• 1
  • 2
2017-08-22, 19:59
Medlem
Fezziks avatar
Jag såg den här nyheten och blev lite nyfiken på om Clark Olofsson verkligen kan återvända till Sverige enligt gällande lagar? En utvisning är en utvisning får man anta.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/utv...4nda-1.4558416
Citat:
Utvisad på livstid – nu kan Clark Olofsson återvända
Sverige Clark Olofsson sa upp sitt svenska medborgarskap och utvisades på livstid i samband med en fängelsedom. Nu har han fått tillbaka medborgarskapet och kan snart återvända till Sverige.

Med två medborgarskap så antar jag att domstolens bud gäller, han är utvisad på livstid. Men nu när han även blivit Svensk medborgare igen och om han säger upp sitt Belgiska medborgarskap, då antar jag att vi måste ta emot han? Finns det någon vänlig själ här som kan peka i rätt riktning om vad som gäller?
Citera
2017-08-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Jag såg den här nyheten och blev lite nyfiken på om Clark Olofsson verkligen kan återvända till Sverige enligt gällande lagar? En utvisning är en utvisning får man anta.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/utv...4nda-1.4558416

Med två medborgarskap så antar jag att domstolens bud gäller, han är utvisad på livstid. Men nu när han även blivit Svensk medborgare igen och om han säger upp sitt Belgiska medborgarskap, då antar jag att vi måste ta emot han? Finns det någon vänlig själ här som kan peka i rätt riktning om vad som gäller?

Ingen svensk medborgare får hindras resa in i sitt medborgarland
Citera
2017-08-22, 20:08
Medlem
Nu har han av Migrationsverket fått tillbaka sitt svenska medborgarskap. Det betyder att livstids utvisningen per automatik upphörs att gälla utan någon möjlighet till överklagan.

Detta då det strider mot lagen att en utvisningsbeslut som innebär utvisning från Sverige ska gälla en svensk medborgare.
Senast redigerad av tony0682 2017-08-22 kl. 20:12.
Citera
2017-08-22, 20:19
Awaiting Email Confirmation
Vilken tönt.
Sverige och svenskt fängelse var bättre ändå . . Kommer hem med svansen mellan benen.
Citera
2017-08-22, 20:21
Awaiting Email Confirmation
Som tack skall han göra . . . . Vad mot Sverige?

Bara svenne-Sverige var tbx en brottsling. Så han kan göra nya brott på trygg mark. Idioti.
Citera
2017-08-22, 20:24
Medlem
Man kan ju spekulera varför han fick tillbaka sitt medborgarskap
som han avsade?
Kan det vara för att ingen ska kunna kritisera besluten
om alla importerade ?
Citera
2017-08-22, 20:25
Medlem
Han kommer väl hem för att få ut sin pension, efter ett hårt och tufft arbetsliv
Citera
2017-08-22, 20:28
Medlem
Enligt migrationsverket måste man ha levt ett skötsam liv för att kunna bli medborgare, det har inte denna gubbe levt. Så Migverket har gjort fel!
Citera
2017-08-22, 20:29
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Ingen svensk medborgare får hindras resa in i sitt medborgarland

Tackar. Jag ser nu att det regleras i Regeringsformen §7

Citat:
7 §
Ingen medborgare får landsförvisas eller hindras att resa in i riket

Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Nu har han av Migrationsverket fått tillbaka sitt svenska medborgarskap. Det betyder att livstids utvisningen per automatik upphörs att gälla utan någon möjlighet till överklagan.

Detta då det strider mot lagen att en utvisningsbeslut som innebär utvisning från Sverige ska gälla en svensk medborgare.
Då grundlagen väger tyngre än Utlänningslagen som jag tror reglerar utvisningar så verkar det vara fritt fram för han att återvända alltså.

En följdfråga
Om jag som svensk medborgare inte tycker om Migrationsverkets beslut att ge han medborgarskap, kan jag som privatperson hitta på något för att häva det här beslutet? Överklaga till förvaltningsrätten eller något dylikt?
Citera
2017-08-22, 20:31
Medlem
Neofytens avatar
Han blir väl äldre han också och kanske börjar känna av lite krämpor och tänker att sjukvården i Sverige är gratis och bra.
Citera
2017-08-22, 20:36
Medlem
Det ligger väl en eller flera säckar pengar gömda efter några bankrån. Hoppas det är utgångna sedlar
Citera
2017-08-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Tackar. Jag ser nu att det regleras i Regeringsformen §7

Då grundlagen väger tyngre än Utlänningslagen som jag tror reglerar utvisningar så verkar det vara fritt fram för han att återvända alltså.

En följdfråga
Om jag som svensk medborgare inte tycker om Migrationsverkets beslut att ge han medborgarskap, kan jag som privatperson hitta på något för att häva det här beslutet? Överklaga till förvaltningsrätten eller något dylikt?

Det är ungefär samma sak som om du försöker överklaga att en våldtäktsman gick fri. I exemplet med våldtäkten kan bara den dömde och advokat eller åklagare och den utsatte överklaga. Ingen annan. Om du då som privatperson som inte var inblandade i fallet försöker överklaga (mest för du tycker det var vidrigt beslut) så ger dom avslag direkt.

Samma sak i det fall med att Clark Olofsson nu får medborgarskap. Då du inte var inblandade i ärendet så kan du inte som privatperson räkna med att dom gör någonting med din överklagan, den hamnar i papperskorgen direkt ;p
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in