Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-01, 15:26
Medlem
Händelsen är ganska lång men jag ska försöka förkorta den så gott jag kan.

Jag är misstänkt för rån och olaga frihetsberövande.

Jag och en kille möttes i Stockholm Central eftersom han ville sälja sin mobiltelefon till mig. Vi känner varandra sen tidigare. Dock hände detta för 2 år sedan och det är helt sjukt att de har bestämt att väcka åtal just nu. Ingen av oss två har kvar konversationen vilket hade bevisat allt, att han ville sälja sin mobiltelefon.

Men då har han gått och polisanmält mig. Sagt att jag har dragit in honom i bilen med tvång och att jag senare i bilen har hotat honom till döds och att jag har hållit honom instängd. Han berättar att jag har försökt slå honom och att jag stal mobiltelefonen ifrån honom.

Detta är ju totalt vansinnigt. Han sålde telefonen till mig eftersom han behövde pengar och så hittar han på detta?!

Då har även åklagaren hittat 2 vittnen. Och dessa 2 vittnen är hans närstående. Hans pappa och hans bästa kompis.

De var ju inte där när allt detta hände.

Vad jag vet så hade denna killen gått till sin pappa och sin bästa vän och berättat vad som har hänt honom, och att han har mått fruktansvärt dåligt.

Och nu kommer det till en annan sak som bevisar att han ljuger !

Han hade anmält till sitt försäkringsbolag att han råkade ut för en fickstöld och då blev av med sin mobiltelefon. Samma mobiltelefon som han sa att jag hade snott ifrån honom. Han fick pengar ifrån sitt försäkringsbolag för mobiltelefonen när han anmälde händelsen.

Och då har hans pappa sagt i polisförhör att händelsen först anmäldes som fickstöld eftersom han inte vågade berätta vad som hänt, men att de senare fick reda på det några månader efter.

Detta är ju verkligen bisarrt alltihopa.

Nu undrar jag hur tingsrätten ser på allt detta?

Det finns 2 vittnen som inte ens var i bilen när allt hände så hur kan det ens räcka för en fällande dom?
Och dessa 2 vittnen är hans pappa och hans bästa vän , så det måste de väl också ta hänsyn till? Att det är hans pappa och bästa vän. Men de kommer väl vittna under ed?

Han har ju gått och berättat det för dem samma sak som han har sagt i polisförhör. Att jag gjorde allt detta mot honom och att han har mått dåligt. Men de (hans pappa och bästa vän) var ju ändå INTE där när allt detta hände som han påstår han hänt. Så hur ser tingsrätten på detta?

Jag är verkligen jätte orolig för att jag ska bli dömd. För något jag inte har gjort!

Eller oroar jag mig i onödan?

Tackar för alla svar jag får!
Senast redigerad av hearttoheart 2017-09-01 kl. 15:32.
Citera
2017-09-01, 15:38
Medlem
Hur kan hans pappa vara vittne, när han samtidigt säger att de inte fick veta det killen påstår förrän långt efteråt?

Och om brorsan sett det hela som "offret" påstår, borde inte han i ett tidigt skede sagt att det var ett rån och inte ett fickstöld?
Citera
2017-09-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Hur kan hans pappa vara vittne, när han samtidigt säger att de inte fick veta det killen påstår förrän långt efteråt?

Och om brorsan sett det hela som "offret" påstår, borde inte han i ett tidigt skede sagt att det var ett rån och inte ett fickstöld?

Han berättade först för sin pappa att det var en fickstöld och de anmälde det då som en fickstöld, senare berättade han egentligen vad som hade hänt, alltså månader efter.

Vart fick du brorsa ifrån? Det var hans bästa vän han också berättat det för. Han har bara berättat det för dem, de har inte varit på plats och sett det som han påstår har hänt.
Citera
2017-09-01, 15:44
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Du kommer säkert att få skaka galler. Domstolarna dömer mycket på indicier, bevis behövs inte.
Citera
2017-09-01, 15:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Du kommer säkert att få skaka galler. Domstolarna dömer mycket på indicier, bevis behövs inte.
Fel, lol. Man kan i stort sett inte döma på bara indicier.
Citera
2017-09-01, 16:04
Medlem
Prata med din advokat och ingen annan.
Citera
2017-09-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fel, lol. Man kan i stort sett inte döma på bara indicier.

Men kommer de inte vara under ed när de vittnar?
Citera
2017-09-01, 16:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hearttoheart
Det spelar ingen roll om man inte kan BEVISA att de ljuger!

Som ovanstående sa, prata med din advokat.
Citera
2017-09-01, 16:11
Medlem
Köpte du mobilen inklusive hans sim-kort, eller fick han det och använde det i en annan telefon senare?

Tanken är, att om man rånar någon på en mobil, så tar man sim-kortet också.
Citera
2017-09-01, 16:11
Medlem
Åtalas gör man om åklagaren tror att det går att få till en fällande dom. Har oftast men
inte alltid med huruvida den åtalade begått brottet och om det ens ägt rum.

Ligg alltid lågt, så du inte blir besviken. Och förberedd dig på det värsta ! Och på att
överklaga om domslutet inte faller dig på smaken.

En engagerad advokat vid sin sida bör man också ha i ett kritiskt läge ...
Citera
2017-09-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hearttoheart

familjemedlemmar är inte under ed och kan ljuga hur mycket dom vill, ganska sjukt igentligen och deras vittnande borde ju vara ganska världelöst, hur det fungerar med vänner vet jag inte.
Citera
2017-09-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
familjemedlemmar är inte under ed och kan ljuga hur mycket dom vill, ganska sjukt igentligen och deras vittnande borde ju vara ganska världelöst, hur det fungerar med vänner vet jag inte.
Jo, under ed gör de det.

Du kanske tänker på att familjemedlemmar har rätten att tacka nej, till att vittna.

Blir de påkomna att ljuga, så kan de åka dit riktigt ordentligt.

Jag tror att det är dock så att den tilltalade dock får säga lite hur som helst, utan att begå något brott för sina lögner, även om Tingsrätten vet att det är lögner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in