2017-09-01, 23:21
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Delar helt din uppfattning. Det som här framkommer om Ek, hans kretsar och
aktiviteter besvarar i stort sett de frågor som Sumer ställde här nyligen.
Utom kanske den om Ek och CGÖ kände varann. Det gjorde de. CGÖ skrev ju
på kontraktet om klubblokal för brunhögerpoliserna på Walling 34 där EK med
sitt WACL var bossen. Det har t o m hävdats att CGÖ var Eks påläggskalv inom
Leongruppen.

Ek, Östling, Grundborg och Åkerbring är fyra heta namn som bör granskas om och om igen. Kan inte låta bli att tänka på Anders Larssons varning innan mordet. Han om någon hade ju nära förbindelser med WACL och Ek. Ingen rök utan eld brukar man ju säga...Eks utnämning till kommissarie är som vi konstaterat tidigare i tråden något som bör utredas. Likaså vem som sett till att Östling och Grundborg fick tjänst på Televerket. Dessa personers kontakter med SÄPO-folk är också av intresse. Hur hänger PO Karlsson och Ebbe mfl ihop med ovanstående.Var det en ohelig allians av sossar och högerextremister som samarbetade i genomförandet av mordet på Palme? Det lutar åt det....
Citera
2017-09-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Fantastiskt bra researsch av Tobias Hübinette.
Var befinner sig din källkritik?
Citera
2017-09-02, 17:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Förre operative chefen på SÄPO Olof Frånstedt avled 25/8. Han blev 87 år.
Citera
2017-09-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Trist att höra.

Det blir intressant att se vad som händer med hans "livförsäkring".
Citera
2017-09-02, 19:22
Medlem
FurirRevaers avatar
De faller ifrån en efter en, men så är de ju i den åldern också. Undrar förresten vad som hände med Näss memoarer?
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Trist att höra.

Det blir intressant att se vad som händer med hans "livförsäkring".
Citera
2017-09-02, 19:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Från signatur 'iesho' inlägg #292 i Barbro och Leon tråden:

"...

Samtidigt målar andra kännare inom underrättelsevärlden upp en annan bild.
I andra delen av sina memoarer, "Spionjägaren", skrev Olof Frånstedt att han blev kontaktad av gruppledaren Barbro 1975 då hon sökte sanktion hos Säkerhetspolisen för spaningen i Stockholms city som enligt hennes uppgifter då var inriktade på "extremister på vänsterkanten" samt nazister.

Efterlyser observationer
Efter Palmemordet kom Olof Frånstedt att minnas mötet med Barbro. "Ju mer jag funderade på det, desto säkrare blev jag att det kunde ha ett samband med mordet på Olof Palme", skriver han. Om hennes spaningsverksamhet skriver han att den "kastade en mörk skugga över Palmemordet".

..."
Citera
2017-09-02, 21:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Från signatur 'iesho' inlägg #292 i Barbro och Leon tråden:

"...

Samtidigt målar andra kännare inom underrättelsevärlden upp en annan bild.
I andra delen av sina memoarer, "Spionjägaren", skrev Olof Frånstedt att han blev kontaktad av gruppledaren Barbro 1975 då hon sökte sanktion hos Säkerhetspolisen för spaningen i Stockholms city som enligt hennes uppgifter då var inriktade på "extremister på vänsterkanten" samt nazister.

Efterlyser observationer
Efter Palmemordet kom Olof Frånstedt att minnas mötet med Barbro. "Ju mer jag funderade på det, desto säkrare blev jag att det kunde ha ett samband med mordet på Olof Palme", skriver han. Om hennes spaningsverksamhet skriver han att den "kastade en mörk skugga över Palmemordet".

..."
Texten är från Aftonbladet måndag 22 feb 2016.
Citera
2017-09-02, 21:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Fantastiskt bra researsch av Tobias Hübinette. Otroligt att Åke J Ek fått sätta sin fot i polishuset ej iförd fångdräkt. Frågade en insatt polisman om detta med en öppen nazist i kåren men denne beskrev det som snarare ett nationellt problem då det var vanligt med gamla nazister lite varstans i statsapparaten.

Själv hade jag en stf. regementschef som i berusat tillstånd stod på händer och marscherade med klackarna mot en vit dörr på officersmässen så kadetterna fick rengöra den efter en våt middag. Något år senare blev han regementschef i Gävle innan det lades ner.

Intressant också att Hubinette skriver att Åke J Ek utgjorde palmeutredarnas "polisspår/sydafrikaspår". Klart att utredningen inte fick komma till något resultat.
Tobias Hübinette har en subjektiv relation till Ek, vilket jag tycker är extra intressant.

Hans uppgifter om Kamprad och Stay-behind (CIA) är intressant eftersom IKEA nu finns över hela världen och eftersom det finns en Anders Grafström på IKEA som av allt att döma är sonson till den Anders Grafström som en gång var en av ledarna inom Stay-behind.
Senast redigerad av iesho 2017-09-02 kl. 22:02.
Citera
2017-09-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Var befinner sig din källkritik?
Jaja, ett urgammalt fult trick att skjuta på budbäraren.
Men allt om Åke J "Leon" Ek som är relevant för MOP kände vi till sedan
tidigare. Det finns en hel del källor faktiskt. Det kommer att behövas en
omfattande skottlossning för dem som vill rentvå Ek.
Citera
2017-09-03, 10:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, läste också om denna klockning fram till Rehnsgatan häromdagen. Mannen som vittnet Claes Brewitz såg. Vem var det? En vanlig knarkare?

Tidpunkten och platsen talar för att han måste ha flytt från området kring Tunnelgatan/Luntmakargatan/ Tegnérgatan direkt efter mordet. Varför?

Mannen verkade mycket uppjagad och hade en "galen blick" enligt vittnet. Bar på en plastpåse/väska.

Ännu en märklighet i denna soppa av märkligheter.

Överhuvudtaget gott om springande män - Brewitz kille, Nieminens kille, Jeppson som såg GM, Samson/Robrandt, Sanna T, Hans Hongelin, kvinnan som såg mannen på Barnhusgatan etc.

Alla männen hade bråttom och verkade uppjagade/jagade.

Alla kan inte ha varit GM. Vad var det som hände egentligen?

Vad gäller tidsuppgifter om var GS och 3230 befann sig när larmet gick ut har jag nu sett uppgifter som jag tidigare inte sett.

I programmet Forum 1987 uppger GS att han är mitt emellan Norrlandsgatan och Sveavägen när han tilltalas av en person angående skottlossning.
När han kommer fram till ljudsignalen till Sveavägen hör han UHs områdeslarm.
Till juristkommissionen säger GS att när de kör fram emot korsningen hör de områdesanropet.

Går ju inte tolka detta på annat sätt än att GS/IW är mycket nära Sveavägen när larmet går ut.

Kjell Östling säger till juristkommissionen att 3230 nästan är framme vid Brunkebergstorg när UHs larm ropas ut. När de kommer till Kungsgatan kör GS/IW ut precis framför dem. De anländer just efter GS till mordplatsen.
I senare intervju har Östling sagt, precis som Gedda och Djurfeldt, att hela resan tog ca 20 sekunder.
Dvs, 3230 är inte ens framme vid Brunkebergstorg när larmet går.

Då får man situationen att GS är vid Kungsgatan när larmet som 3230 svarar på går ut. 3230 är då nästan 600 meters åkväg från den plats där GS står.
Men GS står alltså kvar där tills 3230 kommer dit och kör ut precis fram pikéten.

Det är alltså vad de säger. Inte fan blir man klok på detta. Uppenbart stämmer det inte.

Det är en omöjlighet att köra från Brunkebergstorg till Tunnelgatan på 20 sekunder enligt den påstådda vägen.
Citera
2017-09-03, 16:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vad gäller tidsuppgifter om var GS och 3230 befann sig när larmet gick ut har jag nu sett uppgifter som jag tidigare inte sett.

I programmet Forum 1987 uppger GS att han är mitt emellan Norrlandsgatan och Sveavägen när han tilltalas av en person angående skottlossning.
När han kommer fram till ljudsignalen till Sveavägen hör han UHs områdeslarm.
Till juristkommissionen säger GS att när de kör fram emot korsningen hör de områdesanropet.

Går ju inte tolka detta på annat sätt än att GS/IW är mycket nära Sveavägen när larmet går ut.

Kjell Östling säger till juristkommissionen att 3230 nästan är framme vid Brunkebergstorg när UHs larm ropas ut. När de kommer till Kungsgatan kör GS/IW ut precis framför dem. De anländer just efter GS till mordplatsen.
I senare intervju har Östling sagt, precis som Gedda och Djurfeldt, att hela resan tog ca 20 sekunder.
Dvs, 3230 är inte ens framme vid Brunkebergstorg när larmet går.

Då får man situationen att GS är vid Kungsgatan när larmet som 3230 svarar på går ut. 3230 är då nästan 600 meters åkväg från den plats där GS står.
Men GS står alltså kvar där tills 3230 kommer dit och kör ut precis fram pikéten.

Det är alltså vad de säger. Inte fan blir man klok på detta. Uppenbart stämmer det inte.

Det är en omöjlighet att köra från Brunkebergstorg till Tunnelgatan på 20 sekunder enligt den påstådda vägen.

Näe, det går ju inte ihop som mycket annat när man försöker få ihop tider med vittnesmål.
Jag tror dock det är dumt att diskvalificera vittnesmål bara för att man i teorin(med karta och lite matematik) inte får ihop dem. Vidare så får man heller inte ta allt så ordagrant.
3220's -"..precis framför.." skulle ändå kunna vara en bra bit bort. Blåljus syns rätt bra i mörkret.

Gällande GS position på Kungsgatan så skriver GRK om detta på s.177.
Anders A(Järfälla Taxi) och den person som alltså uppmärksammar GS står själv utan för King Creole och ser polisbilen på motsatta sida Kungsgatan.
Detta är ju betydligt närmare Sveavägen än mitt emellan Sveavägen - Norrlandsgatan, men GS kanske stod lite snett över och detta är säkert inom felmarginalen för GS uppfattning kring placering.
Citera
2017-09-03, 17:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Näe, det går ju inte ihop som mycket annat när man försöker få ihop tider med vittnesmål.
Jag tror dock det är dumt att diskvalificera vittnesmål bara för att man i teorin(med karta och lite matematik) inte får ihop dem. Vidare så får man heller inte ta allt så ordagrant.
3220's -"..precis framför.." skulle ändå kunna vara en bra bit bort. Blåljus syns rätt bra i mörkret.

Gällande GS position på Kungsgatan så skriver GRK om detta på s.177.
Anders A(Järfälla Taxi) och den person som alltså uppmärksammar GS står själv utan för King Creole och ser polisbilen på motsatta sida Kungsgatan.
Detta är ju betydligt närmare Sveavägen än mitt emellan Sveavägen - Norrlandsgatan, men GS kanske stod lite snett över och detta är säkert inom felmarginalen för GS uppfattning kring placering.

Jo jag förstår hur du menar. Men, det är så stora skillnader i det de säger att antingen borde 3230 kunna se GS eller inte alls.

Vittnen uppger att 3230 kom alldeles efter GS så förmodligen är det så. Det rör sig om sekunder.
Men utefter det så får man då följande att GS, senare har han väl preciserat sin position till ca Kungstornen. Det viktigare i sammanhanget är var han är när larmet går ut. Här är 2 exempel där GS uppger att han mer eller mindre är framme vid trafiksignalen vid Sveavägen.

3230 är ännu på Malmskillnadsgatan när larmet går.
De har alltså nästan 600 meter att åka till GS position och nästan exakt 700 meter till Tunnelgatan.
Om 3230 är, vilket det verkar vara, ca 10 sekunder efter GS, dvs att GS knappt har hunnit ut ur sin bil innan 3230 kommer.
Då blir det jävligt konstigt. För det betyder att GS måste ha väntat vid Kungsgatan i 30 sekunder, så att 3230 hinner ifatt. Troligtvis väntar inte GS på grönt mitt under utryckning. Vore mycket märkligt.

Det blir så stora skillnader i dessa uppgifter att alternativen är att antingen kommer 3230 betydligt senare än GS, vilket det inte verkar vara, eller, är 3230 strax efter, dvs några sekunder, så kan de omöjligtvis vara på Malmskillnadsgatan när larmet går.
Det finns ingen gråzon i deras inbördes uppgifter. Det går alldeles för långt isär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in