Citat:
Ursprungligen postat av
Hoppmattan
Jag önskar innerligt att jag hade något nytt att delge tråden för att om möjligt få svar på gåtan, men tyvärr inte.
Jag har tillsammans med vänner under årens lopp, som dom flesta Mariestadsbor, funderat på vad som hände med Helena den kvällen och diskuterat olika scenarier.
Det tråkiga är att det inte var fler som såg henne gå hemåt, det är så få vittnesmål.
På sträckan från Statt till bron och bort mot Marieholm brukade det vara en hel del som promenerade efter krogarnas stängning, även många bilar, raggare och taxibilar, ändå så har ingen sett henne, någon som kände eller kände till Helena borde ha sett henne.
Därför har tankar om att hon kan ha hoppat in i en bil redan vid torget någonstans och fått skjuts hem, någon som hon litat på, en kompis eller bekant, det som motsäger det är att då är färdvägen in på Ekuddenvägen lite konstig.
Ett tänkbart scenario: bil med 3 Pers, ett par med pojkvän och flickvän samt en "polare" till pojkvän. H är bekant med paret, som blir en garant för att skjutsen är ok. H tar plats i baksätet, bredvid polaren då paret sitter i fram.
Polaren, som H kanske känner eller kanske okänd, börjar kladda och tafsa. H blir förbannad/upprörd. Paret fattar inte riktigt vad som händer, svänger ner första bästa väg (till ekudden) någonting händer t.ex.(H hoppar i panik ur bil i fart och slår sig illa. Eller H tar sig ur bil börjar springa. Polare efter och tystar H medvetet eller olycka) oavsett så är pojkvän och polare thighta. "Löser problemet" och gömmer kroppen. Antingen på platsen, för senare upphämtning, eller direkt i bilen. Flickvän motsätter sig detta med "så får ni inte göra".