Citat:
Ursprungligen postat av
Zylfiden
Jag undrar lite här, vem betalade för Helena på Stadt, alltså inträde, ev drink, telefonsamtal? Hon hade ju glömt sin plånbok på förfesten, men sin väska hade hon med sig.
Att hon glömt plånboken men inte väskan låter ju helkonstigt. Varför i hela friden har hon plockat fram den i första skedet? För att betala Pernilla-eller någon annan i sällskapet-som hon var skyldig? Tjejer brukar väl, mej veterligt, inte ha sin börs i byxfickan. Eller kan hon ha haft det och den försmädligt ramlat ur? Alternativet är annars-vilket jag varit inne på några gånger-att "någon" helt fräckt tagit den ur hennes väska och gömt den. Fast det förutsätter naturligtvis att denne någon-redan i detta skede-skulle ha haft en väldigt god anledning. Vilket jag erkänner kan verka aningen långsökt. Och den hittades väl senare av Pernilla, om jag inte missminner mig?
(vet att jag alltid tjatar om detaljer vilket kan verka störande. men i min kanske lite egensinniga värld måste man, låt vara med en tjugofem års distans-och allt vad det innebär i svårighetsgrad-på ett förklarligt sätt kunna eliminera alla dom saker som senare-med ett eventuellt facit i hand-får anses som oväsentliga. vissa går rakt på problemen medans jag ofta tar omvägar. allt för att i min egen-låt vara halvmossiga-skalle på ett tillfredstälande vis kunna avgöra andra, och mer väsentliga, uppgifters bärkraft.)
Nog om detta. En annan sak som stör mig är intervjun med Pilot. Kan personen verkligen ha varit så förbannad korkad att vederbörande tagit upp sin DÅVARANDE (tråd-)frånvaro själv? Låter ju helt galet. Så länge spekulationerna fortsatt i samma fotspår som tidigare så borde väl han ha varit nöjd med det?
(drar en suck där han sitter framför sin dator)
"Yes, fortsatt fokus på PR, BW och PU. Passar mig alldeles utmärkt!"
Dessutom garnerar vederbörande anrättningen med det lilla faktum att han varit sjukskriven nästföljande vecka. Något som någon annan redan då uppmärksammat men kanske inte riktigt våga sätta i samband med försvinnandet. Nej, det enda som verkar rimligt är att Pernilla ställt ett par ledande frågor;
"Du har visst aldrig varit omnämnd på Flashback vad vi kan se. Hur ser du på det?"
och,
"Enligt polisens uppgifter så var du sjukskriven veckan efter försvinnandet. Stämmer det?"
Vilket sammantaget leder till vad vi nu har fått veta. Men då, om Pernilla helt kallt dementerar alla nya potentiella "piloter" som dyker upp tills rätt person namnges, då har råttfällan slagit igen med dunder och brak. Då har hon inte bara en, men ett helt jävla dussin, rävar bakom sitt öra.