2017-08-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det här är en mycket intressant uppgift, frågan är om KB hade kvar den här vita Nissan Micra sommaren -92? eller om hon hade skaffat en ny röd bil, den som VelePetter skrev om igår men som ännu inte är 100% bekräftad?

Det kan ju vara så att både uppgiften om den vita Nissan Micra och den röda bilen stämmer och då är den stora frågan: NÄR bytte KB bil? var det före den 13:e juni -92 eller senare?

Kan du trunhem försöka få fram mer information om den här vita Nissan Micra som KB ska ha ägt?

micra tredje gången gillt...
Citera
2017-08-28, 00:36
Medlem
mb20guys avatar
Alltså jag fattar inte riktigt i radiodokumentären säger polisen att kvinnan som hörde Helena skrika i första förhöret sa att hon inte hade hört något men senare kom hon med vittnesmålet
http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf.

Detta vittnesmål var ju endast en vecka efter försvinnandet. Det måste ju ha varit så att hon typ var rädd för att berätta först men sedan insåg vikten av att hon berättade eller? Jag tycker iallafall hennes vittnesmål låter väldigt trovärdigt framförallt eftersom hon hört Helena skrika på sin hund och poängterar att hon är helt säker på att det var hennes röst.

Tycker absolut inte det finns någon anledning att misstro henne bara för att hon först inte berättade något.
Citera
2017-08-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Alltså jag fattar inte riktigt i radiodokumentären säger polisen att kvinnan som hörde Helena skrika i första förhöret sa att hon inte hade hört något men senare kom hon med vittnesmålet
http://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/5c3921f8-85fa-4db9-aa0c-27219ff485fc.pdf.

Detta vittnesmål var ju endast en vecka efter försvinnandet. Det måste ju ha varit så att hon typ var rädd för att berätta först men sedan insåg vikten av att hon berättade eller? Jag tycker iallafall hennes vittnesmål låter väldigt trovärdigt framförallt eftersom hon hört Helena skrika på sin hund och poängterar att hon är helt säker på att det var hennes röst.

Tycker absolut inte det finns någon anledning att misstro henne bara för att hon först inte berättade något.
Det man kan misstro är väl om hon verkligen hört exakt det hon säger sig ha hört. Risken är att hon försökt få det hon hörde till att stämma för att vara så behjälplig som möjligt. Tex så säger hon att hon hörde två mansröster och att HA säger "så får ni inte göra". Kanske var det en mansröst som ändrade tonläge och kanske sa HA "så får du inte göra" men "hanna" trodde då sig hört "ni" som en slutsats av de två män som hon säger sig höra. Små små detaljer som kan vara avgörande för vad man söker efter...
Senast redigerad av divadnil 2017-08-28 kl. 01:07.
Citera
2017-08-28, 01:54
Medlem
Donnabella6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
OM Pilot KM är även GM - SÅ ÄR DET DAX ALLA SOM "HÅLLT" HONOM BAKOM RYGGEN - Att prata med polisen nu !!- tänk konsekvensen om allt kommer fram. Linda, systrar mfl OM - det är KM.

Ja och det fucking pronto!
Jag säger det igen är det INGEN som tänker på Helenas föräldrar??
Det är så konstigt denna tystnad i tråden,och det är fördjävligt!
Jag lider med Helenas föräldrar,ingen verkar bry sig,varken polisen el dom som vet nåt.
Man skäms å deras vägnar!!!
Citera
2017-08-28, 02:44
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Att hon glömt plånboken men inte väskan låter ju helkonstigt. Varför i hela friden har hon plockat fram den i första skedet? För att betala Pernilla-eller någon annan i sällskapet-som hon var skyldig? Tjejer brukar väl, mej veterligt, inte ha sin börs i byxfickan. Eller kan hon ha haft det och den försmädligt ramlat ur? Alternativet är annars-vilket jag varit inne på några gånger-att "någon" helt fräckt tagit den ur hennes väska och gömt den. Fast det förutsätter naturligtvis att denne någon-redan i detta skede-skulle ha haft en väldigt god anledning. Vilket jag erkänner kan verka aningen långsökt. Och den hittades väl senare av Pernilla, om jag inte missminner mig?

(vet att jag alltid tjatar om detaljer vilket kan verka störande. men i min kanske lite egensinniga värld måste man, låt vara med en tjugofem års distans-och allt vad det innebär i svårighetsgrad-på ett förklarligt sätt kunna eliminera alla dom saker som senare-med ett eventuellt facit i hand-får anses som oväsentliga. vissa går rakt på problemen medans jag ofta tar omvägar. allt för att i min egen-låt vara halvmossiga-skalle på ett tillfredstälande vis kunna avgöra andra, och mer väsentliga, uppgifters bärkraft.)

Nog om detta. En annan sak som stör mig är intervjun med Pilot. Kan personen verkligen ha varit så förbannad korkad att vederbörande tagit upp sin DÅVARANDE (tråd-)frånvaro själv? Låter ju helt galet. Så länge spekulationerna fortsatt i samma fotspår som tidigare så borde väl han ha varit nöjd med det?

(drar en suck där han sitter framför sin dator)

"Yes, fortsatt fokus på PR, BW och PU. Passar mig alldeles utmärkt!"

Dessutom garnerar vederbörande anrättningen med det lilla faktum att han varit sjukskriven nästföljande vecka. Något som någon annan redan då uppmärksammat men kanske inte riktigt våga sätta i samband med försvinnandet. Nej, det enda som verkar rimligt är att Pernilla ställt ett par ledande frågor;

"Du har visst aldrig varit omnämnd på Flashback vad vi kan se. Hur ser du på det?"

och,

"Enligt polisens uppgifter så var du sjukskriven veckan efter försvinnandet. Stämmer det?"

Vilket sammantaget leder till vad vi nu har fått veta. Men då, om Pernilla helt kallt dementerar alla nya potentiella "piloter" som dyker upp tills rätt person namnges, då har råttfällan slagit igen med dunder och brak. Då har hon inte bara en, men ett helt jävla dussin, rävar bakom sitt öra.

Bra point i detta inlägg. Men återigen, det här med plånboken, väskan hade hon med sig, Leif GW talar ju om i Veckans brott att hon hade "en ryggsäcksliknande väska" som hittades plus ringarna som han antog ramlat ur väskan, eftersom hon förmodligen, "tagit av sig dom under kvällen för att fingrarna har en tendens att svullna efter en sen festkväll". Så hon hade alltså sin väska, som även hittades. Varför allmänheten inte fått veta detta, utan bara att skor och ringar hittats tycker jag är märkligt? Inte ens programledaren visste om väskan(se filmklippet för detaljer). Frågan är då; När upptäckte hon att hon glömt plånboken? Var hon redan inne på Stadt? Eller var hon i bilen på väg dit? Återigen, inträdesavgift? Då borde hon väl märkt att hon saknade plånboken eller var det gratis att gå in? Det vet väl Ni som var där då. Någon gav henne pengar att ringa, det vet vi. Denna någon kanske även betalade inträde och bjöd henne på dricka? Det är något med den där plånboken som inte stämmer alltså.
Citera
2017-08-28, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy

Det är första gången jag hör att Helena skulle ha skrikit på sin hund. Säker på att du inte har förväxlat något?
Det stod något i ett sentida reprtage med Ulrika om att hunden borde ha hört om Helena hade skrikit (eller något åt det hållet stod det) och att hunden var väldigt olycklig och orolig efteråt och saknade Helena väldigt mycket.
Citera
2017-08-28, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Bra point i detta inlägg. Men återigen, det här med plånboken, väskan hade hon med sig, Leif GW talar ju om i Veckans brott att hon hade "en ryggsäcksliknande väska" som hittades plus ringarna som han antog ramlat ur väskan, eftersom hon förmodligen, "tagit av sig dom under kvällen för att fingrarna har en tendens att svullna efter en sen festkväll". Så hon hade alltså sin väska, som även hittades. Varför allmänheten inte fått veta detta, utan bara att skor och ringar hittats tycker jag är märkligt? Inte ens programledaren visste om väskan(se filmklippet för detaljer). Frågan är då; När upptäckte hon att hon glömt plånboken? Var hon redan inne på Stadt? Eller var hon i bilen på väg dit? Återigen, inträdesavgift? Då borde hon väl märkt att hon saknade plånboken eller var det gratis att gå in? Det vet väl Ni som var där då. Någon gav henne pengar att ringa, det vet vi. Denna någon kanske även betalade inträde och bjöd henne på dricka? Det är något med den där plånboken som inte stämmer alltså.
Men ryggsäcken har väl aldrig hittats? (Min fetning.)
Senast redigerad av cleolin 2017-08-28 kl. 06:19. Anledning: Stavfel
Citera
2017-08-28, 06:07
Medlem
Om man vill vara lite konspiratorisk.det var en ny användare som skrev att HA skulle finnas i en brunn vid timmersdalakorset, kan detta vara en panikåtgärd för att denne vet att HA finns i GM s trädgård/garage? En konstig grej hände i lördags.. jag skrev 2 inlägg som kommenterades av divadnil. Dessa två inlägg verkar vara borttagna. Jag vet att dessa båda handlade om prinsezzan. Jag hann inte ens se vad divadnil svarade.. jag har inte fått någon varning eller något heller?!?!
Citera
2017-08-28, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Om jag minns rätt så fanns det en sådan vanlig mynttelefon under 90-talet, som hängde strax till höger om garderoben. Har för mig att någon annan har skrivit detta i tråden med.

Okej, ja då var det ju inte riktigt lika intressant som om piloten hade behövt känna någon för att hjälpa.
Citera
2017-08-28, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harley70
Om man vill vara lite konspiratorisk.det var en ny användare som skrev att HA skulle finnas i en brunn vid timmersdalakorset, kan detta vara en panikåtgärd för att denne vet att HA finns i GM s trädgård/garage? En konstig grej hände i lördags.. jag skrev 2 inlägg som kommenterades av divadnil. Dessa två inlägg verkar vara borttagna. Jag vet att dessa båda handlade om prinsezzan. Jag hann inte ens se vad divadnil svarade.. jag har inte fått någon varning eller något heller?!?!
Divadnil svarade dig vad hon trodde Rudge menade. Det inlägget är borta, ja, och även Rudge's svar till henne/honom.

Det där med garaget kom upp ett tag senare än Timmersdalakorset så jag vet inte jag. Men du kanske tänker att KM visste att detta rykte var på gång och kunde tas upp när som helst?
Citera
2017-08-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det är första gången jag hör att Helena skulle ha skrikit på sin hund. Säker på att du inte har förväxlat något?
Det stod något i ett sentida reprtage med Ulrika om att hunden borde ha hört om Helena hade skrikit (eller något åt det hållet stod det) och att hunden var väldigt olycklig och orolig efteråt och saknade Helena väldigt mycket.

Enligt förhörsprotokollet så säger vittnet att hon kände igen rösten från när Helena skrikit åt sin hund.
Uppfattade det i sammanhanget att det menades typ när hon kallade eller ropade till hunden.
Framgick att vittnet kände igen Helenas röst vid detta tonläget.
Citera
2017-08-28, 07:38
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin

Det var väl så att "Hanna" vid flera tidigare tillfällen hört Helena ropa på sin hund. De flesta känner ju igen grannars röster vid samtal men vi har inte hört (alla) grannar höja rösten eller ropa. Och att det styrker Hannas vittnesmål att det var just Helena hon hörde.

Hunden var väl iväg med föräldrarna?

Och Rudge sista inlägg med förklaringen är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in