Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Näe, det går ju inte ihop som mycket annat när man försöker få ihop tider med vittnesmål.
Jag tror dock det är dumt att diskvalificera vittnesmål bara för att man i teorin(med karta och lite matematik) inte får ihop dem. Vidare så får man heller inte ta allt så ordagrant.
3220's -"..precis framför.." skulle ändå kunna vara en bra bit bort. Blåljus syns rätt bra i mörkret.
Gällande GS position på Kungsgatan så skriver GRK om detta på s.177.
Anders A(Järfälla Taxi) och den person som alltså uppmärksammar GS står själv utan för King Creole och ser polisbilen på motsatta sida Kungsgatan.
Detta är ju betydligt närmare Sveavägen än mitt emellan Sveavägen - Norrlandsgatan, men GS kanske stod lite snett över och detta är säkert inom felmarginalen för GS uppfattning kring placering.
Jo jag förstår hur du menar. Men, det är så stora skillnader i det de säger att antingen borde 3230 kunna se GS eller inte alls.
Vittnen uppger att 3230 kom alldeles efter GS så förmodligen är det så. Det rör sig om sekunder.
Men utefter det så får man då följande att GS, senare har han väl preciserat sin position till ca Kungstornen. Det viktigare i sammanhanget är var han är när larmet går ut. Här är 2 exempel där GS uppger att han mer eller mindre är framme vid trafiksignalen vid Sveavägen.
3230 är ännu på Malmskillnadsgatan när larmet går.
De har alltså nästan 600 meter att åka till GS position och nästan exakt 700 meter till Tunnelgatan.
Om 3230 är, vilket det verkar vara, ca 10 sekunder efter GS, dvs att GS knappt har hunnit ut ur sin bil innan 3230 kommer.
Då blir det jävligt konstigt. För det betyder att GS måste ha väntat vid Kungsgatan i 30 sekunder, så att 3230 hinner ifatt. Troligtvis väntar inte GS på grönt mitt under utryckning. Vore mycket märkligt.
Det blir så stora skillnader i dessa uppgifter att alternativen är att antingen kommer 3230 betydligt senare än GS, vilket det inte verkar vara, eller, är 3230 strax efter, dvs några sekunder, så kan de omöjligtvis vara på Malmskillnadsgatan när larmet går.
Det finns ingen gråzon i deras inbördes uppgifter. Det går alldeles för långt isär.