2017-09-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
PR har varit ett huvudämne i tråden sedan många år. Polisen hade honom som huvudmisstänkt i många år (och det finns säkert poliser som har det än idag). Varje gång som Prinzezzan hoppar in och försvarar honom poppar den där lite konstiga känslan upp att något är "konstigt" med alltsammans. Och just på grund av att Prinzezzan återfaller i detta djupt personliga försvar av PR gjorde att jag tog till orda. Det var den enda orsaken!

Men konstigt är det: PR var tidigare ihop med Ulrika, Helenas syster. Helena försvinner. PR underrättas om detta bara två dagar senare – men minns inte vad han gjorde när exets syster försvann? Detta anser jag vara omöjligt, en ren bluff. Han blev ju underrättad redan på måndagen, bara ynka två dagar efter det att Helena försvann. Då måste det man gjorde två dagar tidigare vara lika förevigat i skallen som en fil är det på en SSD-disk. Det är helt uteslutet att PR inte direkt skulle ha koll på vad han gjorde den där lördagskvällen/natten. Totalt uteslutet!

Jag håller med dig till fullo.

Lägg även till de flertalet anonyma tips till polisen om PR's "erkännanden" inför vänner om inblandning i försvinnandet och minst sagt kryptiska uttalanden angående sin inblandning.
Citera
2017-09-06, 23:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Är det någon som kollat upp vilka hyresgäster Stath hade Juni -92?

Har funderat på att Helena , trots att det var en fin sommarnatt då Mariestad bubblar över av folk efter Staths stängning, lyckades ta sig ganska obekräftat förbi.

Jag vet att brovittnet finns men också att Jenven i tv uttalat sig om att det vittnet var osäkert., så....

Helena kanske inte alls lämnade Stath.
Eller fick skjuts från Stath.
Kanske fanns gärningsmannen nära men ej på disco.

Därav min fråga. Bodde där några trådkändisar?
Stor risk att de var bekanta med Helena som själv bott där tillsammns med Ulrika.

Det här är alltså en ny teori som du lanserar, att Helena kanske mördades i en bostad på Stadt som ev. någon trådkändis hyrde. Det kanske t.o.m. är ett av "sidospåren" som Ugglan har hittat?
Citera
2017-09-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Är det någon som kollat upp vilka hyresgäster Stath hade Juni -92?

Har funderat på att Helena , trots att det var en fin sommarnatt då Mariestad bubblar över av folk efter Staths stängning, lyckades ta sig ganska obekräftat förbi.

Jag vet att brovittnet finns men också att Jenven i tv uttalat sig om att det vittnet var osäkert., så....

Helena kanske inte alls lämnade Stath.
Eller fick skjuts från Stath.
Kanske fanns gärningsmannen nära men ej på disco.

Därav min fråga. Bodde där några trådkändisar?
Stor risk att de var bekanta med Helena som själv bott där tillsammns med Ulrika.

Jag skrev för några veckor sedan om en kille som bodde i en lägenhet på stadt. Mik*el Rehnb*rg heter han. En skum typ. Jobbade inom försvaret. Han hade en inneboende ett tag, tror jag. Bengts*n från göteborg eller varberg. Har för mej att han hade lite problem.
Detta var 1992

Anledningen att jag skrev om han sist, var att jag trodde det var han som var med på bilden som LA hade på sin fb-sida
Citera
2017-09-06, 23:38
Medlem
Silvertrouts avatar
Ber er ödmjukt att fortsätta det fantastika arbete ni gör.

Har fölt tråden sen 2011

OM IGEN Fakta är att PW säger att pilot inte är namgiven innan intervjun.
Efter det dyker KM upp som namn och PW vill inte uttala sig längre...

PR är intressant i den mån att han faktiskt var misstänkt trots att han hade allibi och var i GTB
hur kan han anhållas med det allibit kan man ju undra, han anmälde även sig själv vilket är konstigt om han var i gtb vid tillfället, varför gör man det ( har säkert spekulerats tidigare)

Ugglan... du har gjort ett bra jobb men halkat ner på stegen nu när du hakar på drevet med en massa personangrepp... dåligt.

Tror fortfarande att Shane kan ha en hel del info som är intressant

Försök att skippa personangreppen och ignorera dom ni inte tror på.. så enkelt är det
Citera
2017-09-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobotomist
Det är tungt att leva med vetskapen, det är psykiskt påfrestande att veta sanningen, förr eller senare kommer man till den punkten i livet att man funderar på att rannsaka sitt samvete. när man är ung och vild händer en olycka i all hast utan en tanke på konsekvenser, paniken skapar monster man inte trodde fans, beräknande manipulerande och känslokallt. Tyvärr måste man leva med detta monster resterande del av livet, hur kan man pressa undan monstret och leva som normal??
Det går inte, man andas och lever monstret både dag och natt, nätterna är värst.

En bikt är kanske bättre än ett framträdande, Flashback är inte den bästa biktstolen men kanske den enklaste. Om modet inte sviker kanske jag kontaktar berörd myndighet. under tiden fortsätter jag följa era märkliga fantasimonster och alla liv ni förstör med era skvallerkärrings teorier. framför man bil onykter på cykelbana så väntar man inte på polisen när man är inblandad i en olycka och bar 20 år.

tolka det som ni vill men detta är min story och jag letar efter modet att göra den offentlig.

Citat:
Ursprungligen postat av lobotomist
kanske ger jag mer senare, men nu kan jag bara säga att en dikes brunn utmed 46:an efter timmersdala korset är lämpligt ställe att titta.
tolka det hur ni vill, tro det eller inte men jag bryr mig inte mycket vad ni tänker. kanske viktigare att göra ett avslut.

ps
det var en vit Lancia
som numera är skrotad sedan många år tillbaka

Hur var det ? Har man kollat upp detta ? Kan inte riktigt släppa det.

Den enklaste förklaringen hade onekligen varit att Helena blev påkörd av ett misstag.
Jag har försökt få ihop ett sådant scenario med fakta och de vittnesobservationer som finns. Hanna vittnet har jag tidigare varit skeptisk till men styrker faktiskt ett sådant scenario och jag tänker att det skulle kunna ha gått till ungefär såhär:
Kl är ca: 02:15 och minst 3 personer kanske onyktra (ett par och en till) sitter i en bil (vit lancia?) och råkar köra på HA när hon i nattmörkret skulle ta sig över ekuddenvägen för att sedan fortsätt hem genom skogsstigen i kohagen (ja ungefär där det finns bromsspår idag).
Alla rusar ut i panik; kvinnan "illskriker" och de två männen börjar tjafsa om vad det ska göra, tänk om polisen kommer, HA är förmodligen död och någon skriker "faaan".
Ekuddenvägen är trafikerad och någon kan komma när som helst, männen bär därför in kroppen en bit in på skogsstigen; kvinnan skriker då "Nej så får ni inte göra" "neej" "neej".
Det har nu gått ca: 10min och de skyndar sig in i bilen igen kvinnan gråter fortfarande högt och förtvivlat men allt blir tyst när bildörren slås igen (vittnet Hanna är då påväg hem efter sin hundpromen kl är kanske 02:25)
De avvaktar med att starta bilen eftersom de fortfarande diskuterar om vad de ska göra; ska smita från platsen eller inte. Flera vet kanske att dem varit där och kört med bilen och när HA hittas så konstaterar polisen att hon blivit påkörd och då kommer dem ändå kanske bli kopplade till brottet. Man beslutar då att kroppen måste gömmas och eftersom ekuddenvägen är hårt trafikerad åker man därför runt (nu är vittnet Hanna redan hemma kl är ca: 02:30) och ned på cykelvägen, man åker förbi killarna som sitter i sin bil på hällristningsvägen och svänger sedan vänster in på lekplatsen och åker så långt in man kan. De två männen springer in för att hämta HA som ligger kanske ca 20m från ekuddenvägen in på stigen när de börjar släpa kroppen åker skorna av och någon av dem slänger in dem i skogen. Efter att ha släpat kroppen kanske ca 80meter längst skogsstigen viker de nu av genom skogen mot lekplatsen (ca 20meter) där bilen är parkerad. När man väl där försöker lyfta upp kroppen i bilen råkar ryggsäcken som är öppen vändas upp och ner och ringar, serat, tuggumi, halstablett å annat åker ur. Bilen åker sedan där ifrån samma väg tillbaka och observeras av killarna på hällristningsvägen igen ca:10 min senare.

Ett troligt scenario ? Långsökt ? Ja jo det hade ju varit enklare att smita eller bara lyfta in kroppen i bilen från första början men vem vet hur man reagerar i en panik situation ?
Dock finns en detalj i detta scenario jag inte får ihop; Vittnet Hanna borde vell ha hört en bil tvärnita? och att Hanna själv sagt att hon är säker på att det var Helenas röst hon hörde skrika. (dock kan det första "illskrik" hon hört vara Helenas innan hon träffats av bilen.)

Ja nä jag vet inte... Och så har vi en man med pilotglasögon som delgivits misstanke om mord på sannolika skäl; där lägsta rubricering för mord är att GM varit medveten om att sitt handlande har kunnat få dödlig utgång... Ja vad mer har polisen på denna man mer än att han kanske gick med Helena på marieholmsbron, det hade ju varit väldigt intressant att få fram, hoppas dna:t får en träff!
Citera
2017-09-07, 01:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Hur var det ? Har man kollat upp detta ? Kan inte riktigt släppa det.

Den enklaste förklaringen hade onekligen varit att Helena blev påkörd av ett misstag.
Jag har försökt få ihop ett sådant scenario med fakta och de vittnesobservationer som finns. Hanna vittnet har jag tidigare varit skeptisk till men styrker faktiskt ett sådant scenario och jag tänker att det skulle kunna ha gått till ungefär såhär:
Kl är ca: 02:15 och minst 3 personer kanske onyktra (ett par och en till) sitter i en bil (vit lancia?) och råkar köra på HA när hon i nattmörkret skulle ta sig över ekuddenvägen för att sedan fortsätt hem genom skogsstigen i kohagen (ja ungefär där det finns bromsspår idag).
Alla rusar ut i panik; kvinnan "illskriker" och de två männen börjar tjafsa om vad det ska göra, tänk om polisen kommer, HA är förmodligen död och någon skriker "faaan". kvinnan skriker då "Nej så får ni inte göra" "neej" "neej".
Det har nu gått ca: 10min och de skyndar sig in i bilen igen kvinnan gråter fortfarande högt och förtvivlat men allt blir tyst när bildörren slås igen (vittnet Hanna är då påväg hem efter sin hundpromen kl är kanske 02:25)
De avvaktar med att starta bilen eftersom de fortfarande diskuterar om vad de ska göra; ska smita från platsen eller inte. Flera vet kanske att dem varit där och kört med bilen och när HA hittas så konstaterar polisen att hon blivit påkörd och då kommer dem ändå kanske bli kopplade till brottet. Man beslutar då att kroppen måste gömmas och eftersom ekuddenvägen är hårt trafikerad åker man därför runt (nu är vittnet Hanna redan hemma kl är ca: 02:30) och ned på cykelvägen, man åker förbi killarna som sitter i sin bil på hällristningsvägen och svänger sedan vänster in på lekplatsen och åker så långt in man kan. De två männen springer in för att hämta HA som ligger kanske ca 20m från ekuddenvägen in på stigen när de börjar släpa kroppen åker skorna av och någon av dem slänger in dem i skogen. Efter att ha släpat kroppen kanske ca 80meter längst skogsstigen viker de nu av genom skogen mot lekplatsen (ca 20meter) där bilen är parkerad. När man väl där försöker lyfta upp kroppen i bilen råkar ryggsäcken som är öppen vändas upp och ner och ringar, serat, tuggumi, halstablett å annat åker ur. Bilen åker sedan där ifrån samma väg tillbaka och observeras av killarna på hällristningsvägen igen ca:10 min senare.

Ett troligt scenario ? Långsökt ? Ja jo det hade ju varit enklare att smita eller bara lyfta in kroppen i bilen från första början men vem vet hur man reagerar i en panik situation ?
Dock finns en detalj i detta scenario jag inte får ihop; Vittnet Hanna borde vell ha hört en bil tvärnita? och att Hanna själv sagt att hon är säker på att det var Helenas röst hon hörde skrika. (dock kan det första "illskrik" hon hört vara Helenas innan hon träffats av bilen.)

Ja nä jag vet inte... Och så har vi en man med pilotglasögon som delgivits misstanke om mord på sannolika skäl; där lägsta rubricering för mord är att GM varit medveten om att sitt handlande har kunnat få dödlig utgång... Ja vad mer har polisen på denna man mer än att han kanske gick med Helena på marieholmsbron, det hade ju varit väldigt intressant att få fram, hoppas dna:t får en träff!

Jag tror att LGWP's uppgift är den korrekta, han berättar i Veckans Brott att Helena observerades på torget utanför Stadt vid 02:30. Vilket i sådant fall betyder att hela din "roman" kan förpassas till papperkorgen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-09-07 kl. 01:14.
Citera
2017-09-07, 01:39
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jag håller med dig till fullo.

Lägg även till de flertalet anonyma tips till polisen om PR's "erkännanden" inför vänner om inblandning i försvinnandet och minst sagt kryptiska uttalanden angående sin inblandning.

Hmmm,intressant!
Eftersom Princess försvarat PR i 9 år i denna tråd är det klart man undrar......
För mig är KM,PR ,PU,till viss del MR intressanta i detta .
Har sagt det förut ang dna:
enl Leif Gw så kommer dna från skon ge noll(han tror 100 % det är från Helena själv)
Men man hoppas ju!!!
Citera
2017-09-07, 01:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Mannen med pilotglasögon har varit huvudmisstänkt sen 1998 men anhölls av polis i början av sommaren 2017 efter att nya uppgifter ytterligare stärkt misstankarna mot honom och han delgavs då misstanke om mord. Vilka vet till 100% vem den anhållna mannen är?

Om vi kallar dessa källor för "A" så är det totalt minst ca: 18-35 personer som vet till 100% vem pilot är. Vilka dessa sedan har pratat med kallar vi för källa B och vilka dessa har pratat med kallar vi för källa C och sen D,E,F osv. Om tex Gabriella pratat med en vän som i sin tur sagt det till en vän så är alltså: Gabriella källa A, hennes vän källa B, vännens vän källa C. Ni fattar. Om man fått höra ett namn från källa G så är kanske trovärdigheten mer osäker än om det kom från källa A.

Det finns flera här på fb tråden som har bekräftat att kla*s är pilot mannen. Skulle ni kunna redogöra vilken källa A,B,C som ni fått kla*s M bekräftat att vara "pilot" utan att behöva röja er källa. På detta sätt skulle fb-tråden kunna få en mer övertygelse att senaste "pilot" är rätt eller fel.
Bra eller dålig ide ?

Som jag ser det, med tanke på att "pilot" enligt radiointervjun följer tråden maniskt 24/7 och förmodligen själv även skriver i den, så skulle den här informationen, upplagd på det här sättet i första hand gynna gärningsmannen själv. GM får på detta vis reda på vilka i tråden som vet vem han är och kan sedan i ett senare stadie "bearbeta" dessa personer för att röja deras källor. Bara min tanke... andra får gärna ha en annan.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-09-07 kl. 01:54.
Citera
2017-09-07, 02:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag tror att LGWP's uppgift är den korrekta, han berättar i Veckans Brott att Helena observerades på torget utanför Stadt vid 02:30. Vilket i sådant fall betyder att hela din "roman" kan förpassas till papperkorgen.

Och Jenvén säger att Helena hade bestämt sig vid cirka 02:00 att bege sig hemåt, vilket också berättarröster säger i "Veckans brott" (börjar vid 15:00 på https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg). Vem har då rätt? Jenvén eller GW? Vi vet att bland de sista personerna som såg Helena var NP samt att BW pratade med Helena. En till som var en av de sista att prata med henne var KP. Inget anmärkningsvärt framkom där mer än att hon var på bra humör men lite trött och skulle gå hem.

Men om Helena var kvar på torget ända fram till 02:30 borde det finnas en drös med personer som såg henne/pratade med henne och som vi inte känner till. Problemet med GW:s åsikt är att han i förbifarten nämner att Helena kan ha gått hem, men att han ändå landar i att Helena fick skjuts hem från torget, vilket han motiverar med att säga att det finns en bil med i händelsen. Problemet blir då att om GW mer tror på skjuts hem så faller också "brovittnet", som Jenvén dessutom påpekar är mycket osäkert. Och mot allt detta står då Skövde-polisens åsikt att Helena visst sågs på bron med en man med pilotglasögon.

Så vad har vi? Tre kockar med varsin soppa, eller?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-07 kl. 02:06.
Citera
2017-09-07, 02:05
Medlem
Citat:

Jag vet faktiskt inte vad GW fått den tiden ifrån och den är inte särskilt trolig. Det motsäger vad som sagts i annan media som efterlyst, P4-Skaraborg, vad polismästaren Jevin sagt som jobbat med det i 25år. Då skulle även tidsangivelsen för Hanna vittnet och de båda vittnena vid hälristningsvägen vara felaktiga. Att tre vittnen ska ha fel på tidsangivelse som annars verkar stämma med händelseförloppet.. då skulle alltså inte den vita bilen ha med mordet att göra. Nja där har nog GW gjort en pudel
Citera
2017-09-07, 02:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och Jenvén säger att Helena hade bestämt sig vid cirka 02:00 att bege sig hemåt, vilket också berättarröster säger i "Veckans brott" (börjar vid 15:00 på https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg). Vem har då rätt? Jenvén eller GW? Vi vet att bland de sista personerna som såg Helena var NP samt att BW pratade med Helena. En till som var en av de sista att prata med henne var KP. Inget anmärkningsvärt framkom där mer än att hon var på bra humör men lite trött och skulle gå hem.

Men om Helena var kvar på torget ända fram till 02:30 borde det finnas en drös med personer som såg henne/pratade med henne och som vi inte känner till. Problemet med GW:s åsikt är att han i förbifarten nämner att Helena kan ha gått hem, men att han ändå landar i att Helena fick skjuts hem från torget, vilket han motiverar med att säga att det finns en bil med i händelsen. Problemet blir då att om GW mer tror på skjuts hem så faller också "brovittnet", som Jenvén dessutom påpekar är mycket osäkert. Och mot allt detta står då Skövde-polisens åsikt att Helena visst sågs på bron med en man med pilotglasögon.

Så vad har vi? Tre kockar med varsin soppa, eller?

Du verkar dock inte ha något problem med två av dom här "kockarna" men den TREDJE gillar du inte, dvs. LGWP's uppgift, om att Helena observerades på torget utanför Stadt vid 02:30, hur kan det komma sig?

Vad det gäller fordonen som senare under natten har iakttagits av vittnen, så har du inga problem med två utav bilarna, dvs. den som "Hanna" hör ute på Ekuddevägen vid 02:20 samt bilen som åker fram och tillbaka på cykelvägen och som vid ca. 02:30-02:45 observeras av killarna på Hällristningsvägen. Men den TREDJE bilen gillar du inte, dvs. den ljusa bilen med rails som ett vittne ser stå parkerad inne på cykelvägen ca. 03:30, hur kan det komma sig?
Den bilen har du ALLTID sett som: "ett stort problem", "den passar inte in", "jag får inte ihop det" osv. varför?

Om HA lämnar torget vid 02:30 så blir allt förskjutet ungefär en halvtimme, det betyder att "Hanna's" vittnesuppgift kan kastas i papperskorgen, även uppgiften som lämnades av killarna på Hällristningsvägen kan kasseras, det dom såg kan mycket väl ha varit en bil som buskörde, inget konstigt med det.

Scenariot blir då följande: Helena lämnar torget ensam vid 02:30, "brovottnet" ser Helena i sällskap med KM "mannen med pilotglasögon" på Marieholmsbron ca. 02:40 och hon mördas kort därefter, någongång i tidsspannet mellan kl: 02:50 och 03:10. KM hämtar därefter den bil som han enligt polisen, vid denna tidpunkt "hade tillgång" till och parkerar den inne på cykelvägen intill Ekuddevägen strax innan kl. 03:30. Ett vittne som passerar ett par minuter senare ser bilen stå där och att den är tom. Helena's kropp lastas därefter in i bilens bagageutrymme och bilen lämnar sedan platsen.

Jag kan inte avgöra vem som har rätt av LGWP och Jenvén men jag väljer att tro på dom uppgifter som upprör dig mest.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-09-07 kl. 03:18.
Citera
2017-09-07, 02:57
Medlem
Citat:
Du verkar dock inte ha något problem med två av dom här "kockarna" men den TREDJE gillar du inte, dvs. LGWP's uppgift, om att Helena observerades på torget utanför Stadt vid 02:30 hur kan det komma sig?

Vad det gäller fordonen som senare under natten har iakttagits av vittnen, så har du inga problem med två utav bilarna, dvs. den som "Hanna" hör ute på Ekuddevägen vid 02:20 samt bilen som åker fram och tillbaka på cykelvägen och som vid ca. 02:30-02:45 observeras av killarna på Hällristningsvägen. Men den TREDJE bilen gillar du inte, dvs. den ljusa bilen med rails som ett vittne ser stå parkerad inne på cykelvägen ca. 03:30. Den har du ALLTID sett som: "Ett stort problem", "den passar inte in", "jag får inte ihop det" osv.

Om HA lämnar torget vid 02:30 så blir allt förskjutet ungefär en halvtimme, det betyder att "Hanna's" vittnesuppgift kan kastas i papperskorgen, även uppgiften som lämnades av killarna på Hällristningsvägen kan kasseras, det dom såg kan mycket väl ha varit en bil som buskörde, inget konstigt med det.

Scenariot blir då följande: Helena lämnar torget ensam vid 02:30, "brovottnet" ser Helena i sällskap med KM "mannen med pilotglasögon" på Marieholmsbron ca. 02:40 och hon mördas kort därefter, någongång i tidsspannet mellan kl: 02:50 och 03:10. KM hämtar därefter den bil som han enligt polisen, vid denna tidpunkt "hade tillgång" till och parkerar den inne på cykelvägen intill Ekuddevägen strax innan kl. 03:30. Ett vittne som passerar ett par minuter senare ser bilen stå där och att den är tom. Helena's kropp lastas därefter in i bilens bagageutrymme och bilen lämnar sedan platsen.

Jag kan inte avgöra vem som har rätt av LGWP och Jenvén men jag väljer att tro på dom uppgifter som upprör dig mest.
Ja den bilen kanske är intressant om det nu var samma dag, vecka , månad eller år som vittnesobservationerna gjordes?. För var det inte i år 2017 detta nya vittne trädde fram ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in