Citat:
Ursprungligen postat av
sommarpappan
En rasistisk bild är aldrig nyanserad.
[...]
Jo, men din definition på vilka som är rasister är ju att det är alla som inte tycker precis samma som du. Du är så generös med detta epitet att det, i praktiken, bara betyder att man inte delar din ståndpunkt.
För att du ska kunna komma någonstans i någon diskussion måste du kunna nyansera dig lite. Det är inte så att du har "vunnit" en diskussion när du säger att någon är rasist och vägrar bemöta det som den skrivit. Det är tvärtom, du har då hissat vit flagg och stuckit iväg med svansen mellan benen.
Bemöt med logiska och rationella argument, utan epitet. Detta är ett forum för diskussion, inte sandlådan på det lokala dagiset.
Jag försöker förtydliga det som jag skrev tidigare, för det verkar som att du inte riktigt förstod det jag skrev:
1. Du tycker att du är ädel eftersom du tar dig an en kategori individer. Vi vet alla att man får ekonomisk ersättning för detta. Många ifrågasätter ditt ädla betéende och tror att du gör det för få ekonomisk vinning.
Övertyga alla om att du minsann visst är ädel, genom att avsäga dig all ekonomisk ersättning (för detta), både den som är direkt och den som är indirekt.
2. Du hävdar att landet kommer att tjäna stort på att ta in dessa individer men att det först krävs en investering/kostnad för att få igång dem. Många ifrågasätter detta och hävdar att det är stora förluster, i princip utan ände.
Övertyga alla om att det minsann visst är en vinst genom att först ta utgifterna själv, som privatperson, med helt egna medel. Kompensera dig sedan genom att skörda frukterna av deras hårda och ärliga arbete.
3. Du hävdar att det är reko (eller vilket uttryck du nu brukar använda) grabbar. Många hävdar att detta är en extremt brottsbenägen grupp.
Bevisa att det minsann är som du säger genom att göra så att det endast är du, och din närmaste familj, som får vara deras brottsoffer.
Givetvis är detta rent hypotetiska krav, men du kan nog förstå vad jag menar.
Det som du gör nu är nämligen att du är generös med andras pengar, andras familjer och andras säkerhet. Som vi alla vet är det lätt att vara generös och ädel när det är andra som får ta konsekvenserna.
Klarar du att istället vara generös med dina egna pengar, din egna familj och er säkerhet?
Jag har en del följdfrågor, men de är lite beroende av dina (eventuella) sakliga svar (förhoppningsvis utan epitet, motfrågor eller annan typ av klassisk mattflykt) så jag avvaktar något med dem.