2017-08-31, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Varför skriver du ut fullständigt namn på en icke offentlig person?
Ser att svar uteblir MEN du fick iallafall en stund i trampljuset PU. Tiger skulle vara ett mer passande omnämnande om dig, om jag får lov att skoja till det!

Skulle vara intressant att se mer av dig i tråden. Har just läst ikapp hela den gigantiska samling inlägg och du borde ta allt en gång till, från början. Den RIKTIGA versionen. Du vet exakt vad jag menar... Den där busken du besökte den natten växte fan inte ur jord.
Citera
2017-08-31, 22:35
Medlem
Varför gick han överhuvudtaget med på att bli intervjuvad?
Han har hållit sej kall så länge, varför helt plötsligt göra ett sådant idiot val?
Tror inte på det att han skulle ställt upp pga att han är vän till PW.
Heller inte att han hoppades att framstå på ett annat sätt.
I det här läget i utredningen är efter anhållandet att då välja att ställa upp....varför?
Citera
2017-08-31, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppmattan
Jag önskar innerligt att jag hade något nytt att delge tråden för att om möjligt få svar på gåtan, men tyvärr inte.
Jag har tillsammans med vänner under årens lopp, som dom flesta Mariestadsbor, funderat på vad som hände med Helena den kvällen och diskuterat olika scenarier.
Det tråkiga är att det inte var fler som såg henne gå hemåt, det är så få vittnesmål.
På sträckan från Statt till bron och bort mot Marieholm brukade det vara en hel del som promenerade efter krogarnas stängning, även många bilar, raggare och taxibilar, ändå så har ingen sett henne, någon som kände eller kände till Helena borde ha sett henne.
Därför har tankar om att hon kan ha hoppat in i en bil redan vid torget någonstans och fått skjuts hem, någon som hon litat på, en kompis eller bekant, det som motsäger det är att då är färdvägen in på Ekuddenvägen lite konstig.
Hej och välkommen!
Konstig färdväg, hur då? Hur tänker du att de har åkt i så fall?
Har du och dina vänner och bekanta haft några teorier om en gärningsman? Hur har ryktena gått?
Vad säger du om KM?
Citera
2017-08-31, 22:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja jag förstår vad du är ute efter men jag tror helt enkelt inte på det.
Det enklaste och mest ärliga hade väl i sådant fall varit att man från SR:s sida helt hade utelämnat detta uttalande från pilot i stället för att förvrida sanningen och blåljuga om det. Eller tror du att man på SR lade extra stor vikt vid att "få med" just den här lögnen om att pilot inte var nämnd här i tråden trots att han faktiskt var det? vad var i sådant fall syftet med det? vilseleda allmänheten så fallet aldrig kan få en lösning?

Hade SR haft en överrenskommelse med pilot som innebar en garanti för att hans identitet inte skulle kunna avslöjas så hade man säkerligen efter intervjun informerat honom om att man borde stryka det här med huruvida han är omskriven på nätet eller inte eftersom det kan vara en säkerhetsrisk. Men, eftersom pilot uppenbarligen var helt off guard så förutsåg han inte detta varpå PW fick öppet mål att kunna utnyttja detta gigantiska misstag från pilot.

Och samtidigt kan ju inte PW och kompani lura mannen in i en fälla, i vilken man i exakt rätt tid låter fällan slå igen och "passivt" avslöjar mannen (vilket då skulle vara KM). Och det finns ju inte på kartan att radiofolket kan trixa fram en situation, i vilken man röjer information i förundersökningssekretessen. Såvida inte polisen har godkänt att radiofolket fick läcka passande information, men det går i så fall helt stick i stäv med vad som alltid brukar gälla i en förundersökning.

Men det var intressant att du tog upp ordet "misstag". Det ordet kan komma till användning framöver - fast kanske på ett högst oväntat sätt.
Citera
2017-08-31, 22:40
Medlem
Hoppmattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja jag förstår vad du är ute efter men jag tror helt enkelt inte på det.
Det enklaste och mest ärliga hade väl i sådant fall varit att man från SR:s sida helt hade utelämnat detta uttalande från pilot i stället för att förvrida sanningen och blåljuga om det. Eller tror du att man på SR lade extra stor vikt vid att "få med" just den här lögnen om att pilot inte var nämnd här i tråden trots att han faktiskt var det? vad var i sådant fall syftet med det? vilseleda allmänheten så fallet aldrig kan få en lösning?

Hade SR haft en överrenskommelse med pilot som innebar en garanti för att hans identitet inte skulle kunna avslöjas så hade man säkerligen efter intervjun informerat honom om att man borde stryka det här med huruvida han är omskriven på nätet eller inte eftersom det kan vara en säkerhetsrisk. Men, eftersom pilot uppenbarligen var helt off guard så förutsåg han inte detta varpå PW fick öppet mål att kunna utnyttja detta gigantiska misstag från pilot.
Ursäkta om jag bryter in i eran dialog, men för att hänga med utan att behöva läsa hela tråden så har jag en fråga, denna KM som misstänks vara Pilotmannen, hur kom det sej att han blev misstänkt? Vad ledde fram till det? Var det något i SR reportaget som avslöjade att det kan vara KM eller har någon sett KM på statt ihop med Helena.
Jag erkänner att jag inte följt tråden så noga..sorry
Citera
2017-08-31, 22:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurre80
Du verkar vara väldig insatt i PWs arbetssätt OCH tankesätt. Hur kommer det sig? När du beskriver in i minsta detalj hur hon tänkt sig detta, fanns det inte några tveksamheter?

Berätta gärna om hennes kaliber vs pilots kaliber. Här är vi nämligen väldigt nyfikna på pilot. Du verkar ha mer info än andra i tråden.

Du anser alltså att det var SR som hade position att ställa krav på pilot?
SR var inte den part med mest vinning av att få en intervju med honom?
Utveckla gärna det!

Du som har ett sånt hästminne att du kan komma ihåg vad någon hade på sig för 25 år sedan kan väl i stället ta och berätta lite mer om "ditt spår" istället, den här And*rs S*e****n som enlig dig ALLTID bar vita byxor och hade pilotglasögon! det låter ju sjukt hett det här om du frågar mig...
Citera
2017-08-31, 22:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Varför gick han överhuvudtaget med på att bli intervjuvad?
Han har hållit sej kall så länge, varför helt plötsligt göra ett sådant idiot val?
Tror inte på det att han skulle ställt upp pga att han är vän till PW.
Heller inte att han hoppades att framstå på ett annat sätt.
I det här läget i utredningen är efter anhållandet att då välja att ställa upp....varför?

Fullt adekvata frågor.
Citera
2017-08-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursäkta om jag bryter in i eran dialog, men för att hänga med utan att behöva läsa hela tråden så har jag en fråga, denna KM som misstänks vara Pilotmannen, hur kom det sej att han blev misstänkt? Vad ledde fram till det? Var det något i SR reportaget som avslöjade att det kan vara KM eller har någon sett KM på statt ihop med Helena.
Jag erkänner att jag inte följt tråden så noga..sorry

Anonyma tips från nya användare i tråden. Vissa utvalda skribenter i tråden fick PM.

Skumt va?

Tror man ska tillämpa lite kritiskt tänkande i detta fallet. Jag hävdar dock inte att det faktiskt inte kan vara KM som är pilot, jag tycker bara det är lite varningsklocka på hur namnet kom tråden till känna
Senast redigerad av salta_killen 2017-08-31 kl. 22:49.
Citera
2017-08-31, 22:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och samtidigt kan ju inte PW och kompani lura mannen in i en fälla, i vilken man i exakt rätt tid låter fällan slå igen och "passivt" avslöjar mannen (vilket då skulle vara KM). Och det finns ju inte på kartan att radiofolket kan trixa fram en situation, i vilken man röjer information i förundersökningssekretessen. Såvida inte polisen har godkänt att radiofolket fick läcka passande information, men det går i så fall helt stick i stäv med vad som alltid brukar gälla i en förundersökning.

Men det var intressant att du tog upp ordet "misstag". Det ordet kan komma till användning framöver - fast kanske på ett högst oväntat sätt.

Vilken cliffhanger! om du säger A får du även säga B tycker jag, istället för att mumla i skägget.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-31 kl. 23:18.
Citera
2017-08-31, 22:58
Medlem
En sak som jag har undrat en del över är hur funkar det när man från polisens håll får reda på namnet på en misstänkt, är man fri att berätta det för vem som helst då?
Citera
2017-08-31, 23:00
Medlem
Citat:
Jag önskar innerligt att jag hade något nytt att delge tråden för att om möjligt få svar på gåtan, men tyvärr inte.
Jag har tillsammans med vänner under årens lopp, som dom flesta Mariestadsbor, funderat på vad som hände med Helena den kvällen och diskuterat olika scenarier.
Det tråkiga är att det inte var fler som såg henne gå hemåt, det är så få vittnesmål.
På sträckan från Statt till bron och bort mot Marieholm brukade det vara en hel del som promenerade efter krogarnas stängning, även många bilar, raggare och taxibilar, ändå så har ingen sett henne, någon som kände eller kände till Helena borde ha sett henne.
Därför har tankar om att hon kan ha hoppat in i en bil redan vid torget någonstans och fått skjuts hem, någon som hon litat på, en kompis eller bekant, det som motsäger det är att då är färdvägen in på Ekuddenvägen lite konstig.
Ett tänkbart scenario: bil med 3 Pers, ett par med pojkvän och flickvän samt en "polare" till pojkvän. H är bekant med paret, som blir en garant för att skjutsen är ok. H tar plats i baksätet, bredvid polaren då paret sitter i fram.

Polaren, som H kanske känner eller kanske okänd, börjar kladda och tafsa. H blir förbannad/upprörd. Paret fattar inte riktigt vad som händer, svänger ner första bästa väg (till ekudden) någonting händer t.ex.(H hoppar i panik ur bil i fart och slår sig illa. Eller H tar sig ur bil börjar springa. Polare efter och tystar H medvetet eller olycka) oavsett så är pojkvän och polare thighta. "Löser problemet" och gömmer kroppen. Antingen på platsen, för senare upphämtning, eller direkt i bilen. Flickvän motsätter sig detta med "så får ni inte göra".
Citera
2017-08-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atervandsgrand4
Varför skriver du ut fullständigt namn på en icke offentlig person?

Atervandsgrand4;

Gudrun, 82 och Arne, 78 känner att livet närmar sig sitt slut. De vill veta vad som hände deras yngsta dotter Helena den 14 juni kl. 02:30 1992.

Du är själv ingen ungdom längre. Som förälder kan du säkert sätta dig in i deras situation om hur de känner: Känslan av att inte veta, inte ha en plats att gå till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in