Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
All info finns på Transportstyrelsens sida. Vanligtvis är hindret att bilens totalvikt gör att tågvikten blir för hög. På små lätta bilar kan det däremot innebära att släp med totalvikt 2000 kilo får dras med B-kort, där är det istället begränsat av vad bilen ifråga får dra i bruttovikt.
Japp de vet jag att man kan hitta info där.. men om någon hade rakt svar på frågan

Någon pratade om Mazda 626 hade hög dragvikt på b-kort, inte hittat nått exempel på att det stämmer.. Sen har jag hittat äldre siffror, enligt nån lista efter dom "gamla" reglerna så var de visst Saab och 850 som hade 1600kg på b-kort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robbe-64
Det var en del skriverier just när regeln ändrades.
Blev nästan ingen skillnad i praktiken, 20-30 kg för de allra flesta som min Volvo 945 till exempel.
Det finns så många andra begränsningar i max tillåten dragvikt av tillverkaren, max totala tågvikten för bil + släp etc.
Någon BMW fick visst 90 kg mer på B-kort.
BE-körkortet är den bästa lösningen, då har du alla möjligheter.
Har domsagt BE kort.. men onödig fakta kan jag inte få för mkt av..
Vi kan ta ett exempel här.
Bilen har en tjänstevikt på 1400kg, lastvikt på 350kg. Totalvikt blir då 1750kg. Den har ett drag monterat som är godkänt för 1900kg. Bilen är godkänd för en tågvikt på 3650kg.
Då kan man ju hänga på en kärra med en totalvikt på 1750kg om man har behörighet B bara, för då överstiger inte tågvikten 3500kg.
Någon sådan bilmodell borde ju finnas, eller liknande iallafall?