Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jag tippar att Bali skrev som han gjorde för att han hatar den offentliga lögnen, ett ljug och hyckleri som dessutim i praktiken backas upp av ledande politiker och medieaktörer. Det och politikernas velande och ovilja att ta ansvar.
"Ta ansvar" är det här årets floskel nummer ett. Jag kräks i mun varje gång jag hör det. Och jag hör det hela tiden eftersom jag är intresserad av politik. Det finns ingen offentlig lögn skapad av ledande politiker avseende alla afghanernas rätt att stanna i Sverige. Tvärtom har regeringen och migrationsverket varit ganska tydliga med att alla inte får stanna, att det krävs ett individuellt skyddsbehov för att få asyl. Det är just missnöjet över detta besked som är anledningen till sittstrejken. Sittstrejken i sig är inte olagligt. De sittande afghanerna kommer inte få asyl oavsett hur länge de sitter. Vad är då poängen med att hata dem, att demonstrera mot dem, att håna dem på Twitter osv. Det är rena rama motsatsen till att vara modig. Därför gillar jag bättre dem som står på afghanernas sida även om jag inte delar deras uppfattning om att alla måste få asyl. De är ändå modiga och agerar utifrån människokärlek. Till skillnad mot flashbackspöbeln, Hanif Bali, Katerina Janouch etc.