Citat:
Ursprungligen postat av
Flakk
Poängen är att människor inte själva nått slutsatsen att jorden är rund efter att ha genomfört förutsättningslösa empiriska studier.
Det behövs inte heller. Vetenskap fungerar som så att inte varenda person på hela planeten, måste testa varenda etablerad vetenskaplig teori, för att veta att det är så. Det räcker med en liten grupp vetenskapsmän, entusiaster och lekmän, som prövar och granskar olika hypoteser/teorier.
De två viktigaste kriterierna för att vetenskap skall vara vetenskap (alltså utöver falsifierbarhet osv), är att, för att en hypotes skall kvalificera som en
vetenskaplig teori, måste den vara
öppen och
testbar, av allmänheten. Vem som helst som nu känner för det, måste kunna testa teorin. Alltså precis som t.ex. hur open source fungerar (källkoden måste vara öppen och gå att betatestas och kompileras av allmänheten).
Om dessa två krav är uppfyllda, då prövas och granskas en teori så mycket av så många (tillräckligt många), och klarar den måttet, då har den kvalat från "hypotes" till "teori", alltså sanning helt enkelt. Ju mer bevis denna teori senare får stöd av, desto svårare blir det att på något sätt lyckas bevisa att teorin faktiskt var falsk; det går, men det krävs
överväldigande bevis, för att bevisa att jorden inte är rund, att gravitation inte är något verkligt, att evolution inte förekommer, eller att big bang inte hände, osv, och ju mer stöd i form av bevis en teori får, desto mer osannolikt blir det att man någonsin kommer hitta motbevis som visar att teorin var falsk. I de flesta fall så handlar det helt enkelt om att en ny, bättre teori, helt enkelt
ersätter den äldre etablerade teorin, inte på så sätt att den gamla teorin blir totalt ogiltig, utan snarare
kompletteras av den nyare teorin i vissa sammanhang, som t.ex. hur Newtons lagar ersattes av Einsteins relativitetsteori; både Newton's och Einstein's teorier är fortfarande giltiga, men de gäller i deras specifika sammanhang, medan reglerna för t.ex. Newton's fysiska lagar inte är lika giltiga i närheten av eller inuti ett svart hål, och gravitation överhuvudtaget fungerar väldigt annorlunda i kvantfysikens värld, osv.
Sedan finns det ju givetvis verklighetsfrämmande crackpots som kommer att tycka vad de vill, mot
bättre vetande. För att det är precis vad den vetenskapliga metoden är: en etablerad standard för att veta, och man vet bättre, när man inte är iGnorant. Utan denna standard, ja då har vi religion. Anledningen till att det finns så många religioner beror på att ingen av dem bygger på den vetenskapliga metoden. Alla religioner hävdar olika, hur mänskligheten kom till (som exempel). Givetvis kan ju inte alla religioner ha rätt om den saken, så antingen har bara en av dem rätt och alla andra fel, eller så har helt enkelt alla religioner fel, om hur människan kom till.
Kunskap däremot (riktig sådan; det finns bara riktig kunskap, därav är uttryck som "false knowledge", en oxymoron från första början, men många förväxlar ofta ideologiskt trams med kunskap), det finns bara
en version, av kunskap. Det finns bara en enda vetenskaplig teori, om hur liv har förändrats till så många olika livsarter; det finns inte flera evolutionsteorier (däremot fanns det från början ett antal olika evolutionära hypoteser, som sållades ut tack vare evolutionsteorin). Det finns inte heller olika gravitationsteorier; det finns bara en förklaring för hur gravitation fungerar, nämligen gravitationsteorin, och så vidare.
Så med andra ord, kunskap skiljer sig åt väldigt mycket från religion. Detta tack vare att det finns bevis för att jorden är rund.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flakk
Man får från allra första början lära sig att jorden är rund och att ifrågasätta det leder till förlöjligande.
Ja det är klart, vad ska folk annars säga, om inte förlöjliga? När du tittar ut i himlen så kan du se att de två tydligaste himlakropparna som vi kan se, nämligen solen och månen, är runda. Vad är då sannolikheten att jorden skulle vara platt? Använder du dessutom ett teleskop så kan du även tydligt se att de övriga planeterna och månarna i vårt solsystem är runda. Och så vidare. Sfär är en väldigt universal struktur och vi hittar denna form även i atomer osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flakk
När man börjar säga saker som att människor vet att jorden är rund, då är man blind inför sin egen utgångspunkt. Från början handlar det bara om ett barns blinda tillit till vad läraren eller den vuxne säger, sedan arbetar man mentalt med att ständigt bekräfta att saken förhåller sig på det sättet. Om något inte stämmer ignorerar man det. Selektivt seende är ganska lätt att lära sig när man har något att tjäna på det. I detta fall vill man inte bli tillsagt att man har fel i skolan, eller skrattad åt av klasskamrater. Människor ordnar in sig i ledet.
Jag tror att du försöker förlöjliga seriösare konspirationsteorier (som t.ex. 9/11 eller liknande), genom att återanvända liknande argument fast i flat earth sammanhang, och framställa dig själv som en självständig tänkare när du i själva verket antingen är en iGnorant iDiot eller ett troll.
Detta är lite problemet med alla dessa löjliga och korkade konspirationsteorier som har blivit så populära på senare tid: de är bara avledningsmanövrar, och designade för att idiotförklara seriösare konspirationsteorier (som t.ex. vilken roll USA:s regering kan ha haft i att mörda JFK). Det har kommit en jävla massa totalt knäppa konspirationsteorier på senare år, särskilt aliens / ancient astronauts, Mandela effekten, och så vidare. Förr var det i stort sett bara David Icke's reptiltrams som var "far out", men nu finns det ingen brist på totalt löjliga och intelligensförnedrande konspirationsteorier.
Och givetvis, är flat earth grejen bara ännu en ny "teori" som är tänkt att förlöjliga judefrågan och seriös och radikal kritik mot Israel och judemaffian, eftersom en hel del av dessa flat earth anhängare brukar vara skeptiska till zionism också, vilket innebär att det blir guilt by association för oss som inte tar flat earth tramset på allvar, men ändå måste vi förknippas med er eftersom ni också kritiserar Israel.
Nu hävdar jag inte att alla som tror på flat earth myten är "paid actors", givetvis är många av er genuina i er vetenskapsanalfabetism (i de flesta fall handlar det om ren iGnorans, och ja, ni är säkert iPhoneanvändare också), men skulle absolut inte förvåna mig om vissa av er faktiskt är betalda troll. Israel har ju anlitat betalda troll för att sprida desinformation på Wikipedia till exempel:
Proof of Israeli Zionist paid trolls online:
https://www.youtube.com/watch?v=Tt5Dmpobmsg
https://en.wikipedia.org/wiki/State-sponsored_Internet_propaganda
Jag debatterade nyligen med några old school polare som inte är speciellt religiösa (varit ateister livet ut typ), och de har från seriösare konspirationsteorier (som t.ex. 9/11) börjat röra sig åt chemtrails hållet till aliens som har planterat oss på jorden till demoner och det ockulta, och så vidare. Det blir bara knäppare och knäppare känns det som. Satt och debatterade med dem för några veckor sedan, det här med evolution, försökte förklara för dem hur evolution fungerar (att vi är resultatet av
felaktig kopiering), och då tog jag upp termen,
naturlig selektion. De visste inte vad naturlig selektion är (alltså hur man definierar det), vem som myntade termen och vilken roll den har i hela evolutionsprocessen. Kan man inte definiera eller enkelt förklara något, då vet man inte heller vad det är. Det hela fortsatte med att en av dem började snacka om "design"; och jag förklarade då att både jorden och vi människor, inte ser ut att vara designade (att vi har t.ex. helt naturliga berg som har formats av miljontals år av lava, att vi har t.ex. asymmetriska ansiktsdrag osv), men logik bet inte på den snubben. När jag sedan förklarade att det var Darwin som myntade termen naturlig selektion, fick jag svaret att Darwin var satanist (som sagt, dessa grabbar är inte bibelfundamentalister eller något åt det hållet, ändå har de börjat röra sig åt det religiösa hållet). Jag försökte då förklara att det faktiskt inte spelar någon roll om Darwin var satanist, eftersom en vetenskaplig teori inte hänger på en enda person och hans agenda, och att vetenskapliga teorier kan testas av vem som helst (det går inte att korrumpera vetenskap), men det var svårt att få fram allt eftersom jag hela tiden blev avbruten (designsnubben ville inte lyssna eller diskutera, utan snarare hålla tal eller en monolog där han propagerar sin världsbild).
I alla fall, vid slutet av diskussionen testade jag dem, genom att fråga dem om de tror att jorden är platt, och ja, föga förvånande, svarade den designtroende snubben, ja, att det ligger en hel del i flat earth (jag vet att en av dem sedan tidigare har varit inne på flat earth, därav ställde jag frågan). Sedan började de snacka deras standard Matrixbaserade livsfilosfi

, att man inte kan inte kan vara säker på någonting, osv. Det här är typ höjdpunkten av deras intellektuella djup: Matrixfilmerna. Givetvis är det inte det smartaste att vara 100% dogmatiskt säker på något; klart man bör ha lite rum för tvivel osv, det är bara vettigt. Samtidigt bör man kunna balansera det hela så att man inte tappar verklighetsuppfattningen.
Dessa grabbar är inte "paid actors" eller desinformationstroll, utan de är genuina i deras verklighetsfrämmande världsåskådning, men till saken hör det till, att de är kritiskt inställda till Israel.
Så jag menar att flat earth och alla andra crackpotteorier, helt enkelt finns där, antingen avsiktligt eller oavsiktligt, för ett enda syfte: att associeras med seriösare och riktiga konspirationsteorier, så att vanliga mainstreammänniskor som är förda bakom ljuset i en del viktiga politiska frågor, avfärdar allt med "ni tror ju att jorden är platt".