Olbias kapten är nu Pisano. Bombetta!

Han borde spela i ett viktigare sammanhang. Trots att han är född 1986 är han intimt förknippad med det gamla gardet som togs bort 2015. 229 matcher för Cagliari. Vafan hans tatuering är Cagliaris klubbemblem följt av 5, 7, 14, 31, 6… dvs Conti, Cossu Pisano, Agostini, Lopez.

Oavsett har Olbia nu två segrar efter två matcher i Serie C. 1-0 mot Pisa där Ragatzu avgjorde och 1-2 igår mot Gavorrano är Pisano fullbordade vändningen. Och ni som läst mina inlägg genom åren förstår att jag är ganska nöjd med att just de nu landat i en klubb där de åter trivs och frodas.
Citera
2017-09-04, 20:12
Medlem
Vi målar ju ofta med bred pensel och drar långa linjer i tråden…

Just nu så pratar många om Nordkorea. Men låt oss inse att det är Han det handlar om!

Från förra säsongen:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Ett nyförvärv som som skapat internationell uppmärksamhet är den nordkoreanska talangen Kwang Song Han, som mycket riktigt gjorde mål i sin debut mot Parma. Han verkar av allt att döma vara en riktig talang. Trist att han hålls gisslan av Kim.
Citat:
Men trots allt så växer Cagliaris populäritet internationellt, inte minst i Nodkorea:

“Italian senator Antonio Razzi has claimed that North Korean supreme leader Kim Jong-Un is an avid follower of Serie A thanks to Kwang-Song Han's impact in Italy.

The 18-year-old forward became the first North Korean player to score in Serie A when he netted for Cagliari against Palermo in early April.

Razzi revealed that not only does Korea's leader follow the exploits of his country's young striker, but keeps an eye on the Italian league as a whole.”

http://www.goal.com/en/news/13712/extra-time/2017/04/26/34963272/kim-jong-un-is-a-big-fan-of-serie-a-italian-senator-reveals

Poängen är att Han snart fyller 19 år och har nyss skrivit på ett treårskontrakt med Cagliari, men är utlånad till Perugia denna säsong. Många tyckte att Han borde ha stannat och fått chansen i Cagliari, men nu har Han gjort fyra mål på två matcher för Perugia i Serie B.
Citera
2017-09-04, 23:52
Medlem
I hela truppen mot Spanien så var det endast Éder och El Shaarawy som inte var helt italienska. Eder har dock italienska rötter och El Shaarawy är född i Italien av en italiensk mamma.

Det kan vara en svaghet att Italien inte tar hand om alla afrikaner och araber som invaderar landet till att bli landslagsspelare. Samtidigt har man den enkla regeln att trots att du är född av invandrare i Italien kan du inte bli italienare förrän du är 18 år. Vafan kom ihåg Balotelli.

Samtidigt ser även Spanien väldigt spanskt ut. Jag gillar det. Men jag hade gillat det ännu mycket mer om Italien hade spelat italienskt. Kultur är viktigast
Citera
2017-09-05, 10:51
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
I hela truppen mot Spanien så var det endast Éder och El Shaarawy som inte var helt italienska. Eder har dock italienska rötter och El Shaarawy är född i Italien av en italiensk mamma.

Det kan vara en svaghet att Italien inte tar hand om alla afrikaner och araber som invaderar landet till att bli landslagsspelare. Samtidigt har man den enkla regeln att trots att du är född av invandrare i Italien kan du inte bli italienare förrän du är 18 år. Vafan kom ihåg Balotelli.

Samtidigt ser även Spanien väldigt spanskt ut. Jag gillar det. Men jag hade gillat det ännu mycket mer om Italien hade spelat italienskt. Kultur är viktigast

Jag tycker det är trevligt och bra att italienska landslaget kan förbli italienskt även i dessa massmigrationstider. Liksom det är trevligt att Sveriges landslag nu är svenskare än på länge.

Kan Spanien dominera med idel spanska gossar, så kan Italien. Måste bara fatta varför futbol slår calcio. Ingen raketforskning.
Det kan man göra utan våldtäktsafrikaner i Bari...
Citera
2017-09-06, 20:00
Medlem
Italien besegrade Israel på hemmaplan men 1-0 medan Spanien bortabesegrade Lichtenstein med 0-8. Och det är delvis därför som gli Azzurri försökte med sin vansinniga taktik mot Spanien. Trots att man stod på lika poäng var man tvungna att vinna eftersom målskillnaden var till Italiens nackdel.

Och istället för att spela på italiens styrka, dvs ett gediget försvar med kontanta anfallare, så försökte Ventura anfalla och dominera mot ett alltför spelskickligt Spanien. Resultatet blev en nick av Belotti som den farligaste chansen på hela matchen…

Och vi kan konstatera att det fortfarande finns en teoretisk chans att Albanien ska komma före Italien i tabellen (även om jag inte alls är orolig för det). Albanien tog sig till EM under De Biasi (2011-2017), och tränas nu av Panucci.

Om man undrar vad jag tycker om albaner så hänvisar jag ännu en gång till historia här på Flashback:
(FB) Varfö blev de flesta Albaner Muslimer
(FB) Varfö blev de flesta Albaner Muslimer
Citera
2017-09-06, 22:41
Medlem
Och när vi talar om den västerländska kulturen är Italien centrum. Man står som grund under Antiken, även om man vilar på Grekland och andra tidigare civilisationer, och man står som epicentrum för Renässansen. Därmed vilar den västerländska kulturen på Italien. Och kristendomen utgår fortfarande från Rom.

Säsongsbiljetter:
https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21272669_10212712714365559_6617356719153911820_n.j pg?oh=75f121a9a165f9edb405a7cb40354caf&oe=5A5F21DA

Milano-lagen och Juventus i topp. Som sig bör.

Milan 31.000
Inter 31.000
Juventus 29.200
Roma 20.000
Genoa 17.144
Fiorentina 17.000
Sampdoria 16.400
Atalanta 14.041

Det som är spektakulärt är som vi tidigare har dillat om Napoli med 5.888… Endast Sassuolo har färre säsongsbiljetter.

Napoli ligger på usla 5.888… Till Di Laurentiis stora glädje.

Vafan ta Roma mot Inter som exempel:
https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-0/p480x480/21083749_10213394849971893_8212175517210035893_o.j pg?oh=0ad8cd3dd3df3a89672df0a4b39d76db&oe=5A5746EA

29.000 som biljetter och 20.000 som säsongsbiljetter.
Det omvandlas till 1.600.000 euro respektive 500.000 euro. Oavsett ca 20 miljoner svenska pesetas på en match. Men klubben tjänar såklart mer på om publiken inte köper säsongsbiljetter.
Citera
2017-09-06, 22:44
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Jag håller med. Och det vackra i Italien är att en gammal dam mycket väl kan ge sin åsikt om fotboll och hur gli Azzurri borde ställa upp. Alla har en åsikt, mer eller mindre välgrundad…

Men samtidigt måste alla inse den västerländska civilisationens vagga var kring medelhavet. Och att Italien ligger som en stivalo i centrum.

Helt rätt! Detta har man fattat i Italien. Kvinnorna måste få tycka till om fotbollen. De är en del av publiken.

I Sverige fick Suzanne Sjögren kritik för att hon ställde upp på bilder i Slitz & pratade om hur sexig Alessandro Nesta är. Hur är det oseriöst? Vad är oseriöst med det?
Citera
2017-09-06, 22:46
Medlem
Samizdats avatar
Ska Verratti någonsin bli nestor är det dags att han växer upp. Han drar på sig gula kort alldeles för ofta. Ovårdad och omogen.
Citera
2017-09-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ska Verratti någonsin bli nestor är det dags att han växer upp. Han drar på sig gula kort alldeles för ofta. Ovårdad och omogen.

Nja, jag har inte stenkoll på hur han agerar i PSG, men han spelade uppenbart ur roll i gli Azzurri. Han får kritik för att bli bortdribblad mot Spanien. Oättvist eftersom det rimligen inte är hans roll att agera som en Gattuso. Ett mittfält som består av De Rossi (som behärskar situationen) och stackars Verratti är inte rättvist. Vafan i helvete Insigne jagade boll på mittfältet. Uppställningen var inte rättvis för spelarna.

Oavsett tar Verratti många gula kort. De flesta är kalkulerade och kloka, inte alla…
Citera
2017-09-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Helt rätt! Detta har man fattat i Italien. Kvinnorna måste få tycka till om fotbollen. De är en del av publiken.

I Sverige fick Suzanne Sjögren kritik för att hon ställde upp på bilder i Slitz & pratade om hur sexig Alessandro Nesta är. Hur är det oseriöst? Vad är oseriöst med det?

I Italien hade detta varit normalt. Länderna är olika och som du märker så undviker jag att kommentera Sverige, eftersom det finns få förenande kvaliteter som jag uppskattar längre. Tyvärr eftersom det var världens i särklass bästa land, som nu inte längre finns kvar på övre listan. För att förklara så är jag född och uppvuxen i Malmö, något jag absolut inte skulle vilja att mina barn nu utsätts för.

Calcio är en del av samhället. Även om publiken på plats har minskat, och föraktet för de överbetala divorna ökat, så är Calcio en viktig del av samhället. De lesta diskussioner landar i Calcio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in