2017-08-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
men då faller "Hannas" vittnesmål.

Jag tror Hannas vittnesmål ska tas med en långtradarlast salt. Det är ett vittnesmål som kommit till/ändrats i efterhand. jag tror det är så att denna Hanna har sagt mer än vad hon sett och hört bara för att hon trodde att det skulle hjälpa polisen. Givetvis vet jag inte detta, men det där vittnesmålet är kort sagt inte trovärdigt
Citera
2017-08-26, 14:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jag tror Hannas vittnesmål ska tas med en långtradarlast salt. Det är ett vittnesmål som kommit till/ändrats i efterhand. jag tror det är så att denna Hanna har sagt mer än vad hon sett och hört bara för att hon trodde att det skulle hjälpa polisen. Givetvis vet jag inte detta, men det där vittnesmålet är kort sagt inte trovärdigt

Jag instämmer i detta, vittnesmålet kan snarare haft motsatt effekt och i stället försvårat utredningen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-08-26 kl. 14:46.
Citera
2017-08-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen

Jag är av uppfattningen att hon berättat vad hon faktiskt hört, dvs en skrikande gäll kvinnoröst samt minst två mansröster. Sen är det upp till polisens utredare att förstå sambandet.

Egen fundering: Om en kvinna blir attackerad av manspersoner som hon inte känner på natten, skriker hon instinktivt "Hjälp".

Om attacken däremot utförs av män som hon känner, kanske hon inledningsvis försöker få dem att ta sitt förnuft till fånga genom att skrika "Nej, så får ni inte göra..".
Citera
2017-08-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Jag är av uppfattningen att hon berättat vad hon faktiskt hört, dvs en skrikande gäll kvinnoröst samt minst två mansröster. Sen är det upp till polisens utredare att förstå sambandet.

Egen fundering: Om en kvinna blir attackerad av manspersoner som hon inte känner på natten, skriker hon instinktivt "Hjälp".

Om attacken däremot utförs av män som hon känner, kanske hon inledningsvis försöker få dem att ta sitt förnuft till fånga genom att skrika "Nej, så får ni inte göra..".

problemet är att hon initialt sade något helt annat. Det var först när hon talade med polisen en andra gång som dessa detajer om två mansröster och en kvinnoröst kom fram. Alltså finns en stor risk att hon efter att ha förstått vad som hänt (hennes granndotter försvunnen) som hon lämnar denna nya version för att "vara mer behjälplig för polisen"
Senast redigerad av salta_killen 2017-08-26 kl. 15:10.
Citera
2017-08-26, 15:03
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Så här skrev du tidigare:

"Det har länge nu i tråden diskuterats hur man som anonym kan vara trovärdig, hur man kan hävda att ens källor är "äkta" och så vidare. Med anledning av detta undrar jag hur du kan veta så säkert vad PR gjorde och var han var. Har du så säkra källor och bevis att du så tvärsäkert och högfrekvent kan föra PR:s talan i tråden om att han inte hade med fallet att göra?"

Här svarade jag dig att jag har en trovärdig källa till detta. När du nu skriver att "Fast det handlar inte om att din källa är trovärdig", så undrar jag vad det är du saknar? Vad är du ute efter? Vad "väcker [det för] funderingar om sakers tillstånd?"
Det väcker mina funderingar...,

Jag kan inte svara för vad Ugglan menar och tänker inte försöka MEN oj vad han har rätt ur MINA perspektiv.

Dina källor kanske inte kan bedömas som icke trovärdiga bara si så där MEN visst kan man anse att DU är mindre trovärdig! JAG anser det iallafall!

Här sitter du och talar om hur du skyddar dina källor, med PR är avstängd för att DU varit oärlig mot honom om MIN identitet! Är inte han en källa, vad är han då? Intressant tanke.....

Jag kan med säkerhet säga att DU är hans källa till sitt lilla hotmail då DU är den enda som fått just det namnet av mig.

Tänk att JAG kände mig elak som lurade DIG, DET är ironi när den är som allra bäst! Just de initialerna var dina prinzezzan! Helt ärlig trodde jag inte att DU, av alla, skulle vara ett troll!

Du utsätter folk för fara, av ren nöjes skull, eller skyddar du dig själv genom att försöka ta kontroll över en tråd där inte känslig info ska komma fram som kan störa DIG?

Tråden handlar om Helenas försvinnande, inte om dig, eller....? Ser du dig som en del av det? Skärp dig!
DU BORDE SKÄMMAS!!!!
Citera
2017-08-26, 15:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Det väcker mina funderingar...,

Jag kan inte svara för vad Ugglan menar och tänker inte försöka MEN oj vad han har rätt ur MINA perspektiv.

Dina källor kanske inte kan bedömas som icke trovärdiga bara si så där MEN visst kan man anse att DU är mindre trovärdig! JAG anser det iallafall!

Här sitter du och talar om hur du skyddar dina källor, med PR är avstängd för att DU varit oärlig mot honom om MIN identitet! Är inte han en källa, vad är han då? Intressant tanke.....

Jag kan med säkerhet säga att DU är hans källa till sitt lilla hotmail då DU är den enda som fått just det namnet av mig.

Tänk att JAG kände mig elak som lurade DIG, DET är ironi när den är som allra bäst! Just de initialerna var dina prinzezzan! Helt ärlig trodde jag inte att DU, av alla, skulle vara ett troll!

Du utsätter folk för fara, av ren nöjes skull, eller skyddar du dig själv genom att försöka ta kontroll över en tråd där inte känslig info ska komma fram som kan störa DIG?

Tråden handlar om Helenas försvinnande, inte om dig, eller....? Ser du dig som en del av det? Skärp dig!
DU BORDE SKÄMMAS!!!!

Du kan kalla mig troll eller vad du vill, och du får tro vad du vill, men jag har inte givit PR, eller någon annan heller för den delen, någon info om dig eller om någon annan. Jag har inte haft mer kontakt med honom, än vad ni andra här i tråden haft möjlighet till genom PM.
Citera
2017-08-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Finns fler syskon som hade bil...

Co.ny?
Citera
2017-08-26, 15:40
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Du kan kalla mig troll eller vad du vill, och du får tro vad du vill, men jag har inte givit PR, eller någon annan heller för den delen, någon info om dig eller om någon annan. Jag har inte haft mer kontakt med honom, än vad ni andra här i tråden haft möjlighet till genom PM.

"Jag får tro vad jag vill..." Jag TROR inte, du vet lika väl som jag men du utnyttjar att andra inte VET utan bara kan tro.
Skulle aldrig falla mig in att kritisera dig med de starka anklagelserna bara greppat i luften. Så när du ber andra misstro mina erfarenheter så kan du väl skriva det riktat till dem. Vedervärdigt!
Citera
2017-08-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martasson
Co.ny?

Ja främst.
Citera
2017-08-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
En rätt hygglig teori. Kanske att jag skulle vilja ändra på ett par saker, men sak samma. Fortfarande vill jag tro att det fanns en bil med redan från början, även om Helena sågs gå med "mannen i pilotglasögon" på Marieholmsbron. Även "Hannas" vittnesmål ringer fortfarande i mina öron, i vilket hon säger att hon hörde minst två upprörda mansröster som pratade i mun på varandra - samt en skrikande/gråtande kvinna. Ok för att det kan finnas varningsflagg för "Hannas" vittnesmål, antingen hela eller delar av det. Däremot är det fullt möjligt - om än "just in time" - att gärningsmannen har typ ihjäl Helena vid 02:20 i Kohagen och hinner springa iväg (osedd?) för att hämta en bil som sedan observeras vid kanske 02:40 på cykelvägen. Alltså: En ensam gärningsman kan har klarat av detta (men då faller "Hannas" vittnesmål", men vittnesmålet från killarna på Hällristningsvägen står sig [om de nu talar sanning?]) eller så var det en bil med redan från början (minst två "män") och "Hanna" hör rätt och killarna ser rätt. Men klart är ju att grunden för det som händer läggs inne på stadshotellet, om inte förr så troligen vid det där telefonsamtalet. Och märk att om Helena ringde hem vid 01:30 hade "intressenten" minst en halvtimme på sig att tänka ut hur han skulle närma sig Helena.
Men det finns ju en bil med i detta scenario? Dimension-skugga får prata för sig själv men jag kan tänka mig att han/hon menar att personen som kör följer efter med bilen/de kan ha bestämt att mötas igen vid lekplatsen t ex. Nu är ju detta bara ett tänkt scenario men jag tycker att det hör till de bättre. Inte dumt alls, låter så typiskt så man gjorde ibland: ringer och ber någon komma och hämta. Inte omöjligt en anhörig man ringde i så fall.

Som sagt, bara ett tänkt scenario av dimension-s som jag hakat på. Vad är det för ändringar du skulle vilja göra? Nyfiken och det är både intressant och bra att diskutera sådant här.
Senast redigerad av cleolin 2017-08-26 kl. 17:08. Anledning: Ändrat komiska felskrivningar
Citera
2017-08-26, 17:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Så här skrev du tidigare:

"Det har länge nu i tråden diskuterats hur man som anonym kan vara trovärdig, hur man kan hävda att ens källor är "äkta" och så vidare. Med anledning av detta undrar jag hur du kan veta så säkert vad PR gjorde och var han var. Har du så säkra källor och bevis att du så tvärsäkert och högfrekvent kan föra PR:s talan i tråden om att han inte hade med fallet att göra?"

Här svarade jag dig att jag har en trovärdig källa till detta. När du nu skriver att "Fast det handlar inte om att din källa är trovärdig", så undrar jag vad det är du saknar? Vad är du ute efter? Vad "väcker [det för] funderingar om sakers tillstånd?"

I sin helhet skrev jag: "Fast det handlar inte om att din källa är trovärdig - du bokstavligen krigar igenom ditt försvar av PR. Det blir så för mycket, helt enkelt, att det i sig väcker funderingar om sakers tillstånd."

Det är alltså ditt sätt att ibland rent desperat försvara PR som är det intressanta - det om trovärdigheten kommer faktiskt längre ner på skalan ...

Intressant historia som Rudge skriver om. Citat från Rudge inlägg: "Jag kan med säkerhet säga att DU (Prinzezzan, min anm.) är hans källa till sitt lilla hotmail då DU är den enda som fått just det namnet av mig." Så du läcker alltså information - och just till PR? Där ser man.

Jag ställer en konkret fråga till dig, Prinzezzan: Är du inblandad i Helenas försvinnande?
Citera
2017-08-26, 17:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serephina
http://www.expressen.se/gt/nytt-spar-i-fallet-om-forsvunna-helena/

I den här artikeln skriver dom om en man som körde svarttaxi -92. (Från 2010)
Han är idag inte i livet. Jag tänkte direkt på Vittnet Hanna, hennes son hade väl gått bort. Kan det vara samma man tro..

NEJ, det kan det inte. Svartaxiföraren dog vid relativt hög ålder i en husbrand i Braxbolet 2010, Hannas son dog av en knivskada (dråp) i sin bostad i M-stad, tror det var tidigare än 2010 minns ej nu. Såg att dråpet på Hannas son, Pede* Forsel* skedde juli 2009.
Senast redigerad av Xeitum 2017-08-26 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in