2017-08-31, 21:24
Medlem
Hoppmattans avatar
Man har en tendens att glömma saker och ting allteftersom tiden går.
En detalj som jag vill få klarhet i är denna stig mellan fängelset och ån som diskuterats i tråden, teorien att mannen med pilotglasögon och Helena eventuellt kan ha tagit av till höger direkt efter bron och gått denna stig, jag måste ha varit blind eller väldigt ointresserad av naturen däromkring, trots att jag passerat över Marieholmsbron i stort sett hela uppväxten, för jag kan inte minnas att där fanns en stig och att den sedan ska ha anslutits till Ekuddenvägen är för mej helt nytt.
Att det var en gräsmatta från fängelsegaveln ner till ån minns jag, men var det verkligen en stig där?
Citera
2017-08-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppmattan
Man har en tendens att glömma saker och ting allteftersom tiden går.
En detalj som jag vill få klarhet i är denna stig mellan fängelset och ån som diskuterats i tråden, teorien att mannen med pilotglasögon och Helena eventuellt kan ha tagit av till höger direkt efter bron och gått denna stig, jag måste ha varit blind eller väldigt ointresserad av naturen däromkring, trots att jag passerat över Marieholmsbron i stort sett hela uppväxten, för jag kan inte minnas att där fanns en stig och att den sedan ska ha anslutits till Ekuddenvägen är för mej helt nytt.
Att det var en gräsmatta från fängelsegaveln ner till ån minns jag, men var det verkligen en stig där?

Någon typ av gångväg var det. Förbi fotbollsplanen som tillhörde fängelset. Även en pumpstation där
Citera
2017-08-31, 21:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Pudelfrillan ... Du skriver: "Nej precis, så varför i hela friden skulle SR skriva att han förekommer flitigt i diskussioner när han inte gör det? Pilot säger ju själv att han bara väntar på att hans namn ska dyka upp, eller hur?"

Jag har ju förklarat detta redan: Han kanske förekommer flitigt i diskussioner på nätet och hade då SR sagt/skrivit det hade det ju blivit kaos med spekulationer om MR, PR, PK, PU och några till. Mannens identitet hade ju då på ett sätt röjts om än inte att det är exakt "XX", så att säga. Den enda vägen att gå för att kunna garantera mannen 100 procent anonymitet var ju att förneka att han har förekommit i diskussioner på nätet - och det oavsett om så var fallet eller inte.

Och hur vet du att det verkligen är mannen som själv säger att han bara väntar på att hans namn ska dyka upp? Detta kan faktiskt vara den "frisering" som jag är ute efter.
Citera
2017-08-31, 21:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Pudelfrillan ... Du skriver: "Nej precis, så varför i hela friden skulle SR skriva att han förekommer flitigt i diskussioner när han inte gör det? Pilot säger ju själv att han bara väntar på att hans namn ska dyka upp, eller hur?"

Jag har ju förklarat detta redan: Han kanske förekommer flitigt i diskussioner på nätet och hade då SR sagt/skrivit det hade det ju blivit kaos med spekulationer om MR, PR, PK, PU och några till. Mannens identitet hade ju då på ett sätt röjts om än inte att det är exakt "XX", så att säga. Den enda vägen att gå för att kunna garantera mannen 100 procent anonymitet var ju att förneka att han har förekommit i diskussioner på nätet - och det oavsett om så var fallet eller inte.

Och hur vet du att det verkligen är mannen som själv säger att han bara väntar på att hans namn ska dyka upp? Detta kan faktiskt vara den "frisering" som jag är ute efter.

Ja men varför skulle dom överhuvudtaget göra intervjun med "pilot" i sådant fall? om dom nu ändå skulle tvingas ljuga om det ynka lilla som han berättade? hör du inte själv hur sjukt det här låter?
P4 Skaraborg: "Wihoo vilket jäkla scoop! vi gör en 3 minuters intervju med den misstänkte mördaren *Mannen med pilotglasögon* och sen sänder vi hans lögner i P4, kanon! det löser nog fallet det här..."
Citera
2017-08-31, 21:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja men varför skulle dom överhuvudtaget göra intervjun med "pilot" i sådant fall? om dom nu ändå skulle tvingas ljuga om det ynka lilla som han berättade? hör du inte själv hur sjukt det här låter?
P4 Skaraborg: "Wihoo vilket jäkla scoop! vi gör en 3 minuters intervju med den misstänkte mördaren *mannen med pilotglasögon* och sen sänder vi hans lögner i P4, kanon! det löser nog fallet det här..."

Nej, inte hans lögner ... Det om diskussioner på nätet kan vara i samförstånd.

Nej, inte hans lögner ... Det är bara det om diskussioner på nätet som kan ha "lagts till rätta", de övriga informationerna återges sannolikt fullt sanna.
Citera
2017-08-31, 21:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
PW fick en intervju med pilotmannen. Vi vet inte varför. Pernilla och Mats fick hans namn i samband med deras efterforskning för deras dokumentär. PW har förstås tidigare misstänkt vem som är gm och nu fick hon veta vem som är polisens misstänkte. Om hon blev förvånad eller bekräftad vet vi inte.

P och M kontaktade pilot med förfrågan om en intervju och han sade ja. PW och pilot är med största sannolikhet bekanta/kompisar/vänner från förr och det kan ha bidragit till att pilot sade ja. Isf med förhoppning om en vänlig intervju och framställning.

Att pilot skulle ställt krav för intervjun, annat än att förstås förbli anonym har jag svårt att tro, likaså att PW skulle ha kunnat ge några sådana löften. Pilot har förstås fått frågorna för intervjun innan men hur han sedan har framställts i etern har han inte haft någon större möjlighet att påverka. Och efterspelet inte alls.

PW är barndomsvän med den försvunna H. Hon har gammal emotionell koppling och journalistisk drivkraft att lösa det här fallet.

PW är också av en annan kaliber än pilot. Han har förutom att vara trolig gm eller mgm endast visat sig vara bra på att vara tyst.

Pilot kan inte ha fått något annat löfte inför intervjun än att förbli anonym. PW förutsåg förstås alla möjligheter så fort de fått intervjun med pilot.

PW har i efterspelet kunnat ge uppgifter genom att dementera uppgifter, och det har fått allmänheten att positionera sig men det kommer aldrig ens kunna ifrågasättas att hon har gjort något fel.

Klockren analys.
Citera
2017-08-31, 21:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Klockren analys.

Förutom då "Pilot kan inte ha fått något annat löfte inför intervjun än att förbli anonym. PW förutsåg förstås alla möjligheter så fort de fått intervjun med pilot." Se mitt inlägg 20190.

Asch, jag kopierar in: "Min fetning under "Visa mer": Och det är ju precis vad han förblev - anonym! Man kunde ju inte säga/skriva att mannen har förekommit flitigt i diskussioner på nätet, alltså var man tvungna att säga/skriva motsatsen för att kunna garantera mannens anonymitet till 100 procent!"
Citera
2017-08-31, 21:55
Medlem
Citat:

Tror du också PW ljuger om MR? Jag väljer också att tro på PW, hon har haft en mycket ärlig ton i flera mejl.
Citera
2017-08-31, 22:01
Medlem
Hoppmattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Vad har du för tankar om vad som har hänt?
Hört något på stan, el dyligt?
Jag önskar innerligt att jag hade något nytt att delge tråden för att om möjligt få svar på gåtan, men tyvärr inte.
Jag har tillsammans med vänner under årens lopp, som dom flesta Mariestadsbor, funderat på vad som hände med Helena den kvällen och diskuterat olika scenarier.
Det tråkiga är att det inte var fler som såg henne gå hemåt, det är så få vittnesmål.
På sträckan från Statt till bron och bort mot Marieholm brukade det vara en hel del som promenerade efter krogarnas stängning, även många bilar, raggare och taxibilar, ändå så har ingen sett henne, någon som kände eller kände till Helena borde ha sett henne.
Därför har tankar om att hon kan ha hoppat in i en bil redan vid torget någonstans och fått skjuts hem, någon som hon litat på, en kompis eller bekant, det som motsäger det är att då är färdvägen in på Ekuddenvägen lite konstig.
Citera
2017-08-31, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strykning
Inte för mig. Om de valt en annan reporter så kanske, men PW är helt klart fel val. För henne är det viktigare att få fram att HON faktiskt är Helenas BARNDOMSVÄN än något annat. Lyser klart genom hela reportageserien. Riktigt dålig journalistik helt enkelt. Inte ett skit trovärdig enligt mig.

Håller med. Hennes chef borde satt stopp för det. Om inte annat borde chefens chef satt stopp för det.
Vi har ju sett på senare tid hur dålig journalist PW är.
Citera
2017-08-31, 22:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej, inte hans lögner ... Det om diskussioner på nätet kan vara i samförstånd.

Nej, inte hans lögner ... Det är bara det om diskussioner på nätet som kan ha "lagts till rätta", de övriga informationerna återges sannolikt fullt sanna.

Ja jag förstår vad du är ute efter men jag tror helt enkelt inte på det.
Det enklaste och mest ärliga hade väl i sådant fall varit att man från SR:s sida helt hade utelämnat detta uttalande från pilot i stället för att förvrida sanningen och blåljuga om det. Eller tror du att man på SR lade extra stor vikt vid att "få med" just den här lögnen om att pilot inte var nämnd här i tråden trots att han faktiskt var det? vad var i sådant fall syftet med det? vilseleda allmänheten så fallet aldrig kan få en lösning?

Hade SR haft en överrenskommelse med pilot som innebar en garanti för att hans identitet inte skulle kunna avslöjas så hade man säkerligen efter intervjun informerat honom om att man borde stryka det här med huruvida han är omskriven på nätet eller inte eftersom det kan vara en säkerhetsrisk. Men, eftersom pilot uppenbarligen var helt off guard så förutsåg han inte detta varpå PW fick öppet mål att kunna utnyttja detta gigantiska misstag från pilot.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-31 kl. 22:26.
Citera
2017-08-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
PW fick en intervju med pilotmannen. Vi vet inte varför. Pernilla och Mats fick hans namn i samband med deras efterforskning för deras dokumentär. PW har förstås tidigare misstänkt vem som är gm och nu fick hon veta vem som är polisens misstänkte. Om hon blev förvånad eller bekräftad vet vi inte.

P och M kontaktade pilot med förfrågan om en intervju och han sade ja. PW och pilot är med största sannolikhet bekanta/kompisar/vänner från förr och det kan ha bidragit till att pilot sade ja. Isf med förhoppning om en vänlig intervju och framställning.

Att pilot skulle ställt krav för intervjun, annat än att förstås förbli anonym har jag svårt att tro, likaså att PW skulle ha kunnat ge några sådana löften. Pilot har förstås fått frågorna för intervjun innan men hur han sedan har framställts i etern har han inte haft någon större möjlighet att påverka. Och efterspelet inte alls.

PW är barndomsvän med den försvunna H. Hon har gammal emotionell koppling och journalistisk drivkraft att lösa det här fallet.

PW är också av en annan kaliber än pilot. Han har förutom att vara trolig gm eller mgm endast visat sig vara bra på att vara tyst.

Pilot kan inte ha fått något annat löfte inför intervjun än att förbli anonym. PW förutsåg förstås alla möjligheter så fort de fått intervjun med pilot.

PW har i efterspelet kunnat ge uppgifter genom att dementera uppgifter, och det har fått allmänheten att positionera sig men det kommer aldrig ens kunna ifrågasättas att hon har gjort något fel.
Du verkar vara väldig insatt i PWs arbetssätt OCH tankesätt. Hur kommer det sig? När du beskriver in i minsta detalj hur hon tänkt sig detta, fanns det inte några tveksamheter?

Berätta gärna om hennes kaliber vs pilots kaliber. Här är vi nämligen väldigt nyfikna på pilot. Du verkar ha mer info än andra i tråden.

Du anser alltså att det var SR som hade position att ställa krav på pilot?
SR var inte den part med mest vinning av att få en intervju med honom?
Utveckla gärna det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in