2012-02-15, 18:29
Medlem
vad för slags jobb har alfons pappa?
Citera
2012-02-15, 18:30
Medlem
Pappan dränkte mamman medans han tvingade Alfons att se på. Därefter sa pappan att om Alfons berättar för någon kommer han sakta sticka kniven i han och se livet slockna i hans ögon, därför fantiserar Alfons att spöken existerar och att de ständigt bevakar han.

Därför upplever vi den dystra stämningen.
Citera
2012-02-15, 19:41
Medlem
Kapten.Humors avatar
Min teori:

Alfons mamma och pappa levde ett stilla liv ute på landet, tills dagen då den lokala brevbäraren skulle dela ut ett litet större paket som inte rymdes i brevlådan. Alfons mamma, som vid tillfället var sjukskriven för lunginflammation, öppnade dörren och bad brevbäraren stiga in i stugan med tanke på det slagregn som piskade marken.

Väl innanför dörren hänger brevbäraren av sig sin jacka på en krok, då ser Alfons mamma sin chans. Hon smyger upp på honom bakifrån, lägger armarna om hans mage och viskar i hans öra; Min man kommer hem om två timmar.

Vid samma tid har Alfons pappa precis blivit avskedad från sin arbetsplats och är på väg hem för att komma ifrån jobbet och depressiva tankar.

Alfons pappa har mycket ångest i kroppen när han öppnar ytterdörren, han vet inte riktigt hur han ska stamma fram nyheten om hans avsked, när han plötsligt hör en duns från övervåningen.

Alfons pappa blir lite lätt orolig och ropar efter sin fru, utan gensvar. Han går därför upp på övervåningen för att undersöka vad det kan ha varit som orsakade dunsen.

När han öppnar dörren till sovrummet ser han sin fru stå på alla fyra med ansiktet mot dörren, med brevbäraren frustande bakom henne.

Det slår då slint i huvudet på Alfons pappa som rycker tag i en byrålåda och svingar snabbt och hårt i tinningen på frugan.

Han säger till brevbäraren att genast åka hem och att om han yttrar ett ord om den här händelsen kan han räkna med trubbel.

Alfons pappa hämtar Alfons från dagis och säger att de ska flytta till en lägenhet i stan. Alfons frågar efter sin mamma, Alfons pappa tiger.

Det är min teori till varför det är en så depressiv stämning i Alfons Åbergs liv och varför hans mamma aldrig figurerar i någon film eller bok
Citera
2012-02-15, 20:06
Medlem
Ratis avatar
Jag tror att han är adopterad.
Citera
2012-02-15, 22:42
Medlem
Tig3rheads avatar
Gå in på Youtube och sök efter "Alfons Åberg - ajabaja".
Mellan 0:21 - 0:22 hänger det en bild på vägen där man kan se något som kan liknas vid en kvinna?
Kan egentligen liknas vid vad fan som helst...
Men min gissning är att DET är Alfons morsa!
Varför de aldrig nämner henne eller varför hon inte fick en roll i serien förklaras av bilden i sig.
Citera
2012-02-15, 23:17
Medlem
Blaskas avatar
Jag tror Alfons-böckerna försöker skildra en könsneutral familjesituation. En singelpappa kan faktiskt själv, ta hand om och uppfostra sin son.
Hans osynliga kompis är nog just bara det, en osynlig kompis. Barn har livlig fantasi och många gånger har de någon form av låtsaskompis. Man behöver inte överanalysera Mållgan, det är helt oskyldig fantasi i görningen.

Många här verkar tro att Alfons mamma skulle varit någon form av missbrukare. Era antaganden är baserade på osäkra grunder och ni saknar verklighetsförankring. Värdelöst analytiskt tänkande från eran sida.

Att Alfons inte har en mamma betyder lika mycket som att Pettson inte har en gumma. Alltså ingenting.
Citera
2012-02-15, 23:25
Medlem
Guitarsmokes avatar
Står något om detta på wiki:

Citat:
Alfons och pappan tycker mycket om varandra, någon mamma eller fru nämns inte och någon sådan verkar heller inte vara saknad att döma av foton på väggarna i hans hem.

Så är "kvinnan" som figurerar på fotot som Tig3rhead hänvisade till Fiffi eller Alfons farmor, eller är det en man?

Citat:
...kvinnor dyker däremot upp mera sällsynt i berättelserna, även om Alfons har både en faster som heter Fiffi och en farmor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfons_%C3%85berg
Citera
2012-02-15, 23:29
Medlem
Vuxenkos avatar
Hon är död.
Citera
2012-02-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tig3rhead
Gå in på Youtube och sök efter "Alfons Åberg - ajabaja".
Mellan 0:21 - 0:22 hänger det en bild på vägen där man kan se något som kan liknas vid en kvinna?
Kan egentligen liknas vid vad fan som helst...
Men min gissning är att DET är Alfons morsa!
Varför de aldrig nämner henne eller varför hon inte fick en roll i serien förklaras av bilden i sig.

Länk till klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=mT4tAiRfXL8

Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke

Så är "kvinnan" som figurerar på fotot som Tig3rhead hänvisade till Fiffi eller Alfons farmor, eller är det en man?

Snubben på fotot är Dunderklumpen:

http://www.youtube.com/watch?v=MlUbWsFXqJk

Vad nu han och Alfons farsa hade för relation kan man ju börja fundera över.
Senast redigerad av Barbent 2012-02-15 kl. 23:58.
Citera
2012-02-16, 01:01
Medlem
Revolvers avatar
Satan vad jag var rädd för Alfons Åberg när jag var liten! Det enda som var vidrigare än Alfons Åberg var Ika i Rutan, kära värld. Inte undra på att man är besatt av knivar..
Citera
2012-02-16, 05:59
Medlem
Wittgensteins avatar
Trådar sammanfogade. OT raderad. Starta en tråd i humorforumet eller i Laidback om ni vi tramsa fram teorier om Alfons morsa.

/Mod.
Citera
2017-09-01, 19:25
Medlem
anna_83s avatar
Alfons Åberg är tyvärr helt förstört. De nya avsnitten är välgjorda och använder Jonas Karlsson som berättarröst. Det har alltså bra förutsättningar. Varför är det inte bra då?

Jo, det är helt politiserat och därmed hjärntvättande. Alfons nye bästa vän är syrier och har flytt undan kriget. Hemma hos honom är familjen jätterolig, roligare än hemma hos Alfons, de är alltid många kring matbordet och alla hjälper till. De ber till gud, men ingen bär slöja. Pappan vill helst inte prata om sin tid som soldat, men gör det när Alfons frågar, och berättar om hur han skyddade småbyar. Tillhörde han Assad-gänget? Mohammed-kompisen har självklart många syskon, och äter ris med kryddig gryta. De är någon sorts hybridfamilj av hur en vänstermänniska vill att invandrare i Sverige ska vara. Precis som svenskar fast med en exotisk och lite rolig touch. Det är verkligen så man kräks. Och det borde man göra oavsett om man är svensk eller invandrare. Rasism på hög nivå.

Inte nog med det. Syriern och Alfons tycker att det är ett stort problem att det bara finns plåster för vita i Sverige. De gör tillsammans någon sorts färgpalett på alla hudfärger som finns i landet. Blå för... Ja, ni fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in