2017-08-27, 00:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelePetter
Har inte fått bekräftat till 100 % än men sagt att dom har haft röd bil

Ok så både KM's syster och sambon KB ägde en röd bil -92 har jag förstått dig rätt då?
Citera
2017-08-27, 01:26
Medlem
VelePetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok så både KM's syster och sambon KB ägde en röd bil -92 har jag förstått dig rätt då?

Har som sagt inte fått 100 på KM/KBs bil ännu.
Citera
2017-08-27, 05:46
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är en sak som jag inte har förstått. Det sägs att "mannen i pilotglasögon" sågs tillsammans med Helena inne på stadshotellet och att han bland annat hjälpte henne att ringa vid 01:30. Sedan "minns han inget mer". (Jo, tjena!) Samme man sågs med Helena på Marieholmsbron. Det som stör upplägget ganska mycket är att Helena ska ha träffat BW utanför stadshotellet när hon skulle gå hem, de växlade några ord och BW säger att han gav Helena en kram och att det var allt. (Säger han, alltså.)

Nu uppstår den märkliga frågan: Var i hela friden var då "mannen i pilotglasögon" som hade hängt på Helena inne på stadshotellet? Försvann han när BW och Helena samspråkade några minuter - för att sedan typ "jaga ikapp" Helena? Jag får inte ihop detta.

Enligt uppgifter drog BW ner till stan - berusad och förbannad - runt 01:30. Vad gjorde han när han väl kom ner till stan? Hängde han utanför stadshotellet hela tiden? Eller betalade han och gick in (eller "snackade han sig in")? För om BW inte gick in på stadshotellet kan han ju inte gärna vara "mannen i pilotglasögon", som ju enligt uppgifter ska ha varit där och hängt på Helena. Men om han slank in kan han ju mycket väl vara det. Återigen uppstår frågan: Om "mannen i pilotglasögon" är "XX" och var på stadshotellet men BW samtidigt var bara utanför ... Vart blev då "mannen i pilotglasögon" av när Helena och BW samspråkade? Gick han upp i rök de minuterna?

Att "mannen i pilotglasögon" inte ska ha nämnts på Flashback behöver inte vara sant. Vi kan fortfarande ha att göra med andra personer än KM.

Jag får inte ihop det.

Jag undrar lite här, vem betalade för Helena på Stadt, alltså inträde, ev drink, telefonsamtal? Hon hade ju glömt sin plånbok på förfesten, men sin väska hade hon med sig.
Citera
2017-08-27, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelePetter
Har som sagt inte fått 100 på KM/KBs bil ännu.

87-88 har jag för mig att KB hade en vit mindre bil!
Ni har inte funderat på om KM hade tillgång till bil/bilar från KB föräldrars företag.
Citera
2017-08-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Jag undrar lite här, vem betalade för Helena på Stadt, alltså inträde, ev drink, telefonsamtal? Hon hade ju glömt sin plånbok på förfesten, men sin väska hade hon med sig.

Att hon glömt plånboken men inte väskan låter ju helkonstigt. Varför i hela friden har hon plockat fram den i första skedet? För att betala Pernilla-eller någon annan i sällskapet-som hon var skyldig? Tjejer brukar väl, mej veterligt, inte ha sin börs i byxfickan. Eller kan hon ha haft det och den försmädligt ramlat ur? Alternativet är annars-vilket jag varit inne på några gånger-att "någon" helt fräckt tagit den ur hennes väska och gömt den. Fast det förutsätter naturligtvis att denne någon-redan i detta skede-skulle ha haft en väldigt god anledning. Vilket jag erkänner kan verka aningen långsökt. Och den hittades väl senare av Pernilla, om jag inte missminner mig?

(vet att jag alltid tjatar om detaljer vilket kan verka störande. men i min kanske lite egensinniga värld måste man, låt vara med en tjugofem års distans-och allt vad det innebär i svårighetsgrad-på ett förklarligt sätt kunna eliminera alla dom saker som senare-med ett eventuellt facit i hand-får anses som oväsentliga. vissa går rakt på problemen medans jag ofta tar omvägar. allt för att i min egen-låt vara halvmossiga-skalle på ett tillfredstälande vis kunna avgöra andra, och mer väsentliga, uppgifters bärkraft.)

Nog om detta. En annan sak som stör mig är intervjun med Pilot. Kan personen verkligen ha varit så förbannad korkad att vederbörande tagit upp sin DÅVARANDE (tråd-)frånvaro själv? Låter ju helt galet. Så länge spekulationerna fortsatt i samma fotspår som tidigare så borde väl han ha varit nöjd med det?

(drar en suck där han sitter framför sin dator)

"Yes, fortsatt fokus på PR, BW och PU. Passar mig alldeles utmärkt!"

Dessutom garnerar vederbörande anrättningen med det lilla faktum att han varit sjukskriven nästföljande vecka. Något som någon annan redan då uppmärksammat men kanske inte riktigt våga sätta i samband med försvinnandet. Nej, det enda som verkar rimligt är att Pernilla ställt ett par ledande frågor;

"Du har visst aldrig varit omnämnd på Flashback vad vi kan se. Hur ser du på det?"

och,

"Enligt polisens uppgifter så var du sjukskriven veckan efter försvinnandet. Stämmer det?"

Vilket sammantaget leder till vad vi nu har fått veta. Men då, om Pernilla helt kallt dementerar alla nya potentiella "piloter" som dyker upp tills rätt person namnges, då har råttfällan slagit igen med dunder och brak. Då har hon inte bara en, men ett helt jävla dussin, rävar bakom sitt öra.
Citera
2017-08-27, 11:19
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Att hon glömt plånboken men inte väskan låter ju helkonstigt. Varför i hela friden har hon plockat fram den i första skedet? För att betala Pernilla-eller någon annan i sällskapet-som hon var skyldig? Tjejer brukar väl, mej veterligt, inte ha sin börs i byxfickan. Eller kan hon ha haft det och den försmädligt ramlat ur? Alternativet är annars-vilket jag varit inne på några gånger-att "någon" helt fräckt tagit den ur hennes väska och gömt den. Fast det förutsätter naturligtvis att denne någon-redan i detta skede-skulle ha haft en väldigt god anledning. Vilket jag erkänner kan verka aningen långsökt. Och den hittades väl senare av Pernilla, om jag inte missminner mig?
....

Stör mig också på detaljer.

H glömde sin plånbok hos PW på lördag kväll. Plånboken återfanns i föräldrahemmet av polis på söndag eller måndag? U var hemma på söndagen, ville inte lämna hemmet (Ulrikas uppgift). Det bör väl då ha varit PW som tog med plånboken till U när hon anslöt på söndag men det vet vi inte.

Började att läsa den här tråden från start efter dokumentären i juni och har läst dåtid och nutid parallellt. Dåtiden tog i princip hela min semester. Kanske blir det tydligare när man läser komprimerat vilken information som bara har dykt upp och efter några vändor genom andra postares svar har befäst rykten endast för att infon har cirkulerat ett par vändor.

Det är i flera fall tydligt vilka postare som inte vill framåt. Det krävs ingen exceptionell begåvning för att tolka postare, endast ett rimligt intresse för fallet.

Det är intressant hur den här händelsen från att ha varit (troligtvis ett oplanerat dråp) har kommit att växa iom den arena internet är. Många av oss var jämnåriga med H och hade våra liv med dåtidens teknik fortsatt som 1992 hade den här händelsen stannat vid att diskuteras till när vi träffades, och rykten hade sakta lagt sig till ro.

Idag är fallet lika levande trots att det som spekuleras om kan ha varit ett oplanerat infall och utspelat sig på ett par minuter + några få timmar till.

Det tycks nu som att det här fallet bör kunna lösas men jag är tveksam. Starka indicier räcker inte för ett erkännande. Jag tror att det krävs att Helenas kvarlevor hittas - men det är förstås inte alls omöjligt.
Citera
2017-08-27, 11:33
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
...
Kan personen verkligen ha varit så förbannad korkad att vederbörande tagit upp sin DÅVARANDE (tråd-)frånvaro själv? Låter ju helt galet. Så länge spekulationerna fortsatt i samma fotspår som tidigare så borde väl han ha varit nöjd
...
Dessutom garnerar vederbörande anrättningen med det lilla faktum att han varit sjukskriven nästföljande vecka. Något som någon annan redan då uppmärksammat men kanske inte riktigt våga sätta i samband med försvinnandet. Nej, det enda som verkar rimligt är att Pernilla ställt ett par ledande frågor;
...

Vilket sammantaget leder till vad vi nu har fått veta. Men då, om Pernilla helt kallt dementerar alla nya potentiella "piloter" som dyker upp tills rätt person namnges, då har råttfällan slagit igen med dunder och brak. Då har hon inte bara en, men ett helt jävla dussin, rävar bakom sitt öra.

Ja, men hon har också styrt skutan till precis där hon vill att vi ska vara. Och vem minns rävar då?
Citera
2017-08-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

H glömde sin plånbok hos PW på lördag kväll. Plånboken återfanns i föräldrahemmet av polis på söndag eller måndag? U var hemma på söndagen, ville inte lämna hemmet (Ulrikas uppgift). Det bör väl då ha varit PW som tog med plånboken till U när hon anslöt på söndag men det vet vi inte.

Jo det har sagts i något program på tv, antingen efterlyst, veckans brott eller liknande. Vill minnas att det var Ulrika som sa i en intervju att Pernilla kom med plånboken dagen efter ungerfär samtidigt som föräldrarna kom hem från landet
Citera
2017-08-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trunhem
87-88 har jag för mig att KB hade en vit mindre bil!
Ni har inte funderat på om KM hade tillgång till bil/bilar från KB föräldrars företag.

Vilket företag var det?
Citera
2017-08-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Vilket företag var det?

Min källa tror att K*rins föräldrar ägde en lampaffär i Mariestad. OBS! Ej 100% säker
Citera
2017-08-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Min källa tror att K*rins föräldrar ägde en lampaffär i Mariestad. OBS! Ej 100% säker

Petrells el? Men låter inte som det genererar firmabilar direkt.
Citera
2017-08-27, 12:52
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Började att läsa den här tråden från start efter dokumentären i juni och har läst dåtid och nutid parallellt. Dåtiden tog i princip hela min semester. Kanske blir det tydligare när man läser komprimerat vilken information som bara har dykt upp och efter några vändor genom andra postares svar har befäst rykten endast för att infon har cirkulerat ett par vändor.

Det är i flera fall tydligt vilka postare som inte vill framåt. Det krävs ingen exceptionell begåvning för att tolka postare, endast ett rimligt intresse för fallet.

Det är intressant hur den här händelsen från att ha varit (troligtvis ett oplanerat dråp) har kommit att växa iom den arena internet är. Många av oss var jämnåriga med H och hade våra liv med dåtidens teknik fortsatt som 1992 hade den här händelsen stannat vid att diskuteras till när vi träffades, och rykten hade sakta lagt sig till ro.

Idag är fallet lika levande trots att det som spekuleras om kan ha varit ett oplanerat infall och utspelat sig på ett par minuter + några få timmar till.

Det tycks nu som att det här fallet bör kunna lösas men jag är tveksam. Starka indicier räcker inte för ett erkännande. Jag tror att det krävs att Helenas kvarlevor hittas - men det är förstås inte alls omöjligt.

Tror det kan lösas polisiärt men någon fällande dom blir nog mycket svårt om inte GM erkänner, dessutom på ett övertygande sätt. Att hitta kvarlevorna lär nog inte hjälpa ett skvatt om de ligger på neutralt område s.a.s, det skulle i så fall vara om de hittas på GM's "bakgård".

Att det blir en fällande dom är nog inte heller högsta prioritet för många trådskribenter utan jag tror att många tycke det är viktigast att familjen får reda på var H "begravdes" och i andra hand att GM avslöjas, med skam o avsky som straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in