Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Du får ursäkta men teorin om en dumpning av huvudet i ett sopnedkast känns fullständigt orimlig.
Lawn, du missar poängen här. Man kan naturligtvis diskutera kring de olika enskilda momenten i styckningen, och det är väl också vad som har gjorts till leda här i tråden de senaste åren. Vad jag gjorde här var alltså ett försök att bryta den här trista vanan, genom att lägga fram en realistisk och välgrundad teori om hur de olika momenten kan antas hänga ihop, och om vad motivet till styckningen kan ha varit.
Om du har en annan teori så får du gärna lägga fram den nu. Då kan vi ställa teorierna mot varandra och se vilken som kan anses ha bäst förklaringsvärde. Jag menar att en teori om styckningen av da Costa bör kunna göra anspråk på att förklara de omständigheter som faktiskt har kunnat konstateras kring da Costa-fallet, som t.ex.:
- Att bålen var delad på mitten
- Att inälvorna och huvudet saknades
- Att båda brösten var bortskurna
- Att bara det ena bröstet återfanns
- Att delar av lårmuskulaturen saknades (se inlägget efter det länkade)
- Att fynden gjordes på två olika platser
- Att det låg en handduk med da Costas hårstrån på den ena fyndplatsen
Här är en länk till teorin:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Edit: Jag gör på inget sätt anspråk på att ha räknat ut allt det här själv (förutom möjligen det här med toaletten). Teorin bygger på de inlägg som har gjorts av många kloka skribenter här under åren. Det som har saknats är kanske bara en kort och tydlig sammanfattning. Jag föreslår att vi härefter (t.ex. vid jämförelser med eventuella andra teorier) refererar till den här teorin som "Standardteorin", men jag protesterar inte om ni föredrar att kalla den "Draifos teori" eller "Draifos gärningsbeskrivning".