2017-08-24, 18:27
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Har fan bestämt mig för en Seiko SSA343 som verkligen är sjukt snygg men den verkar inte helt lätt att få tag på. Dessutom blir jag sjukt osäker på vilken säljare jag ska välja.

Hittade den på en tysk sida som påstår sig vara AD och dom tar 529€ för den. Dock är deras sida endast på tyska och jag är inget vidare på tyska. Dessutom så verkar det som att dom inte har den på lager men den är inkommande.

Creation watches har den och tar 4244kr för den. Om jag har förstått saken rätt kan man be Creation om att sätta ner det deklarerade värdet och komma undan med bara ett par hundralappar extra i tull/moms.

Jag har förstått att garanti på klockor från Creation watches kan bli lite lurigt men på en klocka från en tysk AD måste ju garantin rimligen gälla i hela EU. Har för mig att europeiska myndigheter har varit rätt petiga med att det ska vara samma/lika i hela EU.

Säg att klockan blir ca. 400kr billigare från Creation watches som dessutom verkar ha den i lager. Är det värt att beställa från dom? Tänkte i.o.f.s gå ner till min lokala kedjeanslutna klockbutik och kolla om dom kan trolla fram modellen och till vilket pris men jag är skeptisk.

/#LOUDmouth#
Citera
2017-08-24, 20:42
Medlem
Condottieris avatar
Valet står mellan aqua terran och oystern, som jag ser det. Oystern är något dyrare men mer värdebeständig?
Citera
2017-08-24, 21:35
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Har fan bestämt mig för en Seiko SSA343 som verkligen är sjukt snygg men den verkar inte helt lätt att få tag på. Dessutom blir jag sjukt osäker på vilken säljare jag ska välja.

Hittade den på en tysk sida som påstår sig vara AD och dom tar 529€ för den. Dock är deras sida endast på tyska och jag är inget vidare på tyska. Dessutom så verkar det som att dom inte har den på lager men den är inkommande.

Creation watches har den och tar 4244kr för den. Om jag har förstått saken rätt kan man be Creation om att sätta ner det deklarerade värdet och komma undan med bara ett par hundralappar extra i tull/moms.

Jag har förstått att garanti på klockor från Creation watches kan bli lite lurigt men på en klocka från en tysk AD måste ju garantin rimligen gälla i hela EU. Har för mig att europeiska myndigheter har varit rätt petiga med att det ska vara samma/lika i hela EU.

Säg att klockan blir ca. 400kr billigare från Creation watches som dessutom verkar ha den i lager. Är det värt att beställa från dom? Tänkte i.o.f.s gå ner till min lokala kedjeanslutna klockbutik och kolla om dom kan trolla fram modellen och till vilket pris men jag är skeptisk.

/#LOUDmouth#
Det enda jag har att kommentera i detta ärende är att Creation är grymt snabba på att leverera. Beställde från dem torsdag kväll ca 20.00, klockan 10-11 på måndag efter helgen fick jag ett sms från DHL att dinkan fanns att hämta hos tobixen på bottenvåningen i huset där jag bor.
Citera
2017-08-24, 22:01
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Valet står mellan aqua terran och oystern, som jag ser det. Oystern är något dyrare men mer värdebeständig?

Vilken modell (alla Rolex [utom Cellini] är nämligen ostron)?
Citera
2017-08-24, 23:13
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Vilken modell (alla Rolex [utom Cellini] är nämligen ostron)?
Denna och motsvarande: http://www.krons.se/oyster-perpetual-36-mm-116000-p-36157.html?cPath=3029_3048
Citera
2017-08-24, 23:53
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Denna och motsvarande: http://www.krons.se/oyster-perpetual-36-mm-116000-p-36157.html?cPath=3029_3048

Bra val, jag har en exakt likadan.
Citera
2017-08-25, 16:52
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Bra val, jag har en exakt likadan.
Bättre än Omega?
Citera
2017-08-25, 19:45
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Bättre än Omega?

Alla gånger!
Citera
2017-08-25, 19:57
Medlem
HP-hjalpens avatar
Gillar snygga och stilrena klockar, sånna utan en massa tjafs på. Svart, vitt enkelt. Så ska det va.
Citera
2017-08-26, 18:04
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Alla gånger!
Är det mest din subjektiva uppfattning eller finns det mer allmänna argument också?
Citat:
Ursprungligen postat av HP-hjalpen
Gillar snygga och stilrena klockar, sånna utan en massa tjafs på. Svart, vitt enkelt. Så ska det va.
Jag också, men även stilrenhet kan gå lite väl långt.
Citera
2017-08-26, 22:49
Medlem
Condottieris avatar
Varför prisskillnad mellan grön och svart sub?
http://www.uret.se/rolex-submariner-gron-stal-o40-mm-p-10730.html http://www.uret.se/rolex-submariner-svart-stal-o40-mm-p-10729.html
Citera
2017-08-27, 13:53
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Är det mest din subjektiva uppfattning eller finns det mer allmänna argument också?
Jag också, men även stilrenhet kan gå lite väl långt.

Ett koaxialverk från Omega är i grund och botten ett modifierat ETA-verk, där man stoppat i Daniels koaxialuppfinning istället för den traditionella (kan tyvärr inte namnen på dessa delar på svenska). Denna modifiering tar man numera hutlöst betalt för. Rolex urverk däremot är egenutvecklade och 100% in-house från början till slut. Det är skäl nog för mig att välja Rolex över Omega i det här fallet.

http://blog.watchdoctor.biz/wp-content/uploads/2015/07/20090116_Co-Axial8.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in