Citat:
Ursprungligen postat av
Gordon Blixt
Nej, det sker en objektiv bedömning av ditt handlande, inte av din subjektiva upplevelse av det.
Men då borde ju andra brott behandlas likadant tycker man. Massor av ggr har jag läst hur skurken kommer undan bara för att man inte kan "bevisa att det var uppsåtligt". Om mitt uppsåt var att väcka glädje så borde jag frias med samma resonemang som när vissa kommer undan ett dråp eller dylikt med hänvisning till att det "inte var meningen att det skulle bli så", "jag skulle bara skrämmas" "jag hade inget uppsåt att döda" .....med stenen jag kastade med all kraft mot ambulanspersonalens kropp från ett avstånd där jag omöjligen kunde veta hur jag skulle träffa......
En ganska liten sten kan orsaka döden om den träffar huvvet och det vet naturligtvis även dessa låg-iq-folk. Men jag kan garantera att om polisen verkligen fick tag i en stenkastare så skulle han bara få en klapp på axeln för "försök till misshandel" möjligen grov misshandel men dråpförsök kommer det ju inte att bli. Den saken är klar.
Observera att jag inte säger att Du har fel. Det är bara mitt sätt att försöka förstå sveriges konstiga "lag-tolkningar".