2017-08-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det enda som skulle stödja ett sådant scenario (då vi inte har några andra indikationer på att båten dykt) skulle vara att den i så fall (utan framdrivning i u-läge) borde drivit just söderut och hamnat utanför Koge bukt på 8-9h på grund av strömmarnas riktning och hastighet under dygnet.

Men en av PMs stora fasor tidigare har varit just risken att bli överseglad av ett större fartyg i u-läge och Drogden tillåter inte något större djup där sådant kan undvikas. Dessutom är det en tättrafikerad farled. Det gör ett dyk betydligt mindre troligt som scenario.

Jag har hela tiden intellektuellt behandlat fartyget som ett ytfartyg - jag skrev det tidligt i tråden.

Som någon annan sa : det kunde varit en taxi - "ubåt" är ointressant kanske.
Citera
2017-08-22, 20:15
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Inte mitt specialområde, men sperma är ju inte bara spermier så det kan man nog hitta.

Borde inte det stängas ut vatten efter en viss punkt? Eller hur fungerar muskler osv i detta området när man är död?
Citera
2017-08-22, 20:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Ni noterade att han varit hörd om mord tidigare?
Då någon skickat brevbomb till någon han inte gillade
Länk och citat tack gällande att det var till någon som PM inte gillade.

Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Han kan alltså inte navigera i U-läge? U-båten är mer primitiv än jag först trodde faktiskt.
Å jo fast inte med så sofistikerade hjälpmedel så man gör nog bäst i att inte köra så länge i taget i uläge, förstås beroende på var man startar. Är det ute i Atlanten så gör det kanske inte så mycket om man åker lite snett.
Citera
2017-08-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så var det det där med läsförståelse igen. Jo, jag VET att det är svårt. Men om du läser mina inlägg igen - det är inte så svårt, de är väldigt korta - så kommer du att finna att jag inte har gjort någon som helst påstående om vad som har hänt Kim Wall.

I själva verket så är tror jag att hon är död, och det är Madsen som avsiktligt eller oavsiktligt orsakat hennes död. Men det spelar ingen roll, Madsens utsaga är inte ett BEVIS.

Det är som Högskoleprovets delprov NOG: "Är informationen NOG för att lösa uppgiften?"

Eller tänk tillbaka på Thomas Quick igen. Alla anhöriga till alla dödsoffer vill veta vad som hänt deras kära. Quick har sagt att han dödat dem, det har accepterats som bevis i domstol. men det hjälper inte, de anhöriga vet ändå inte vad som hänt.
Varför vidhåller du något så fel? PMs ord ÄR bevis, vare sig de är lögn eller inte. Hur svårt ska det vara att förstå att "bevis" är inte handlar om perfekt induktion, motsägelse, eller andra former av matematiska eller logiska bevis, utan saker som på något vis berättar vad som kan ha hänt. En fimp, en utsaga, en blodbesudling, en omständighet, ett indicium, en karaktärsbeskrivning, osv.

PMs utsaga var alldeles uppenbart bevis nog för att häkta honom redan på fredagen. Det man hade att gå på då var... ...hans ord. Man blir inte häktad för ingenting, så visst tusan såg både polis och domstol det som all information de behövde för häktning.

Madsens utsaga är bevis. Ja, de är t.o.m. bevis FÖR ett specifikt scenario (att Wall är död). Det finns ingen definition alls där "bevis" ska betyda tillräcklighet, att på enbart detta döma någon eller fria någon. ett bevis *kan* givetvis ha den egenskapen, men det krävs inte för att vara "bevis". Varför tror du man talar om "bevisning" och "bevis" i plural för?

Snälla, försök förstå att detta inte är matematik.
Citera
2017-08-22, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Klart det är! Vad svamlar du om egentligen? Om en MGMs utsagor konsekvent behandlades som lögn skulle saker som "förhör" och att han hörs i rätten vara helt ovidkommande.

Vissa saker som PM säger är mer trovärdiga än andra. Att Kim Wall är död är trovärdigt. Att det var genom en olycka är kanske inte så trovärdigt, men bör i brist på bättre givetvis tas på allvar.

Och igen, "bevis" i dessa sammanhang är inte matematisk bevisföring.

Edit: Vilka indicier skulle *du* behöva för att finna att slutsatsen att hon är död är den rimligaste?

Ett lik, eller del av lik, som konstaterats vara hennes kvarlevor medelst DNA, fingeravtryck, identifiering av anhöriga eller likvärdigt vore ok. Tänk Thomas Quick, vad Madsen säger äger närmast noll värde just nu.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vagt off-topic, men det där var tamigfan rätt intressanta frågor. Efter lite funderande så kommer jag fram till att inget hindrar befruktning även om kvinnan avlidit per se. Inget, utom temperaturen, mer specifikt. Spermier tål lägre temperaturer än hela kroppar och befruktning kan ju ske in vitro. Vet inte vilken typ av inkubator som används för det, om det är 34 eller 37 grader eller rumstemp.

Rent energimässigt är både ägg och sperma oberoende av värdorganismen. Så ägget när det mognat och börjar vandra ner för äggledaren är oberoende av moderns cirkulationssystem. Dock, temperaturen om en kropp avlider kan kanske vara ett hinder, men det är faktiskt det enda praktiska hinder jag kan komma på. Jag tror inte pH förändras i slidan bara för att "ägaren" avlider, inte direkt iaf.

Så, vid första påseende, ja, en död kvinna kan bli befruktad. Det är ju nämligen ägget som blir befruktat och ägget kommer antingen ut vid mens (nu talar vi levande människor igen) eller sätter sig i livmoderväggen befruktat. Zygoten, dvs den diploida ägg/spermiesammanslutningen kommer att vara oberoende av kvinnans cirkulationssystem enda tills navelsträngen bildas och fostret börjat ta näring och respiration från kvinnans cirkulationssystem snarare än att leva på resurserna i ägget. Men, det är inte för inte som ägg är bland de större cellerna och i vissa fall jättelika som hos fåglar och reptiler. Just på grund av oberoende från kvinnan/honan.

Tack för ett utförligt svar! Orsaken till att jag frågade var ifall hon dog strax efter en ejulakation, om spermierna rörde på sig trots att hon var död och kunde "gömma sig" i livmodern. Eller om hon levde några timmar efter utlösningen och om spermierna kunde "ta skydd" i en äggledare och rent utav i ett ägg. Så jag ch du var inte totalt OT.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då får vi hoppas någon simmade upp i livmodern och äggledarna. Hur länge lever spermier i en död kropp? Påverkas de av att blodet inte cirkulerar? Försöker de ändå ta sig fram till ägget, dvs kan t ex en död kvinna bli befruktad?

Intressant fråga, kan vara första gången någon ställer den!

Borde kunna bli befruktad, men ej gravid...
Citera
2017-08-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det enda som skulle stödja ett sådant scenario (då vi inte har några andra indikationer på att båten dykt) skulle vara att den i så fall (utan framdrivning i u-läge) borde drivit just söderut och hamnat utanför Koge bukt på 8-9h på grund av strömmarnas riktning och hastighet under dygnet.

Men en av PMs stora fasor tidigare har varit just risken att bli överseglad av ett större fartyg i u-läge och Drogden tillåter inte något större djup där sådant kan undvikas. Dessutom är det en tättrafikerad farled. Det gör ett dyk betydligt mindre troligt som scenario.
Jo, jag håller med givetvis. Möjligt är förstås att PM kände till något lokalt "lagom" djup där han kunde lägga sig på botten. Att driva omkring i vattenhavet med strömmar är givetvis livsfarligt och det tror jag inte han gjort.

Å andra sidan, i ytläge kommer han ju likafullt att driva och han måste rimligtvis haft både uppsyn och stycka samtidigt, inte helt riskfritt. Om jag kände till ett djup på säg 20 meter hade jag nog lagt mig där, om jag kunde navigera dit.

Det ska bli riktigt spännande och se vad och hur han gjort saker och ting. Jag frågar för typ tredje gången rakt ut i tråden nu om det fungerar som i Sverige, dvs att FUP med förhör o.dyl blir offentligt när åtal väcks?
Citera
2017-08-22, 20:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Borde inte det stängas ut vatten efter en viss punkt? Eller hur fungerar muskler osv i detta området när man är död?
Jag tror inte vattnet kommer in långt alls.
Citera
2017-08-22, 20:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Aha. Jag tänkte eftersom det är vatten i slidan så åker sperman ut. Men de är ju miljoner, så varför inte.

Spermier simmar ju uppåt (inåt i kroppen), och det går fort. De tar sig in genom livmoderhalsen, genom livmodern och upp i äggledarna, där de inväntar ett ägg att befrukta. Det kan mycket väl finnas kvar spermier i livmodern eller äggledarna, förutsatt att hon levde några timmar efter samlaget. Efter döden vet jag inte om spermierna fortsätter att simma uppåt, men jag gissar inte eftersom de styrs av signaler. Slidan har t.ex. sur miljö under ägglossningen (men inte under mensen) hos en levande kvinna, och det tycker inte spermierna om så de vill simma därifrån, uppåt.
Citera
2017-08-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ett lik, eller del av lik, som konstaterats vara hennes kvarlevor medelst DNA, fingeravtryck, identifiering av anhöriga eller likvärdigt vore ok. Tänk Thomas Quick, vad Madsen säger äger närmast noll värde just nu.
Hur trög är du? "Äger närmast noll värde" är bevisvärdering av en bevisning. Så hur mycket du än konstrar, PMs utsaga är bevis och det råkar dessutom vara mycket trovärdigt vare sig du vill eller inte. Alldeles uppenbart har rättsväsendet i Danmark gjort den bedömningen, stick i stäv med dina hemkokta idéer, eftersom hans uppgifter alldeles utmärkt dög för häktning...

Säger PM något som är till med för honom själv, är det mer trovärdigt än om han säger något för att skydda sig självt. Redan där kan vi alltså värdera både "hon är död"- och "det var en olycka"-påståendena, där det förra är trovärdigare än det senare. Därmed inte sagt att någon av dessa kan uteslutas.

Med ditt felaktiga resonemang skulle ingen kunna häktas för någonting någonstans utan att fallet redan var klart...

Edit: Djälva tjat om Thomas Quick. På vilket sätt är detta särfall och rättsskandal utan motsvarighet relevant här? Det är ju nämligen, tja, utan motsvarighet... Falska erkännanden förekommer, men PM har inte uppgett något som ens påminner om ett falsk erkännande vad vi vet. Han har lämnat en förklaring till det som han och polisen finner uppenbart, att hon är död. Sällan har polis ens gått ut när det sökt en försvunnen och uttryckligen sagt "vi söker en död person".
Senast redigerad av DjILY 2017-08-22 kl. 20:31.
Citera
2017-08-22, 20:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Håller med dig. Mord i ubåt tillhör inte vanligheten. Inte heller styckning i ubåt. Så självklart får det uppmärksamhet. Är ju rena filmmanuset.

Det skulle inte gå att skriva ett sådant filmmanus och få det sålt. Det skulle vara för osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in