2017-08-28, 19:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Read this: http://news.sky.com/story/danger-from-sussex-gas-cloud-has-passed-police-say-11009906

'a meteorological phenomenon'
"A consultant toxicologist says the haze may have been generated from German or French traffic pollution and could reappear again."

En klassisk smog i så fall. Det skulle väl vara om där var ett inversionsskikt som förhindrade omblandning av luften möjligen. Jag har aldrig hört talas om att smog orsakat problem så långt från källan men späds det inte ut så kan avgaserna säkert behålla hög koncentration långt bort. Genom fotokemisk omvandling kan det bildas ozon så att det blir värre en bit bort från källan än vid själva källan.

Problemen var förresten inte bara på den där stranden utan över ett större område längs kusten, "The effects of the haze were also reported as far as Bexhill and towards Hastings, more than 20 miles away."

Tja, kanske det men jag hoppas fortfarande på någon mätning som kan säga definitivt att det var det.
Citera
2017-08-28, 20:05
Medlem
Det är något lurt med det hela. Alger. Tysk eller Fransk smog.

Man vill ju ha ett citat från en myndighetsperson - sen kommer konspirationsteorierna.

Om det tex är Tysk smog hur har denna smog tagit sig från Tyskland i en gigantiskt bubbla - från Berlin? - det är ju försvinnande osannolikt.
Senast redigerad av Bluis 2017-08-28 kl. 20:14.
Citera
2017-08-28, 20:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det är något lurt med det hela. Alger. Tysk eller Fransk smog.

Man vill ju ha ett citat från en myndighetsperson - sen kommer konspirationsteorierna.
Lurt är det väl inte, det är väl ingen som vet säkert vad det var och då kommer en del möjliga förklaringar. Konspirationsteorier har aldrig någonsin varit vägen till kunskap så dylika kan vi väl skippa.
Citera
2017-08-30, 06:01
Medlem
Citat:
Ozone levels spiked at about the time a cloud of an unknown gas triggered a chemical alert on the Sussex coast, an expert has said.
Andrew Grieve, of King's College London, said two air quality monitoring stations recorded a "sudden jump".
http://www.bbc.com/news/uk-england-sussex-41080378
Citera
2017-08-30, 08:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
http://www.bbc.com/news/uk-england-sussex-41080378
En indikation på att det som nämndes i inlägg # 24 stämmer i så fall. Smog ihop med solljus ger ju marknära ozon och ozon luktar ungefär som klor.
Citera
2017-08-30, 10:55
Medlem
jag har sökt genom Brittisk media i frågan - nu pratar man om ammoniak-gas.

I övrigt står det still. Man kanske ska fråga RN.
Citera
2017-08-30, 11:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
jag har sökt genom Brittisk media i frågan - nu pratar man om ammoniak-gas.

I övrigt står det still. Man kanske ska fråga RN.
Nu finns det i alla fall en riktig mätning som indikerar en ovanlig och snabb höjning av ozonhalten. Troligen mäter den apparaten inte så många parametrar, kanske ozon, partiklar och kväveoxid, möjligen något mer men inte ammoniak (brukar inte mätas vid vanlig luftkvalitetsövervakning) så det skulle nog inte ha upptäckts av den mätstationen även om det fanns ammoniak i luften.

Men nu när det uppmätts ozon så känns det väl som överflödigt att spekulera i ammoniak. Det är lite bristfällig rapportering om mätningen bara:
"Mr Grieve, senior air quality analyst, said nearby monitoring stations at Eastbourne and Lullington Heath registered an unusual spike in ozone from about 50 to 260 microgrammes at about 16:15 BST on Sunday."

260 mikrogram per vadå? Om det är per kubikmeter luft så borde det inte ge några akuta besvär. Korttidsgränsvärdet enligt Arbetarskyddsstyrelsen är 0,6 mg/m³=600 mikrogram/m³ och det ska ju inte heller ge akuta besvär utan gå att jobba i en kortare tid.

Man vet ju inte riktigt med britter, är det mikrogram per kubikfot så är det ju mycket värre men inom naturvetarskrået så ska de väl ha anammat SI-enheterna fullt ut vid det här laget så det borde vara per m³.

Kanske mätaren inte klarade att visa mycket högre än så...
Citera
2017-08-30, 19:03
Medlem
Eftersom vi har samma vetenskapliga ådra - så kommer vi inte att erhålla ett svar - aldrig någonsin.

Jag har funderingar ikring masspsykos eller militära operationer eller stresstest

Vi har olika vittnesmål....Klor, Amoniak och "burned plastic" - lol

Smog /Ozon teorin går bort iom att samtliga meteorologer säger att vindarna inte kan ha kommit från kontinenten.. Dessutom har det varit västlig vind i området i flera veckor...skulle ett smog moln röra på sig med hjälp av invektion - under metavinden i en slags stor ostligt invektionsvind?

Vi förutsätter därför att molnet kommer ifrån "havet" utanför en meterologisk vind - och då blir de kanske militärt.
Senast redigerad av Bluis 2017-08-30 kl. 20:01.
Citera
2017-08-30, 19:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Eftersom vi har samma vetenskapliga ådra - så kommer vi inte att erhålla ett svar - aldrig någonsin.

Jag har funderingar ikring masspsykos eller militära operationer eller stresstest

Vi har olika vittnesmål....Klor, Amoniak och "burned plastic" - lol
Masspsykos ska inte uteslutas per automatik om det är i en samlad folksamling men nu har det ju rapporterats längs en sträcka på ett par mil och då känns det inte troligt. Om det finns en mätning som visar en kraftig och snabb höjning av ozonhalten och de meteorologiska omständigheterna går ihop med sådant (kanske inversion över havet, svag vind från industriområde eller där det är tät traffik, kraftigt solljus) och dessutom symptomen också passar ihop med exponering för ozon så kan man väl snart vara rätt säker på att det var det.

Att några beskriver luktintrycket olika är väl inte så konstigt. Det lär inte ha varit både klor, ammoniak och bränd plast egentligen utan det är bara folk som sätter olika ord på samma sak utifrån några grejer som de tycker det påminner om som de känt förut och kan relatera till.

Något säger mig att du kräver en mer spionromansaktig förklaring oavsett vilka bevis som kommer för mer jordnära orsaker, är det så? Jag tycker det är alldeles för tidigt att utropa detta som något olösligt mysterium.
Citera
2017-08-30, 20:18
Medlem
Det är helt unikt att folk måste fly en strand pga ett moln - ett okänt gasmoln - som gör att folk spyr, får ont i hals och rinnande ögon.

Det finns inte i världshistorien - aldrig någonsin har jag läst något liknande fall i västvärlden - det är enastående.

Indien däremot - eller Syd Amerika med stora tunga oskyddade kemikalieindustrier.

Britterna har iofs både 1 och 2 raffinaderier samt GBs största militärbas i närheten - längs kusten
Senast redigerad av Bluis 2017-08-30 kl. 20:22.
Citera
2017-08-30, 20:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det är helt unikt att folk måste fly en strand pga ett moln - ett okänt gasmoln - som gör att folk spyr, får ont i hals och rinnande ögon.

Det finns inte i världshistorien - aldrig någonsin har jag läst något liknande fall i västvärlden - det är enastående.

Indien däremot - eller Syd Amerika med stora tunga oskyddade kemikalieindustrier.
Nä visst är det en ovanlig händelse. Men vilka bevis skulle du acceptera för att det var smogrelaterat? Vilka bevis skulle du acceptera för någon häftigare förklaring som du verkar tycka bättre om?

Hur förklarar du den snabba ökningen i ozonhalt i mätstationerna?

Att några spyr behöver inte betyda att det var jättehög halt av något i luften, en del spyr av en fis och en del spyr för att de blir oroliga.

Framförallt, varför har du så bråttom att förklara det för olösligt? Jag tänker på att du skrev "så kommer vi inte att erhålla ett svar - aldrig någonsin". Det har bara gått tre dagar ännu.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-30 kl. 20:26.
Citera
2017-08-30, 21:49
Medlem
Jag kan föreställa mig att man har pyst ut enorma mängder gas från "en fabrik" längs med kusten - dvs en stor olycka helt som man lyckades täta efter 4-5 timmar - sådant pratar man ju inte gärna om utav försäkringsskäl.

Saken är i underhuset - där de gröna beklagar sig över miljön i området
Senast redigerad av Bluis 2017-08-30 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in