2017-08-29, 23:30
Medlem
Hej,
Så här ligger det till:
Jag har haft en chefstjänst i fem år som jag nu blivit av med pga en omorganisation.
Arbetsgivaren verkar ha svårigheter att hitta ett nytt arbete åt mig varför jag nu funderar på att låta dem köpa ut mig.
Till saken hör att jag alltså har min grundinställning kvar samt är garanterad samma lön oavsett vilket nytt arbete jag får inom företaget.
Företaget är stort, har 15000 anställda bara i Sverige.

Jag har börjat prata lite med HR kring ovanstående men kände då att jag fick ett litet skamförslag, sex månadslöner.
Vilket i praktiken är samma sak som om de skulle säga upp mig pga arbetsbrist.

Ja, jag är medlem i facket (Ledarna) och kommer givetvis ta hjälp av dem.

Jag är nu dock lite nyfiken på om några kloka personer här kan tipsa mig om hur man kan tänka, räkna i fall likt dessa.
Citera
2017-08-30, 00:17
Medlem
killawifes avatar
Då du är chef så har du säkert ett avtal som täcker detta. Kolla i det vetja. Annars är nog 6 månader vad man kan få efter fem år.
Citera
2017-08-30, 01:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Eftersom det är du som kommer till dom så kan du nog inte vänta dig bättre.
Citera
2017-08-30, 07:14
Medlem
Det kanske kommer ett sparförslag i Sverige snart (om det är det företaget som jag misstänker).
Då kan man få fler månader. Se till att ha något nytt jobb på gång bara.
Citera
2017-08-30, 07:22
Medlem
Energiknippes avatar
Bättre att vänta in ett stort varsel då kan du säkert få 6+6. Har vänner på större teknikbolag som fått 15-18 månader beroende på huruvida de fått nya jobb eller ej,
Citera
2017-08-30, 07:51
Medlem
highstakess avatar
Säg att ett år ska du ha, det är fair för alla.
Citera
2017-08-30, 07:56
Medlem
MrMadoffs avatar
Köpa ut dig? Du är väl knappast delägare i ett företag som har 15 000 anställda i Sverige? Då lär du inte sitta här och göra trådar om dessa bekymmer..

Omorganisationen gjordes väl för att bespara och ta bort onödigt fläsk, alltså var din "chefsposition" överflödig och inte värt vad det kostade helt enkelt, så varför ska du då få pengar för att sitta hemma om du inte ens är värd pengarna när du "arbetar"?

Vakna upp till verkligheten!
Citera
2017-08-30, 08:02
Medlem
Efter bara fem år vore 9 månadslöner rimligt. HR är töntar. Prata med din chef och få över honom på din sida. Sen får han ta det med HR.
Citera
2017-08-30, 08:07
Medlem
Jag hade börjat runt 18 månader och inte accepterat under 12, självklart skall det vara full pension betalt för dessa månader med. Det skall inte heller vara villkorat på att du inte har annat arbete heller.
Citera
2017-08-30, 09:03
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag hade börjat runt 18 månader och inte accepterat under 12, självklart skall det vara full pension betalt för dessa månader med. Det skall inte heller vara villkorat på att du inte har annat arbete heller.
Och vad händer när de säger nej, ska TS sluta då?

TS har en väldigt svag sits så jag ser inte riktigt varför de skulle gå honom till mötes. Visst han får ha kvar sin ursprungliga anställning och sin nuvarande lön men i regel brukar man ha nedtrappningar på lön alt. inga lönerevisioner på många år samt om TS i sitt missnöje bestämmer sig för att lata sig och glida runt på sitt kommande jobb hittar man lätt en anledning till fortsatt arbetsbrist/varsel och TS sitter där som en fågelholk.

Blir man som chef bortplockade finns det i regel orsaker till det och det brukar ej vara för att personen är för viktig eller vass direkt.
Citera
2017-08-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Och vad händer när de säger nej, ska TS sluta då?

TS har en väldigt svag sits så jag ser inte riktigt varför de skulle gå honom till mötes. Visst han får ha kvar sin ursprungliga anställning och sin nuvarande lön men i regel brukar man ha nedtrappningar på lön alt. inga lönerevisioner på många år samt om TS i sitt missnöje bestämmer sig för att lata sig och glida runt på sitt kommande jobb hittar man lätt en anledning till fortsatt arbetsbrist/varsel och TS sitter där som en fågelholk.

Blir man som chef bortplockade finns det i regel orsaker till det och det brukar ej vara för att personen är för viktig eller vass direkt.

TS skriver klart och tydligt att de onorganiserar, då kan hela avdelningar försvinna eller slås ihop. Kvar blir då en del personer som inte längre behövs, dessa vill företagen allt som oftast köpa ut. Det har ingenting med kompetens eller hur vass man är att göra, ibland är det bara så att företaget inte längre vill satsa på ett specifikt område. Att få 12 månaders lön är då inget ovanligt, det är gisdningsvis inte jobb på McDonalds vi pratar om.

TS sits är riktigt stark, bolaget vill spara pengar och har inga nya roller åt TS.

Varför skulle TS gå med på mindre än han kan? Rekommenderar du TS att ta halva lönen han kan få när han byter jobb också?
Citera
2017-08-30, 09:45
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
TS skriver klart och tydligt att de onorganiserar, då kan hela avdelningar försvinna eller slås ihop. Kvar blir då en del personer som inte längre behövs, dessa vill företagen allt som oftast köpa ut. Det har ingenting med kompetens eller hur vass man är att göra, ibland är det bara så att företaget inte längre vill satsa på ett specifikt område. Att få 12 månaders lön är då inget ovanligt, det är gisdningsvis inte jobb på McDonalds vi pratar om.

TS sits är riktigt stark, bolaget vill spara pengar och har inga nya roller åt TS.

Varför skulle TS gå med på mindre än han kan? Rekommenderar du TS att ta halva lönen han kan få när han byter jobb också?
Ja det är riktigt att de omorganiserar och det gör man i regel för att saker inte fungerar, oftast slås då avdelningar ihop och leds därefter av den mest kompetenta chefen dvs inte TS i detta fall. Får man inte denna tjänst och företaget även har svårt att hitta en ny tjänst innebär ju det högst troligt att det inte direkt är en person man absolut vill behålla utan föreslår en ganska omotiverande tjänst för att TS ska tröttna och säga upp sig själv.

Nej det är troligen inte McD men det låter inte så värst high tech heller och jag tror inte TS är någon vidare hög chef då har man allt som oftast sådant reglerat utan troligen någon mellanchef/mindre enhetschef. Vi vet inte heller hur mycket högre lönt TS har än vad anses normalt för det nya arbete han får, möjligen är den inte särskilt mycket mer varför det skulle bli mycket dyrare att köpa ut honom för 12 månadslöner vilket ju ändå är en ansenlig summa pengar. Istället kan de ha honom kvar och utföra ett jobb tills han antigen säger upp sig själv eller missköter sig och får gå.

Dessutom finns det ett signalvärde man möjligen vill vara återhållsam med för att inte fler ska få för sig samma idé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in