2017-08-30, 20:07
Medlem
Köpte nyss ett geforce gtx 1060 palit 3gb. Ett kort som enligt mina beräkningar borde funka med mina andra komponenter, jag har en hp pavilion p6759sc fast utbytt nättagg till 800w. Och ytterligare 8gb ram. Jag är inte så duktig på datorer och får googla mycket men dock ändå utan success. När jag kopplar i mitt nya kort så piper datorn 1 gång sen efter ett par sec upprepas det. Jag testade att uppdatera bios, då fick jag inte igång datorn alls och det låste sig i startmenyn. Jag återställde sedan bios med hjälp av moderkortets jumper. Nu undrar jag om mitt moderkort inte funkar ihop med grafikkortet? Vad ska jag testa annars? Tack på förhand
Citera
2017-08-30, 20:12
Medlem
Det borde väl fungera. Sitter strömkabeln för grafikkortet i?
Citera
2017-08-30, 20:36
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
+1. Brukar oftast pipa när grafikkortet inte får ström.
Citera
2017-08-30, 20:38
Medlem
Citat:
Finns bara ett uttag på detta grafikkort och har 3 olika kablar, dock testat alla och fläktarna snurrar så ström är det fram iaf. Fläktarna snurrar dock ett tag och byter swn håll men det är kanske tänkt så?
Citera
2017-08-30, 20:38
Medlem
Pipen är kod, läs moderkortets manual.

Ex: http://forums.pureoverclock.com/general-hardware/3935-motherboard-beep-codes.html
Citera
2017-08-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlss00n
Finns bara ett uttag på detta grafikkort och har 3 olika kablar, dock testat alla och fläktarna snurrar så ström är det fram iaf. Fläktarna snurrar dock ett tag och byter swn håll men det är kanske tänkt så?
Säkert en dum fråga, men visst är kabeln också kopplad till nätagget? Själva PCI-porten kan leverera en del ström, vilken kan vara nog att få igång fläkten.
Att den "byter håll" är nog mest en optiskt illusion, att det ser ut som att den gör det.
Citera
2017-08-30, 20:44
Medlem
Gammal märkesdator med socket 1155 moderkort alltså. De flesta socket 1155 moderkort fungerar inte med nVidia 700-serien eller nyare ej heller med nyare AMD grafikkort. Detta går dock att fixa med en uppdatering av moderkortets BIOS om man har ett moderkort som sålts separat men eftersom det är en märkesdator så finns troligen tyvärr inte någon sådan uppdatering av BIOS som skulle fixa problemet. Återstår att byta till ett socket 1155 moderkort som sålts separat när det var nytt.
Citera
2017-08-30, 20:45
Medlem
[quote=nilltre|61650125]Pipen är kod, läs moderkortets manual.

Ex: http://forums.pureoverclock.com/general-hardware/3935-motherboard-beep-codes.html[/QUOTE
Bra länk tack. Svårt att säga om det är långt eller kort pip haha. Men det står att 1 pip är bra?? Om man ser något på skärmen.det gör jag ju, ser startupskärmen den blåa där der står typ press esc for start up meny eller nått. Dock kommer jag inte längre än så, så vet inte om det är speciellt bra
Citera
2017-08-30, 20:47
Medlem
Citat:
Säkert en dum fråga, men visst är kabeln också kopplad till nätagget? Själva PCI-porten kan leverera en del ström, vilken kan vara nog att få igång fläkten.
Att den "byter håll" är nog mest en optiskt illusion, att det ser ut som att den gör det.
Ja den är kopplad till nättagget, coolt isåfall
Citera
2017-08-30, 20:49
Medlem
[quote=karlss00n|61650209]
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Pipen är kod, läs moderkortets manual.

Ex: http://forums.pureoverclock.com/general-hardware/3935-motherboard-beep-codes.html[/QUOTE
Bra länk tack. Svårt att säga om det är långt eller kort pip haha. Men det står att 1 pip är bra?? Om man ser något på skärmen.det gör jag ju, ser startupskärmen den blåa där der står typ press esc for start up meny eller nått. Dock kommer jag inte längre än så, så vet inte om det är speciellt bra

Nollställ moderkortet.
Citera
2017-08-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Gammal märkesdator med socket 1155 moderkort alltså. De flesta socket 1155 moderkort fungerar inte med nVidia 700-serien eller nyare ej heller med nyare AMD grafikkort. Detta går dock att fixa med en uppdatering av moderkortets BIOS om man har ett moderkort som sålts separat men eftersom det är en märkesdator så finns troligen tyvärr inte någon sådan uppdatering av BIOS som skulle fixa problemet. Återstår att byta till ett socket 1155 moderkort som sålts separat när det var nytt.
Kan man testa olika bios och se? Och om nu nytt moderkort skall införskaffas kan du rekommendera något som duger? Aldrig kopplat i moderkort innan så något jag bör tänka på? Passar mina kablar osv? Processor?
Citera
2017-08-30, 20:54
Medlem
[quote=nilltre|61650245]
Citat:
Ursprungligen postat av karlss00n

Nollställ moderkortet.
Hur? Och vad innebär det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera