2017-08-29, 15:44
Medlem
paratillpoffs avatar
Tjena, jag har planer på att flytta till Nya Zeeland efter årsskiftet och testa på att bo där ett tag.
Fram tills dess hade jag då tänkt att tjäna in så mkt deg som möjligt. Detta blir min första vinter i sverige på ett par år och eftersom jag inte är ett stort fan av den svenska vinter så jag tänker att jag lika bra kan jobba röven av mig ett par månader.

IAF; Jag jobbar som det är deltid på ett företag (Lördag-Söndag) och har fått ett erbjudande från ETT ANNAT företag om att jobba där Måndag-Fredag. Så vitt jag vet får inte en och samma arbetsgivare ge dig schemalagd tid 7 dagar i veckan. Men hur är det om jag frivilligt jobbar 7 dagar i veckan genom att ha två anställningar (en hel och en deltids) på två olika företag? Finns där någon specifik lag som säger att man inte får lov att göra så? Känner nämligen ett par personer som påstår sig ha gjort detta under längre tid och inte haft några problem.

Tack på förhand.
Senast redigerad av paratillpoff 2017-08-29 kl. 15:48.
Citera
2017-08-29, 15:59
Medlem
AX64s avatar
Arbetsgivare kan inte tvinga dig att jobba 7 dagar i veckan men om de erbjuder det och du accepterar så är det inga problem. Däremot får du inte jobba hur många timmar som helst per vecka. Hur många exakt tror jag främst beror på vilken bransch det handlar om, dvs. vilka fackföreningar som reglerar villkoren.
Citera
2017-08-29, 16:01
Medlem
Det är nog inga problem om du har två arbetsgivare . Det finns ju många som har dubbla arbeten och kanske till och med tre . Känner en som jobbar heltid , och bär ut tidningar innan han går till ordinarie arbete , och sedan kör extra som taxiförare på helgerna .
Citera
2017-08-29, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saarijarvi
Känner en som jobbar heltid , och bär ut tidningar innan han går till ordinarie arbete , och sedan kör extra som taxiförare på helgerna .
Hur mycket tjänar personen brutto en vanlig månad?
Citera
2017-08-29, 16:26
Medlem
Biomasss avatar
Lärare och sjukvårdspersonal påstår sig ju arbeta 10 dagar i veckan/750 timmar om dygnet, så det är nog ingen omöjlighet för dig. Frågan är om du orkar hålla det tempot utan att bli utbränd inom en månad.
Citera
2017-08-29, 17:03
Medlem
paratillpoffs avatar
Tack till alla för era svar. Verkar alltså vara grönt ljus! Och angående utbrändheten så tror jag inte det kommer bli några problem. Det är som sagt tillfälligt samt att jag har extremt mycket överskottsenergi och är van vid att jobba hårt och mycket =)
Citera
2017-08-29, 18:03
Medlem
En arbetsgivare måste ge dig 36timmars vila på en vecka = 6 dagar i veckan. Ex går av 20.00 tisdag kväll och börjar 8.00 torsdag.

Men om du själv väljer att arbeta på ett annat ställe den dagen .. inga problem
Citera
2017-08-29, 19:20
Medlem
Arbetsgivare måste förhålla sig till Lagen om Arbetstid och då finns det några ståndpunkter de inte kan tumma på:

1. Övertid: Max 50h/månad
2. Övertid: Max 200h/år
3. Dygnsvila: 11 Timmar

Finns massor: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/

Men du har två arbetsgivare och ATL gäller för varje enskild arbetsgivare.

Jag har gjort likadant och slirat runt på 300-350h/mån i ett års tid. Det är inte hållbart och kommer karva lyckan ur dig.
Citera
2017-08-29, 19:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Arbetsgivare måste förhålla sig till Lagen om Arbetstid och då finns det några ståndpunkter de inte kan tumma på:

1. Övertid: Max 50h/månad
2. Övertid: Max 200h/år
3. Dygnsvila: 11 Timmar

Finns massor: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/

Men du har två arbetsgivare och ATL gäller för varje enskild arbetsgivare.

Jag har gjort likadant och slirat runt på 300-350h/mån i ett års tid. Det är inte hållbart och kommer karva lyckan ur dig.
Det gjorde jag under en massa år, det gick utmärkt.
Citera
2017-08-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det gjorde jag under en massa år, det gick utmärkt.

Då har du bättre psyke än mig. Tyckte livet blev otroligt grått efter ett tag. Jobbar på gör man ju, men det tar ett tag innan jag märkte vad det kostade (På det sociala och i sin tur välmående). Trevligt varje lön dock, nattjobb heltid med allt extra dagtid kan tilläggas.
Citera
2017-08-29, 20:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Då har du bättre psyke än mig. Tyckte livet blev otroligt grått efter ett tag. Jobbar på gör man ju, men det tar ett tag innan jag märkte vad det kostade (På det sociala och i sin tur välmående). Trevligt varje lön dock, nattjobb heltid med allt extra dagtid kan tilläggas.
Det var precis det som var syftet, att göra livet grått och trist.
Citera
2017-08-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det var precis det som var syftet, att göra livet grått och trist.

Du får gärna utveckla denna dystopi!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in