2017-08-28, 23:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag gillar inte Uppsala jag trivs bra på Södermalm. Över fyra mille för att dväljas vid Skurubron granne med Värmdöleden som sällskap. Ja du det låter verkligen som en lysande affär.
Ingen triv i lgh i Nacka. Dom som trivs har hus eller möjligen radhus. Resten är förpassade dit pga bostadsbristen. Möjligen Henriksdal / Sickla men längre ut än så är det ju loservarning på.

Du har väldigt starka åsikter om vad andra gillar eller ogillar, tagga ner lite så mår du bättre. Hälsa afghanerna på medborgarplatsen förresten. Ni vänsterflummare gillar ju sånt.
2017-08-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Nej men titta, jag lyckades få dig upprörd, träffades en nerv eller varför uppvisar du plötsligt mänsklighet?
Det som kan noteras är att du blev svarslös. Du kan inte peka på vad problemet är med att ha 10% belåning.

Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Hur många tror du diskuterar riskerna med folk som har 30% belåningsgrad?

Riskerna ligger på en annan del av spelplanen, det utgår jag från att du förstår?
Var satte du någon gräns? Kan du länka det och peka ut vilken mening i inlägget.

Eller förstår du inte vad du själv skriver?
Och det är det återkommande problem med er bubbelpratare. Ni har inte klart för er vad ni uttalar er om. När man synar på detaljer så blir det tomt. (Finns väl några få som klarar att svara. Och så finns det sådana som verkar vara rent dementa).
2017-08-29, 00:14
Medlem
Centauris avatar
Priserna kommer att sjunka. Det byggs något enormt och med amorteringskrav, ökad insats jämfört med för några år sedan och skuldkvotstak så kommer det bara att sjunka än mer.
2017-08-29, 00:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Priserna kommer att sjunka. Det byggs något enormt och med amorteringskrav, ökad insats jämfört med för några år sedan och skuldkvotstak så kommer det bara att sjunka än mer.

Tror du byggandet fortsätter i samma takt om priserna skulle sjunka?

Amorteringskravet infördes för rätt länge sedan nu och inte sjönk priserna för de, tvärtom steg de som jag hade förutspått.
2017-08-29, 01:03
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror du byggandet fortsätter i samma takt om priserna skulle sjunka?

Amorteringskravet infördes för rätt länge sedan nu och inte sjönk priserna för de, tvärtom steg de som jag hade förutspått.

Nej, det har du rätt i.

Jag tror att det är en sammanlagd effekt av åtgärderna som införts de senaste åren.
2017-08-29, 01:12
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Med den inkomsten du angav får du låna ca 2 MSEK. Sedan beror det på hur mycket kontantinsats du kan hala upp.
Tänker vi oss att du ligger på precis minimum så kan du köpa något för 2.36 MSEK.

Här har du en 4:a på https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-tullinge-botkyrka-kommun-manstorpsvagen-3-12136016

Eller en 2:a på 58 kvm https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-nacka-nacka-kommun-edinsvagen-6-12250415

Jag ser inte riktigt att det du påstår stämmer.

Unga får starta i periferin och spara sig inåt. Inget problem för någon att köpa sig en mindre BR i Nynäshamn eller Norrtälje.

Nej, du ser inte riktigt eftersom du väljer att inte titta. För att du ljuger för dig själv?

"I Botkyrka brinner bilar nästan var tredje dag". Tack för lägenhetstipset, låter jättetrevligt verkligen. Att det dessutom tar ca 1,5h timme in till kontoret i city gör det hela ännu bättre. Det är nästan lika länge som det tar att åka till Örebro. Speciellt kul är det nog på vintern när kollektivtrafiken har sin prime time!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/bilbrander-var-tredje-dag-i-botkyrka?

Du tipsade precis om en av Stockholms mest kriminella områden och säger att du "inte ser vad jag menar" när jag säger att jag bara kan köpa något i ett kriminellt och farligt område
2017-08-29, 03:04
Medlem
Trillskes avatar
Haha, ja lite humor bjuds det åtminstone på här. Klart han hittar ett ruckel i ett livsfarligt område med närmare 5000 i avgift. Någon annan panel får avgöra huruvida råtthålen i väggen i innerstan är övervärderade, men den där är det definitivt. Får vi en krasch går den gratis.
2017-08-29, 04:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Hej

Jag är en driven man i mina bästa år som har fast anställning med bra lön, en bit över Sveriges medel som jag förstår det (33 500 sek). Högre lön än de flesta. Medelinkomsten i riket är 2017 ca 24 000 dvs en bra bit under.

När jag tittar på vad jag kan köpa för bostad i Stockholmsregionen blir jag näst intill skrämd. Trots min väldigt gynnsamma situation kan jag i princip bara köpa minimala bostäder i farliga, kriminella områden där gäng styr och bilar tänds eld på. Alternativt pyttesmå rumslägenheter på 15-20 kvadratmeter i ex. hammarbyhöjden eller bromma för 2 msek.

Jag har otroligt svårt att se hur detta ska kunna eskalera vidare. Dvs. vem i hela friden är tänkt att "driva på" marknaden härifrån? Jag kommer knappt ens IN i marknaden i rådande situation. Korrigering måste ske.

Här, Alpha. Något för dig. Läs vad han skriver och tänk sedan efter hur orimligt det är när du påstår att reallönerna ökar för de gör det då inte i Stockholm iallafall. BNP/capita kan heller inte ha ökat för isåfall hade Pangon90 inte beklagat sig över sin relativa fattigdom.

Du ser också varför Stockholm pga kreditgivningen mår dåligt av växtvärk. Bostadspriserna är för höga för att all märkvärdig expertis ska ha råd att flytta hit. Boendekvaliteten är för dålig och risken att belåna sig stort för hög.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-29 kl. 04:29.
2017-08-29, 05:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej det var det inte alls. Du är bara för trög.´'Om man sparat pengar kan man åka på semester'. ha ha Ja visst men det är inte vad som står. Men det är bra att du har klargjort det för alla. Om man sparar pengar kan man använda dom till att åka på semester. Mycket klartänkt av dig.
Du missade den lilla biten om att låna upp på huset. Det är nog bara du som kan se det som ett sparande.Ja och så Alpha förstås.

Ja inflation i bostadpriser är inget "sparande". Sparande är att skjuta upp konsumtion och det är INTE vad svenskarna sysslat med de senaste 7 decennierna.

Obegripligt med de ökande bopriserna. En annan vill gärna hyra och helst ha en fot i annat land. Vitryssland vore väl bättre än Sverige. Kan tänka mig att ungdomar inte tänker så. De tänker nog mest på en gladlynt urban livsstil och att göra klipp på vägen. Andra eftertänksamma börjar nog vrida sig på gymnasiet.
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-29 kl. 05:46.
2017-08-29, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det som kan noteras är att du blev svarslös. Du kan inte peka på vad problemet är med att ha 10% belåning.

Var satte du någon gräns? Kan du länka det och peka ut vilken mening i inlägget.

Eller förstår du inte vad du själv skriver?
Och det är det återkommande problem med er bubbelpratare. Ni har inte klart för er vad ni uttalar er om. När man synar på detaljer så blir det tomt. (Finns väl några få som klarar att svara. Och så finns det sådana som verkar vara rent dementa).

Det är väl inget problem med att ha 10% belåning? Det jag vänder mig mot är sättet att tänka på där bostaden är en "bankomat"

Sedan är det väl så att de med 10%, eller rentav 50% knappast är de mest räntekänsliga.

Men det som verkar vara väldigt svårt att förstå är att även den som är obelånad kan bidra till nedgång, om han/hon tvinga sälja av andra skäl vid vikande marknad.
2017-08-29, 08:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Nej, du ser inte riktigt eftersom du väljer att inte titta. För att du ljuger för dig själv?

"I Botkyrka brinner bilar nästan var tredje dag". Tack för lägenhetstipset, låter jättetrevligt verkligen. Att det dessutom tar ca 1,5h timme in till kontoret i city gör det hela ännu bättre. Det är nästan lika länge som det tar att åka till Örebro. Speciellt kul är det nog på vintern när kollektivtrafiken har sin prime time!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/bilbrander-var-tredje-dag-i-botkyrka?

Du tipsade precis om en av Stockholms mest kriminella områden och säger att du "inte ser vad jag menar" när jag säger att jag bara kan köpa något i ett kriminellt och farligt område

Du är allt ute och cyklar. Botkyrka är stort. Det finns både bra och dåliga områden där. Det finns bland annat stora villaområden i krokarna. Du kanske inte vill bo i betong klossarna vid sjukhuset med denna lägenhet ligger i en bättre del. Resväg till TC 40 min.

Samma sak gäller nacka och Ektorp är helt ok. Nästan lite sömnigt. Buss från Ektorp till slussen tar 15-20 min. Du tar dig lätt in till TC på under en timme. Eventuellt tar det något längre tid, ca 40 min med byten nu när de bygger om slussen men annars bör det gå på 30.

Artikeln är för övrigt 2 år gammal. Flugan med bilbränder har gått över.
Senast redigerad av Bortamatchen 2017-08-29 kl. 08:31.
2017-08-29, 08:44
Medlem
Decentralizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Har inte kontantinsatsen varit på 15% av bostadens totala värde ganska länge?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in