2017-07-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzqat
22,5% Investor
22,5% H&M (Gick in kring rapporten, GAV på 210,7)
15% Securitas
15% Victoria Park
15% Catena Media
10% Qliro Group

Har inget behov av pengarna och månadssparar 5k.

Några tankar?

HM gjorde jag mig av med för ett tag sen och har inte direkt tänkt investera igen. Tycker det är en trött aktie som inte har presterat särskilt bra sista tiden och jag tycker det känns som en marknad som blir svårare med tiden. Visst, man får räkna in utdelningen också, men jag avstår ändå.
Citera
2017-07-08, 11:12
Medlem
Alibaba
Attendo
PEAB
Skanska
SCA
Essity
Atlas Copco
Scandic Hotel
Leovegas
Boozt
Hansa Medical
G5 Entertainment

Är nybörjare och köpte för någon månad sedan. Tanken är att spara minst 7 år. Hade tänkt köpa till en fond eller en aktie. (Splitan aktiefond, insplorion, saltx eller fylla på SCA då den splittrades.)

Några tankar?
Citera
2017-07-22, 14:07
Medlem
Ligger enbart i läkemedel för tillfället

Ser stor potential i Oncology Venture med sin DRP som ska matcha läkemedel med rätt patienter, de har visat på bra ledarskap i Peter Buhl Jensen som verkligen brinner för sitt jobb. Mycket är i görningen här och om saker och ting utvecklar sig åt rätt håll kan OV vara en blivande storspelare i branschen. Rekommenderar att hålla ett öga på den, raketpotential som heter duga!

Gabather med Bert Junno vid rodret, som bedriver läkemedelsutveckling av sjukdomar med ursprung i det centrala nervsystemet sitter på en mycket lovande kandidat (GT-002). Bolaget har fått stöd från Eurostars vilket är en kvalitetsstämpel, pengar har tillförts för att köra igång kliniska studier till hösten. Resultat från toxikologiska studier väntas inom kort, vid lyckade sådana har de klartecken att gå i klinik. Aktien ser ut att ha vänt från låga nivåer efter en svag period, blixtrar till ibland i orderdjupet och kan mycket väl bli en av de stora vinnarna till hösten.

Sedana Medical som noterades för en månad sedan (19,50 kr) - Medicinteknik/Läkemedelsbolag - Inhalationssedering -
Klev in på börsen med 5st ankarinvesterare, diger ägarlista med andra ord. Aningen ovanligt för att vara ett så pass högriskprojekt. Med starka ägare i ryggen och en produkt som redan finns på marknaden så är bolaget ändå värt att kasta ett öga på. Bolaget omsatte förra året drygt 32 miljoner vilket innebar svagt positivt resultat. Tanken är nu genom inträdet på börsen att skaffa tillstånd för marknadsföring i Europa genom att köra en studie som påbörjades Q4 2016 och två år framåt.
Pareto kom igår med en medlemsanalys där de satte köprekommendation och 40 kr i riktkurs. Det vore intressant att få tillgång till denna och läsa deras motivering. En sak är i alla fall säker, Sedana Medical kommer iom inträdet på börsen få ögonen på sig och med intresse kommer investerare.
Citera
2017-07-22, 14:16
Avslutad
60k i Bitcoin (Avanza Cert.) gav 102kr
100k i spridda på 2 fonder. Skandia Time Global, minns inte den andre :P 20% plus.
Citera
2017-08-03, 10:53
Medlem
Gabather - Trevlig väntad kursutveckling på sistone. Detta utan pm, vilket innebär risk för större rekyler. Men Gabather står inför en spännande höst - Toxen, Starten av Fas1, Patentförlängningar, andra projektuppdateringar + stark kassa - Man vill inte sitta utanför.

Paxman - Ett nytt tillskott i portföljen. Familjeföretag i grunden som tagit fram en produkt (mössa) inom skalpkylning vilket innebär att man hjälper patienter som genomgår cancerbehandling att få behålla sitt hår. Från hemsidan : Paxman har varit en pionjär inom skalpkylning i över tjugo år nu, och vårt kliniskt bevisade skalpkylningssystem har hjälpt över 100 000 cancerpatienter i mer än 25 länder över hela världen att få behålla sitt hår under cytostatikabehandlingen.

Bolaget är redan godkända för lansering i ett flertal länder efter FDA-godkännande i framför allt USA, Taiwan och Argentina. Europa är redan en existerande marknad, framför allt i hemlandet Storbrittanien där skalpkylning är en etablerad metod, fortfarande finns en viss skepsis i andra länder.

Att ha en fot inne i USA är ett stort genombrott för bolaget som växer år för år. Nu öppnas en helt annan marknad, redan har system sålts i bland annat Texas.

Något som tåls att nämna är att bland storägarna sitter Anders Lönner med 120 000 st aktier. En affärsman som sällan gör en dålig affär. VD i Karo Pharma.
Citera
2017-08-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
Lista: Resultat / Andel av portfölj

Räntefonder:

Absolutavkastning Plus +0,27% 2,96%
Absolutavkastning Ränta +0,41% 2,96%
FRN-fond + 0,25% 2,96%
Realräntefond -0,31% 2,96%

Aktiefonder:

Asienfond +2,97% 3,04%
Exportfond +5,5% 3,11%
Realinvest +5,71% 3,12%
SEB Läkemedelsfond +12,77% 3,25%
Småbolagsfond Sverige +0,73% 2,97%
Technology +6,5% 3,14%
Pictet Biotech $ +0,0% 2,95%

Hedgefond:
Scientia Hedge -1,05% 2,95%

Aktier:

Icagruppen -1,23% 11,2%
Investor +13,17% 11,65%
Swedbank A +15,51% 10,6%
TeliaSonera +4,15% 9,89%

Är det bara jag som vill att ett inlägg i "Här presenterar vi våran portfölj" ska se ut som ovan? Jag har såklart inte kollat alla inlägg om de ser ut såhär, men jag tycker min presentation ovan är fin.

Jag har gått in väldigt nyligt i vissa bolag/fonder. Jag vet att jag satsar för mycket på räntefonder, men ville ha lite "säkrare pengar" då ett stundande lägenhetsköp/kontantinsats hägrar. Har en tidshorisont på 20+år, är 21 år gammal och sparar cirka 8400 kr i månaden. Sparar även på semesterkonto + bostadskonto som jag inte ansåg vara nödvändigt, resterande % kan därmed gå in i som likvidkonto. Jag ska succesivt minska mina innehav i fonderna, för att gå över i rena aktier så småningom.

Har ni några åsikter får ni gärna kommentera.

Citat:
Detta var mitt innehav 2013-05-29.

Jag gjorde mig av med räntefonderna ganska fort. Sålde dessutom av Hedgefonden, exportfonden och la till en billigare indexfond asien. Höjde dessutom mitt sparande till över 20 tusen i månaden, då jag insåg att jag med en kraftansträngning faktiskt kunde köpa en lägenhet inom kort.

Sagt och gjort köpte jag lägenheten drygt ett år senare, sålde alla innehav. Några fastighetsbolag köptes under vägen, men allt som allt gjorde jag en hygglig vinst. Började med aktiehandeln igen i Augusti -14, och sparar cirka 5500 kr i ISKn på avanza, 3600 amortering, samt 2000 i buffert lägenheten om något händer.

I dagsläget äger jag

ABB
AT&T
Bahnhof
Fortum Oyj
Intel Corp
Ratos B
TeliaSonera
YitOyj

Ångrar att jag inte fyllde på med mer Ratos när den var vid 45, eller sålde lite YIT när jag var 34 % plus.. I övrigt är jag rätt nöjd men känner mig rätt viktad mot "tekniksidan".

Planen för framtiden är att starta upp ytterligare en ISK med fonder, där jag hade tänkt ha lite blandat med någon Indienfond, kanske en Indexfond Asien. Möjligtvis någon läkemedelsfond eller biotechfond. Jag vill ha en blandad kompott och tänker inte lägga alltför mycket fokus på fondISKn.
Blir nog att lägga över en dryg tusenlapp i månaden på runt 3-4 fonder.

På aktieISKns framtida planering vill jag gärna ha lite fler "branscher". Just nu är det lite oroligt, och jag hade helt ärligt velat sett en nedgång innan jag köpte lite bank exempelvis. Är det någon annan bransch ni tycker fattas eller som jag bör kunna kompletta med?

Citat:
Lite mer än ett år senare (2015-03-16) och mycket har hänt i portföljen och privatekonomiskt.

I dagsläget äger jag :

Telia 23,7%
Fortum Oyj 10,7 %
H&M 10,7%
Nordea 10,7%
Procter & Gamble 5,5%
Intel Corp 5,4%
ABB Ltd 4,1%
HCP Inc 3,7%
Swedbank A 3,5%
Ericsson B 3,3 %
Castellum 3,2%
Kone Oyj 2,9%
Volvo B 2,9%¨
AT&T 2,7%
Skanska B 2,5%
Holmen B 2,3%
Atlas Copco B 2,0%

Jag vet att jag är väldigt viktad i Telia, vilket jag ska försöka vikta ner så fort som möjligt. Snittade ner mig väldigt mycket då nedgången gav köpläge.
Vill köpa på mig lite JNJ och jämna ut portföljen något.

Långsiktig plan ligger numera på cirka 40-50 bolag som delar ut minst 5% i snitt. Vissa delar ut mer och vissa har högre utdelningstillväxt. Just nu är dollarn och kurserna lite för hög för mig i USA.
Slagit index 3 år i rad nu (knack knack 2,5 år) på 4 olika konton. Hoppas det håller i sig. Kommer inte köpa in mig på fonder förrän mina resultat visar sämre resultat flertalet år i rad.

Har som mål att öka 5000:- i utdelning per år de närmsta 5 åren. Kommer ligga på runt 11000 iår, och nästa år om utdelningarna håller bör 16-17 sitta.
Mitt liv kommer inte att påverkas av att få >30K i utdelning, men efter 30tusen borde mitt liv kännas något lättare.

Min lägenhet har ökat 700k under året, så med totala tillgångar ligger jag snart på 2 miljoner i kapital (amorterar kraftigt)
Spelar mig ingen större roll då jag måste bo någonstans och jag tänker inte sälja mina aktier men roligt att kunna titulera sig som miljonär. Något jag såg som mycket längre bort än vad det egentligen blev.

Har även fått en son så får se hur det går att blanda in gott faderskap och stort sparande. Än så länge bryr han sig nog inte om materiella ting men den dagen kommer. Får lära han vikten av gott sparande.
Även satt upp ett ISKkonto till honom och planerar att lägga 500:- i månaden fram till hans 25årsdag. Kontot står i mitt namn.

Sparar i nuläget i månaden:

Egen ISK 8000:-
Son ISK 500:-
Amortering 4000:-

Ses nästa år med en uppdatering av hur det går!

Årliga uppdateringen

Aktiernas utveckling har varit sämre än index iår. Mycket till följd av att jag haft både H&M och USA-aktier samt Skanska som sänken.
Nåväl, ingen mening att deppa utan skulle gärna köpa/fylla på med lite IBM, OHI, Skanska, Swedbank och Fortum om kuserna vill sig. Fortum och Swedbank känns något dyra och den pågående sättningen kanske fortsätter ett tag till vill jag hoppas.

Utdelningen för iår kommer bli cirka 22000 kronor, förra året blev den 10812 kronor.

Jag har haft en inneboende under en tid av året men som nu flyttat, däremot har jag fått en förfrågan om en ny inneboende som tidigare ointressant, men sedan igår gick jag och min flickvän (särbo) skilda vägar.
Det skulle innebära ett tillskott på 4000 i månaden till portföljen.

Mitt bundna bolån (2,64% på 3 år) har gått ner till 3månaders rörligt (1,35%) i skrivande stund.
Jag har därför bestämt mig för att öka på sparandet i aktier till 12500 i månaden med toppar då jag jobbar/jobbat extra. Den här månaden blir det 17500 i aktier och 1500 i amortering.

Månadsspande 2017 in på 2018 blir alltså följande:
12500 (möjligtvis 16500 beroende på inneboende) aktier
1500 amortering
500 Sonens ISK

Den årliga fördelningen ser ut som följande:
Telia Company 16,2%
H&M B 15,4%
Nordea 11,7%
Fortum 8,2%
Betsson B 5,1%
Swedish Match 4,2%
Procter & Gamble 4,1%
Intel Corp 3,8%
ABB 3,4%
Swedbank A 3,2%
Coca-Cola 2,8%
Johnson & Johnson 2,7%
Pepsi Co 2,4%
Emerson Electric 2,4%
Castellum 2,3 %
Kone Oyj 2,3%
Holmen B 2,2%
Atlas Copco B 2,1%
HCP Inc 2,1%
Skanska B 1,7%
AT&T 1,7%

Målet för nästa år är 27000 kronor i utdelning, lågt mål och det kommer med stor sannolikhet bli mer än så.
Citera
2017-08-24, 23:31
Medlem
Alibaba
Baozun
Weibo
G5
Leovegas
samt lite andra stora svenska OMX så som Skanska, essity sca m.m
Citera
2017-08-25, 00:57
Medlem
Spaders avatar
Jag har innehav i väldigt många bolag så förstår om det är lite drygt. Men ni får gärna slänga ett getöga på nedanstående och checka om något är helt fel:

Adobe Systems Inc.
Allianz SE
ASSA ABLOY B
Autodesk Inc.
Autoliv SDB
Axfood
Bahnhof B
BASF SE
Boliden
Creades A
Evolution Gaming Group
Hexagon B
JM
Kinnevik B
Latour B
Maha Energy
MQ Holding
Nokia Oyj
Novo Nordisk
Raytheon Co
Scandic Hotels Group
SKF B
Stryker Corp
SWECO B
Swedbank A
Telenor
Victoria Park B

Något ovan ni inte skulle rekommendera?
Citera
2017-08-25, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Adobe Systems Inc.

Vad är ditt case för Adobe? De ser i mina ögon ut att vara rejält övervärderade?
Citera
2017-08-25, 12:56
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Vad är ditt case för Adobe? De ser i mina ögon ut att vara rejält övervärderade?
Tekniskt positiv på kort, mellan respektive lång sikt - dvs 1 dag upp till 6 kvartal (Investtech).
Dessutom har dom med sin mjukvara mer eller mindre monopol på sin marknad. Reklambranschen, spelbranschen, VFX-branschen, fotografbranschen, m.m. - alla använder dom mjukvara såsom Photoshop, Illustrator, InDesign, AfterEffects. Adobe's produkter är extremt bra.
Citera
2017-08-25, 18:09
Medlem
Citat:
Tekniskt positiv på kort, mellan respektive lång sikt - dvs 1 dag upp till 6 kvartal (Investtech).
Dessutom har dom med sin mjukvara mer eller mindre monopol på sin marknad. Reklambranschen, spelbranschen, VFX-branschen, fotografbranschen, m.m. - alla använder dom mjukvara såsom Photoshop, Illustrator, InDesign, AfterEffects. Adobe's produkter är extremt bra.

Kursen har ju stuckit 50% i år. Vad är nytt jämfört med nyår?
Citera
2017-08-25, 20:38
Medlem
Citat:
Jag har innehav i väldigt många bolag så förstår om det är lite drygt. Men ni får gärna slänga ett getöga på nedanstående och checka om något är helt fel:

Adobe Systems Inc.
Allianz SE
ASSA ABLOY B
Autodesk Inc.
Autoliv SDB
Axfood
Bahnhof B
BASF SE
Boliden
Creades A
Evolution Gaming Group
Hexagon B
JM
Kinnevik B
Latour B
Maha Energy
MQ Holding
Nokia Oyj
Novo Nordisk
Raytheon Co
Scandic Hotels Group
SKF B
Stryker Corp
SWECO B
Swedbank A
Telenor
Victoria Park B

Något ovan ni inte skulle rekommendera?

Väldigt diversifierat. Hur håller du koll på alla de bolagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in