2017-08-30, 20:22
Medlem
Hur länge ska hyllandet av Ivan Turina fortsätta, är det verkligen rimligt att fortsätta med dessa hyllningar FYRA år efter att han dog? Förr eller senare måste man gå vidare, att låta det här fortgå känns nästan lite perverst och obehagligt. Sektbeteende. Det är lika sinnessjukt som om jag skulle ställa mig upp och vråla MORMOR varje lördag kl. 18.00. Jag blir riktigt irriterad när klockan tickar upp mot matchminut 27 och man än en gång blir tvungen att höra: IVAN - TURINA. Jag vädjar till alla andra AIK:are: upphör med dessa hyllningar! Låt Ivan Turina vila i frid.
Citera
2017-08-30, 20:54
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Hur länge ska hyllandet av Ivan Turina fortsätta, är det verkligen rimligt att fortsätta med dessa hyllningar FYRA år efter att han dog? Förr eller senare måste man gå vidare, att låta det här fortgå känns nästan lite perverst och obehagligt. Sektbeteende. Det är lika sinnessjukt som om jag skulle ställa mig upp och vråla MORMOR varje lördag kl. 18.00. Jag blir riktigt irriterad när klockan tickar upp mot matchminut 27 och man än en gång blir tvungen att höra: IVAN - TURINA. Jag vädjar till alla andra AIK:are: upphör med dessa hyllningar! Låt Ivan Turina vila i frid.
Skrev du inte samma sak häromdagen?
Citera
2017-08-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wad
Skrev du inte samma sak häromdagen?
Tyvärr fördes den diskussionen i fel tråd, ämnet bör diskuteras här och inte i den allsvenska tråden.
Citera
2017-08-30, 21:05
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showtime
"Lätt" att bojkotta när ni måste åka långt. Hade aldrig skett ifall det hade varit AFC Halmstad.

Det där är ett så löjligt argument att jag egentligen inte har lust att bemöta det. Men jag gör det ändå. Våra supportergrupper bojkottade bortaderbyt mot Gais 2009, för att de hade satt alldeles för höga biljettpriser (publiksiffran blev ungefär 5k lägre än det fullsatta hemmaderbyt, trots att Gais fick panik och sänkte priset något samt i princip skänkte bort biljetter de sista dagarna). Men jag antar att det var tillräckligt långt till Gamla Ullevi för att det skulle vara "lätt" för oss att bojkotta?

Idiot.

/feldgrau
Citera
2017-08-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Fint att det blivit beslutat att bojkotta AFC borta. Fattar dock fortfarande inte hur det kommit sig att inte ett enda Stockholmslag gjorde det. Å andra sidan har det alltid varit främst IFK och MFF (och lite Elfsborg) som kämpat för 51 %-regeln och föreningsdemokrati.

(Ja, jag vet att det gjorts andra former av "insatser" från AIKDIFHIF men det är bara bojkott som får något större medialt genomslag.)

/feldgrau

Vi är med och bevarar föreningsdemokratin genom just föreningsdemokratin, dels genom att (väl?) vara först (här fick Bajen faktiskt dela "först av alla"-platsen med 08-kollegorna) med att motionera om föreningens inställning till 51%-regeln år 2009, trots att det i, i alla fall i DIF:s fall fanns en tillträdd ordförande som verkligen ville luckra upp den.
Via föreningsdemokratin är ju även samtliga tre klubbars supportrar initiativtagare till, drivande och engagerade inom SFSU sedan starten för 8-9 år sedan, så det känns som att det du kategoriserar som "andra former av 'insatser'" är en lite mer av en långsiktig och stabil/fundamental åtgärd än en bekväm bojkott av en osexig bortaresa som ger klick och ryggdunk under en 24 timmars-period.

Varför gjorde ni förresten inte klart detta direkt när det stod klart att AFC gått upp, och bytt stad, utan först när er klubb är i (en avtagande) mini-kris och ligger nia?

Nu får någon gärna rätta mig, för åren har ju gått sedan 2008/09-ish, men medan vi 08-klubbar krigade opinion inom våra föreningar för 51%-regeln, så var MFF Supports top priority att påverka klubben till att gilla bengaler och pyro. I så fall då en rätt knasig prioritering, och även med ett ganska dåligt genomslag mtp hur det ser ut nu.

Vidare kan tilläggas, de enda två stora SEF-föreningar vars supportrar inte stod bakom Positiv läktarkultur-grejen 2011 var just IFK Gbg och MFF. Jag säger inte att det har någon direkt korrelation till grundfrågan här, men visst har det någon typ indikation av slapphet gällande medlemmarnas krav och engagemang kontra styrelse.

Och ja, jag vet att IFK:s aversion gentemot PL-grejen grundade sig i att initiativtagarna var av "fel karaktär", men MFF har inte riktigt det kortet att spela.
Vidare, DIF och Bajen kunde ställa sig bakom den grejen, även om de kände till (och samarbetade med) avsändaren. Allt det där kände ju även IFK till, men valde ändå att inte supporta initiativet.
Berodde det agerandet pga att det skall dras ett konsensusbeslut bland 10 olika grupperingar, eller för att WM dikterade hela beslutsordningen då?
Citera
2017-08-31, 00:03
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
1. Om du vill vädja till alla andra AIKare kan det vara en bra idé att göra det på en plattform där AIKare vistas.
2. Ta upp frågan med supportergrupperingarna. Glöm ej före/efter-bild!
3. Om du blir irriterad av att Ivan Turina sjungs i 27e matchminuten kommer här ett antal förslag:
- gå och pissa
- gå till baren
- håll för öronen
- spring upp till etage 3 och hoppa.
Citera
2017-08-31, 05:27
Medlem
Citat:
Fint att det blivit beslutat att bojkotta AFC borta. Fattar dock fortfarande inte hur det kommit sig att inte ett enda Stockholmslag gjorde det. Å andra sidan har det alltid varit främst IFK och MFF (och lite Elfsborg) som kämpat för 51 %-regeln och föreningsdemokrati.

(Ja, jag vet att det gjorts andra former av "insatser" från AIKDIFHIF men det är bara bojkott som får något större medialt genomslag.)

/feldgrau

Som sagt ganska lätt för er att bojkotta då det är en så pass lång bortaresa. Sedan att ni ligger på en ointressant mittenplacering spelar förstås in i detta, tror inte ni hade gjort detta om ni hade varit i toppen av tabellen. Tycker ni riktar alldeles för mycket fokus mot AFC istället för att granska vad ni själva har gjort genom åren. Tror inte Ryssholm bryr sig ett skit om han inte får intäkter från de 50 pers som ni hade åkt upp med om ni ej bojkottat.

Ni är dessutom präglade av skattefusk och livnär er på privatpersoner som hyr ut kamratgården gratis. Finns inget att vara stolt över där. Men men, ni har ju trots allt föreningsdemokratin, vad nu den är värd när er klubb ser ut som den gör. Sluta lek sådana godhetsapostlar.

Så länge det finns kryphål kommer det alltid finnas människor som använder dem, i detta fall Ryssholm. Endast en åtstramning av regelverket kan förändra att sådant här sker, lönar sig inte att pubertalt stå och skrika horungar till AFC som ni gjorde i våras till exempel. Det ger bara än mer sympati till AFC, ni snarare hjälper än stjälper oss andra som värnar om föreningsdemokratin.
Citera
2017-08-31, 06:08
Medlem
1907.Skanes avatar
Kärnan hade med någon reporter på resan till Trelleborg:
http://24helsingborg.se/2017/08/30/tv-hang-med-pa-bortamatch-med-karnan/
Citera
2017-08-31, 10:01
Medlem
Citat:

/feldgrau

Jag kommer att åka dit och kommer att ropa "Ryssholm- Sveriges svar på Mohammed Atta" respektive "Eskilstuna - Sveriges Tora Bora" samt "Stödjer ni IS också här i Eskilstuna?"
Citera
2017-08-31, 10:03
Medlem
Citat:

Det finns mycket annat att hänga upp sig på mot AIKs anhängare än just vad som händer i minut 27 som faktiskt är en av de bättre sakerna de gjort. Antar att du inte fick en chock när du såg nyheten? Jag tyckte det var vackert i omgången efter när samtliga matcher i fotbollsallsvenskan stannade vid 27e minuten och svensk fotboll förbrödrades.
Citera
2017-08-31, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Tror inte Ryssholm bryr sig ett skit om han inte får intäkter från de 50 pers som ni hade åkt upp med om ni ej bojkottat.

Varför blandar du in Malmö i det här?
Citera
2017-08-31, 15:47
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Tyvärr fördes den diskussionen i fel tråd, ämnet bör diskuteras här och inte i den allsvenska tråden.
Någonting säger mig att du inte går på säkert många matcher och följer ett lag nära. Vilka hejar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in