2017-08-25, 08:12
Bannlyst
18-årig Idris hittades död på ett särskilt boende i Upplands-Väsby bara en timme efter att han skrivits in. Polisen utreder det som ett mord. Mamman är mycket kritisk till hur myndigheter i ett helt år har fördröjt vården och hjälpen.
– Min son skulle vara vid liv om han hade fått det stöd han var i behov av, säger mamman Anab.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/autistisk-pojke-dod-pa-ett-korrtidsboende

Den somaliska lyxflyktingen Anab som inte har betalt en krona av världens högsta skatter , är missnöjd hur Svenska samhället har behandlat hennes grönsak till son.

1) Skall verkligen flyktingar få access till välfärden innan man är självförsörjande?
1.1) Ahab verka missnöjda med boende, ett boende som hemlösa Svenskar skulle kapa lemmar för att få. Är det ok att lyxflyktingar ifrån Somalia gnäller så?
2) Varför har Anab sökt i asyl i Sverige? När det finns massor delstater i Afrika som kan ge henne asyl.
3) Hur mycket hade det kostat mig skattebetalare av världens högsta skatter att försörja hennes missfoster till son på en boende?
3.1) Borde de inte välfärd resurser som finns gå till de människor som byggde Sverige först, som fick se släktingar bli mördade vid Poltava av Röda Armén?
Senast redigerad av 53280 2017-08-25 kl. 08:24.
Citera
2017-08-25, 10:27
Medlem
sfrges avatar
Visst. Detta är mycket sorgligt för familjen. Det förstår jag också men det är som att många flyktingar kommer hit och tror att detta skall vara paradiset på Jorden. Man får allt man pekar på.
Under 60-70 talen och under Balkankriget på 90 talet kom det mycket invandrare till Sverige.
Skillnaden då var att det var folk med ambitioner. Det var mycket driftigt folk som kom.
Och eftersom det var Europeiska flyktingar det handlade om så var dom relativt lättintegrerade.
Nu är det ju fullkomligt kaotiskt.
Det kommer folk från länder där folk nästan inte gått skola ens. En del är ju analfabeter. Dom kommer hit och tror av nån anledning att här uppe skall allting på något magiskt vis bli bra direkt.
Myndigheterna i Sverige går på knäna också medans PK-galningarna skriker om hur hemskt Sverige behandlar dessa människor.
Citera
2017-08-25, 10:41
Medlem
Kobolds avatar
Är välfärd något relativt? Är välfärden tillräckligt bra för en somalisk "lyxflykting", men inte tillräckligt bra för dig och mig? Om något är dåligt, fel, eller otillräckligt, ska inte var och en ha rätt att klaga på det, oavsett härkomst?
Citera
2017-08-25, 10:50
Medlem
Det var tragiskt förstås, och krasst sett blev det bara sämre ju mer åtgärder man satte in.
Om inte annat visar det att alla får inte evig lycka så fort de kommer hit.
Var det verkligen en bra idé att ta grabben ur sin vanliga miljö,
och åka runt halva jorden till en osäker tillvaro på vinst och förlust i Sverige?
Tyvärr är det inte vinst riktigt varje gång ens i välfärdslotteriet.
Citera
2017-08-25, 10:51
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280

1) Skall verkligen flyktingar få access till välfärden innan man är självförsörjande?
1.1) Ahab verka missnöjda med boende, ett boende som hemlösa Svenskar skulle kapa lemmar för att få. Är det ok att lyxflyktingar ifrån Somalia gnäller så?

Tycker du att de ska bo på gatan?

Citat:
2) Varför har Anab sökt i asyl i Sverige? När det finns massor delstater i Afrika som kan ge henne asyl.

Tror du att Afrika är ett land, bestående av delstater? Vilka länder i Afrika ger asyl till somalier, frågar av nyfikenhet?

Citat:

3.1) Borde de inte välfärd resurser som finns gå till de människor som byggde Sverige först, som fick se släktingar bli mördade vid Poltava av Röda Armén?

Det var inte röda armén som slogs vid poltava...
Citera
2017-08-25, 11:06
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Är välfärd något relativt? Är välfärden tillräckligt bra för en somalisk "lyxflykting", men inte tillräckligt bra för dig och mig? Om något är dåligt, fel, eller otillräckligt, ska inte var och en ha rätt att klaga på det, oavsett härkomst?

För att dra en liknelse jag tror du hajjar, det är lite som om snubben som din polare gick i god för gnäller på att jointen han just blev bjuden på inte var tillräckligt stark och börjar kräva att du ska bjussa honom på en till.
Citera
2017-08-25, 11:17
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
För att dra en liknelse jag tror du hajjar, det är lite som om snubben som din polare gick i god för gnäller på att jointen han just blev bjuden på inte var tillräckligt stark och börjar kräva att du ska bjussa honom på en till.

Det är ingen lämplig jämförelse. Här handlar det om en ung, autistisk kille som inte fick korrekt hjälp på över ett år och nu är han död. Det är långt ifrån att bli bjussad på en joint.
Citera
2017-08-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP

Hur är det ställt med ordkunskapen? Klaga =/ kräva..
Citera
2017-08-25, 11:23
Medlem
Citat:
Här handlar det om en ung, autistisk kille som inte fick korrekt hjälp på över ett år och nu är han död.

Och det verkar ganska troligt att han inte hade dött om han stannat i Somalia.
Är det bara Svenskarnas fel?
Citera
2017-08-25, 11:28
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Och det verkar ganska troligt att han inte hade dött om han stannat i Somalia.
Är det bara Svenskarnas fel?

Vem har sagt att det skulle vara svenskarnas fel?
Citera
2017-08-25, 11:31
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det skulle vara svenskarnas fel?

I artikeln framkommer en massa klagomål på dålig service i Sverige,
men ingen självkritik angående det lämpliga i att göra en sån resa
med de förutsättningar man har.
Citera
2017-08-25, 11:49
Bannlyst
Citat:
18-årig Idris hittades död på ett särskilt boende i Upplands-Väsby bara en timme efter att han skrivits in. Polisen utreder det som ett mord. Mamman är mycket kritisk till hur myndigheter i ett helt år har fördröjt vården och hjälpen.
– Min son skulle vara vid liv om han hade fått det stöd han var i behov av, säger mamman Anab.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/autistisk-pojke-dod-pa-ett-korrtidsboende

Den somaliska lyxflyktingen Anab som inte har betalt en krona av världens högsta skatter , är missnöjd hur Svenska samhället har behandlat hennes grönsak till son.

3) Hur mycket hade det kostat mig skattebetalare av världens högsta skatter att försörja hennes missfoster till son på en boende?

Her egentligen bara två frågor:

1: Hur och varför kommer en fembarnsfamilj från Somalia till Sverige när det inte är krig där och när det finns cirka 50 säkra länder närmare?

2: Hur lyckas han rymma hemifrån när de bor 6 personer i en tvåa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in