2017-08-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Inte så länge sedan en make blev friad när det visade sig vara en älg som dödat kvinnan...Finns det älg vid Amager?
Tveksamt .
Citera
2017-08-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Undras hur juridiken ser ut här?

Har han överhuvudtaget rätt att begrava en kropp med tanke på hur nära land han är hela tiden? Och med tanke på hur nära sjöräddningen finns hela tiden.

Jag har svårt att tro det.

Om detta hänt mitt i Stilla Havet eller utanför Antarktis så kanske det funnits logiska skäl att ha en havsbegravning. Men inte om man befinner sig någon timme från Köpenhamn.
Nej, han har inte rätt att "begrava" kroppen till havs. Men det är ju en mindre förseelse jämfört med mord och styckning. Han insåg väl att han måste förklara hennes försvinnande på något trovärdigt sätt. Och detta var det minst onda sättet. Brott mot griftefriden det också.
Citera
2017-08-30, 13:29
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du har en poäng där. Jag antar att vem som helst får sänka sin ubåt. Och det är ju ett val staten gör när man bärgar en båt. Precis som scanningen på ubåten och allt annat bevisletande.
Så du har helt klart en poäng.
Nja att sänka båten med bränsle batterier etc är nog inte tillåtet. I Sverige och under normala omständigheter, kan man kräva ersättning för att man bärgat en båt, utan att ha blivit ombedd. Försäkringsbolag och sånt ligger bakom och jag kan inte ekonomin bakom. Googla bärgarlön.
Senast redigerad av kejsarinnakanel 2017-08-30 kl. 13:31. Anledning: Tillägg
Citera
2017-08-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nja att sänka båten med bränsle batterier etc är nog inte tillåtet. I Sverige och under normala omständigheter, kan man kräva ersättning för att man bärgat en båt, utan att ha blivit ombedd. Försäkringsbolag och sånt ligger bakom och jag kan inte ekonomin bakom.
Låter också logiskt.
Förra ubåten han sänkte så gjorde de sig av med allt som var miljöfarligt på båten. Inte denna gång. Så det blir väl ett miljöbrott då kan tänka. Och bärgningsavgift.
Blir spännande detta . Och man lär sig mycket i tråden här - så länge man slipper alla konspirationsteorier .
Citera
2017-08-30, 13:35
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Läste nånstans att hans huvudsponsor (?) inte vill se den där ubåten igen. Jag är inte säker på om han ansågs vara delägare eller enbart sponsor.
Norrmannen är huvudägare resterande äger en dansk.
Madsen äger varken ubåt eller raketlab så jag kan tänka mig att det kommer att tas upp som motiv till sänkningen, då han gjort samma sak förut?
https://lasso.dk/firmaer/36048107/ejerforhold-ndret-for-raketmadsens-rumlaboratorium-aps/bmV3b3dufFExWlNMVEV0TWpjNU1qYzFOeko4TXk0MWZEWXZPQz h5TURFM0lERXlPakF3T2pBd0lFRk5mREF1TWpWOFZtRnNkV1U9
Citera
2017-08-30, 13:39
Bannlyst
Citat:
Troligen kommer det i domen så småningom stå något om skadestånd för bärgningen. Det kommer säkerligen åklagaren yrka på. Och eftersöket kanske? Blir många goa miljoner som han aldrig kommer kunna betala.

Och om, mot förmodan, en radikal förändring i händelseutvecklingen skulle resultera i att han blir frikänd, har han fått bärgningen av ubåten gratis då?
Citera
2017-08-30, 13:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet inte vem som äger båten. Kanske ett lyckokast för hans ubåtsteam att polisen tog detta beslut. Annars hade de aldrig sett sin ögonsten igen.

Kommer att vara intressant att se ifall de fortsätter att åka med båten.

Då gäller det att inte vara mörkrädd (spökrädd)!
Citera
2017-08-30, 13:41
Medlem
Sen lär ju inte Nautilus kunna användas igen. Om den legat i saltvatten ett dygn så är alla instrument förstörda inkl inredning. Dessutom har den ju inte blivit avsköljd med destillerat vatten eller sötvatten. Så hela innanmätet lär behöva skalas av så det enbart är skrovet kvar. Jag gör en kvalificerad gissning att ubåten kommer skrotas.
Citera
2017-08-30, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Sen lär ju inte Nautilus kunna användas igen. Om den legat i saltvatten ett dygn så är alla instrument förstörda inkl inredning. Dessutom har den ju inte blivit avsköljd med destillerat vatten eller sötvatten. Så hela innanmätet lär behöva skalas av så det enbart är skrovet kvar. Jag gör en kvalificerad gissning att ubåten kommer skrotas.

Eller säljas till något museum/skräckkabinett. Eller en privatperson som samlar på föremål som har med olika mordfall att göra.
Citera
2017-08-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Och om, mot förmodan, en radikal förändring i händelseutvecklingen skulle resultera i att han blir frikänd, har han fått bärgningen av ubåten gratis då?
Ingen aning. Kan tänka mig att åklagaren kommer göra allt för att sätta dit honom för NÅT.
Citera
2017-08-30, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om det är sant hoppas jag han tar kontakt med polisen. Jag skulle inte bli förvånad om det är sant. Hur kan man bara komma på något sådant?

Uppenbarligen följer Nascondo fallet PM. Fått boktips av PM om denna novell där protoganisten är en grabb med en ca 30 cm verktyg som han vet hur att använda och därtill har förbjudna känslor för sin syster. Beskrivs som en incest novel med anonym författare som destruberas på nätet.

Tydligen var PM besatt av denna bok enligt N och jag kan som du heller inte se att detta är ett påhitt. Man kommer liksom bara inte på en sån här sak. Hade varit kul att veta när denna N träffat PM för kollar man runt får man för sig att denna bok är i rullning nu och definitivt inte är i behov av dammtorkning.
Citera
2017-08-30, 13:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Ja. Polisen kan väl inte ta ut avgifter för sin yrkesutövning i det fallet. Och de kan ju inte heller lägga tillbaka ubåten på havsbotten. Så bärgningen blir väl gratis, oberoende om han fälls eller frikänns, skulle jag tro. Men fälld blir han väl, det får vi verkligen hoppas Det tycker jag att jag kan säga utan att föregripa rättsprocessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in