2017-08-24, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vänligen förklara varför denna idé skulle vara bättre och ha mer rigor än idén om transportstyckning? Speciellt när du bygger din idé på "ni förstår väl att" och "självfallet" osv snarare än t.ex. tiden han var borta, filmsekvenser på passage in och ur båten, resonemang kring hur en död kropp utan tonus beter sig.

Vi har redan tidigt påpekat att det är väldigt sannolikt att det finns verktyg och liknande ombord, för det är ju en båt med ett maskineri och ett elsystem. Normalt på en båt är också rep. Vi vet också att PM var borta längre än avsett. En vinsch kanske finns för att lyfta tyngre saker till/från kaj, men det kanske är rimligare att anta att den vinschen finns på kajen.

Vi vet också, att det inte alls trivialt kan påstås vara simpelt att lyfta ut en kropp. Du bara påstår något som du tror, baserat på vikten allena. Du verkar inte förstå vad en död kropp kan ha för sig, hur mjuk den är på olämpliga sätt, och hur hård den är på andra. Du verkar inte förstå att en ögla under armarna inte självklart är en bra idé och en vid fötterna kan fodra ett mycket bra rep som inte får vara för otympligt, men ska ändå hålla för vikten. Dessutom, vi vet ingenting om PMs kunskap om knopar, men sannolikt kan han några självåtdragande stycken, vilka behövs här.

Du misslyckas i dina arroganta och "självklart"-uttalanden att förstå svårigheterna och det enkla faktum att ingenting säger att PM inte försökt med alla det knep som folk föreslagit, men misslyckats. Du verkar inte fatta att offensiva styckningar är liksom en raritet, inom styckmord som är en raritet.

Har du ens bemödat dig att ta reda på a priori-sannolikheten för att en styckning ska vara en offensiv sådan?

Begriper du att minsta lilla pytteomständighet som gör det knepigt att få upp en kropp talar för styckning och att ingenting som helst pekar specifikt på en offensiv sådan?

Det är bara att hålla med.

Jag misstänker att många fastnar för idén med en offensiv styckning helt enkelt för att det gör saken ännu mer speciell. De får då en ganska omfattande "confirmation bias" och kör sen helt fast i den idén även om hypotesen med transportstyckning är betydligt mer sannolik givet det vi vet just nu.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-08-24 kl. 22:35.
Citera
2017-08-24, 22:33
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Varje batteri, elmotorn, dieseln, etc.etc.etc.

Man kan inte jämföra svårigheten att förflytta en kompakt, död 60 kg klump av något slag, med en biologisk kropp, oregelbunden och ohanterbar, i samma vikt.
Klart man kan, men till vilken nytta?
Citera
2017-08-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det verkar som om att vissa knäppgökar i den här tråden har börjat att komma till insikt.

Det är inte lätt som en plätt att få ut en hel kropp ur ubåten.

Styckningen är sannolikt en transportstyckning.

Det finns en främre manlucka.

Det finns krabbor i Öresund, krabbor äter kött.

Öresund är stort, men inte så stort så att man aldrig kan hitta ett lik eller kroppsdelar.

Vi vet ju vilka vi är som står för realismen i den här tråden.

Passar på att lägga till en faktor som rimligtvis har betydelse för vilken väg man väljer att transportera ut kroppsdelarna. Blodigt och slabbigt --> den enklaste vägen, den vägen där man slipper att lägga ett blodigt och slabbigt lik över axeln. Den vägen där man slipper stå på en stege öga mot öga med ett avsågat huvud.

Den främre manluckan, jag säger bara det.

Absolut, men frågan är om inflödet av ignorater är större än utflödet just nu, när det finns en nästan oändlig yta att lägga sina funderingar på, oavsett tidigare fastställda förutsättningar....
Citera
2017-08-24, 22:36
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Angående att hissa upp kroppen: Men för tusan. Ni förstår väl att TONVIS av packning, verktyg, material och gods har hissats IN och UT av PM under flera år genom tornet. Det är självfallet ingen STÖRRE utmaning att hissa upp en kvinnokropp om det skulle behövas.

Ge upp.... Styckningen sker inte för "transport". Vart fasiken ska han transportera? Ingen ser och han ska dumpa liket i havet.

Vakna.

/DAEN

Jag hoppas verkligen du är ett troll, för din förmåga ditt rationellt tänkande och normala slutsatser i det fall att du skulle vara seriös är verkligen sisådär.

Menar du att ubåten åker runt med nån typ av kran på utsidan modell Skrotnisse som han kunde använda för att baxa ut liket på öppet hav?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Vad är problemet? Vill du inte diskutera olika infallsvinklar på ett styckmord - så kan du ju lämna Flashback -

Jag kommer nog inte att sakna dig.
Du är en idiot.

Det är jag som diskuterar olika "infallsvinklar" medan du skriver genidrapor som "Vi försöker utröna om det är ett lustmord - eller bara en helt vanlig vardag ubåts styckning" precis efter att du har avfärdat en teknisk detalj som faktiskt är behjälplig när man vill utröna något.

Dvs, jag och några till diskuterar faktiskt händelsen och stöter och nöter olika vinklar. Men du skiter fullständigt i fakta och detaljer, du tror att något är specifikt "bevisat" (när den enda i tråden som påstår sig ha försökt har berättat om svårigheten) och du tror dessutom att själva möjligheten att lyfta upp kroppen med rep eller annat under lunga omständigheter gör att en styckning "måste" vara offensiv?

Summa summarum: jag vill diskutera och jag diskuterar också olika infallsvinklar. Vilket jag redogjort för i inlägget du missförstod och babblade om "färdiga förklaringar". Du däremot, jag vet inte vad du vill riktigt, du är inte koherent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det är bara att hålla med.

Jag misstänker att många fastnar för idén med en offensiv styckning helt enkelt för att det gör saken ännu mer speciell. De får då en ganska omfattande "confirmation bias" och kör sen helt fast i den idén även om hypotesen med transportstyckning är betydligt mer sannolik givet det vi vet just nu.

Jamen varför grisa i ubåten när man kan göra det utanför? Varför kan ingen förklara det för mig?
Citera
2017-08-24, 22:37
Medlem
Citat:

Antar att man haft ubåten i torrdocka eller liknande med lyftanordning som inte sitter på ubåten snarare än att ha gjort det när den ligger i vatten.
Citera
2017-08-24, 22:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Istället för att hela tiden fokusera om varför han inte lyfte i ett stycke:

Har ni tänkte på att han kanske VILLE ha henne i smådelar för att det då fanns en chans att sprida bevismaterialet? Att hitta en hel kropp ger polisen massor med bevis. Men med sex delar kanske förhoppningsvis många delar inte hittas. Och hinner ätas upp eller försvinna nån annanstans.

Har ni tänkt på det?
Ja jag har tänkt på det. Men kom fram till att vinsten var för låg i förhållande till jobbet för att det skulle vara värt det. Men som du säger så försvårar styckningen utredningen av ett mord helt klart. Frågan är hur smart PM är i detta pressade läget? Men visar det sig att han kunde få ut kroppen i ett stycke så öppnar sig ju möjligheten helt klart att styckningen utfördes för att dölja ett mord.
Citera
Medlem
HotBrunettes avatar
Om det skulle vart en olyckshändelse skulle han ju aldrig styckat kroppen. Med tanke på att straffskalan skulle se annorlunda ut. På något sätt orsakade han hennes död, eftersom han försökte dumpa kroppen med tyngder, mest troligt är att han försökte förgripa sig på henne sexuellt som spårade ur. Där av styckningen och dumpningen av kroppen för att dölja all sorts DNA. Tror att hon dog via kvävning förmål mot halsen strypning. Sen eskalera det bara.
Citera
Medlem
Citat:

Men för tusan, av En man? Nej. Vi har nyss fått se en bra film på youtube där en man demonstrerar med fyllda dunkar på 57 kg upp för en stege. Det vore fint om du, imorgon, kan demonstrera med ett batteri, eller en elmotor, eller med diesel på 57 kg hur du ensam drar upp det för en stege!
Citera
2017-08-24, 22:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ

Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.

56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.

Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.

Vet vi hur mycket Madsen väger? Han ser relativt kort och relativt klen ut bredvid poliserna. Så du har nog rätt.
Citera
2017-08-24, 22:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Angående att hissa upp kroppen: Men för tusan. Ni förstår väl att TONVIS av packning, verktyg, material och gods har hissats IN och UT av PM under flera år genom tornet. Det är självfallet ingen STÖRRE utmaning att hissa upp en kvinnokropp om det skulle behövas.

Ge upp.... Styckningen sker inte för "transport". Vart fasiken ska han transportera? Ingen ser och han ska dumpa liket i havet.

Vakna.

/DAEN

Det är allt bökigt. Har varit med om att lyfta upp båtmotorer från trånga utrymmen och det har varit ett jävla projekt. Fastän då vikten i sig är något man skulle med lätthet ta i bänkpress. Det är saker man gör ett fåtal gånger och är flera personer så var det nog här också. Om det nu fanns anordningar för att lyfta saker så finns den i så fall i ubåtens hemmahamn och där är det inte så smart att lyfta upp en kropp.

Själv tror jag styckningen hade det primära syftet enklare att få upp. Sedan också då att han trodde han mindre biter skulle snabbare bli uppätna av havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in