2017-08-29, 15:54
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Oavsett vad ni tycker om DI och dess kommentatorer, ljuger Magnus Dagel?

http://www.di.se/nyheter/magnus-dagel-varningssignaler-att-ta-pa-allvar/

"Bygginvesteringarna stod för halva BNP-tillväxten under andra kvartalet"

Och denna BNP betalas nästan uteslutande med "krediter" som bankerna skapar ur tomma intet? Kan detta verkligen utgöra ett ptoblem på sikt? Nej, för Sveriges ekonomi går som tåget.

Nyproduktionen är ett problem men bostadsbristen är slående. Tack och lov tar kommunerna hand om dyr nyproduktion som vi skattebetalare betalar för att våra asylhjältar skall ha någonstans att bo. Att våra barn inte har råd skiter vi i, viktigast är att berikarna får ordentliga bostäder.
2017-08-29, 16:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Det är väl snarare du som är ute och cyklar.

Enligt min karttjänst, Google/SL, tar det 1h15m att ta sig från den specifika lägenheten i kriminella Botkyrka till Odenplan där jag arbetar. Väldigt få arbetsplatser ligger i TC. Och detta är då om allt flyter på perfekt enligt plan och man hinner med byten som ska göras.

Och även om bilbränder har blivit mindre vanliga det senaste året så talar väl ändå 3 brända bilar om dagen 2015 rimligen för att området är ganska dåligt och farligt.

Ställer mig alltså mycket tveksam till att utvecklingen kan fortsätta som den gjort. Dvs om inte ens jag, som befinner mig i en bra situation "över medel", har en chans att bosätta mig utan att pendla 3 timmar om dagen och dessutom bo i ett råtthål i ett farligt område, då är något fel.

Visserligen så skulle jag i din ålder och förutsättningar letat efter något mindre, centralare längsmed grön linje.
2017-08-29, 17:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Såja flera varningar utdelande och flera som nu riskerar ytterligare åtgärder som längre avstängningar på grund av många varningar. Skärpning!
//Mod
2017-08-29, 18:03
Medlem
http://www.di.se/nyheter/riksbanken-sagas-for-dold-agenda/

Förklaring kring KPI för Sven Bannon och Alphanollan:

Riksbanken ägnar sig åt teater med sorgliga repliker och bedriver penningpolitik endast utifrån ett snävt inflationsmål. Det hävdar Henrik Unell, chefsanalytiker på Nordea.

"Man låtsas som att statistik är viktigt men deras enda mål, som de inte kan säga högt, är att hålla kronan så svag som möjligt”, säger han."

Riksbankens primära mål är att inflationen ska ligga på 2 procent mätt som KPI, men i den mån det går även ”stödja målen för den allmänna ekonomiska politiken i syfte att uppnå en hållbar tillväxt och hög sysselsättning”, som Riksbanken skriver på sin hemsida.

Det senaste protokollet*från Riksbankens penningpolitiska möte visar att direktionen diskuterar en rad saker, bland annat den ekonomiska utvecklingen i Sverige och omvärlden, inflationens utveckling samt den förda penningpolitiken.

”I valet mellan att jaga tiondelar på KPI så måste fokus ligga på interna obalanser och hushållens kredittillväxt eftersom det kommer att avgöra vår ekonomis framtid på sikt. Inflation på 2 procent eller 1,5 procent är fullständigt ovidkommande sett ur det perspektivet”, fortsätter Henrik Unell.

"Och även om det var så, hade det varit värt det? Vi har en enorm överhettning som syns i de finansiella priserna. Man har skruvat på riskpremier så pass mycket att det inte finns några riskpremier längre, och det gäller inte bara Riksbanken.”
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-08-29 kl. 18:10.
2017-08-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
http://www.di.se/nyheter/riksbanken-sagas-for-dold-agenda/

Förklaring kring KPI för Sven Bannon och Alphanollan:

Riksbanken ägnar sig åt teater med sorgliga repliker och bedriver penningpolitik endast utifrån ett snävt inflationsmål. Det hävdar Henrik Unell, chefsanalytiker på Nordea.

"Man låtsas som att statistik är viktigt men deras enda mål, som de inte kan säga högt, är att hålla kronan så svag som möjligt”, säger han."

Riksbankens primära mål är att inflationen ska ligga på 2 procent mätt som KPI, men i den mån det går även ”stödja målen för den allmänna ekonomiska politiken i syfte att uppnå en hållbar tillväxt och hög sysselsättning”, som Riksbanken skriver på sin hemsida.

Det senaste protokollet*från Riksbankens penningpolitiska möte visar att direktionen diskuterar en rad saker, bland annat den ekonomiska utvecklingen i Sverige och omvärlden, inflationens utveckling samt den förda penningpolitiken.

”I valet mellan att jaga tiondelar på KPI så måste fokus ligga på interna obalanser och hushållens kredittillväxt eftersom det kommer att avgöra vår ekonomis framtid på sikt. Inflation på 2 procent eller 1,5 procent är fullständigt ovidkommande sett ur det perspektivet”, fortsätter Henrik Unell.

"Och även om det var så, hade det varit värt det? Vi har en enorm överhettning som syns i de finansiella priserna. Man har skruvat på riskpremier så pass mycket att det inte finns några riskpremier längre, och det gäller inte bara Riksbanken.”

Det roligaste kring detta var att Sven Bannon hävdade att det drevs en massa konspirationsteorier i tråden kring Riksbankens inflationsmätmetoder och resultaten av dessa. Här driver anställda högt upp i Nordens största bank (?) ännu värre konspirationsteorier än vad som förekommit här. Ser fram emot en kommentar från er båda
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2017-08-29 kl. 18:25.
2017-08-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Nej, du ser inte riktigt eftersom du väljer att inte titta. För att du ljuger för dig själv?

"I Botkyrka brinner bilar nästan var tredje dag". Tack för lägenhetstipset, låter jättetrevligt verkligen. Att det dessutom tar ca 1,5h timme in till kontoret i city gör det hela ännu bättre. Det är nästan lika länge som det tar att åka till Örebro. Speciellt kul är det nog på vintern när kollektivtrafiken har sin prime time!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/bilbrander-var-tredje-dag-i-botkyrka?

Du tipsade precis om en av Stockholms mest kriminella områden och säger att du "inte ser vad jag menar" när jag säger att jag bara kan köpa något i ett kriminellt och farligt område
Nu verkar det tvärtom vara just jag som har tittat.
Tullinge är inget kriminellt område. Det är i allt väsentligt ett villaområde.
Det finns några flerfamiljshus och detta var en BR i ett sådant.

Din verklighetsuppfattning är i paritet med att hävda att Äppelviken är ett kriminellt område därför att du sett om problem i Husby.

Och som bortamatchen har påtalat så är restiden till Odenplan från lägenheten 42 minuter. Obegripligt vad du gjort för fel för att få ut 1:15. Din kompetens att knappa in två adresser och få ut en restid verkar inte vara den bästa.
Numera finns en pendeltågsstation vid Odenplan, så att bo efter den pendeltåglinjen är perfekt så länge du har kvar det jobbet. (Lite anmärkningsvärt att du som säger dig jobba vid Odenplan inte har förstått att det finns en pendeltågsstation där).
Pendeltågstiden är 27 min utan byte. Så det är perfekt för att läsa tidning eller vad man nu vill göra.
I de 42 min ingår 13 min promenad. Tar du cykel till stationen kan du antagligen komma ned i 35 min.
Och 35 min kommer man snabbt upp i i Stockholm. Även folk som bor centralt åker på en hel del restid om de måste ta buss och kanske byta buss.

Folk som bara ser problem (och hittar på problem) bör nog inte bo i Stockholm. Bättre då att folk som i stället ser möjligheter bor där.

EDIT------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Haha, ja lite humor bjuds det åtminstone på här. Klart han hittar ett ruckel i ett livsfarligt område med närmare 5000 i avgift. Någon annan panel får avgöra huruvida råtthålen i väggen i innerstan är övervärderade, men den där är det definitivt. Får vi en krasch går den gratis.
Du har ju hävdat att du har bra koll på Stockholm tidigare. Men här verkar du inte ha den minsta lilla koll.
Hur blev detta livsfarligt?
Och varför är detta ett ruckel?
Kan du åta dig att bygga finare BR och sälja till lägre pris då?
Senast redigerad av Alpha101 2017-08-29 kl. 18:41.
2017-08-29, 18:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hahaha

Skriv nu en insändare till Nordea och förklara vilka konspirationsnötter de är och att de genast ska plocka av sig foliehattarna!

Din och Alphas världsbild/verklighetsuppfattning måste hålla på att rämna "as we speak/type".

Vad har Nordea konspirerat om menar du?
2017-08-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad har Nordea konspirerat om menar du?

”Men marknaden vill inte att kronan ska stå i 9 kronor gentemot dollarn eller i 9,7 kronor gentemot euron som den gjorde kring årsskiftet. Förr eller senare måste Riksbanken släppa greppet om kronan, då finns det en risk att den stärks kraftigt och så får vi en deflationsimpuls i stället.”

Från Henrik Unell, chefsanalytiker på Nordea
2017-08-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inflation är inte prisökningar, Sven, och det vet du. Prisökningar är symptom på inflation och dessa prisökningar leder till minskad efterfrågan i ekonomin. Därför kan aldrig riksbanker gjuta energi i ekonomin. Fascinerande att folk är så pass obildade att de däremot tror det. Endast förtroende, en räcka besvärjelser, räcker inte till att förbättra någonting.

Detta var vad du svarade på som du kallade konspiration om Riksbankens inflationssiffror.
2017-08-29, 18:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

”Men marknaden vill inte att kronan ska stå i 9 kronor gentemot dollarn eller i 9,7 kronor gentemot euron som den gjorde kring årsskiftet. Förr eller senare måste Riksbanken släppa greppet om kronan, då finns det en risk att den stärks kraftigt och så får vi en deflationsimpuls i stället.”

Från Henrik Unell, chefsanalytiker på Nordea

Du får nog slå upp ordet konspiration eftersom du inte vet vad det betyder och detta har inget med mitt inlägg att göra.

Citat:
Detta var vad du svarade på som du kallade konspiration om Riksbankens inflationssiffror.

Mertillen har länge kört med sina konspirationsteorier som går ut på att alla parter är med på en stor konspiration märklig konspiration, det liknar inte mycket av det Nordea nu har sagt. Du verkar inte riktigt hänga med.
2017-08-29, 18:56
Medlem
Citat:
Här, Alpha. Något för dig. Läs vad han skriver och tänk sedan efter hur orimligt det är när du påstår att reallönerna ökar för de gör det då inte i Stockholm iallafall. BNP/capita kan heller inte ha ökat för isåfall hade Pangon90 inte beklagat sig över sin relativa fattigdom.
Lönerna har ökat mer än KPI. Och då har reallöner ökat, och folk kan konsumera mer för lönen. Det är hårda fakta.
(Och jag skulle inte bli förvånad om det gäller i högre utsträckning i Stockholm).

Att Pangon90 jämrar sig säger inget annat än att hen har dålig verklighetsuppfattning och orealistiska förväntningar.
Flera forum på Flashback är fö fullt med folk som inte förstått att de borde fundera över hur det skall kunna leverera mer för att få det bättre. I stället jämrar de sig över att de inte får tillräckligt av andra.

Citat:
Du ser också varför Stockholm pga kreditgivningen mår dåligt av växtvärk. Bostadspriserna är för höga för att all märkvärdig expertis ska ha råd att flytta hit. Boendekvaliteten är för dålig och risken att belåna sig stort för hög.
Nej, var skulle jag se det.
Med rådande trend är detta fullt begripligt.
BNP skapas i större utsträckning i kontoren i storstäderna. Klart att folk kan och vill betala mer för att bo där då.
Sedan är inte boendekvaliteten låg. Väldigt många spenderar massor på att modernisera sina bostäder. (Och det bidrar till högre priser. Hantverkare är ju inte precis gratis i drift).
2017-08-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du får nog slå upp ordet konspiration eftersom du inte vet vad det betyder och detta har inget med mitt inlägg att göra.

Mertillen har länge kört med sina konspirationsteorier som går ut på att alla parter är med på en stor konspiration märklig konspiration, det liknar inte mycket av det Nordea nu har sagt. Du verkar inte riktigt hänga med.

Han skriver ju rakt upp och ner att inflationssiffrorna är fejkade. Alla på bolånemarknaden använder sig av siffrorna, som Nordea nu menar är humbug, när de förutspår vad Riksbanken ska göra härnäst. Så alla deltar ju i konspirationen och charaderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in