Citat:
Ursprungligen postat av
feldgrau
Fint att det blivit beslutat att bojkotta AFC borta. Fattar dock fortfarande inte hur det kommit sig att inte ett enda Stockholmslag gjorde det. Å andra sidan har det alltid varit främst IFK och MFF (och lite Elfsborg) som kämpat för 51 %-regeln och föreningsdemokrati.
(Ja, jag vet att det gjorts andra former av "insatser" från AIKDIFHIF men det är bara bojkott som får något större medialt genomslag.)
/feldgrau
Vi är med och bevarar föreningsdemokratin genom just föreningsdemokratin, dels genom att (väl?) vara först (här fick Bajen faktiskt dela "först av alla"-platsen med 08-kollegorna) med att motionera om föreningens inställning till 51%-regeln år 2009, trots att det i, i alla fall i DIF:s fall fanns en tillträdd ordförande som verkligen ville luckra upp den.
Via föreningsdemokratin är ju även samtliga tre klubbars supportrar initiativtagare till, drivande och engagerade inom SFSU sedan starten för 8-9 år sedan, så det känns som att det du kategoriserar som "andra former av 'insatser'" är en lite mer av en långsiktig och stabil/fundamental åtgärd än en bekväm bojkott av en osexig bortaresa som ger klick och ryggdunk under en 24 timmars-period.
Varför gjorde ni förresten inte klart detta direkt när det stod klart att AFC gått upp, och bytt stad, utan först när er klubb är i (en avtagande) mini-kris och ligger nia?
Nu får någon gärna rätta mig, för åren har ju gått sedan 2008/09-ish, men medan vi 08-klubbar krigade opinion inom våra föreningar för 51%-regeln, så var MFF Supports top priority att påverka klubben till att gilla bengaler och pyro. I så fall då en rätt knasig prioritering, och även med ett ganska dåligt genomslag mtp hur det ser ut nu.
Vidare kan tilläggas, de enda två stora SEF-föreningar vars supportrar inte stod bakom Positiv läktarkultur-grejen 2011 var just IFK Gbg och MFF. Jag säger inte att det har någon direkt korrelation till grundfrågan här, men visst har det någon typ indikation av slapphet gällande medlemmarnas krav och engagemang kontra styrelse.
Och ja, jag vet att IFK:s aversion gentemot PL-grejen grundade sig i att initiativtagarna var av "fel karaktär", men MFF har inte riktigt det kortet att spela.
Vidare, DIF och Bajen kunde ställa sig bakom den grejen, även om de kände till (och samarbetade med) avsändaren. Allt det där kände ju även IFK till, men valde ändå att inte supporta initiativet.
Berodde det agerandet pga att det skall dras ett konsensusbeslut bland 10 olika grupperingar, eller för att WM dikterade hela beslutsordningen då?