2017-08-28, 15:55
  #9889
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Men vet du VARFÖR hon "valde" denna relation?
Valde hon det helt frivilligt?
Eller blev hon hotad med våld mot sig och/eller sina närmaste?
Han hade ju redan lindrigt kommit undan med ordentligt grov misshandel ett par gånger. Varav ett resulterade i dödsfall. Han kan mycket väl gjort mer än han blivit dömd för.

Han borde för längesedan varit inlåst.


Ja, det finns uppgifter om att han hotade vänner och släktingar, och att Lotta var livrädd för deras säkerhet. Det sägs även i den radiopod jag länkade till i förra inlägget.
Nej, några misshandelsfall är långt ifrån vad han har i sitt register. Fallet Lotta togs även upp av regeringen och ett svar finns att läsa av Morgan Johansson angående dödligt våld i nära relationer.
Lex Lotta är ett känt begrepp och insamlingar kommer att ge ett kvinnohus bland annat. Lottas fall kommer inte att glömmas utan fortgå tills man inser allvaret med män som dödar ca 20 kvinnor per år.

I ämnet här vill man skuldbelägga kvinnorna och inte gärningsmännen vilket tyder på en brist i intelligensen. Det är bara enskilda åsikter som inte har större gehör inom vare sig regering eller rättsväsendet. Det ska man komma ihåg då det gäller åsikter att dom är bara enskilda och har ingen som helst påverkan på systemet.
Citera
2017-08-28, 16:25
  #9890
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja, det finns uppgifter om att han hotade vänner och släktingar, och att Lotta var livrädd för deras säkerhet. Det sägs även i den radiopod jag länkade till i förra inlägget.
Nej, några misshandelsfall är långt ifrån vad han har i sitt register. Fallet Lotta togs även upp av regeringen och ett svar finns att läsa av Morgan Johansson angående dödligt våld i nära relationer.
Lex Lotta är ett känt begrepp och insamlingar kommer att ge ett kvinnohus bland annat. Lottas fall kommer inte att glömmas utan fortgå tills man inser allvaret med män som dödar ca 20 kvinnor per år.

I ämnet här vill man skuldbelägga kvinnorna och inte gärningsmännen vilket tyder på en brist i intelligensen. Det är bara enskilda åsikter som inte har större gehör inom vare sig regering eller rättsväsendet. Det ska man komma ihåg då det gäller åsikter att dom är bara enskilda och har ingen som helst påverkan på systemet.

Har det kommit en lag utifrån detta fallet, eller är lex Lotta ett populistiskt snömosbegrepp som inte kommer att förändra något alls?
Citera
2017-08-28, 16:40
  #9891
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har det kommit en lag utifrån detta fallet, eller är lex Lotta ett populistiskt snömosbegrepp som inte kommer att förändra något alls?

Tyvärr hoppas jag att det blir som du säger endast ett populistiskt snömosbegrepp och stannar där.

Samhället - polisen, kvinnojour, målsägarbiträde eller andra kunde knappast ha gjort mer för Lotta än allt man redan erbjöd henne med polisanmälan, polisen kom hem till henne, efterlysning av Martin - där hon visste var han var men höll tyst, vägrade larm, erbjudande om kvinnoboende (med hunden) och målsägarbiträde etc.
Hon vägrade, ljög om att de inte längre träffades och tog tillbaka allt hon sagt om misshandel - vad sjutton ska samhället då mer kunna göra?

Efter Lotta har ytterligare ett 20-tal kvinnor dödats i nära relationer - men det är väldigt tyst om dessa. Antagligen för att de inte hade så media-sugna vänner och anhöriga. Många nekades från början kontaktförbud och kanske egentligen hamnade mycket mer mellan stolarna med trassel med boende och barn än vad Lotta gjorde. Men just i Lottas fall fick hon faktiskt erbjudande om väldigt mycket hjälp som hon inte ville ha.
Så en "lex Lotta" är i mitt tycke helt obegriplig.

Man har populistiskt lagt ett förslag om lex Lotta i mars 2017 - utan att riktigt kunna precisera vad det skulle innebära.
Bl a en del text om möjlighet till fotboja på någon man begärt kontaktförbud mot. Kanske en bra idé - men absolut inget som hade med Lotta-Martin fallet att göra eftersom hon aldrig ville ha något kontaktförbud.
Det är tråkigt när masmedia lyckas forcera fram kostsamma slag i luften hos beslutsfattare som vill bli omvalda.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/en-lex-lotta-_H411947
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-28 kl. 17:10.
Citera
2017-08-28, 17:01
  #9892
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Slog han inte ihjäl en oskyldig kille, samt gjorde en oskyldig spärrvakt till grönsak för livet?

Jo, stämmer bra det. Han skiljer inte på kleti och pleti.
Citera
2017-08-28, 17:21
  #9893
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Slog han inte ihjäl en oskyldig kille, samt gjorde en oskyldig spärrvakt till grönsak för livet?

För 13 år sedan (2004) slog och hoppade Martin på huvudet på en vilt främmande kille - 30-årige Niklas som han träffade mitt i natten när Martin var ute med några andra, Martin var 21 år gammal. Niklas fick mycket svåra skador och avled efter några månader på sjukhus. Martin dömdes till 8 års fängelse för grov misshandel.
Därtill misshandlade Martin och en kompis en spärrvakt - Martin var 19 år och hoppade på spärrvaktens huvud så att denne bl a förlorade synen på ett öga. Ovanpå detta har Martin flertal domar på sig för misshandel av lindrig till normalgradsart framförallt riktat mot kvinnor som han varit tillsammans med liksom kvinnofridskränkning av dessa. Dessutom narkotikadomar.

Han har inte, före mordet på Lotta, dömts för något grovt våldsbrott sedan 21 års ålder, han fyllde nyligen 34 år, född 1983. Att han inte rättsligt varit inblandad i några grova våldsbrott på över ett decennium och inte upprepat sina grova ungdomsförsyndelser, fanns med i rättens diskussion om varför han inte dömdes till livstidstraff. Man skiljer tydligen mycket på lindriga/normalgrads våldsbrott och grova våldsbrott.
Citera
2017-08-28, 19:37
  #9894
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har det kommit en lag utifrån detta fallet, eller är lex Lotta ett populistiskt snömosbegrepp som inte kommer att förändra något alls?


Nej, det är ingen lag utan ett brett begrepp som tagit sig ända upp till riksdagen.

En lex Lotta
Skriftlig fråga 2016/17:947



Citat:
Under våren 2016 misshandlades en kvinna i Bromma så pass allvarligt att hon senare avled av sina skador. Liberalerna krävde då en haverikommission som skulle granska rättsväsendets hantering. Både polisen och Åklagarmyndigheten hade känt till ärendet och inte minst att sambon i detta förhållande hade en lång kriminell historik.

Svar Morgan Johansson.
Citat:
Regeringen ser positivt på förslaget att införa en lex Lotta-lagstiftning.

Dödsfallsutredningar enligt lagen (2007:606) om utredningar avseende vissa dödsfall är ett viktigt redskap i arbetet för att förbättra samhällets stöd och skyddet för dem som är mest utsatta, framförallt kvinnor och barn. Mot bakgrund av signaler om att verksamheten inte har fungerat som det var tänkt ser vi nu över vilka lagändringar som behövs för att göra utredningsverksamheten mer effektiv och ändamålsenlig. Socialstyrelsen har vidare redan inlett ett samarbete med olika myndigheter som på olika sätt ska delta i utredningarna för att effektivisera och fördjupa dessa.

Sammanfattningsvis pågår ett omfattande arbete både i Regeringskansliet och hos myndigheterna för att förhindra att liknande tragiska händelser inträffar.

Stockholm den 7 mars 2017


Morgan Johansson
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/en-lex-lotta-_H411947

Var det något mer du undrade över gällande Lex Lotta? Eller något annat uppenbart problematiskt gällande dödligt våld i nära relation som absolut inte är något snömosbegrepp?
Du kanske ska befinna dig i verkligheten istället så du inte missar vad fallet Lotta har handlat om.
__________________
Senast redigerad av Moosky 2017-08-28 kl. 19:43.
Citera
2017-08-28, 19:44
  #9895
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, det är ingen lag utan ett brett begrepp som tagit sig ända upp till riksdagen.

En lex Lotta
Skriftlig fråga 2016/17:947





Svar Morgan Johansson.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/en-lex-lotta-_H411947

Var det något mer du undrade över gällande Lex Lotta? Eller något annat uppenbart problematiskt gällande dödligt våld i nära relation som absolut inte är något snömosbegrepp?
Du kanske ska befinna dig i verkligheten istället så du inte missar vad fallet Lotta har handlat om.

Nu är du ju pinsam för det är du som inte befinner dig riktigt i verkligheten.

Varför använder man ordet lex som är latin för lag/regel? Det är en väldigt precis betydelse som är avsevärt snävare än "kända begrepp". Man efterfrågar en lagstiftning, som då skulle utgöra en "lex Lotta" men i dagsläget kan man inte hänvisa till att man ska göra si eller så och hänvisa till "ett känt begrepp lex Lotta".
Latin är också ett "dött" språk och därmed ändras inte betydelsen av ord på samma sätt som ord kan göra i språk som används i vardagligt tal.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-28 kl. 19:53.
Citera
2017-08-28, 19:53
  #9896
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För 13 år sedan (2004) slog och hoppade Martin på huvudet på en vilt främmande kille - 30-årige Niklas som han träffade mitt i natten när Martin var ute med några andra, Martin var 21 år gammal. Niklas fick mycket svåra skador och avled efter några månader på sjukhus. Martin dömdes till 8 års fängelse för grov misshandel.
Därtill misshandlade Martin och en kompis en spärrvakt - Martin var 19 år och hoppade på spärrvaktens huvud så att denne bl a förlorade synen på ett öga. Ovanpå detta har Martin flertal domar på sig för misshandel av lindrig till normalgradsart framförallt riktat mot kvinnor som han varit tillsammans med liksom kvinnofridskränkning av dessa. Dessutom narkotikadomar.

Han har inte, före mordet på Lotta, dömts för något grovt våldsbrott sedan 21 års ålder, han fyllde nyligen 34 år, född 1983. Att han inte rättsligt varit inblandad i några grova våldsbrott på över ett decennium och inte upprepat sina grova ungdomsförsyndelser, fanns med i rättens diskussion om varför han inte dömdes till livstidstraff. Man skiljer tydligen mycket på lindriga/normalgrads våldsbrott och grova våldsbrott.

Har inte dömts för något grovt våldsbrott sedan 21 års ålder...
Inte rättsligt varit inblandad i några grova våldsbrott på över ett decennium...
Normalgrads våldsbrott...

Det är svårt att formulera sig kring sån här information. Vanligt folk häpnar över individen som begår oprovocerat grovt vålsbrott och över den påföljd de som lagförs får, samt att man efter ett grovt våldsbrott, om det har gått tid sedan första gången, bedöms mildare nästa.
Citera
2017-08-28, 20:02
  #9897
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu är du ju pinsam för det är du som inte befinner dig riktigt i verkligheten.

Varför använder man ordet lex som är latin för lag/regel? Det är en väldigt precis betydelse som är avsevärt snävare än "kända begrepp". Man efterfrågar en lagstiftning, som då skulle utgöra en "lex Lotta" men i dagsläget kan man inte hänvisa till att man ska göra si eller så och hänvisa till "ett känt begrepp lex Lotta".
Latin är också ett "dött" språk och därmed ändras inte betydelsen av ord på samma sätt som ord kan göra i språk som används i vardagligt tal.

S-E Alhem tycker också att en Lex Lotta vore att "slå in öppna dörrar"....

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6641648
Citera
2017-08-28, 20:10
  #9898
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Har inte dömts för något grovt våldsbrott sedan 21 års ålder...
Inte rättsligt varit inblandad i några grova våldsbrott på över ett decennium...
Normalgrads våldsbrott...

Det är svårt att formulera sig kring sån här information. Vanligt folk häpnar över individen som begår oprovocerat grovt vålsbrott och över den påföljd de som lagförs får, samt att man efter ett grovt våldsbrott, om det har gått tid sedan första gången, bedöms mildare nästa.

Jag läste också dessa faktauppgifter med viss förvåning, fr a att man gjorde så stor skillnad på våldsbrott av "lindrig/normalgrad" och "grova" i återfallshänseende.

Dock skulle jag gissa att Martins unga ålder spelade in. Han var 19 resp 21 år när de grova våldsbrotten begicks, inte mer. Efter fyllda 21(-22) dvs fullt straffbar har han inte dömts för fler grova våldsbrott. På något sätt ser vårt rättsväsen väldigt annorlunda på saker någon gjort i unga år jämnfört med vid 33 års ålder.
Citera
2017-08-28, 20:33
  #9899
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Har inte dömts för något grovt våldsbrott sedan 21 års ålder...
Inte rättsligt varit inblandad i några grova våldsbrott på över ett decennium...
Normalgrads våldsbrott...



Vad fan pratar du om?

Citat:
Hans register börjar 1998 och därifrån har han bland annat 10 misshandel plus 2 grova misshandel, och en ringa misshandel. Det blir 13 fall av misshandel. En kille avled.
Han har olaga hot, narkotikabrott och dopingbrott. Skadegörelse, häleri, hot mot tjänsteman. Försök till utpressning, utpressning och övergrepp i rättssak. Grov kvinnofridskränkning. 2011 utfärdas det kontaktförbud och det gäller en man. Villkorligt frigiven 2015 i okt.
Han förverkade sin villkorliga prövotid då han misshandlade A och dödsmisshandlade Lotta.

Domslut
1998 Misshandel
1999 Misshandel, häleri.
2000 Misshandel
2001 Misshandel och grov misshandel, häleri
2002 Våld mot tjänsteman
2004 Misshandel..osv
2005 till 8 års fängelse. Grov misshandel , misshandel, olaga hot.. osv
2011 Misshandel vid 3 tillfällen och ringa misshandel osv.
2012 Misshandel, olaga hot..osv. Samma år misshandel igen
2013 Misshandel, olaga hot ..osv.
2014 Misshandel, grov fridskränkning, olaga hot, utpressning, försök till utpressning. Övergrepp i rättssak, narkotikabrott

2016
1. Mord,
2. Misshandel, (2 tillfällen)
3. Grov fridskränkning,
4. Olaga hot, (2 tillfällen)
5. Förtal,
6. Skadegörelse,
7. Narkotikabrott, ringa brott, (2 tillfällen)
8. Dopningsbrott, ringa brott,

9. Dopningsbrott, ringa brott,



Jag har räknat alla misshandelsfall han begått och det återfinns i tråden. Alltså hans belastningsregister, så ska du ljuga, så lär du få göra det bättre än så här ditt troll.

Belastningsregister innan senaste mord och misshandel.
https://minfil.org/W4H2o9b9bd/Solna_TR_B_4328-16_Aktbil_7.pdf
__________________
Senast redigerad av Moosky 2017-08-28 kl. 21:00.
Citera
2017-08-28, 21:25
  #9900
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag läste också dessa faktauppgifter med viss förvåning, fr a att man gjorde så stor skillnad på våldsbrott av "lindrig/normalgrad" och "grova" i återfallshänseende.

Dock skulle jag gissa att Martins unga ålder spelade in. Han var 19 resp 21 år när de grova våldsbrotten begicks, inte mer. Efter fyllda 21(-22) dvs fullt straffbar har han inte dömts för fler grova våldsbrott. På något sätt ser vårt rättsväsen väldigt annorlunda på saker någon gjort i unga år jämnfört med vid 33 års ålder.

Alldeles säkert var det hans unga ålder som spelade in vid domen av det första grova våldsbrottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad fan pratar du om?

Jag har räknat alla misshandelsfall han begått och det återfinns i tråden. Alltså hans belastningsregister, så ska du ljuga, så lär du få göra det bättre än så här ditt troll.

Belastningsregister innan senaste mord och misshandel.
https://minfil.org/W4H2o9b9bd/Solna_TR_B_4328-16_Aktbil_7.pdf


Du läser utan att vilja förstå vad postare skriver. Vi skrev om grovt våldsbrott och uttryckte viss förvåning över uppdelning av våldsbrott.

Jag har hittills endast uttryckt att individer själva tar ansvar för sitt eget umgänge. Det är ingen motsättning till min syn på hur gärningsmän bör dömas, den saken har jag inte ens kommenterat än. Dock har jag antytt det, men det gick dig förbi.

Du mår ju inte bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in